Ongelma oikeassa ruiskumaalauksessa on yleensä se, ettei ole järkevää paikkaa missä maalata. Ruiskulla tulee kovalla paineella ilmaa valtavasti mikä nostaa huonepölyn ilmaan (pilaten maalipintaa) ja sitten se levittää maalipölyn ihan kaikkialle. Lisäksi kosteudenpoisto paineilmasta on myös oma riesa. Maalaamoissa käytetyt pölynpoisto- ja ilmanvaihtolaitteet on jo niin kalliita ja tilaa vieviä, ettei niitä useimmissa tapauksissa pysty tai ole järkevää lähteä pikkuiseen autotalliin laittamaan. Lisäksi maalaushommissa pitää aina huomioida se, ettei sotke ympäristöä ja naapureiden autoa tallista karkaavalla maalipölyllä ja olettaisin tänä päivänä jonkun vihersiepon helposti tekevän asiasta valituksen kaupungille/kunnalle. Myös palotarkastajalla saattaa olla sanansa sanottavana maalaushommista autotallissa. Oma luvalla toki saa tehdä mitä vainMoni näyttää tekevän useampiakin maalauksia kili-kaleilla. Eikö ennemmin kannattaisi ostaa halpis kompura/ruiskuyhdistelmä ja maalata ihan oikeilla maaleilla?
Minulta löytyy paineilmavehkeet ja maaliruiskut mutta em. syyn vuoksi maalaan mieluummin spraylla. Sillä sotku on niin paljon vähäisempää. Joskin tällä hetkellä ei ole edes paikkaa missä maalta sprayllaJoskus olen jopa tehnyt spraylla vedetyn maalin päälle lakkapinnan 2k-lakalla, siveltimellä tai maalaustyynyllä levittämällä ja lopuksi hionut sen hienolla vesihiomapaperilla tasaiseksi sekä lopuksi puleeraamalla kiiltäväksi. Hyvä tulee mutta on työläs.
Olisi kyllä mahtavaa, kun voisi vuokrata tilan päiväksi tai kahdeksi jossa voisi tehdä maalaushommat.
Kaveri laittoin linkin, että ei ne ole yleensä toimineet muillakaan.
http://www.karkkainen.com/verkkokaup...onenttimaalaus
Ahdettu 1216
En nyt oikein ymmärrä miten ruiskulla tulee enemmän maalipölyä huoneilmaan kun paukkupullolla jos pitää ruiskussa painetason paukkupulloa vastaavana.
Mutta, laadukas 2K paukkupullo on niiiiiin helppo ruiskuun verrattuna että ne on syrjäyttäneet omassa käytössä ruiskun lähes kokonaan. Samoin on tehnyt IKH:n pulverimaalaus setti, jos tarvii kestävää pintaa niin pulveria pintaan.
Kylätason kurapyöräilijä.
Koska ruiskumaalauksessa yleensä ilmamäärä on suurempi, kuin spraypurkeilla maalatessa. Paine ei ratkaise vaan se ruiskun läpi tuleva ilman massavirta. Toki ruiskun voi säätää niin, että sieltä pihisee ilmaa spraypullon lailla tai käyttää vaikka kynäruiskua mutta silloin menetetään ruiskun kaikki hyödyt vs. spraypullo.En nyt oikein ymmärrä miten ruiskulla tulee enemmän maalipölyä huoneilmaan kun paukkupullolla jos pitää ruiskussa painetason paukkupulloa vastaavana.
No tässä tältä päivältä halpamaalilla maalaussuoritetta, komiaa on jälki,
kuin puberteetti olisi iskenyt...rupesi räkimään pullo heti
suht siistin alun jälkeen. Lakka räki heti isompia jöllejä.
Siispä kuivumisen jälkeen hiomaan ja hakemaan jostakin MUUALTA
kuin Motonetistä maalia...
CBR1000RR/C1800R - SS2000
ex CBR1100XX/Versys650/ZR-7S/GSF1250SA/Versys1000/V-Strom650/TunturiSuperSport
Saksasta tilaten 2K sprayt rikottavalla kovetekapselilla 15-18 euron haminoissa per 400 ml. Todella helposti hyvää jälkeä, tarvitsee toki kunnon suojaimen jos umpinaisessa tallissa maalaa ja maalipöly istuu tiukassa, lattiassakin kesti puolisen vuotta.Metallivärejä vähän huonosti mutta itsellä meni Spraymaxin 1K pintamaali 2K lakan alla ilman ongelmia.
En ole hetkeen ostanut 2K kapselipulloja ja silloin omalla sävyllä ei saanut mattana, ei myöskään lakkaa mattana. Syyksi sanottiin että mattapasta tekee maalista paksumpaa eikä tule kunnolla sumuna ulos purkista. Onkohan tähän tullut muutosta?
Kylätason kurapyöräilijä.
Ebay näyttäisi ainakin useammalta valmistajalta 2k mattalakkaa saatavan, itsellä käyttökokemuksia ei ole. Halvin pikaisella vilkaisulla vajaa 28 euroa posteineen/400 ml purkki jos haluat kokeilla. https://www.ebay.de/itm/SprayMax-2K-...EAAOSwOkRfmTpT
RAL-värejä näyttää olevan 2k pintavärinä mattanakin.
Siinä menee yllättävän paljon tilaa jos haluaa edes kahdessa erässä maalata kaiken. Itse vedin tallissa kaiken kaman seinää vasten ja Biltemasta sopivan pitusen tarranauhallisen suojamuovin seinästä alas peittämään tarpeettomat tavarat, siinä samalla irtopölyt imuroiden lattialta. 3M halvin puolimaski päässä kerros päälle ja ulos vetämään happea.Aivan jäätävää myrkkyä noi 2k maalit 1k väreihin tottuneena.
Yksi hyvä kikka on maalata tehokkaan otsalampun kanssa, talliolosuhteissa tuppaa valaistus sen verran heikko ainakin alakantilta että nopeuttaa prosessia huomattavasti kun ei tarvi arvata miten maali pinnalle menee.
Toimittavatko ebaysta maalia ulkomaille? Joskus yritin tilata sävytettyä maalia jenkkilästä mutta ei onnistunut rahti, koska kyseessä oli palovaarallinen tuote. Tai sitten myyjäliike ei vain jaksanut nähdä vaivaa muutaman kympin tilauksen kanssa.Ebay näyttäisi ainakin useammalta valmistajalta 2k mattalakkaa saatavan, itsellä käyttökokemuksia ei ole. Halvin pikaisella vilkaisulla vajaa 28 euroa posteineen/400 ml purkki jos haluat kokeilla. https://www.ebay.de/itm/SprayMax-2K-...EAAOSwOkRfmTpT
Ainakin 3 vuotta sitten tuli, tilasin tosin suoraan Safonovilta enkä Ebayn kautta kun tarvitsi kaikenlaista oheishilpettä. Eiköhän nuo kaikki ainakin Saksasta tulevat maarahtina tule, jenkeistä onkin sitten eri vaarat matkalla.
GravityColorsilta Epsanjasta pienoismallimaaleja tilannut, tulevat kuriirilla, ilmeisesti maapostilla.
Kiinasta LiPo-akkuja, toimitus vaihtelevasti joko lentopostina, taikka ei ollenkaan. Tuntuu, että korona on kiristänyt näidenkin tarkistuksia. Isot toimijathan tuo noita akkuja isommissa erissä ihan luvallisesti koneessa. Kapteenin vaan pitää olla tietoinen, että osaa pakkolaskussa kertoa, että koneessa palovaarallisia aineita.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Joskus hoidin Suomesta erän paikkamaaleja Skotlantiin yhteen projektiin. Ei ole todellakaan mikään läpihuutojuttu. Lentorahtina menee helpoiten. Maantiekuljetuksissa ongelmana ovat maantietunnelit palovaaran takia. Merikuljetuksessa "marine pollutant"- luokka. Menivät rekalla ja laivalla ja jonkinmoisen nivaskan papereita ja "myrkkylupia" sai taiteilla.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Itse ostanut 2kpl Car-repin 2k spraykannuja ja kummankin vienyt takaisin motonettiin. Todella epätasaista puuroa tämä "maali" ja lopuksi tukkeutuu suutin. Motonetin tiskillä eivät ihmetelleet vaan ottivat asiallisesti kannut takaisin. Automaalit.netistä hommannut 2k spraykannuja laukaistavalla kovettajalla, jotka toimineet varsin hyvin. Hinta tosin kalliimpi, mutta riippuen kohteesta, niin kannattaa kyllä maksaa.
KTM 1050
Maston tuskin on kehittänyt maalia ja todennut, että eihän tällä tee yhtään mitää ja purkit eivät toimi. Laitetaan silti myyntiin kuin ei mitään.
Oisko yksinkertaisesti kyse siitä, että maali menee pilalle varastoitaessa? En tiedä miten Mastonilla ovat testanneet ja kuinka vanhoilla maaleilla. Luultavasti suurin osa ihan uunituoreella.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Mastonin spraymaaleja en ole ostanut vuosiin juuri tuon mainitun ongelman takia. Olen maalannut aika paljonkin spraypulloilla, jopa Scanian etumaskeja. Niihin tilattiin maalit oikeasta maalikaupasta. Toimivat, mutta tuoreena.
Samaa mieltä olen että eivät ne kestä pitkää varastointia vaan pitäisi käyttää se pullo mielellään heti.
Viimeksi maalasin jotain Hagmansin spraylla. Pohjamaali, väri ja lakka. Onnistui sen verran hyvin että kaverikin kysyi missä maalautit. Kestosta en uskaltais mennä takuuseen senkään kanssa.
Tuo oikealla ruiskulla maalaaminen menee kokemuksieni mukaan just näin että ilmaa virtaa hurjasti sekaan ja se vaatii riittävän pölynpoiston ja kaikki muut ammattimaalareiden konstit.
Mainittakoon vielä että taannoisen mopoprojektin, Solifer Export 1962, käytin ammattilaisella pulverimaalauksessa kun en halunnut siihen "sinnepäin" pintaa. Se oli todellakin oikea ratkaisu.
Pulverimaalauksesta tuli mieleen että jos on talli tms paikka missä voi tehdä maalauksia kilikolilla niin samalla tavalla ne pikku kilkkeet onnistuu jauhemaalauksella. IKH:sta tuli muutama vuosi sitten ostettua jauhepistooli, uuni ja muutamia eri sävyjä. Ei ole vaikeeta ja saa kestävää pintaa mutta uuni on sen verran pieni ettei isompia osia, kuten vanteita, ei saa pulveroitua.
Mastonin 2K maalissa on varmaan käynyt noin, jämähtää purkkiin varastoinnissa. Kylmässä säilyttäminen hidastaa jämähtämistä mutta kylmäkaapeista myydään mielummin virvokkeita kun maaleja. Säilyvyyden takia mulla on mm. pikaliimat jääkaapin ovilokerossa, ihan siinä silmätippojen vieressä...
Kylätason kurapyöräilijä.
[QUOTE= ihan siinä silmätippojen vieressä...[/QUOTE]
Älä nyt vaan sekoa niissä puteleissa.![]()
Ei ollu 2k vaan ihan perushalppis RAL punainen kyseessä mutta eilen ostin paikalliseslta tokmannilta lajitelman eri värisiä spraymaaleja, niitä oli useampi siinä korissa niin en kiinnittänyt yksittäiseen pulloon huomiota. Vasta kotio päästyä ja maalauksen jo alettua nappasin sen punaisen käteen ja totesin että hetkinen tää ei kalise. Kyljelle kääntäminen vahvisti epäilyä, pullo on erittäin pohjapainoinen ja liipasinta painaessa ulos tulee vain ponneainetta ja jotain kirkasta litkua eli pigmentti näyttäisi painuneen pohjalle ja kovettuneen sinne.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Ostin tuollaisen Car-Rep 2k maalin mustana vaikka takaraivossa kolkutti muiden kokemukset. Projektina oli moottoripyörän takahaarukka.
Pohjasta katsoin että pullossa oli production day 5/2/2024 eli kuukausi sitten.
Sekoitin sitä heti liikkeessä että kuula piti ääntä. Sekoitin sitä kotona kunnolla päivää ennen maalaamista varmuuden vuoksi. Kun aloin maalaamaan niin ennen aloittamista sekoitin kunnolla ainakin 5 minuuttia.
Maali tuli pullosta hyvin ja jälki on todella tasaista.
Suihkaus ylösalaisin ja pullo kaappiin. Nyt jännitetään että toimiiko seuraavalla kerralla.
Mutta hyvä kokemus ainakin tällä kertaa.
Oman kokemuksen mukaan toimii hyvin, kunhan maalin lämpötila on vähintään 20 astetta. Yleensä olen vielä lämmittänyt pulloa kuumassa vesihauteessa tai sitten kuumailmapuhaltimella tuollaiseksi käden lämpöiseksi. Jos maali on vähänkään viileätä, niin ongelmia tulee heti.
ei noita "rautakauppojen" kilikaleja kannata edes harkita jos haluaa edes kelvollista jälkeä.maalikaupan 2k spraypulloon on mielestäni ainoa vaihtoehto jos spraytä haluaa käyttää.itse maallasin kaikki katteet stirrwellin 2k spraylla (mipa)maalari kaveri ihmetteli jälkeä et miten voi tulla sprayllä noin hyvä jälki..,olen tosin saanut paskankin jäljen samoilla maaleilla mutta vika oli minussa,kaikkihan on kiinni pohjista ja toki maalauspaikka ja olosuhteet mutta pointti oli ettei noilla mastoneilla saa hyvää jälkeä sitten millään....
Kaupan kilikalilla maalailee jotakin pikkukappaleita, mutta mihinkään mopon tankkiin en kokeilisi. Joskus aikoinaan teettänyt automaalaamossa kilikalipulloja, mutta ruiskuja ja paineilmaa löytyy, niin sillä sitten. Maalimassan säilyvyys on käytännössä rajaton kilikalista poiketen.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21