Hmm mielenkiintoista uutuutta taas. Airbag-liivejä Spidiltä näyttää olevan Stormilla kaupan. Naru kiinni mopoon ja ku lennät selästä ni poksahtaa niskasuoja kaasupatruunalla auki.
http://www.spidi.com/eu/eu_en/motorc...-dps-vest.html
Noita näyttäisi myös olevan takkina ja pukuna, tietty isommilla bageilla. Ilmeisesti myös muita valmistajia. Mutta vaikuttaa hyvältä, simppeli teknologia ja paremmin toimii ku kiinteä niskasuoja eri mallisten ajovermeiden kaa.![]()
Kahvilasta kahvilaan..
Joo onhan noita ollut eri valmistajilla jo vuosikaudet. Vuosi tai pari sitten luin jostain, että jonkin verran ongelmia on aiheutunut siitä, ettei airbag ole kaikissa tilanteissa täyttynyt riittävän nopeasti. Omakohtaista kokemusta ei Airbageistä ole ja varmasti nuo ovat vuosien varrella myös paljon kehittyneet. Youtubesta löytyy esittely/testivideoita airbag- takeista. http://www.youtube.com/results?searc...201.21j1.22.0.
BMW R850R -02
web: www.oilhead.org
mail: info@oilhead.org
Mitäs se maksaa kun unohdat snörän kiinni pyörään ja koetat mennä esson paariin kun kuuluu tussahdus ja niskassa on sitten ilmapallo ihan suotta? :o
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
Näkyy tuohon ainakin saavan varaosia. Markkinamies sanoo näin:
In this NECK DPS version, the T2 Wind Pro is equipped with this safety oriented system, making it a real top of the range leather for all the most racing minded riders.
Joku voisikin tehdä palveluksen ja käydä heittäytymässä tällainen rotsi päällä vaikka Motoparkin takasuoran päätyyn niin voitaisiin tutkia että onko pelastusliivi ainoastaan ruma vai myös tarpeellinen.
EDIT: Yllä oleva luritus taitaakin viitata tähän pukuun, jossa tuo uimarengas on integroituna.
<p>Honda VFR 800 -99</p>
Dainesellä o vissii hieno anturisysteemi just tulossa kauppoihin, anturi tulee pyörään ja langattomasti laukoo bägit ku pyörä ottaa osumaa tai kallistaa liikaa. Hintaa tosin on reilu tonni liiville. Hyvänä puolena siinä on näemmä selkä- ja rintapussit.
http://www.visordown.com/product-new...eet/20334.html
Viimeksi muokannut: Proi; 16.04.2012 klo 20:31.
Kahvilasta kahvilaan..
Viime aikoina on herännyt kiinnostus näitä airbag-varusteita kohtaan? Onko jollain näitä käytössä? Kokemuksia? Mielipiteitä?
Tarkoitus olisi lisätä suojaa silloin kun sitä tarvitaan. Samalla voisi päästä eroon nykyisestä selkä- ja rintapanssareista. Parhaalta vaihtoehdolta vaikuttaa tämä:
http://www.helite-motorcycle-airbagj...tle-technology
Suojaa rintaa, selkää ja niskaa. Ei myöskään näytä tyhjänä kovin isolta, eli ei varmasti haittaa normiajossa. Helitellä ei ilmeisesti ole maahantuojaa. Myöskään merkin omat Ranskan ja Saksan verkkokaupat eivät näytä toimittavan Suomeen. Laitoin kyselyn aiheesta, josko toimittaisivat myös tänne.
Mä olin tilaamassa FC-Motosta tommoista airbagia: https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...-Air-Vest-0003
Peruin sitten tilauksen kun se ei koskaan saapunut FC-Motolle. Päädyin sitten tommoiseen Rukan Kastor liiviin. Muuten hyvä paitsi että selkäsuojus on liian lyhyt. Hankin tuon liivin Stormilta.
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Alpinestars tuo nyt keväällä markkinoille oman anturipohjaisen airbaginsa. Kaikki tarvittava on takissa, pyörään ei tarvitse asentaa tai kiinnittää mitään. Lupaavat nopean reagointiajan. Hinta on julma.
http://www.alpinestars.com/tech-air
Dainesen järjestelmä on ilmeisen hyvä. Vaatii valtuutetun liikkeen asentamaan pyörään kiinnitettävän anturin. Suomessa ei taida olla tälle myyjää?
Heliten remmiliivi on hieman hitaampi. Ei ehdi suojata primaarikontaktissa.
http://www.adac.de/infotestrat/tests...e/default.aspx
Vaimollani on tuollaiset Point Two AirBag-turvaliivit ratsastuskäytössä (ei kotona). Niitä ostaessa huomasin että samanlaiset oli kehitetty myös mopo käyttöön esimerkiksi https://www.youtube.com/watch?v=GZpGCntUzaE Voi olla että turhaa tässä kärvistelen asian suhteen. Nyt kuitenkin tuntuu siltä että aika korkea kynnys on olisi tuollaista käyttää ajaessa. Luultavasti pelkkää ennakkoluuloa
![]()
Tuli tilattua sitten Stormin kautta tällainen mustana:
http://www.spidi.com/eu/eu_en/motorc...-dps-vest.html
Hyllyssä oli ainoastaan keltaisena, mutta erikseen tilaamalla sai mustan.
Ei ole vielä saapunut, mutta voin laittaa käyttökokemuksia kun niitä on kertynyt.
Tämä eroaa noista airbag-takeista siten, että tässä bägi suojaa ainoastaan niskan ja hartiaseudun. Mukaan tulee vakiona rintapanssari ja liiviin voi erikseen asentaa selkäpanssarin. Ajatuksena olisi, että voisin luopua nykyisistä panssareista kokonaan ja nahkojen alle tulisi ainoastaan lämmintä vaatetta. Kaikki suojaus tulisi täten takin päälle. Katsotaan nyt toteutuuko tämä suunnitelma. Lähinnä mietityttää liiviin saatavilla oleva selkäpanssari verrattuna nykyiseen Forcefieldin level II:n suojaan.
Mielenkiitoinen varuste kyllä tuo, otin toisesta topicista Alpinestarin Tech-Air kokemuksia:
Oli Alpinestarin Tec-Air nahkatakki ja liivi, laukesi. Hyvin toimi. Yläpäässä ei minkäänlaista vauriota tai edes kolotusta. KNOX Handroid hanskat varmaan autto myös noissa käsissä ja Alpinestarin Supertech R kengät varmaan säästi ton vasemman jalan. Pikkuvarpaan kohdalla näemmä hieman heikompi suojaus. Housut oli Astarin kevyt wedenpitävät kangashousut. Olis pitäny nahat laitta alakertaankin, olis varmaan vaimentanut paremmin. Mä pyörin aika monta kertaa, ennenkuin pysähdyin penkalle. Onhan muuten karuselli ja mitään et pysty tekemään. Ainakaan näin amatöörinä.
Hypermotard
Toukokuinen kaato laitto miettimään airbag takkia kun solisluu meni aika silpuksi. Lähti luutumaan sentään ja eka mp lenkki eilen. Käytön panssari oli kaadossa, se säästi suuremmalta rintakehä ja lapaluu vaurioita.
Pitää perehtyä, Dainese nyt alkuun kiinnostaa eniten kun hyviä kokemuksia Dainesen 2-osaisesta nahasta.
Olen valmis maksamaan sen tonnin takista vrt. yksikätisyys kesän aikana
Tässä on todella mielenkiintoinen uutuus. Nyt myös Daineselta tuote, joka ei ole riipuvainen tietystä takista. https://www.dainese.com/us/en/smart-jacket.html
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Joo mäkin näin infon tosta joku aika sitten. Toi ei kuitenkaan taida olkapäitä suojata yhtä hyvin ku toi Astarin kokonaisuus. Toki kaikki tärkeimmät ja solariksen ym. Mulla toi Astar suojaa olkapäätkin hyvin, airbägi ylettyy koko olkapään yli. Olisin tota tarvinnu viime vuonna alastarolla. Nyt on oikee olkapää paskana, irti yms. Päällä oli Spidin full liivi, joka suojaa niskan/kaulan ja rinnan lisäksi myös kokonaisvaltaisesti muita osia. Selkä ja rintapanssarit integroituna. Rintapanssari optiona. Toi Astari on vaan saatanan kallis kokonaisuus.
<p>Karvanen REXERI Suzuki T-250 -71 Kawasakit: A7 Avanger 350 -71 H1 Mach III (H1B) 500 -73 Z500 -80 ZRX 1200 -04</p>
Ihan täydellistä tuotetta ei taida olla vielä markkinoilla. Käsittääkseni Astarin ja Danesen tuotteista mikään ei tarjoa niskasuojaa vrt. paukkuliivit. Käyttömukavuus ja äly toki kääntävät hommaa selkeästi Astarin ja Dainesen eduksi.
Itellä tällä hetkellä Spidin neck-versio molemmilla suojilla käytössä. Ei ole toistaiseksi naru kiristynyt tarpeeksi eli toimivuudesta ei ole omakohtaisia kokemuksia.
Ja siis viittaan tässä kadulle suunnattuihin tuotteisiin. Dainesen ratakamppeissa taitaa olla niskatuki mukana.
Astarilla katu ja rataversio. Rataversion pystyy softalla vääntämään kadulle ja takas. Ei mulla eilisessä pyörityksessä mitenkään ihmeellisesti niska heilunut. Antaa sinnekin tukea. Toi ykx lainaus tuossa ylempänä on mun kokemaa. Kuperkeikka en tehnyt, mut muuten oli menoo. Itellä myös oli viime vuonna Alastaron kaadossa toi Spidin fulli versio ja antaa tosiaan todella hyvän suojan niskalle ja muuallekkin, valitettavasti vain ei olkapäälle. Mun mielestä to Astarin sydeemi tukee ihan kohtuullisesti myös niskaa, menin mä sen verran hyrränä, et olis luullu esim kypärään tulleen enemmän vaurioita, mut ei juuri mitään, lippa lens jonnekin skutsiin ja visiirin kiinnikeet kärsi, niinkuin visiirikin. Schubert E1 avattava lipallinen potta.
<p>Karvanen REXERI Suzuki T-250 -71 Kawasakit: A7 Avanger 350 -71 H1 Mach III (H1B) 500 -73 Z500 -80 ZRX 1200 -04</p>
Osaako kukaan neuvoa, mistä sais ostettua ensi viikon aikana airbag-nahkapuvun junnulle? Vähän alle 170cm. Niitä ei vissiin Suomessa ihan hirveästi liiku? Ei tunnu löytyvän ainakaan haulla löytyvän kotimaisista liikkeistä![]()
Jos hyppäät laskuvarjolla, joka ei aukea, voisi katsojille olla hauskaa, jos tekisit vaikka uintiliikkeitä.
Entäs jos unohtaa turvavyön kiinni lähtiessään kotilosta Essolle kahveelleNo Spidin ostin syksyllä Stormilta, kun halvalla möivät. En sitten kuitenkaan keltaista kehdannut, vaikka se olisikin ollut fiksumpi valinta. Helppo pukea ja huomaamaton päällä. Siinä on myös rintapanssari, joka on vissiin hyödyllisempi, kuin selkäpanssari ainakin yhden traumakirurgin mukaan.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Heliteltä löytyy ratakäyttöön narullinen gp-air 2 n. 700€ ja langaton E-gpair n. 970€
gp-air 2 https://en.helite.com/products/gpair-airbag-motorcycle/
langaton https://en.helite.com/products/egpai...ag-motorcycle/
Hyvää:
Hinta verrattuna esim. A-stas+ sopiva puku.
Käy kaikkien pukujen kanssa, koska menee päälle.
Voi vaihtaa kaadon jälkeen itse täyttöpullon, eikä pullo maksa omaisuuksia, olikohan pari kymppiä tms.
Väittävät että olisi suurin tilavuus ja suojaa myös niskaa retkahtamiselta
Huonoa:
Paljon vähemmän reffuja toimivuudesta, kuin esim A-starsin Tech-Air, joka on käytössä MotoGP:ssä. Varsinkin Egpair:sta joka on uusi tuote, langallisesta löytyy käyttökokemuksia ja videoita.
Ulkoinen suoja voi vahingoittua kaadossa, vaikka onkin nahalla ja kulutuspaloilla suojattu.
Painavampi, koska ulkoinen ja vaatii nahkasuojauksen
Muoks. Tarkoitus oli vastata Studyn kyselyyn, mutta meni vahingossa tähän threadiin. Olen itsekin miettinyt airbagin hankkimista rata-ajoon, onko noissa ulkoisissa liiveissä jotakin selvästi huonompaa, kuin esim. A-starsin tai Dainesen integroiduissa?
Näistä oli vasta jonkinmoinen vertailu Bike-Motorrad Suomi -lehdessä.
A-Starissa oli suurin suojauspinta-ala, kaikkien tuotteiden täyttymisaika oli sama.
Täyttymisaika edellyttää jonkinmoista esteetöntä ilmalentoa joka rataolosuhteissa yleensä toteutuukin, liikenteessä ei niinkään.
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
Voisin vähän kirjottaa omaa kokemsta Spidi air dps full liivistä. Tämä siis kevlar narulla pyörään kiinnittyvä.
Ihan tyytyväinen olen ollut, mutta yksi isohko ongelma on. Hiilidioksidi pullo on oikealla puolella ja mekanismi painaa jonkin verran. Tämä aiheuttaa sen että liivin paino on epätasapainossa jollon ainakin itsellä painaa oikealta puolelta niskaa jos ajaa pidempää matkaa maantiellä. Radalla ei aiheuta ongelmia.
Olen about 186cm/88kg ja otin koon L. Liiviä ei saa kovin kireälle todennäkösesti siksi että muuten pamahtaessa voisi satuttaa kylkyluita tms(?). Joka tapauksessa liivi jää vartalolta löysäksi jollon paino on hartioilla.
KTM 990 SMT
Jeps, Dukella mennää jossa tosiaa pikkase etukeno asento. Kokeilin kyllä myös kesällä versys 650:llä ja tuppas olemaan sama ongelma. Toki sama tapahtuu jos ajelen reppu selässä, eli kyseessä lienee henkilökohtainen ongelma![]()
KTM 990 SMT
Alpinestars tech-air 5 liivi on vielä tänään alennuksessa stormilla jos joku harkitseva ei ole huomannut.
https://www.storm-motor.fi/ajovarust...-airbag-liivi/
Kyseinen liivi pitäisi sopia kaikkien takkien alle jos vain on riittävästi tilaa takin sisällä.