Moro.pyörää kun työntää vapaalla niin muutaman metrin jälkeen tökkäsee,ja sitten taas liikkuu.5vaihteella rupee pitämään kilkatusta ja kolinaa,muut vaihteet toimii normaalisti.mistä tämmönen vois johtua?
Ettei sökönä olevat ketjut/rattaat vois tommosta aiheuttaa?ketjujen suunnilta rohisee.
Jep, tarkista ensin ketjujen kireys ja kunto. Ei saa olla liian tiukalla. Takis iömaan, vapaala molempiin suuntiin pyöritellessä ketjun kireys ei juuri saisi muuttua, eikä rouskutusta kuulua. Vaikka takaratas näyttäisi hyvältä, voi eturatas olla kulunut, piikit kuopalle vetpuolelta.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Tossahan on vitosvaihde omalla akselillaan, eli jos neljällä muulla toimii, niin jotain murhetta niissä vitosen rattaissa on. Voimahan välittyy saman akselin kautta muille vaihteille, niin akseli itsessään on silloin kunnossa jos muut vaihteet toimii. Öljypohjan avaamisen jälkeen on viimeistään viisaampi.
Toki kannattaa katsoa toisiovälitys ensin ettei siellä ole ongelmaa.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
thunderacella ei kannata tehdä mitään sankarivaihtoja ilman kytkintä. ainakaan ykköseltä kakkoselle.
eikä oikein millään muutenkaan.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Vaikuttas jotenkin ketjuihin liittyvältä kun vapaalla tönätessä tollain tökkäsee,eikä vaikuta onko kytkin pohjassa vai ei.mutta kiitoksia vastauksista.
Ketjut tuosta nyt ekana tulee mieleen. Nosta perä jollakin konstilla ilmaan ja pyörittele takarengasta. Katso kiristyvätkö ketjut jossakin kohtaa kierrostaan(=loppuun kuluneet). Ketjujen kierrokseen menee juurikin muutama metri kun pyörää työntää. Vaihteistö pyörii paljon nopeammin ja tökkisi esim 20cm välein.
Viitosen kilkatus ja kalkatus on eri vika, jos ei muilla vaihteilla tai vapaalla kuulu.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Ei se kytkin liity asiaan mitenkään, koska se on kampiakselin ja vaihteiston välissä. Eli kun työnnät pyörää, vaihteisto pyörii mukana olipa kytkin pohjassa tai ei, ja olipa vaihde vapaalla tai ei.
Jos aiemmin kerrottu pitää paikkansa, että pyörä pitää vitosvaihteella ylimääräisiä ääniä (eikä siis millään muulla vaihteella?), niin kyllä se on 99% varmaa että kyseessä on vaihdelaatikkovika eikä ketjuihin tai rattaisiin liittyvä ongelma.
Minulla oli samaa ongelmaa mekkalan kanssa kutosvaihteella kun vaihtokoneen saksasta ostin.
Itse epäilin että olisi ollut laakerista kyse kun tosiaan vain kutosella kolisi.
En avannut ja tutkinut konetta kun kunnostin vanhan koneen.
Linkissä on kuvaa vaihteensiirrosta ja epäilisin että thunderacessa on sama laatikko kyseessä kuin 750 mallissakin.
https://www.cmsnl.com/yamaha-yzf750r...l#.X50-7tAzaUk
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Eipä ole sama laatikko, kun tunturiässässä on viisivaihteinen. Tosin 750R:n laatikko sopii ässään kun noissa on samat lohkot.
Jos se olisi laakerivika, niin se vaikuttaisi kaikilla vaihteilla. Laatikon molemmat akselit ja akseleille laakeroidut rattaat pyörii oli päällä mikä vaihde hyvänsä.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Kuullostaa halvalta remontilta![]()
jos jollain on satula rikki niin itsellä jäi hyllyyn yksi ehjä etusatula. 20e tampereella
myös yksi exuppi löytyy, ne sisäkalut, hyvät. 50e
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050