Nyt tuli hankittua jotain jännää!
Suzuki RF900R vuodelta 1995 ja kaikkein pornoimmalla värillä.
Olen ajellut nyt kahdessa päivässä semmoiset 100 kilometriä. Osassa matkaa avokki kyydissä, ja molemmat tykännyt paljon. Löytyy tehoja, ja sopivasti vääntöäkin. Soundit on myös kohdallaan - hyvästä tilasta jaloille / perseelle puhumattakaan.
Vähän pitää harjoitella liikkeellelähtöjä, koska jotenkin tuntuu ettei uskalla kytkintä vapauttaa samantien vain pienellä välikaasulla. Ehkä sen kytkintuntuman hakeminen ja valoista lähtemisen opettelu olisi tällä pyörällä seuraava juttu. Mutta sitten kun sitä kaasua antaa, niin kyllä se lähtee aika piivelin ripeästi vielä.
Hankintalistalle vaan takalaukkua / boksia ja eikun baanalle kiertelemään Suomea.
RF900.jpg
RF900 II.jpg
RF900R.jpg
Hieno pyörä, katselin itsekkin samanlaista vuosi takaperin. Toki en tuolla värityksellä olevaa..![]()
Se maksaa kuka nauttii!
Hyvä pyörä varmasti! Hinnat kohdallaan ja sen verta harvinainen. Jäi aikanaan sen GSX-R:n jalkoihin ehkä + unohdettu yksilö. Ei tuotu Suomeen silloin ainuttakaan RF900 - pyörää maahantuojan toimesta.
Kyllä nyt vanha pistää hanttiin talviseisonnan jälkeen. Pyörä jäi seisontaan vuosi sitten heinäkuussa pienen hetkellisen ohitustilanteen seurauksen vuoksi ja autotallin haasteiden vuoksi se pääsi tavisäilöön vasta lähellä vuodenvaihdetta.
No, nyt toukokuussa kaasarit kuivuneina se ei oikein helpolla käynnistynytkään. Kävi sitten vaan kolmella pytyllä ja kaasulla auttaen, kakkospytty pimeänä. Pyörä jäi silloin siihen, koittelin nyt taas tulille. No sehän lähti aika hyvin käymään... pienellä sahaamisella ja akun uudelleen lataamisella, ja vielä neljällä pytyllä.
Mutta nyt sitten ei kierrokset laske alle neljän tonnin millään. On se nyt minulle vihainen.
Laskin bensat kohokammioista, ei auttanut. Tarkistin kohokammioiden bensapinnat, että jos joku kaasari tulvii. Ei tulvi, on samoissa pinnoissa myös kone käynnissä. Kaasuläpät ei jumita auki. Ryyppymekanismit ei jumita. Ryyppyä kun antaa niin alkaa heti sammumaan. Luistit vaikuttaa toimivan normaalisti. Ilmasuuttimiin kun ruiskii EGR/Carb-cleaneria, niin ei auttanut. Laitoin paljon ja paineella, hetkeksi vaan alkaa hiukan pökimään.
On tämä taas. Taidan kokeilla huomenna ruiskuttaa suoraan bensaletkuun tuota carb-cleaneria kunnes kone sammuu, ja antaa sen vaikuttaa iltaan asti tms. Ainakin pääsee sitten vaikuttamaan kaikkiin paikkoihin.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Eka epäilty on ilmavuoto. Sinne vaan ruikkimaan jotain palavaa kauloille ja säätöruuveille.
Niinhän se on kun kierroksia on liikaa. Kumminkin tänään kylmänä kun käynnistelin niin ei lähtenyt ryypyllä, mutta ryypyn poiskäännön jälkeen lähti laakista. Suihkuttelin starttisparytä suoraan kaasarien imuun ja joka kaasarilla alkoi rötäämään kevyesti. Imukauloilta tai muualta ei tapahtunut käyntiin mitään muutosta.
Tein nyt kokeilun että irroitin kaaseriden bensan tuloletkun ja käynnin aikana kun letkussa bensa laski niin täytin tavaran tolla mun egr/carb cleanerilla, tais mennä varmaan neljäsosapurkkia ennenkun alkoi käyntiääni muuttua siinä vaiheesa sammutin koneen. Ajattelin että annan nyt vaikuyttaa ja käyn kohta starttaamassa. En oikeastaan jaksa uskoa että auttaa.
Ite epäilen että on rikkaalla koska sammuu heti ryypyllä. Joko neulaventtiilit jumittaa tai sen neulaventtiiliasetelman o-rengas vuotaa. Tai sitten muistaakseni suutteimet/neulaputki on kans sellaisessa asetelmassa minkä alla on koukeroinen tiiviste ja siellä kanavia tyhjäkäyntipiuiriin ja ilmasuuttimille. Voihan sekin tiiviste olla kuivuessaan rapeutunut paskaks.
Varmaan kaasarin purkuhommia tässä taas tulee.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Otin kaasarit irti, ainakin imusarja on litimärkä, tosin leikin tossa ryypylläkin vähän, pintaryypyllä saa kierrokset parin tonnin alle, mutta ei käy (tietenkään) kauniisti. Imukaulat on pehmoiset ja hyvän oloiset. Ei kai tässä auta kun juoda kahvia jne. Ja sitten alkaa purkaan ja tsekkaan paikkoja.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Paskaahan siellä kaasareissa oli. Jotain murua ja neulaventtiilin sihdeissä ihan kuin jotain kuituaSuuttimet ja neulaventtiilin sihti/asetelmat ultraääneen ja aika sameaa haikua alkoi lähtemään. Tietystikin lisäksi tajusin että sehän nimen omaan kävi vaan ryypyllä, ilman ryyppyä se sammui het. On jo merkinnät vivuista kadonneet ja vipu on jäykkä joka suuntaan. Nyt käy hyvin, kohokammiot vaan hikoilee pikkasen bensaa vanhoilla tiivisteillä, eli uutta tiivistettä pitäis löytää.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Siis tyhjäkäyntipiirit oli tukossa ja kävi+käynnisty ryypyllä. Operaattori vaan oli taas ton kanssa kuutamoilla eikä muistanu kumminpäin ryyppyvipu toimi eikä tajunnu tarkistaa vaikka silmien edessä oli.![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Onko näin? Kyllä minulla on kaasaripeleissä kierrokset nousseet ryypyllä neljään tonniin ainakin yzf 750 r ja fzs 600 ja zx-9r näin alkuun. Niissä on ilmeisesti ollut vikaa kun ryyppyä pitää vähentää melko äkkiä startin jälkeen etteivät huuda kierroksilla korvaan kun matalampikin käynti riittää..
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
^Mutta nyt sitten ei kierrokset laske alle neljän tonnin millään.
Olettaisin että "millään" tarkoittaa myös ryypyn sulkemista.
Älä oleta, kirjoitin että ku ryypyn laittaa päälle niin sammuu heti, mutta siis tilanne oli toisin päin, ryypyn kun otti posis niin sammui heti.
Oli siis aikaisemmassa starttiyrityksessä ilmeisesti jäänyt ryyppiy päälle ja vanhasta muistista startatessa vipu toiseen asentoon.
Mutta ei kannata tästä enempää, laite toimii nyt moitteetta kun putsasin suuttimet ultrallaäänellä ja katson ihan omilla silmillä mitenpäin se ryyppy pelaa.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)