Tottakai, mutta kun ei ole kokemusta millainen sen pitäisi olla ja miltä tuntua. Paitsi C3 Basic, joka oli muuten puutteellinen ilman kierroltaan. Ja tämä on ainoita kypäriä millä olen oikeasti ajanut. Kaupassa potta päässä patsastelu ei itselleni antanut tuntumaa mikä ajaessa olisi saman tuntuinen mitä tämä C3 basic.
Minusta on ihmeellistä ettei valmistajaltakaan tunnu löytyvät tarkempia speksejä mikä kypärissä muuttuu mallisarjojen mukaan sopivuuden suhteen.
Sopivuudeltaan C3 basic ja pro sekä E1 on samoja, ainakin mun päässä
C3 Pron ja E1:n runko on ihan sama, luukkuosa vain eroa, niin ja visiirikiinnitys
E1:n etuna on parempi ilmanvaihto ja lippa ilta-auringon häikäsynestoon
C4:sta ei ole kokemusta
Life is a trip
Do it on two wheels!
--F850GS--
Ei vielä, pelkästä kypärästä on ja se on äänitasoa lukuunottamatta mainoksen veroinen. Hifit ajattelin ostaa nyt talvella ja tulevana kesänä nauttia niistä. Miten, en vielä tiedä, kun ei ole koskaan ollut sellaisia kypärässä. Ehkä kuuntelen navigaattorin ohjetta, tai sitten lempimusiikkia. Missään nimessä en aio jutella kenenkään kanssa.
antti.kemppainen@smoto.fi - Suomen motoristit Ry - www.smoto.fi - Modified Motorcycle Association of Finland - www.mmaf.info
Moro
Tohon kypärän imankiertoon vaikuttaa se pyöräkin paljon,jos on sellainen pleksi joka estää ilmavirran kypärän kohdalla kuten mulla Spyderissä niin ei auta kypärän hyvä ilmanvaihto mitään,oli kuuma kun mikä kunnes lyhensin pleksiä joka auttoi vähän.Kypäränä Pro 3.
Kesällä päivitin vanhemman Neotecin versioon 2. Valitsin siksi kun istuvuus itselle parempi kuin suupertissa. Muuten aika toimiva, mutta ei aiempaa hiljaisempi ja kunnon sadekelillä huurtuu vahvasti. Sateen loputtua kun laskee aurinkovisiirin alas niin se on täysin märkä huurtumisesta, kuten visiirikin reunoiltaan. Vanha malli vain roiski pisaroita leukatuuletuksesta visiirille, eli vähän parempi. Kypärä on ilmavirrassa, pleksin yläreuna rinnan korkeudella.
Etsiskelen täälläkin uutta kypärää ensi kesäksi. Käyttö tulisi matkailutarkoituksiin. Tän hetkisinä vaihtoehtoina lähinnä Schubertit /C4Pro ja E1) ja Shoei Neotec 2. Ehkä myös Arai Tour X4. Avattavuus ja aurinkovisiiri olisi gut. Lipallinen mietityttää, kun ei ole koskaan ollut, eli onko siitä hyötyä. Kyllähän matala vasta-aurinko joskus potuttaa...
Avattavuudessa vielä sen käytettävyyttä arvostan, eli ajelin joskus Shoei Multitecillä ja siinä oli kätevää kun sai leukaosan yhdellä kädellä ajossa kiinni. Nykyistä C3 Prota joutuu puristamaan kahdella kädellä niin paljon kuin kätösistä lähtee ennen kuin napsahtaa kiinni. Jonkinlainen bluetooth olisi myös hyvä. Kellään näistä kokemuksia tai mielipiteitä?
Itsellä on ollut Tour-X4 ensin ykköskypäränä pari vuotta ja nyttemmin muutaman vuoden rinnalla kakkoskypäränä. Lippa on ehdottoman hyvä, jos ajaa paljon niihin aikoihin, kun aurinko paistaa matalalta silmiin. Millään aurinkolasi- tai aurinkovisiiriratkaisulla ei pääse lähellekään, ja lipan asentoakin pystyy säätämään lennosta ajossa, mikä ei kaikilla lipallisilla onnistu.
Huomionarvoisia huonoja puolia Tour-X4:ssä on minusta kaksi. Ensinnäkin lipan aiheuttama tuulenvastus kyllä tuntuu, jos kypärä on ilmavirrassa eikä ison pleksin takana piilossa. Tosin aerodynamiikka on hyvä, eli se ei tärise eikä isosti metelöikään. Toinen itselleni hyvin ärsyttävä ominaisuus on työläs ruuvikiinnikkeisen visiirin vaihto. Itse tykkäisin päivällä ajaa tummalla visiirillä ja jos päivä venähtää niin illaksi haluaisin kirkkaan visiirin. Vaihto bussipysäkillä ilman pöytätasoa päätyy helposti kirosanoihin kun ruuvit ja muut hilut pyörivät maassa.
Noiden ärsytyskohtien ratkaisuksi ykköskypärän aseman sai Shoei NXR varustettuna fotokromaattisella visiirillä. Tuulenvastus on pienin koskaan omistamistani kypäristä, ja visiiri toimii loistavasti, riittävän tumma auringossa ja vaalenee portaattomasti kirkkaaksi illan tullen tai hämärämmän metsätaipaleen koittaessa. Toki visiiriä on pakko hetkellisesti nostaa jos ajaa pimeään parkkiluolaan tms, mutta tuo portaaton sävynmuutos valoisuuden mukaan on minusta merkittävästi parempi kuin erillinen aurinkovisiiri tai aurinkolasit, jotka ovat on-off-henkinen ratkaisu. Mutta lipan veroinen tuo ei ole, eli jos ajaa liki horisontin tasolta silmiin paistavaa aurinkoa päin, niin kättä on pakko käyttää lippana.
^
Lippa on kyllä isoimman osan aikaa jees, mutta sitten kun aurinko laskee ihan taivaanrantaan niin sitten se killottaa lipan alta.
TourX4:een ei tietääkseni saa fotokromaattista visiiriä. Oma ratkauisuni on fotokromaattiset rillit, niitä kannattaa katella ei niinkään katumuotivalmistajilta vaan fillariointiin tarkoitettuja. esim.
https://www.sport-conrad.com/en/prod...-vario-sc.html. Ajelen aika paljo (sorateitä) visiiri auki joten mua ei häiritse että joutuu vielä lisäks pitää laseja.
En muista onko mulla nuo linkin Uvexit vai jotkut muut mutta eivät mene kirkkaallakaan hirvittävän tummiksi.
Ottaako lippa tuulta niin se on vähä vastaava juttu kuin meluisuus, siihen vaikuttaa kuskin pituus, ajoasento, tuulilasi / kate / mittariston lippa, kuskin anopin horoskooppimerkki ja kuun asento. Eli vaikka lipan desing sinänsä olisi hyvä, niin jos se just sattuu joutuu pyörteiseen ilmavirtaan niin heiluttaahan se.
TourX:n lipan kiinnitys on just niinkuin yllä kerrottu, harva viittii sen kaa jatkuvaan rukata.
Sinällään on kyllä hyvä kypärä noin ihan ilman lippaakin, vaihtoehtona perinteiselle integraalille.
Ja puettavuus isohkon päänaukon takia OK, ei tietysti avattavan tasoa, mutta väljempi kuin kisamaisessa intgraalissa.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Onhan se kohti auringonlaskua ratsastaminen välillä haasteellista.... iästä riippumatta.
Kovin helposti löytää välillä itsensäkin sen synnin pauloista, että on oltava olemassa
yksi.... kaiken kattava ja aina pelittävä ratkaisu.
No ei vittu ole.... ainakaan kovin usein.
Haasteenahan on laidasta laitaan ja varsin nopeasti muuttuva ajoympäristö/valaistusolosuhteet.
Yksi ratkaisu joka hoitaa kaiken tarpeen täydellisesti alkaa olla sama kuin jeesuksen odottelu.....
Lupauksia riittää mutta.....
Henkilökohtaiset mieltymykset ja tottumukset eivät liioin helpota asiaa.
Aika pitkälle pääsee tässä muuttuvan valon ongelmassakin ikiaikaisella taktiikalla.
Eli jollain hahmotelmalla siitä, millaisiin haasteisiin törmää useimmiten ja millä "kestolla".
Integroidulla aurinkovisiirillä pystyy hoitamaan nopeasti ja kätevästi monta ongelmaa.
Kovassa "yleisvalossa" visiiri alhaalla.
Pimeään sukellettaessa yhdellä kädenliikkeellä visiiri ylös ja nouuu roplem.
Tunnelista, hallista tms. poistuttaessa sama toisinpäin.
Tällaisessa ruukussa tiettu lähtökohtaisesti... ainakin alkuun... kirkas visiiri.
Sitten hox-hox.
Monessa vastavalo/hämärä/kontrastitilanteessa tuota aurinkovisiiriä voi asentoa säätämällä
käyttää leikkaamaan vain näkökentän yläreunan häikäisyä.
Toimii sellaisenaan ja juuri näin... osittain varmaan silmän jonkinasteisen "sopeutumisen kautta".
Elikäpä... kun kentän suurin osa on alue johon silmä koitaa sopeutua, eikä tuo ole varsinainen ongelma,
aurinkovisiirin leikkaama yläreuna tuntuu toimivan selvästi paremmin kuin siten että
visiiri on kokonaan alhaalla.
Jos paljon löytää itsensä voimakkaasti vaihtelevasta valaistuksesta ja laskevaan vasta-aurinkoon ajosta,
hommaa voi edellisestä vielä buustata käyttämällä esim. vain yläreunastaan tummennettua/feidattua
varsinaista visiiriä.... tai teippaamalla sopivan tuntuinen siipale kirkkaan visiirin yläreunasta.
Ajatuksen siitä, että ihmisen pään pitäisi koko ajan napottaa tietyssä kulmassa/asennossa
voi ylipäänsä unohtaa jo ihan alkuunsa.... ellei niskaa ole kipsattu.
Noihin aiemmin kerrottuihin asioihin kun liittää vielä pienenkin "tarpeenmukaisen" nenän ylös-alas säädön,
alkaa olla aikamoinen, nopea ja helppokäyttöinen repertuaari kasassa vaihtelevan valon
ongelman selättämiseksi.
Ihan täydellisyyteen ei noilla kaikilla eväillä toki pääse, mutta varsin laajan olosuhde/ongelmakentän
noilla virityksillä klaaraa aika mukavasti, eikä ajossa nopeasti muuttuvat olosuhteet ole
ongelma.... eikä liioin "ylimääräiset" hilavitkuttimet.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Sattui olemaan kypärät tarjouksessa niin kävin sovittelemassa. Schubertheissa ei millään löytynyt sopivaa niin Neotec2 lähti mukaan. Loppusuoralla Shoei ja HJC, joista valitsin ensimmäisen. Jännä miten nuo C4 on niin erilaisia malliltaan mitä C3. Meikäläisen jämerä leukaperä ei vaan niihin mahtunut. Katsotaan miten elämä etenee Shoein kanssa ja lyödään tänne myyntiin jos ei.![]()