Mikä mopo on liian raskas talviajoon? Porukka ajelee isoilla Adventureilla hymy kypärässä talvet. Pohjoisessa kun ylipäätään sellainen on.
Muotoillaanpa näin että se mopon raskaus on varmasti paljon kuljettajan pään sisällä. Mulla on F800GS v-08.
Kun tuota ajokokemusta on vasta niin vähän (viides kesä tulossa), ei oikein luota itseensä.
Kuitenkin sitä yrittäis ajella turvallisesti. Mutta talviajo kyllä kiinnostaisi kun tuosta kelkkailusta tuli luovuttua.
Tottakai tuo larion sanoma pitää paikkansa.
Olisinkin tuolla 8-gessulla ajelemassa noita lyhyehköjä päiväreissuja makkaranpaistoineen ja nokipannukahveineen.
Ei vaan vielä ainakaan uskallus riitä. Näitä pohjoisen teitähän siinä katellaan vaan kun ei sitä talvea ja polannetta näy.
Renkaat, alustan säädöt ja ajotekniikka on selkeitä kurssituksen aiheita jotka helpottaa löytämään luoton pikitien ulkopuolelle. Jos noi kaikki, tai joku noista ei ole kunnossa niin soralla ajaminen voi olla tuskaista eikä luottoa ajamiseen löydy. Sorakurssille on varmaan tunkua jos sellainen järjestetään.
Kylätason kurapyöräilijä.
Reality Sucks!
Se mopon raskaus on ihan varmasti, ihan eniten muuten koko kropassa ja pään ulkopuolella.... käytännössä
ja raskaalla mopolla rymytessä.
Kroppa kuskataan raskaalla mopolla pitkin jonkkia tuskafestivaaleille ja
sitten se raskaus on vielä päänkin sisällä.
Ei "hyvässä asenteessa" ole mitään vikaa ja se auttaa monessa asiassa. Ei se silti siitä mihinkään muutu,
että näpsäkkää 50- kiloista naapurin Tiinaa on ihan eri juttu kantaa repparissa pitkin jonkkaa kuin
sen reilusti yli 150- kiloista mummoa. Helvetin hauskaa se voi olla siitä huolimatta, mutta
aika lailla eri hommasta lienee silti kyse.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ymmärsin että jossain määrin tientapaisilla ollaan kasigessulla liikkumassa. Maastossa se paino teettää vähän enemmän hikeä. Vaan vaikka se paino olisi vain kuskin ajatuksissa niin haittaa se sielläkin. Vaikea ajaa rennosti jos ei ole luottoa.
Pikkugessussahan oli 21" eturengas?
Tästä eteen:
https://www.satapiikki.fi/epages/sat...oducts/21TR80A
Tästä taakse:
https://www.satapiikki.fi/epages/sat.../17MIC02323VKE
Ajelee monta talvea, kun päästelee assulla nätisti.
Vaihtoehto eteen (ite kärsisin pitkästä piikistä kovalla ja nauttisin polanteella, mutta jos ei siitä tykkää)
https://www.satapiikki.fi/epages/sat...21TR300VK/E%22
Esmes.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Itse olen talvella ajellut pieniä kyläteitä ja jääteitä samoissa maisemissa kuin lario. Renkaina on Michelin AC10, jotka tulivat pyörän mukana. Lienekkö tuolta:
https://www.24mx.fi/crossivaraosat/c..._pid-PP-039274
Pito on ollut hyvä samoin kuin renkaan kestävyys. Pyörä ei juurikaan jaksa oikein sutimalla edes sutia nuo alla. Ajelen lumisia pikkuteitä ja jääteitä. Asfalttia vältän kuin ruttoa. Eipä tuo enskapiikki oikein herkku asfaltilla olisikaan.
AC10 on kullä jo poistunut valmistuksesta vissiinkin.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Mul on noi kanssa. Gessussa vain 17” takanen.
Ja kyl se sutii ku kallistaa huolella. Suorana keulii.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Yllättävän hyvin on kestänyt 2010 ostettu nastatakanen sekalaista ajoa pikku-adven alla.
Ei nämä rannikon talvet kuitenkaan kovinkaan armollisia nastoille.
Ei tosin vedä vertoja muutama vuosi sitten kierrätykseen menneelle trelleborgin winter frictionille, -99 paistoleima, kumi edelleen pehmeää ja yhtä lukuunottamatta kaikki nastat tallessa, vaan alkoi nastat tulemaann rungosta läpi ja sisäkumien/paikkojen kulutus ylitti kipukynnyksen![]()
Naveissa on yleensä vaihtoehto "vältä päällystämättömiä teitä", onko jossain "suosi päällystämättömiä", tai jopa "vältä päällystettyjä teitä"?
Mistä noita sorareittejä oikein löytää?
Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Laavu.org sivustolta löytyy aika monta nuotiopaikkaa. Saa myös esmes garmintiedostoina sijainnit.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
ite tomtom-käyttäjänä teen reitit https://mydrive.tomtom.com/en_gb/
mutta minkälainen sen reitin pitäis olla niin siihen https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/
tuolta layereistä naputtaa maastokartan päälle ja zoomaa lähelle. Halutessaan korkeseroja voi korostaa rinnevarjostuksella ja ompa siellä ilmakuvatkin jotka terkempia kuin gmapsissa.
rohkeutta vaan lähtee ite scouttaa ja kokeilee mitä tulee vastaan - jotkut puhuu adventure-pyöristä
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Puhelimeen latasin Kurviger Pro apin, sieltä klikkailee extra curve route ja kaikki isot tiet pois käytöstä niin välillä sitä on löytänyt itsensä aika mielenkiintoisista paikoista. Jos vertaan google mapsiin niin ajoreitit on monipuolistuneet ja ajattaa enemmän soralla, tunnin matka muuttuu 2-3 tunnin ajeluksi.
Jotkut on jollain toisella ohjelmalla tehneet reitin valmiiksi ja siirtäneet sen Kurvigeriin, oma osaaminen ei ole vielä sillä tasolla...
Kylätason kurapyöräilijä.
tosiasia on, että esim tampereen seudulla mitään sorateitä ei oikeastaan ole. Ja jos on niin ne on asuntojen teitä.
todelliset soratiet löytyy vasta muutamia kymmeniä kilometrejä pohjoisempaa, ja parhaimpia on tietysti ns täydet metsäautotiet joita ei ole rakennettu ollenkaan asuntojen kulkureiteiksi, vaan metsän hyväksikäyttöön rekoille ja koneille. Eli ne leikkaa alueita, mutta ei pääty kenenkään pihaan ja monesti niitä voi sen takia ajaa ketään häiritsemättä.
Syksyisin tietysti näilläkin on metsästys/marjastus liikennettä. Keväällä-kesällä yleensä parhaimmillaan.
jos tuntee/tai katsoo metsästyslupakartoista mihin alueille saa ns valtion pienriistalupia. No ne samat alueet on ilmeisesti valtion/kunnan maita. ja ne on syrjäisiä kun on sopivia metsästykseen. ja keväällä ja kesällähän ei metsästetä.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Olen aika laiska noita navituksia harrastamaan mutta kännyssä pyöritän Locusta ja siihen saa ladattua "paperikartat". Ollut aika kiva kotikylilläkin kierrellä kaikki ne katkoviivat joita ei mopoaikaan ollut löytänyt.
https://www.mapant.fi/
Tolla on tehty suunnnistustreenejä paikoissa missä ei ole oikeita suunnistuskarttoja tehty. Pohja-aineistona on Maanmittauslaitoksen laserkeilaus eli tarkempaa ei ilman jalkatyötä juuri löydy. Kasvillisuuskuvaus voi vähän vaihdella, keltaiset avoimet voi jo olla taimikoita jne.
KL Service kx250x -23
Aliosiota odotellessa kuulutus:
Huomenna menossa pitkästä aikaa kurapyöräilemään. Batmanninjan kanssa ollaan Hyvinkään enskaradalla 12 jälkeen. Ajele sinäkin sinne, jos et muuta tekemistä keksi?
Kaippa siellä ilman nastoja vielä ajelee
EDIT: CALL BACK! Kalenteri sanoo, että enskapolku on huomenna kiinni. Hyväksikäytetään nyt kuitenkin aloitettua viestiä: Mihin siis PK-seudulta suosittelisitte menemään?
EDIT2: Onnetonta välillä tää moottorikerhojen tiedotus, Espoossa käytiin ajamassa joitakin viikkoja sitten ja netissä ei lukenut mitään poikkeavista ajopäivistä mutta yllättäen ajamassa olikin Jeeppejä ja kun oikein tarkkaan katsoi, niin enskareitin lähdössä oli A5-kokoinen lappu, johon oli merkitty, ettei juuri sinä päivänä ole mopoilla asiaa. Netissä ei mitään.
Nyt kun katsoin, niin Hansis on ehkä kiinni? Viimeisin "Uutinen" kertoo, että pari viikkoa sitten reitti on ollut sateiden jäljiltä suljettu, kalenteri ei tiedä mitään. Joten pääseeköhän ajamaan vai ei? Joo, voisi soittaa mutta ehkä äänestän jaloillani ja menen sinne, mikä sanoo selvästi olevansa auki.
"25.11.2020
Lavanko on kiinni – samoin myös Hanskallion enduroreitistöt sateiden vuoksi"
ZXR750 J "K"
Ajantasainen maastotietokanta löytyy tuolta:
https://www.maanmittauslaitos.fi/aja...antatiedostona
Ja sitä voi käpistellä esim QGISsillä:
https://www.qgis.org/en/site/
Näkyville voi ottaa esim tiet päällystetyypin mukaan, paisuttaa rakennukset isommaksi että ne näkyy helpommin, jolloin niiden väistely on helpompaa.
Esim Tampereelta koiliseen päässee sorateitä pitkin melkeimpä suoraan keskustasta, ja sopivasti kierrellen ja kaarrellen reitin varrella ei ole edes montaa taloa(?): http://racedac.com/org/tre.png
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Hansiksen "extreme" on auki, se kalliosetti ei juuri sateesta kärsi. Lähden varmaan testailemaan lamppuleikkejä sinne vielä tänään, oli ainakin toissa päivänä kesärengaskunnossa, toivottavasti pitää kumi tänäänkin.
Kerhon tiedotus on ollut vähän takkuista, enskavastaava vaihtui juuri ja on lupaillut tehostaa tiedonjakoa. Vantaan Moottorikerho-enduro FB:ssä lie paras tietolähde.
No, sehän alkoi lykätä tuota valkoista paskaa heti kun läksin sinnepäin. Kävin silti pari kiekkaa kun olin ehtinyt ajokamppeet repiä niskaan, ei se pakkaslumi kuivaan kallioon tartu. Vähäsen kesäistä sadekeliä liukkaampi.
Huomiselle lupaa sen verran plussaa että käydään varmaan rouvan kanssa iltapäivällä retkeilemässä kiekka/pari.