Otsikko kertoo. Menee hermo noihin halpoihin paskoihin, niin nyt ostetaan sitte kunnollinen. Mutta mikä?
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Aitoa PCL:än kynää olen käyttänyt muutaman vuosikymmenen ajan, eka on edelleen käytössä parin muun ohella. Tarkka, toimii aina eikä mene miksikään vuosien aikana, yksi kulkee aina mukana ajotakin povitaskussa. Ei kannata verrata kiinalaisiin euron kopioihin.
https://www.pclairtechnology.com/tyr...ressure-gauges
Viimeksi muokannut: Koheltaja; 11.05.2021 klo 21:36.
Kylätason kurapyöräilijä.
Itse ostin pari vuotta sitten alla olevan mittarin:
https://automasa.fi/tuote/flaig-reng...emittari-4bar/
Olen ollut erittäin tyytyväinen, ja käsitykseni mukaan jokin autolehti käyttää omissa testeissään noita Flaigin mittareita. Lienee siis ihan kunnollinen ja luotettava.
Edit. TM käyttää
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)
Tuo voi olla jo hyvä vaihtoehto. Mitattavan näyttämän pitäisi olla toisessa ja kolmannessa näytön osassa. Näin siis vanha sääntö analogia näytöstä. Tuo max näyttämä 4 bar vaikuttaa ihan hyvältä. Mutta tuossakin jäärata paineet ovat mittarin näyttämän alkuosassa. Ennenkuin kuin joku vannoo digitaalimittarin nimeen, niin näyttö voi olla tarkka, mutta sisäinen tarkkuus voi olla vaikka mitä.
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
CBR1000RR - radalle & kadulle
Flaig täälläkin. Ein echtes deutsches Präzisionsinstrument. Mekaaninen ihme, ei tarvitse pelleillä pattereiden kanssa.
Faster faster until the fear of thrill overcomes the death of speed. - Sea D. Monster
Varmasti hyviä on jo mainittu.
Michelin Eurodainu, siihen olen luottanut.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...ari-2000041218
Tällä mennään, tullu verrattua töissä tuota Flaig:iin ja Eurodainuun eikä heitä niihin verrattuna.
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Mulla flaig jäänyt hyllyn koristeeksi. Mittaustulokset ihan mitä sattuu, painaa liian heikosti sitä venttiilin nastaa. Olisko jotenkin huono yksilö, tai en osaa. Bilteman mittari ollut käytössä hyvä omasta mielestä.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...ari-2000041218
K8-1000
Kevätviileillä ja härmäkeleillä ajaessa mietin josko renkaista saisi käsikäyttöisellä halpis ir-mittarilla osviittaa ajaessa. Ojaan siinä laserpistettä kohdistellessa painelisi, eli liekö missään tehty käkätintä lokareiden alle tms., josta näyttötiedon saisi näkökenttään. Ei tossa mitään lämpökameratarkkuutta tarvitsisi, lähinnä yleiskuvan siitä miten rengaslämmöt eri säissä ja ajotavoilla käyttäytyvät.
Miten usein rengaspainemittarit pitää kalibroida.
Onko käyttöohjeissa mainintaa?
Tarkkuusluokka <= 0,6 % : vuosittain
tarkkuusluokka > 0,6 %: joka toinen vuosi
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
https://www.motonet.fi/fi/tuote/4500...t-painemittari
Tuo toimii polkupyörien lisäksi myös auton renkaisiin, joten oletan, että toimisi myös mp käytössä. Selkeä, helppo käyttää ja johdonmukaisia tuloksia antaa. Mielestäni tarkka.
Retired
Nyt kelpaa mittailla
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Suoraan valmistajalta, tuosta aiemmin laittamastasi linkistä. Ilmainen toimituskin!
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Tämä Biltema 15229 ainakin täysin paska. Näyttää joka kerta eri tuloksia, tyyliin 0,6 1,6 2,2. Kyllä se suurimman osan yrityksistä näyttää suunnilleen oikein, mutta ei voi tietää mihin luottaa. Muutenkin ärsyttävä virransäästö, jatkuvasti sammuu kesken yrityksien ja saa painella päälle.
Hommasin sitten Automasalta 40€ Flaigin ja ei tarvitse arpoa, joka kerta 0,1 sisällä.![]()
KTM 990 Duke 2024
Mulla on ollut piltsikan isokokoinen mittari jossa asteikko ulottuu vain 4 bariin asti. On ollut hyvä.
Jos ilmoitettu tarkkuus on sama, niin kahdesta mittarista on tarkempi se, jossa alue on kapeampi. Tarkkuus nimittäin ilmoitetaan täydestä näyttämästä.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Itselläni on tuollainen Ironside akkukompura, jossa on toki sitten tarkka painemittarikin samassa. Tuolla voi ne paineet luonnollisestikin paitsi mitata, mutta myös asettaa kohdilleen, sen lisäksi että siitä löytyy myös USB-varavirtalähde ja taskulamppukin
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Hiprema on hyvä,uusin Hiprema evo4 voi rengaslämmötkin mitata jos haluu oikein fiilistellä.
Itsellä oheinen pumppu, mopo ja alalaude hommissa
https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...QaAmBfEALw_wcB
Muistaakseni MarkoFZS totesi, että pirun tarkka mittari![]()
Turbo Bandit
Blackburn Honestin ostin pari vuotta sitten, toimii luotettavasti ja tuntuu patteritkin kestävän. Sopii presta ja shrader venttiileille joten yhdellä mittarilla pärjää eri vehkeiden kanssa. https://www.bike-discount.de/en/blac...pressure-gauge
Edelleen on myös mekaaninen PCL kynämittari käytössä joka toimii aina ja menee pieneen tilaan, välillä vertailtu digimittarin lukemiin ja erot marginaalisia. https://euro.pclairtechnology.com/ty...ressure-gauges
Kylätason kurapyöräilijä.
Mulla on käytössä digitaalinen mittari joka hommattu Biltema/Motonet akselilta en muista kummasta. Tämä näyttää samalta:
https://www.puuilo.fi/m-rengaspainem...iABEgKuofD_BwE
Oli halpa hankkia ja on toiminut luotettavasti jo pitkään, kuten digimittarit yleensäkin, jos vaan toimivat. Tarkkuus on hyvä ja vertailu tehty monesti laadukkaana tunnettuihin laitteisiin. Parasta tässä on se, että mittari vaan painetaan venttiilin päälle ja siinä ei ole mitään erityistä lukitusta. Ne paikoilleen kierrettävät on surkeita, kun ilmaa pääsee aina hiukan karkuun sitä venttiiliin kiinni ruuvatessa ja sama juttu se irroitettaessa. MP-käytössä mittarin muoton on myös tärkeä, kun eturenkaan paineet mitattaessa jarrulevyt on usein tiellä. Kulmaventtiilit toki auttaa tähän.
Analogisista mittareista Eurodainu taitaa edelleen olla se referenssi mihin muita verrataan.
-- Brake later and open the gas earlier --
Mulla vastaava tai samanlainen kun itl'llä. Tuntuu että porukalla ei ole oikein mittaustekniikan perusteet mielessä. Eli mittarin (mikä hyvänsä, ei labratason) käytön idea harrastajalla on luotettava toistettavuus, ei niinkään absoluuttinen mittaustarkkuus. Jos mittarisi toistuvilla mittauksilla antaa saman tuloksen, voit siihen luottaa, toki parempi jos mittaus on verrattavissa laatulaitteen tulokseen. Samoin monelta jää huomaamatta, että mittalaitteen ilmoitettu tarkkuus on prosentteina maksimiarvosta, 1bar vs. 30bar.