Alastaro olisi ainoa vaihtoehto, mutta onko siellä aina 95 dB raja? Mopossa vakiopöntöllä 107dB@5500RMP ja kun on Akran 'ei kadulle' -pönttö niin ilmeisesti vähintään se. Onko mitään tehtävissä jos kesällä haluaisi käydä kurvailemassa?
Stoopid is strong in this one.
Aprilia Tuono V4 1100 RR '16
ex: Kawasaki Z900 '18
ex: Yamaha XVS 1100 DragStar '04
Alastarossa ei ole aktiivista melumittausta, eli ajamaan pääsee kunhan pyörässä on äänenvaimennin. Ahvenistolla, Motoparkissa ja Kymiringillä on melumittaus.
Ahvenistolla on sekä 95dB että 110dB päiviä. Kymiringin tilanne saattaa muuttua kunhan meluvallit valmistuu, muistaakseni viime kesänä raja oli 107dB. Motoparkissa on ollut ohiajomelumittaus ja myös ns. melupäiviä missä rajaa ei ole.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
HÄH??? Mikä pyörä ja mikä vakioputki antaa 107dB tolla rpm:llä?
Edit: Lunttasin että Tuono näköjään, mutta miten helvetissä toi on menny mistää katsastuksesta/melunormeista läpi muka? Jos tonnarille itketään kuorossa ku siitä tulee yli 95dB tolla rpm:llä ni tosta saa tulla 107 ja jeparit ylistää?
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Italialaiset ymmärtävät motorismia.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Wikipedia sanoo: "Melutasossa jokainen kymmenen desibelin (1 belin) nousu tarkoittaa äänen energian kymmenkertaistumista." Voit olla tietty oikeassakin kun tuo on se logaritminen asteikko(?)
Viimeksi muokannut: Pete2; 09.01.2021 klo 22:44.
Ducati Streetfighter V4 -2021
Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
Tässä on avattu vähän selvemmin tuota audiopuolen laskentaa: http://ruippo.fi/mustek/bandikamat/page24/page24.html
Avainsanana tuo dB (SPL).
Ducati Hypermotard 1100 EVO SP '11 | Ducati Streetfighter 1098 S '11 | Turku
Saa sen läpän pois käytöstä jos haluaa. TuneEcun ”ducati performance” kartassa läppä on auki koko ajan. Muutenkin oikein hyvä kartta.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Vähissähän on erilaiset hyväksynnät/normit, jotka tuottavat eri laitteiden käytännön viitekehyksessä
laajemmin "rajoitusten" suuntaisia lopputulemia.
Ihan sama, mennäänkö päästöillä, kulutuksilla, vai meluilla.
Spagut ovat kyllä perinteisesti olleet varsin innovatiivisia sen suhteen, että "huonosti käytännön tilanteita"
palvelevat normit saadaan sujuvasti täytettyä ilman että laitteen toiminnallista puolta tarvitsee
totaalisesti tuhota.
Insinöörihän on sitä varten, että se "ratkaisee ongelmia", vaikka normeja
Mikä sitten on tulos käytännön tasolla ja ympäristössä "kun "ongelma on ratkaistu" ? Normien & vaatimusten
täyttyessä ja jopa kiristyneiden sellaisten suhteen, lopputulema on kovin usein ihan jotain muuta kun on haettu.
Asuinkiinteistöjen suhteenhan on itse asiassa varsin paljon hyviä esimerkkejä.
Eri ikäisillä rakennuksilla on ollut eri tasoisia vaatimuksia ja monia asioita on saatu toki
käytännönkin tasolla parannettua. Monissa tapauksissa (rakennuksissa) taas tilanne on se, että
tiukemmista normeista huolimatta lukuisat normaaliin elämiseen liittyvät äänet kuuluvat yhtä hyvin
kuin vanhemmissakin, joissain tapauksissa jopa paremmin.
Ääniasioissa tahtoo ylipäänsä olla se lähtökohtainen ongelma, että tavoitetta lähestytään "leikkaamisen kautta".
Kun "ongelmaa" (normia/rajaa) tavoitellaan vakioidun mallin ja leikkaamisen kautta, lopputulos
kertoo enimmäkseen miten tuosta "kokeesta" suoriudutaan..... vaikka muuten metelöitäis kuin Ellun kanat.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY