Muistan lukeneeni jostain, että virtapiiriin kytkemättömät lamput ovat sallittuja.
Mahtaisiko tästä saada sumarin oikein pahaan keliin?
https://www.varusteleka.fi/fi/produc...iABEgIpMPD_BwE
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Fillareissa kaikenlaista akkutsydeemiä tullut kokeiltua. Onhan noi kehittyneet vielä siitä kun kaveri sanoi led-valaisinten ilmestyttyään tappaneen yösuunnistuksen omana lajinaan. Tokkopa nuo vieläkään kestävät vettä siinä missä ajoneuvovalaisimet ja kylmässä akkukestosta saa äkkiä leikata puolet luvatusta. Kaarrevalonhan tuollaisesta saisi näppärästi pulttaamalla kypärään, mutta muuten miettisin samalla hinnalla jotain 12 volttia ahmivaa kiinnipultattavaa ratkaisua. Vastaantulijan häikäisemisessä ei lie eroa meneekö lyhtyyn johdot vai ei. Joskus tekisi mieli modata ajoneuvoon tuossakin mainostettu strobo-ominaisuus. Noilla valomäärillä kun todella ilahduttaa muita tielläliikkujia vastaantulijana.
Varmasti tehokkaampi kuin vaikka tuo mun vanhuksen alijännittellä kiiluva H4. Airamin retroledilampustakin lähtee enemmän valoa ainakin tuoreilla pattereilla![]()
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Näitäkään en unohtaisi vaihtoehtona. Mainoksen mukaan näillä erotut tyylikkäällä valokeilalla siinä missä fikkari sopi Jumalan leikkimiseen. En ole jaksanut alkaa kokeilemaan, omat ajot valoisassa ja näissä kaikenlaista tuuletinta ja johtohässäkkää muutenkin ahtaan etukäteen alle räpellettävksi
https://www.google.com/url?sa=t&sour...82p8zpkmpRcG0Q
No minä nyt satun jostain syystä olemaan hieman fikkarihullu ja pitäsi keksiä ostolle jokin tekosyy
Sattuipa muuten sopivasti, sillä ostin nuo viime syksynä sen jälkeen, kun ajoin aamuhämärissä Tampereelle ja ensin oli peuravaroitus 28km ja sitten 8km. Joka vuosihan noita valoja ei tarvitse, mutta sitten kun tarvitsee ne olisi syytä olla tehokkaat. Herra Hondan alkuperäiset ovat melko onnettomat, vaikka niihin laittoi kalliita plussapolttimoita.
Noilla tuli ihan kivasti valoa ja kuviokin on kai melko kohdallaan, kun autoilijat eivät vilkutelleen valojaan.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Jos järkisyillä ei tarvitse perustella, niin tässä taskulamppu:-)
https://www.instagram.com/p/CNNaj4xlThT/
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Saattais saada mutta laillisesti vain vanhaan:
Lainaus katsastajan käsikirjasta:
7.0 Valot ja varusteet
7.6 Muut valot, C10 Ajoneuvoluokat: kaikki
80 © Ajoneuvohallintokeskus 2008
01.12.1987 tuli voimaan säädös, jonka mukaan
- autossa ja perävaunussa lisäjarruvalo sallittu, ANA Tpp 29a ja 169a §. hyväksytty E 7
mukaisesti. 150/83 + 875/87
- traktorin ja moottorityökoneen sivuvalot sallittu, ANA Tpp 123 §. 150/83 + 875/87
- etusumuvalonheittimen tulee olla E- hyväksytty säännön 19/01 tai vastaavan myöhemmän
mukaisesti. ANA Tpp 28, 123 ja 80 §.
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Entä jos laite ei ole ollenkaan kiinni moottoripyörässä? Kypärän tai ajotakin valaisimista ei ole mitään juttua kai missään pykälässä?
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tietääkseni ainakin polkupyörissä oli viime aikoihin asti nimenomaan määrätty että valaisimen pitää olla kiinteä ja pyörässä, muuttui äskettäin niin että saa olla myös irrallinen, samalla kun takavalo tuli pakolliseksi hämärän aikana.
FJR -17
Luulisi että jos tässä pitää homman järkevänä (sivuteillä, metsässä, jne), niin asiaan tuskin puututaan, mutta jos tuolla pääväylillä ruuhka-aikaan vetää pimeällä valot otsassa niin saattaa ilo loppua.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Harmillisen usein kypärävaloa muille kulkijoille näkyäkseen kyllä kaipaisi. Turhan usein himmeä etuhalogeeni ei tunnu osuvan kabiinillisessa kuskin silmiin, varsinkaan jos ohjaamisen kanssa on muuta tärkeämpää menossa, somenäpyttelyä tms. No sekin on kiellettyä, mutta vähänpä tuohon kai puututaan. Toisaalta en ole kuullut vääristä valoista sakotetun, kaveri sai kyllä tiketin kun ajoi polkupyörää fikkari kädessä mikä puuttumisesta oli kyllä erikoinen lainvalvojan valinta.
Toivoisin kyllä virkavallan edustajilta tuossa tapauksessa ymmärrystä.
Jos tullaan jostain metsäautotieltä ja kypärän karbidilampussa on vielä tuli, niin ei ekana sakoteta
Samaa olen miettinyt, että jos poliisit pysäyttäisi minut talvella, niin sakot pitäisi kirjoittaa rätkän renkaista, koska ne ei ole todellaan "highway use only"![]()