Ei toki pelkästään rajoitu ratailuun, mutta laitetaan nyt tänne. Eli mitä kaikkea työkalupakista löytyy, mitä merkkejä suositaan, hinta vs. laatu?
Itselläni mielessä mm. momenttiavaimen hankinta ja tietysti 500+ euron Snap On olisi varmasti kiva, mutta kohtuus kaikessa ja kun en hommia ammatikseni tee, niin jotain lompakolle järkevämpää soisi löytyvän. Bilteman kamat mistään kotoisin?
Toinen juttu mikä käynyt mielessä on kohtuullinen kompura. Näistä kuulee aina vitsailtavan eli koneesta lähtee enemmän ääntä kuin ilmaa/puhallusta jne.
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
Todennäköisesti saan tähänkin viestiin pelkkää haistavittu-reaktiota niinku tapana on, mutta c'est la vie...
Itse olen kanssa liikkeellä varsin minimaalisella budjetilla tässä touhussa, joten mun vastaus lienee kaikesta tulevasta vittuilusta huolimatta varsin lähellä sun tarkoitusperääsi.
Omasta arsenaalista löytyy
- Bilteman laaja avainsetti
- yks iso työkalupakki
- momenttiavain 120Nm asti
- pari rengasrautaa
- tasapainotuspukki
- rengaspastat, vaseliinit, brake cleaneriä, WD40 yms.
- kuusarisarja
- Bilteman kompura
- ja tohon vielä kaikkee pientä mitä sitte on tarpeen mukaan hommaillut
Olen lähes kaikki sälät ostanu Motonetistä tai Biltemasta. Työkalut ovat yleensä Bahcon (kuusari/räikkäavain) tai MTX (momenttiavain) ... erittäin toimivia ja pystyviä työkaluja. Kaikkein edullisimpia en lähde ostamaan, koska vaikka budjetti on tiukalla, ni oon kokemuksesta huomannu että halpa on paskaa.
Jos tarttet linkkejä joihinki kamoihin joita oon ostellu ni kysäse.
Vittuilua odotellessa....![]()
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Nämä ns. salkkumalliset:
esim. https://www.motonet.fi/fi/tuote/7519...ressori-Simply
Huutaa niin maan perkeleesti, mutta tuottaa tarpeeksi että nousee rengas vanteelle.![]()
Muutenkin mukavan kokoinen pakata/kuljettaa.
Itselläni ei ole momenttiavainta mukana varikolla, näen sen vähän turhana kantaa mukana. Pyritään siihen ettei aleta siellä kone remppaa tekemään.![]()
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
Mä pyrin vetämään aina kaikki momenttiin. Myös varikolla.
Mulla on halpismomenttiavaimet. Iso 1/2" ja pieni 1/4".
Ja muita työkaluja on ihan perkeleesti, kun on työkaluja autoissa, omakotitalossa ja kahdessa prätkätallissa.
Periaate on aina ollut, että jos jotain työkalua tarvitsen, niin ostan sen. Siitä syystä, että kun opin sitä käyttämään niin ihan varmaan joskus sitä tuun joskus kaipaamaan.
Sanoisin, että halpismomenttiavaimet ajaa ihan tehtävänsä näissä meidän tarkkuuksissa. Noilla olen aika monta moottoriremonttiakin tehnyt onnistuneesti, että ei ne ihan hirveen metsään kiristä. Se täytyy muistaa, että kiristääkö kuivaa vai voideltua kierrettä. Se vaikuttaa momenttiin pikkusen, mutta ei siitä stressiä kannata ottaa.
Ja kompurasta, niin jos vaan on tilaa, niin sitten ostaisin 50-litrasen V2-koneella olevan. Tokmannilla ja Biltemassa sellaisia on kohtuu hintaisina. Ja kun ostat kompuran, niin osta samalla ainakin yksi PAKSU LETKU. Että se ilma pääsee sieltä kompuralta siihen työkaluun. Usein letku on pullonkaulana.
Braaaaap
Rengasrautoja on hyvä olla kolme vaikkei käsiä ole jokaiselle. Ajatus varmasti valkenee ajastaan.
2.11.2012, rookie94: Ei maailmanmestaruus tarkoita että on huippukuski.
Juu. Kolme on hyvä.
Bahcon/ vastaavan isompi hylsysarja, iso- ja pieni momenttiavain, jatkovarsi, kumivasara.
Kaikenlaista erikoistyökalua ja ihmemeisseliä kertyy ajan mittaan.
Itellä K-Raudan halpa Stanleyn kompura. En kantele varikoille mukana, koska esmes Kemoralla ja Alastarossa on varikolla kompura, jolla poksauttaa rengas vanteelle. On vain käsipumppu, jolla säädellä rengaspaineita.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Vaihdoin viime syksynä perinteisen vuosia karting-kisoja kiertäneen työkalupakin Bilteman kaksiosaiseen työkaluvaunuun, koska pakki alkoi olla niin täynnä tavaraa, että työkalujen kaivaminen sieltä oli jo hieman vaivalloista. Vaunuun kalut saa paremmin järjestykseen ja yritin laitella ne niin, että tarvittaessa pelkällä yläosallakin pärjää jos ei saa koko höskää mahtumaan mukaan. Työkaluja on vuosien mittaan (vaari aloitti autoilijana 30-luvun alussa) kertynyt aika kasa kaiken merkkisiä Stahlwillestä Kamasan kautta MTX:ään, kaikki olleet ihan ok harratuskäytössä, ja niistä vaunussa on tällä hetkellä jotakuinkin seuraavat:
- hylsysarja 1/2", sekalainen, räikkä Kamasa
- hylsysarja 3/8", MTX
- hylsysarja 1/4" Biltema/Kamasa
- kiintolenkkisarja, Kamasa
- sekalainen lajitelma ruuvareita
- kuusiosarja, myös T-mallisia
- torx-sarja
- momenttiavaimet 1/4"-1/2"
- sekalainen setti pihtejä
- varmistuslankaa
- ilmastointiteippiä, pun., musta ja hopea
- eristysnauhaa
- rengaspainemittari
- lämpömittari
- vasaroita, kumi, muovi ja rauta
- rengasraudat
- teräsharja
- rautasaha
- venttiiliavain
- puhdistusspray
- WD-40
- jarrunestettä
- pultti ja mutterilajitelma aka. "miljoonalaatikko"
- läjä action-kameran kiinnitystarpeita
- apikopihdit ja muutamia liittimiä
- akkuporakone
- nippusiteitä
Lisäksi mukana on kulkenut rengaspaineen säätöön se perinteinen käsipumppu ja joskus sellainen pikkukompura, jolla täyttää tarvittaessa ilmapatjan kätevästi. Verstaalla on sitten vähän isompi kompura, tai kaksikin, ja kaikenlaista pajakamaa.
En ole niin kovin kokenut ratakettu, mutta eiköhän tuo kalumäärä pikkuhiljaa jalostu ajan mittaan, kun oppii mitä mukana tarvii ja mitä ei.
Tuossa pieni videonpätkäkin pakin ensimmäisestä kalustusvaiheesta ja muista puuhasteluista, löysin tuon jälkeen naapurin varaosakaupasta mm. kiintoavaimille sellaisen kunnollisen alustan, jossa niille on just sopivat kolot yms. pikkujuttuja.
https://www.youtube.com/watch?v=PqiOGrXZUvo
-Iso jakari. sillä saa peilit irti triumpista
-kuusiokolosetti. ei ole ollut käyttöä.
-nippusiteitä. saa hajonneet osat kiinni kotimatkaa varten
-teippiä.
-analoginen rengasmittari.
-leatherman
noilla on mennyt muutama kymmen ratapäivää. pyörällä ajaen matkatkin. Sitten jos autolla menee niin kyytiinhän laitetaan puoli tallia, mutta ei niitä kyllä yleensä ikinä käytetä.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Nyt jos ajatellaan ratapyörän mutterien kiristyksiä niin minkälainen momenttiavain on riittävä?
#73
Yamaha YZF R6R 2007
MV Agusta Brutale 989r 2008
Yamaha YZF R6 2008
www.tomannsport.com
http://www.youtube.com/user/tomann
https://www.facebook.com/sami.tomann
https://www.facebook.com/TomannSport/
5-25, 20-120. About.
Itellä lisäks vielä 70-350 koska koneessa muutama jämäkämpi momentti, mutta sitä ei varikolla tartte.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tällainenkin löytyy:
https://sbvtools.com/product/3-8-dig...3-8-f-x-1-4-m/
En osaa vielä sanoa kuinka kestävä tuo on mutta 4-203 Nm ja 100 eur.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Biltemalta löytyy identtisen näköinen halvemmalla 65€:
https://www.biltema.fi/tyokalut/kasi...-12-2000040637
Ero on ilmoitetussa momenttialueessa sbvtools 4-203Nm vs. Biltema 40-200Nm
En ihan luottaisi sbvtoolsin alapään tarkkuuteen. Voihan se toki olla ihan hyvä mutta skaala tuntuu jotenkin liian laajalta.Ero on ilmoitetussa momenttialueessa sbvtools 4-203Nm vs. Biltema 40-200Nm
-- Brake later and open the gas earlier --
Itellä on tää:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/7650...-19-1085-Nm-38
Ja riittää kaikkiin muihin paitsi sit jos pitää kytkinbaskettia rupee kiristämään, sen keskimutterin kiristysmomentti on jotain sairasta.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Itellä oli aluks toi Simply, mutta vaihdoin aika nopeesti iha kunnon kompuraan. Joo vie vähä enempi tilaa lattialla mutta on paljon monikäyttöisempi, ja ku hinta on 100e vs 125e ja jälkimmäisellä paitsi pystyy käyttää työkalujakin + rengas nousee paljon helpommin vanteelle kuin tolla salkkumallilla, ni en kyl lähtis leikkimään 25e takia, vaan ostaisin kerralla kunnollisen.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Aliexpressistä löytyy noita saman näköisiä eri skaaloilla. Tuo svbtoolsin on ilmeisesti (tahallaan?) ilmoitettu väärin. Toki aidosta Chinesiumista tehdyt mittavälineet ovat absoluuttisen tarkkoja, onneksi nuo pystyy kuitenkin helposti kalibroimaan.
https://www.aliexpress.com/item/3294...%2315392%23217
Kaatopullo! Hyvä muistutus.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/7001...0-l-pystymalli
1 Sylinteri vaan, mutta 50 litrainen ja 2hp.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/7009...ystymalli-50-l
2 Sylinteriä, 50 litraa, mutta vähemmän tehoa?
https://www.biltema.fi/tyokalut/pain...-50-2000033785
2 Sylinteriä, 50 litraa, enemmän tehoa.
Kaikissa hinta kuin Simon Vaatehuoneella konsanaan eli vain (sata)99!
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
Koitin joskus myydä kaatopulloa varaosana, mutta ei kelvannut kenellekään. Amatöörit... turha tulla kyseleen vaikeempia, jos ei perus asiat oo kunnossa.
Työkaluja on yksi noin 20kg pakki, jonka sisältö on varmaan 10v evoluution tulos. Tämän lisäksi rengasjumppa laitteet, kompura ja pulttipyssy.. laiska kun olen.
4-25Nm momenttiavain kulkee mukana. M10 ja isommat menee näppituntumalla ja oikeesti isoja ei jaksa vääntää momenttiin.
Erikoisempia on öhlinssin korkin avain, cartridgen kierteen päähän sopiva pidin, pienet jousipuristimet, takahaarukan mutterin avain, kolvi, nippusiteet, gorilla teippi ja rautalanka.
Tuohon perus työkalupakkiin kun laittaa rakotulkin, heittokellon ja 20-100Nm momenttiavaimen, niin voi esim. halutessaan laakeroida koneen varikolla. Onneksi iltaisin voi vaikka tehdä ruokaa tai käydä saunassa, ettei tähän ole tarvinnut alkaa.
---
Mulla kulkee mukana about seuraavat.
Hylsy/kiintoavain -sarja, jossa koot 6-32mm
Torx/kuusio -kärkisarja.
Momenttiavaimet pieni ja iso
Iso vääntövarsi aka tyttöjen työkalu + jatkovarsi, jos sattuu olemaan joku paikka tiukassa (esim. eturatas tai kytkin)
Rengasraudat + pensseli rasvaukseen.
manuaalinen rengaskone + tasapainotuspukki + salkkukompura + pari painemittaria + venttiilinsielun avaimia.
Taka-akselin hylsy
Lisäksi pikkupakissa tönäriä, kumilekaa, ruisku jarrujen ilmaukseen, apico-pihdit, parit sivuleikkurit yms. yms.
Keulakorkkien avain + cartridgen kiinnipitotyökalu + se haarukka jousen vaihtoon.
Kemikaaleista aina mukana CRC, ketjurasva, kierrelukite, rengasrasva, jarruneste, moottoriöljy ja tietenkin bräkleen
Tarpeellista asennustarviketta: Nippusiteitä eri kokoja, gorilla-teippiä, sähköteippiä, sähköpiuhaa ja -liittimiä, varmistuslankaa, rengaspainoja, 2 miljoonasalkullista kiinnitystarvikkeita, 3M:n dual lock tarraa, lasikuitumattoa + hartsia, ketjulukkoja yms. yms.
Lisäksi sitten kaato- ja kulutusosaa riittävä määrä.
Tavaran isolle määrälle on kaksi syytä.
1) Koskaan ei ole harmittanut, että on vähän ylimääräisiä vermeitä mukana.
2) Kaikki on pakattu tallilla niin, että riittää kun nostelee puolenkymmentä laatikkoa lähtiessä kyytiin, joten ei ole juuri syytä jättää mitään poiskaan.
Superbike #7
Kuljetuskalusto on osa lajia, niin pitäähän sekin huoltaa. Tossa oiskin hyvä sivubisnes pyörittää wanhan ajan autokorjaamoa varikolla... ei mitään käsilaukkumiesten pelkkää osienvaihto -liikettä.
Agregaatti ei tosiaan ole mikään ihan must. Kisaviikonloppuna se on lähinnä mukana, että ei olla radan verkosta riippuvaisia. Sateisia on tullu joskus avattua hiomalla ja tiukalla budjetilla on myös hiottu lappukoneella revennyt rengas vähän pitävämmäksi. En suosittele kenellekään.
---