Ducati Diavel olisi yksi keveimmistä täysikokoisista "customeista" ja todennäköisesti paras ja helpoin ajettava. Ainut kokeilemani matala kruisailupyörä, joka on oikeasti nautittava ajettava mutkissakin. Hinnat menee tosin vielä aika paljon yli kympin ja moottori on aika julmetun tehokas ekaan pyörään.
Pääseekö mikään muu "customi" ajo-ominaisuuksissa lähellekään?
Ducati Monsterissa olisi toki perinteisen moottoripyörän ulkonäköä ja veekakkosen pörinää melko ylivertaisella ajettavuudella kustomeihin verrattuna.
Ja kakka roiskusi.
http://www.miikavenalainen.net
Kukaan ei ole tainnut ehdottaa Kawan Vulcan ässää? On vakionakin pirun matala.
Kawasaki Versys 650 2008
Yamaha xj 600 1999
Jingcheng 250-6 2007
Koeaja nyt jokin customi ennen ostoa kuitenkin. Ja sitten vaikka Yamaha XSR 700/900 perään, on aika paljon helpompia hallittavia ja ulkonäössä kuitenkin vähän retromeininkiä.
Ajoin eak kurssilla yhden custom-henkilön perässä kun se yritti väistökoetta. Ensimmäisen keilan kohdalla pyörä hieman nytkähti, mutta suunta ei muuttunut. Sama toistui joka kierroksella. Tositilanne tulee aina yllättäen, jolloin jarrutuksen ja/tai väistöliikkeen pitää tulla selkärangasta. Maantievauhdissa väistö vaatii loivakeulaisilla oikeasti voimaa ja ronskeja otteita. Fiilisjuttujahan pyörät on, mutta tosiasiat kannattaa tunnustaa, varsinkin itselleen. Autokoulun eri mallisten pyörien kokeilu ajotunneilla on hyvä neuvo.
https://www.youtube.com/user/mtubeist
Tarkkaan harkitun ensimmäisen pyörän hyöty on sama kuin vähän vähemmänkin harkitun ensimmäisen pyörän hyöty, eli sen jälkeen tietää paremmin, minkälaisen toisen pyörän ostaa...
Merkkiin ei kannata tarttua eikä ostaa moottoripyörää kuviteltujen vaan todellisten, satulanahkasta ja perstuntumasta kumpuavien fiilisten perusteella. Tähän tilanteeseen sopiva tunne ja fiilis voi tulla siitä Hondasta yhtä hyvin kuin Harrikastakin, mutta sitä et tiedä ennen kuin istut sellaisen päälle. Aina voi olla jokin yllättäjämalli jossain.
Osta ensimmäiseksi pyöräksi semmoinen, mikä tuntuu mukavalta nyt. Vaihdat sen kuitenkin myöhemmin sellaiseen, mikä tuntuu oikealta myöhemmin. Sopiva pyörä ajoharjoitteluun ja tuntuman ja kokemuksen keräämiseen vuodeksi pariksi on todennäköisesti erilainen kuin millä haluat ajaa 50tkm ajeltuasi.
Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
Hyvin sanottu. Se on juurikin näin.Tarkkaan harkitun ensimmäisen pyörän hyöty on sama kuin vähän vähemmänkin harkitun ensimmäisen pyörän hyöty, eli sen jälkeen tietää paremmin, minkälaisen toisen pyörän ostaa...
-- Brake later and open the gas earlier --
Voi hyvä ihme ku asuu täällä jeerassa niin palvelut on sitä mitä ne on. 4 autokouluun yhteydessä. 2 ei A luokan pyörää, 1 ei vastaa, 1 menen testaan torstaina yltääkö mun jalat maahan heidän pyörästä.
Vieläkö jaksatte mulle vastaillatäällä myytävänä olevat halvat customit. Mitä mieltä?
https://www.nettimoto.com/suzuki/vs/2673797 Suzuki VS 800 Intruder 2600e
https://www.nettimoto.com/kawasaki/vn/2671263 Kawasaki VN 750 Twin 2590e
https://www.nettimoto.com/yamaha/xvs/2670241 Yamaha XVS 650 Dragstar 3290e
...jos mie nyt sitte päädyn harjottelemaan kuhan ny jollaki
Jammu voisi olla hyvä, en tuota tunne mutta sitä 525 Viragoa on moni haukkunut huonoksi ensipyöräksi.
FJR -17
Osta se, mitä on todistettavasti huollettu ja missä on hyvät kulutusosat. Ei se sinulla ole kuitenkaan kahta vuotta pitempään, niin tympäisee, jos sinä aikana joutuu enemmän investoimaan.
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Jesh,
onnittelut erinomaisesta ja määrätietoisesta harrastevalinnasta!!
Erinomaisia neuvoja jo tullutkin, omalta kohdalta voi todeta että
helpommalla/pienemmällä pyörällä aloitus muutama vuosi
sitten oli hyvä idea, nämä customit on välillä aika möhköjä...
Mutta mainitsemistasi vaihtoehdoista Intikka tiätysti,
löytyy aktiivinen ja asiantunteva merkkikerhokin![]()
CBR1000RR/C1800R - SS2000
ex CBR1100XX/Versys650/ZR-7S/GSF1250SA/Versys1000/V-Strom650/TunturiSuperSport
Varmasti koeajan customin ennen ostoa
Tuo jammu XSR 700 näyttää mopolta, en halua ajaa mopolla
En kiistä etteikö olis noin ku sanot, että customit vaikeempia hallita, mutta täytyy opetella. Mie en varsinaisesti ole mikään pulkannaru ja käsittelen 500 kilosia hevosia päivittäin, niin luotan siihen, että opin kyllä. Se customi ei luultavasti kuitenkaan vaaratilanteessa ryhdy heittelemään takapuolta ja yritä karistaa mua selästä![]()
Viimeksi muokannut: Tiinuliinu; 18.05.2021 klo 17:58.
Ehkä olisi arvokasta määritellä mitä täällä tarkoitetaan "customin vaikella hallittavuudella".
Suoralla tiellä vauhdissa nehän menee vaivattoman vakaasti ja voi keskittyä kuuntelemaan Steppenwolfia. Mutta sit jos yllättäen joutuu tekemään väistöliikkeita niin vaatii päättäväisiä toimia, ei käänny pelkästä ajatatuksen voimasta. Toisaalta taas hyvin hitaassa vauhdissa (kävelynopeus) meno on helposti huojuvan tuntuista kun etupyörä kevyen tuntuinen ja hakee ja kääntäessä kallistuu liikaakin. Syynä tähän on ohjausgeometria, eli loivan keulan, ison etupyörän ym luoma combinaatio (jatkokurssilla esitellään sitten termi jättö).
Ajoasentoja on tietysti monenlaisia. Kaikista klassisimmassa customin asennossa kuskin koko paino on perseläskien päällä. Ohjausliikkeiden teon tuntusi vaativan koko lailla enemmän energiaa ja olevan samalla epätarkempi kuin asennossa jossa paino jakaantuu tasan käsille, takamukselle ja jaloille. Myös jos jalkatapeille joutuu kurottelemman tai pitämällä pitämään jalat tapeilla niin ei hyvä.
Mutta kaikkeen oppii kun lihaskoordinaatio pääse jyvälle mistä kyse. Se ihan alku missä on koko ajan paljo uutta voi olla vaan hieman (paino sanalla hieman) hankalampi.
Viimeksi muokannut: TIJ; 18.05.2021 klo 20:10.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Ei kannata ohittaa Triumpheja. Käsittääkseni 2000- luvun 2-pyttyiset ovat ihan ok ajettavia ja luotettaviakin. Malleista America lienee "customein".
https://www.nettimoto.com/triumph/america
Oulussa: https://www.nettimoto.com/triumph/legend/2610150
Haapajärvellä, nainen myy: https://www.nettimoto.com/triumph/speedmaster/2666555
https://www.youtube.com/user/mtubeist
Jep tommonen neuvo jo tulikin, ota mukaan joku tietävä jolla ei ole liian vahva uskollisuus johonkin merkkiin,tuo korkeushomma on aika määräävä,yksi oleellinen tekijä on pyörän helppo käsiteltävyys hitaalla nopeudella; tulee painosta, painopisteestä ja ohjausgeometriasta. Esim. Virago on ajettavuudeltaa kankea ja epävakaa maantiellä,ohjaustanko on kapea ja rekka heilauttaa pyörää pahasti,mutta pomminvarma ja järkihintainen. Tehon suhteen 50-80hv riittää mainiosti, ilmavirrat ja kypärämelut ym. huomaa yleensä vasta pyörän ostettuaan, mutta niihinkin kannattaa koeajoilla uhrata ajatuksia....osta järjellä ennemmin kuin tunteella....vaikka sekin hommaan kuuluu...
jos haluaa sporsterin niin sitten kannattaa ostaa sellainen. Ostaisin kuitenkin jonkun 30t ajetun ja mielellään sellaisen mitä ei ole ropattu liikaa, eli runko yms on vakiot ja koneessa ei ole mitään high compression mäntiä. Sitten alkaa startti yms ylikuumenemis jutut. Eli suht vakio.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
tälläsen 50v mopoilleen ukon mielipide on..... osta itelle mieluinen malli ja merkki....
pienillä tangon...satulan ja tappien hienosäädöillä ihan mistä tahansa saa hyvän....
kunhan kone kone tärisee itelle oikealla tahdilla
harvassa autossakaan on nykyään penkki ja ratti tehtaan inssin jälkeen kaikille kohdallaan....
Ja tärkein; ostat minkä hyvänsä, tonni pari hyvä jättää reserviin "touhuvarastoon" mahdollisia remppoja, lisävarusteita yms yms varten.
Tuttu osti joku aika sitte HD Fat Bobin, ihmetteli takapään luikertelua.
Huoltomies löyti tutkiessaan että takapyörän laakeri on joskus hirttänyt kiinni, joka puolestaan oli kalvanut vanteen laakeeripesän väljäks. Uusi laakeri ei korjannu välystä.
Liian myöhään aikaisemman omistajan tekemä laakeriremppa tuli kalliiks...
Viimeksi muokannut: Havis; 19.05.2021 klo 12:35.
Yamaha FJR 1300 -07
Ex: Suzuki SV 1000 N K4
Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
Takapään luikertelun olis varmaan huomannut koeajolla. Tämänkin urbaanin H-D legendan olisi voinut välttää huolellisella tarkastelulla ennen ostoa ?
Mullakin leikkas kerran Honda kiinni ja Suzukin kaasu hirtti kaksi kertaa 70-luvulla. No noiltakin olisi vältytty, jos olisi silloin ollut enemmän tietotaitoa. Sen jälkeen olen ajanut Englantilaisilla, Italialaisilla, Saksalaisilla ja Amerikkalaisilla vaihtoehdoilla. Eivät ole jättäneet tielle kertaakaan.![]()
Viimeksi muokannut: Fireball; 20.05.2021 klo 09:55.
Fireball
Se että tuon viestin noin tulkitsee ja siihen noin vastaa, vaatii kyllä sitä että omistaa juurikin HD:n.
Jos haluaa customin, kannattaa keskittyä niihin. Jos haluaa HD:n kannattaa kaikki muut unohtaa. Moottoripyörä hankitaan tunteella. Onneksi ne ovat vain koneita, joten helposti vaihdettavissa sopivampaan.
Moottoripyöräily on upea harrastus, josta löytyy vivahteita vaikka muille jakaa. Kukin tavallaan ja kaikki on oikein.
Joku haluaa mennä lötkötellä customilla auringonlaskuun. Toinen tykkää koluta sorateitä. Kolmas haluaa nähdä maailmaa ja on valmis ajamaan pitkiäkin matkoja. Neljäs reuhaa motocross-radalla tai paahtaa menemään enduroa. Viides pitää mutkateistä ja kauniista maisemista ajellen rauhallisesti. Kuudes puolestaan niinikään janoaa mutkia ja terävää suorituskykyä, maisemista viis. Seitsemäs haluaa kovaa vauhtia ja siksi ajaakin radalla.
Onnea valinnallesi. Valitset kuinka vain, niin se on bueno![]()
En kiellä enkä myönnä, vaan pikemminkin päinvastoin.
Ray Of Darkness
Moottoripyörän hankinnassa kun käyttää järkeä, niin ainoa vaihtoehto on olla ostamatta.
Japanilaiset kustomit ovat varmaan halvimpia vakuuttaa ja heti seuraavana harrikat. Tehoa ei ole paljon, eikä noilla juurikaan ajeta pahoja kolareita. Japsikustomit ei kelpaa edes varkaille, joten pikkukaskokin on lähes ilmainen.
Tehoja kun ei ole paljon, niin koneetkin kustomeissa kestää ja kestää. Huonolla pidolla toki mikä tahansa menee rikki. Harrikan etuna on, että tarvikeosia löytyy ja kaikki on korjattavissa. Japanilaisissa tilanne on huonompi ja mallista riippuen osia ei välttämättä saa edes rahalla.
Jos harrikka kiinnostaa, niin sellainen kannattaa käydä koeajamassa. Tietää sitten haluaako vai ei. Joskus käy niin, että innostus loppuu koeajoon taikka sitten toteaa löytäneensä sen mitä on hakenutkin.
2x HD, 2x Savage
Juu se on aivan varma, että jos kuluja rupeen excelillä pyörittään niin varma vastaus on: ÄLÄ OSTA IKINÄ älä myöskään hevosta, viinaa tai tupakkaa, autotkin kannattaa jättää kauppaan ja lapsia ei kannata hankkia
Mie kävin tänään kylän ainoassa autokoulussa joka tarjosi mahdollisuutta kokeilla yltääkö jalat maahan pyörästä. No ei yltänyt![]()
Näköjään tämmösen osaamattoman hobitin pyöränostoon liittyy haasteita.
Pitää sitte vissin ostaa koeajamatta pyörä ja lähtee harjotteleen yöllä jonnekki parkkipaikalle ja toivoa parasta että tykkää siitä![]()
Ääni tunteella ostamiselle. Sellasella varauksella että ensipyörää ostaessa tunteet saattaa olla aika hukassa eli koeajon kautta kuulostelemaan niitä tunteita.
Yhtään moottoripyörää en oo ostanu järjellä, eihän siinä olisi mitään järkeä!Paria hairahdusta lukuun ottamatta koskee myös autoja.
Moposkootterin joutu ostaa pakosta, muuten kaikki kakspyöräset ostettu tunteella, pari tilattu näkemättä/koestamatta.
HD on kyllä ihan oma laitteensa. Tai no noista uudemmista malleista ei oo mitään hajua. Tollanen vähän rakenneltu '86 FXST mikä mulla on ni en sanois moottoripyöräks. En oikein tiedä mikä se on.Ei kiihdy, ei kulje, ei pysähdy, ei käänny...
Mut ihan lepposa työmatkalotkotin. Ja miksei pitempäänkin matkaan kiireettömästi suorittaen, omasta pitäis vaan toi persiinalainen osasto muuttaa kun puutuu ahteri ajokelvottomaks n.50km ajon jälkeen.
RC8
Don't call me stupid, I'm insane!