Ensi kesän sunnuntaiajelut taas mielessä...
Jollain tarttis saada sekuntteja ens kesänä pois. Kuskissahan ei ole mitään vikaa ja syyt hitaaseen vauhtiin löytyy kalustosta. Ajatus olisi vaihtaa radalle vakiovälityksiä sopivammat rattaat. Viime kesä tuli ajeltua vakiovälityksillä ja todettua, että ei oikein mopo kiihdy hitaista mutkista (Alastaro: palmas ja kahvila, mopona R6R 2007). Rattaidenvaihdon yhteydessä lienee järkevää vaihtaa myös ketjut?
Ketjut ja rattaat
1. mikä on oikea merkki?
2. 520, 525, 530 jne. Ilmeisesti jokin ketjujako? Omassa pyörässä näytti olevan ketjuissa merkintä DID 525 V8 (alkuperäinen ketju?). Mikä tuon ketjujaon pitäisi olla? Motonetin haku antaa kyseselle pyörämallille 520 ja 530 ketjuja.
3. Onko hankala homma vaihtaa rattaat ja ketjut itse? Voiko homman sössiä siten, että pitää hakea kaupasta uudet kejut ja, kun ei vieläkään onnistunut, niin sitten ammattilaiselle vaihdettavaksi ja halvaksi tuli.
4. Mitä työkaluja vaaditaan? Tietenkin iso kasa kalliita erikoisryökaluja, eli halvemmaksi tulee, kun vaihtavat liikkeessä...
5. Mistä kannattaa hommata? Vaihtoehdot: suosi suomalaista ja ...ulkomailta halvemmalla.
6. Ja ne muut kysymykset sekä vastaukset joita en ole osannut kysyä...
7. X-ring, O-ring...?
8. Näyttä ketjuista löytyvän vielä merkintöjä: 100, 102, 106, 110, 116 jne. Mitä nämä lienee ja mikä pitäisi olla?
Välitykset
Omat sunnuntaiajelut teen pääsääntöisesti Alastaron ympyrässä. Mikä on oikea välitys Alastaroon? Vai riippuuko pyörästä, kuskista, ketjujaosta, mielentilasta, renkaan profiilin korkeudesta...
Jos välitykset eri radoilla on pyörästä, vaimosta, kuskista ja muista tekijöista huolimatta aina samat (siis ratakohtaiset), vois välityksistä tehdä vaikka oman keskustelun. Saattaapi olla, että välitysasiat on purettu kattavasti jo jonnekin muualle, eli saa vinkata mistä löytyy...
Viimeksi muokannut: E-tana; 13.01.2017 klo 18:54. Syy: Lisätty kohdat 7 ja 8
Yamaha R6R 2007
1. RK tai DID niin toimii varmasti.
2. 520 ketju on kevyempi ja rullaa herkemmin, oikea valinta radalle. TOki rattaat pitää sitten myös ottaa 520 jaolle sopivat. 520 jaolla onkin sitten huomattavasti paremmin välityksiä saatavana.
3. Ketjun liittämiseen tarvitset niittaustyökalun (saa motonetistä tai lainaat joltain) Eturatas on joskus aika piukassa, voi tarvita pulttipyssyn.
4. Niittaustyökalu vanhan ketjun katkaisuun ja uuden liittämiseen.
5. Suosi suomalaista. Esim. Motoville.
6.
7. Osta suomalaiselta niin kyllä se sulle oikeen ketjun osaa myydä. Taitaa olla X-tms muita O-renkaan variaatioita noissa laadukkaissa kaikissa nykyään.
8. Lenkkien lukumäärä, eli ketjun pituus. Yleensä helpoin ostaa 120 lenkkinen ja katkaista välitysten perusteella oikean pituiseksi.
Edit. Kun ajoin ite kusiaisella, vaihdoin joka radalle välitystä. Tonnarilla ei tartte ihan niin paljon veivata.
Viimeksi muokannut: Nitrous; 13.01.2017 klo 19:53.
Superbike #7
1. Se mikä löytyy sopivaan hintaan. Renthal lisää tohon Nitron listaan.
2. 525 ollee orginaali. Jako on sama 520, 525 ja 530 ketjuissa, vain leveys on eri. Rattaat sit kans sen ketjun leveyden mukaan. Ks Bicycle and Motorcycle Chain Dimensions http://www.gizmology.net/sprockets.htm
3. Ei. Ei kovin helpolla. Ainoa minkä oikeestaan voi sössiä, on uuden lukon laitto liian kireälle, tai löysälle, tai sössii niittauksen/ eli sen lukituksen. Mutta uusi lukkosetti maksaa muutaman euron, joten harjoittelu tulee halvaksi. Palaa vain käämit.
4. Tee se itse: Rälläkällä saa hiottua niittaukset pois. Sen jälkeen lukko lähtee irti kevyellä väkivallalla. Uuden lukon saa paikoilleen helpolla, tai työllä ja tuskalla. Niittaus onnistuu; vasara, sopiva tuurna (joko teräväpänen tai litteä, riippuen lukon niittaustyypistä), joku alasimeksi kelpaava, esim moska.
Helpommalla pääsee jos on ko lukkoon sopiva niittaustyökalu.
5. Oman maun mukaan. B&C Express ssä oli ainakin viimeks hyvä valikoima ja sopivat hinnat. Rattaiden etsinnässä kannattaa ensin hakea oikea koodi varsinaisen valmistajan sivulta, jonka syöttää tonne. Muutoin oli hankalaa löytää spesiaalikokoja.
6. Eipä siinä oikeestaan muuta tyrimisen paikkaa ole kuin ett jos laittaa lukon liian löysälle tai kireelle. Tai onnistuu rikkomaan O-renkaan (en kyl tiiä mite).
7. Ring ring, kaikki käy kunhan muistaa huoltaa/öljytä. Ite ajoin joku xxt rataa (636cc/525, Renthal RR tjsp) pelkästään öljyämällä ketjuja, en kertaakan pessy. En ajanu sateessa. Ketjut oli edelleen ihan ok. Mut vaihdoin ne samalla ku takarattaan. Eturattaita tais mennä 2.
8. Riippuu siitä mikä on mopon välitys JA akseliväli, vs vakio. Jos vakio akseliväli, niin sitten lenkkien määrän voi laskea suoraan vertailemalla rattaiden hammasmäärää vs vakio.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Välitykset riippuu kuskista ja ajotyylistä hiukan, mutta yleensä kaikilla samalla pyörällä ajavilla välitykset ovat lähellä toisiaan. Suomen radoilla on se ongelma ettei vakiovaihteistoisella pyörällä oikein saa koko välitysten skaalaa käytettyä. Kompromissejä joutuu tekemään (varsinkin 600cc pyöräissä) että saa pyörän sopimaan joka paikkaan edes kohtuullisesti. Vakiovälityshän on suhteettoman pitkä rata-ajoon eli 16-45.
Samanlaisella pyörällä hyväksi todetut välitykset:
Alastaro: 14-45 tai 15-48, muutenkin aika yleispätevä välitys esim. Ahvenistolle ja Botnialle. 14 piikkisellä eturattaalla riittää 114 lenkkinen ketju ja 15 eturattaalla pitää olla 116 lenkkinen.
Motoparkissa joutuu välitystä pidentämään (huippunopeuden vuoksi) ja Kemorassa en saa kyseisellä välityksellä vaihteita osumaan kohdalleen. Eli Motoparkkiin 15-46 (tai 14-43) ja Kemoraan 15-47 (14-44).
Ensi kesän yritän pärjätä yhdellä eturattaalla (15) ja 46,47 ja 48 takarattailla.
Ehdottomasti 520-ketju, Renthallin rattaat (takarattaat alumiinisena) ja joku em. ketjumerkeistä.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Muuta en tiiä, ku että Motonetin ketjuniittain oli hintansa väärtti.
Kasisatasella laitoin Alastaroa ajatellen piikkiä pienemmän eturattaan ja mosse pelitti ainakin omaan makuun paremmin. Kolmosella kun etupäässä suhailin, niin lähti mutkista mukavammin.
Niin juu, ketjujen kestosta: 520-ketjulla ajelin kusiaisella samalla ketjulla muistaakseni 2 kautta, mutta tonnarilla joutuu kyllä vaihtaa ketjun kerran vuoteen.
Superbike #7
6. Eturattaan pulttia ei saa aukaista vaihdetta vasten, aina olla vapaalla.
Takavanteen ja rungon väliin vaikka lankku, ettei rengas pyöri.
https://www.mprengas.fi
R6R välityksistä on juttua tuolla: http://www.mprata.fi/index.php?topic...36431#msg36431
Välitykset on pitkälti makuasioita. Itse ajelin viime kesänä Alastarossa 14-48, Motoparkissa 16-46 ja Pärnussa 16-48. Tai nuo jäi käyttöön välitysarpajaisten jälkeen.
Jos haluat yhdellä välityksellä pärjätä, niin 15-47.lienee toimiva. Jos ei osu ajorytmiisi jollain radalla, niin vaihtaa pidempää tai lyhyempää välitystä alle tarpeen mukaan. Alkuun kannattaa ajaa pidemmillä välityksillä etenkin jos vaihtaminen vie keskittymistä muulta tekemiseltä.
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Jos helpolla haluaa päästä, niin katso omista ratakohtasista huippunopeuksista/ vertaile muiden vastaaviin. Ja arvo siitä joku sopiva välitys millä pärjää koko kauden.
Varsinkin jos on alotteleva kuski, niin sit on yksi asia vähemmän minkä kans säätää ja sekoilla, ja sekottaa omaa ajamisen opettelua.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
KTM 640 adventure Triumph Tiger 955i 01
Honda xx 1100 02
ex cbr1000f 93
zzr1100 92
diversion 600 93
rg125
cb125
pv50
tunturi50
cresent50
No joo riippuu tietenkin pyssystä. Mutta harvassa on ne pyssyt jotka oikeasti iskee niin kovin että joku hajoisi. Noilla harraste vehkeillä ja pikku kompuroilla ei saa rikki muuta kuin hermot.
Sitten kun kädessä on ammatti vehje jossa luvataan 600Nm ja voimavirtakompura yli 200 litran säiliöllä niin sitten joku voi mennä rikki ja varmaan meneekin.
Mutta kuten henkka totesi niin kukin tyylillään ja varma on aina varma. Jos vaihteen laittaa vapaalle niin sitten ei ainakaan riko mitään.
Elämä on onneksi mutkikasta
Ei kai pulttipyssyn kanssa pitäisi tarvita vaihdetta edes pitää päällä mikäli ketjut ja takarengas ovat vielä paikallaan, riittää kun vähän kädellä jarruttaa takarenkaasta. Sehän se koko pyssyn pihvi on että voi hyödyntää massan hitautta mitä vasten lyödä. Ainakin tämmöisestä kurapyörästä lähtee ihan noin:
http://koti.kapsi.fi/~jahonen/other/...%20removal.mp4
t. Janne
KTM 1190 Adventure ABS -16
nää on vähän sellaisia juttuja .esim timpurilta lainaat vasaraa ja hakaat betonia toiselta saattaa tulla korville ja toinen ihan sama .kuhan saa naulan sisään .tosin se kun hakataan betonia niin muuttaa vasaran kovuutta pikkuhiljaa , rupee lipsuu peukaloon ,ai saatana ku teki kipeetä
![]()
KTM 640 adventure Triumph Tiger 955i 01
Honda xx 1100 02
ex cbr1000f 93
zzr1100 92
diversion 600 93
rg125
cb125
pv50
tunturi50
cresent50
Onneksi meikän mopossa ei tarvita pulttipyssyä eturattaassa, 1/2 tuuman räikällä aukeaa kun ratas ei tarvite isoa momenttia kiinnitykseen, lukitusprikka hoitaa isommat momentit pois.
Ulkoa en muista mikä on oikea momentti mutta alle puolet taitaa olla verrattuna taka-akseliin missä onkin se 150 newtonia momenttina.
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Ei tarvi ykköstä 15-48 välityksellä. Ykkönen on vakiolaatikossa auttamattoman lyhyt jos välitykset meinaa saada muuten tontille. Tulis muutenkin liian kiire vaihtaa kakkosta ulostulossa. Kittilaatikon pitkällä ykkösellä vois saada tehtyä semmoisen yhdistelmän että voi ykköstä käyttää hitaissa mutkissa.
Tämä siis vain oma mielipide, varman joku semmoinenkin kuski löytyy joka siinä ykkösen kaivaa. Mulla on nyt tosin semmoinen kevyesti kutiteltu kone, jossa on reilusti enemmän voimaa keskialueella verrattuna vakioon, joten se jaksaa tuupata paremmin matalammilla kierroksilla. Vakiokoneellakin kyllä ajoin sen mutkan kakkosella, tosin eipä se kovin kiukkuisesti sieltä ulos ampunut.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Kittilaatikot ovat tuikiharvinaisia ainakin suomessa, koska hinta on mitä on. Silloin ei sit noi välitysjutut päde ollenkaan, koska kittilaatikkoon pystyy kasaamaan periaatteessa jokaiseen vaihteeseen kolme erilaista välitystä. Onnittelut vaan jos olet semmoisen pyörän saanut itsellesi missä kittiaski on.
Lyhyille radoille valitaan normaalisti pitkä ykkönen ja isoimmat vaihteet lähelle toisiaan. Eli kutonen on paljon lyhyempi kuin normaalisti. Silloin saadaan ykkönen käyttöön hitaissa mutkissa ja kutoselle saakka vaihdettua lyhyillä pääsuorilla. Mullakin on Alastarossa käytössä vaihteet 2-5, parempaan ei vaan pysty vakiolaatikolla. Jos toisiovälitystä lyhentää, niin kakkonen ei toimi taas välisuorilla ja kolmonen on keskihitaisiin mutkiin liian pitkä. Eli silloin tulee turhia vaihtoja jolloin valmiiksi sekaisin oleva paketti sekoaa entisestään. Samalla tulee luistokytkimen ominaisuudet vastaan ja pyörä muutuu aina rauhattomammaksi mitä enemmän toisiovälitystä lyhentää. Toki luistojousia voi keventää, mutta liialla kevennyksellä siitä on seurauksena liian löysä moottorijarru, mikä taas sotkee ajamista ja syö kytkinlevyjä.. Eli siedettävä kompromissi on tässäkin kohtaa etsittävä.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Välityksien kohdalla täytyy ehkä lähteä koittamaan "Vuorelan kompromissia": "Jos haluat yhdellä välityksellä pärjätä, niin 15-47.lienee toimiva". Sittenpähän näkee, että mikä ero vakivälityksiin ja lähtee siitä sitten tarvittasessa säätämään suuntaan tai toiseen. Lähinnä Tumpin ajatuksella: "Ensi kesän yritän pärjätä yhdellä eturattaalla (15) ja 46,47 ja 48 takarattailla".
Jos pitää tuon eturattaan aina samana (15), onko mitään mahdollisuuksia selvitä samalla ketjulla jos lähtee vaihtelemaan takarastasta? Jonkinmoinen säätövarahan (ketjun kireyden säätö) on olemassa, mutta riittääkö se? Vai onko aina uusi ketju, kun muuttuu takaata yhdenkin piikin? Jos vaatii aina uuden ketjun, saako uuden ketjun helposti paikalleen purkamatta katteita ym. Eli ketjun vaihtaminen siten, ettei eturattaan aluetta ei tarvise raivata vapaaksi (olisko uuden ketjun niittaaminen väliaikaisesti pois otettavaan ketjuun tai jotain...)
Hieman haastavalta ainakin tämän viestiketjun pohjalta tuntuu lähteä vaihtamaan omin päin rattaita ja ketjua. Ensin on peukalot keskellä kämmentä, että mitä sitä ostaa (tyhmälle, kun pitää kattaa pöytä valmiiksi = osta tuolta tämä eturatas, tämä takaratas, tämä ketju + osta tuolta tämä työkalu tähän tarkoitukseen ja tuolta tuo työkalu siihen tarkoitukseen). Näytti tuota DID 520 ketjuakin olevan laadusta riippuen alle satasesta parin sadan nurkille, kullitettuna ja ilman kullitusta. Kun hankinnat on saatu hoidettua jotenkin kunnialla niin sitten alkaa Juutuupin selailu, että mitenkös näitä ketjuja katkotaan ja niitataan
Tilanne on kuitenkin se, että pyörä on vietävä joka tapauksess keulan osalta laitettavaksi ennen kesää tuonne Tampereen lähinurkille. Viime kesänä vakiokeulasta muokattiin radalle paremmin passaava, mutta jouduttiin toteamaan, että jousen jäykkyys ei riitäkään ja keula lyö käytännössä pohjaan... Eli jousenvaihtoon ammattimiehelle menossa ja samallahan tuon ratastusasian saisi hoidettua omia näppejä likaamatta. Tosin kyllä kiinnostaisi tuo projekti hoitaa itse, että hieman sivistyisi...
Yamaha R6R 2007
Yleensä samalla ketjulla voi kasata useampia yhdistelmiä. Tuossa 15-46/47/48 yhdistelmässä on nimenomaan ideana pärjätä yhdellä eturattaalla ja samalla ketjulla (116 lenkkiä). Tuossa tulee myös etuna se että radan nopeutuessa vaihdetaan pienempi takaratas jolloin pyörän akseliväli myös pitenee. Eli nopeampi rata muuttaa pyörää hiukan vakaammaksi ja huonommin kääntyväksi. Takarengasta kun joutuu muutenkin vaihtamaan suhteellisen useasti, ja se on helppo irroittaa, jolloin välitysten vaihtokin on helppo tehdä.
Jos oikeasti meinaa noitten kanssa hakea optimia, niin pitää melkein olla useampi eturatas (14,15 ja 16) ja kahdet ketjut sekä repullinen takarattaita. Harrasteluhommissa riittää yksi kompromissivälitys ja noilla kolmella takarattaalla pärjää kaikilla suomen radoilla nopean ryhmän nopeimman puoliskon vauhtiin.
Niittilukkoja saa kympillä kaupasta ja ketjun niittamiseen menee viisi minuuttia puheineen, mutta on eri asia missä vaiheessa siihen hommaan kannattaa ja viitsii lähteä.. Itse en ainakaan viitsi ja jaksa. Radalla on paljon mukavampi ajaa ja tauot länkyttää paskaa lajitovereiden kanssa
- T -
Edit: itse tilasin tuolta http://www.demon-tweeks.co.uk/ ketjut ja rattaat. Bilteman niittauskalulla lukko kasaan ja kovaa ajoa.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
http://www.gearingcommander.com/
Tuolla on helppo kokeilla eri välitysten vaikutuksia huippuihin, akseliväliin yms.
Superbike #7