Näille ei en löytänyt omaa ketjua, joten tässäpä tämä. Pahoittelut jos näille on oma ketjunsa jossain.
Vaatimukset:
- suht kevyt ja hyvä jousitus
- istuin saisi olla korkeahko, tyyliin ktm. Tämä polvikulman takia, tuo vasen polvi kun ei tykkää olla pienessä kulmassa
- alhaalta vääntävä kone, mieluiten 2-sylinterinen mutta se rajaa liikaa vaihtoehtoja
- en tarvi mitään elektroniikkaa, quick shiftereitä varsinkaan, mutta ei kai ne haitaksikaan ole. Polttoainemittari olisi kiva, vakkari olussaa.
- hintaluokka kymppitonnin paikkeilla, käytetyt ehkä enemmän kiinnostaa, koska uusissa vakuutukset nousee kalliiksi.
- kuutioita 800+
Ajelen hupiajoa ja maantiesiirtymää. Painotus täysin mutkapätkäominaisuuksissa ja istuinasennon polvikulmassa.
Kävin koeajamassa uuden kawasakin z900 ja en tykänny siinä pyörässä mistään. En halua avautua tuosta sen enempää.
Uusi mt9 oli mukavampi mutta jousitusta en päässyt mutkapätkällä testaamaan, paremmilla teillä oli kuitenkin jo satakertaa tuota kawaa parempi mielestäni. Vakkari oli tosi kiva puuskaisella tuulella ja motarilla. Moottorissa oli ihan kivat väännöt mutta kesken se tuntui silti loppuvan. En tiedä oliko luistonesto joka rajoitti menoa, se kun vilkutteli todella helposti...
1200 ducatin monsteri oli todella kiva peli, mutta jousituksen ominaisuudet loppui kesken mutkapätkillä. Koeajettu pyörä tosin tunti vähän loppuunajetulta. Ehkä s-malli olisi hyvä, tosin ducatin huoltokulut pelottaa.
Vanhemman mallin ktm 990 oli todella kiva ajaa kaikin puolin, mutta vähemmän ajettua 2010+ mallia ei löydy oikein mistään. Yksityiseltä eteläsuomesta haku ei oikein tunnu järkevältä. Autossakaan ei ole peräkoukkua, joten vaikeaksi menee haku.
Mitä mieltä olette ktm 890 dukesta, jotka tällaisia pyöriä olette ajaneet? Voisiko se olla kiva? Sitä ei täällä pohjoissuomessa pääse koeajamaan missään. 790 olen koeajanut ja en oikein tykästynyt. Tai olihan se ihan kiva, mutta jotenkin liian helppo.
Toinen syyllinen saattaa olla keulimisenesto, luistoneston lisäksi se rajoittaa menoa aika aktiivisesti, jos on säädetty tiukalle. Kuski pystyy toki molemmat muuttamaan sallivammaksi tai poiskytkemään jos on luottoa omaan tekemiseen. Kun puhut hyvästä jousituksesta, niin Yamahallahan SP-mallit tuovat siihen vielä lisäparannusta.
890 on ”The Pyörä” sun kriteereihin. Ei omaa kokemusta, mutta ainakin kolme tuttua ja kohtuullista puikkomiestä ovat näin todenneet. Vai oisko jopa neljä.
Edit: tai no, ehkä sekin on sulle liian helppo, et sen verta komentoa takaisin
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Meniskö 1290 superduke budjettiin? Tarjoais haastetta. Niitähän olis kai aika hyvin tarjolla. Nythän alkais olla ostoaika.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Kympillähän luulisi irtoavan myös 1100 V4 Tuono, se ei jätä hupiajoon kylmäksi alustan tai moottorin osalta. Aivan eri luokan pyörä ominaisuuksiltaan kuin tuollainen z-kawa tai mt-jamppu.
Supermoto
Pari tonnia lisää budjettiin niin mulla olis 890 Duke R myytävänä
MV Agusta F3 RR | KTM 890 Duke R | KTM Freeride 350
Kotareissa kai voi tulla huollon numero tutuksi enemmän kuin Ducateissa nykyään. Näin väitetään, mitään muita moitteita niistä ei kuulekaan.
Ääni KTM 990 puolesta, oli se sitten duke, sm tai smt. En tiedä mikä on mielestäsi "vähän ajettu" mutta kyllä noita alle 40 tkm ja 2010 -> pyöriä on myynnissä jonkin verran.
Itsellä ollut kolme kotaria, 950 sm, 990 duke ja 990 smt. 950 Oli hauska värkki mutta pitkään ajoon se täristi itselle liikaa ja vääristä paikoista. Molemmat 990 oli sitten kaikinpuolin mahtavia pelejä. En juurikaan kaipaa pyörältä enempää ominaisuuksia, mitä nämä pystyvät tarjoamaan.
Se maksaa kuka nauttii!
Jos 950 täristää, niin vetäsepä tolla 640/625 koneella vaikka satasen asvalttisiivu. Sen jälkeen 950 käynee aika pehmeästi.
790-890-990 dukeissa on mun mielestä todella tylsä rivikakkonen. Joo, tehoa on riittävästi, ketteriä on, alusta kunnossa jne. mutta Yamaha mt-09 omaa kyllä kiinnostavamman koneen.
Duke 890 R on kyllä kaikin puolin loistava pyörä. Jarrut ja alusta eivät jätä toivomisen varaa. Pyörä on todella ketterä, mutta kuitenkin vakaa ja helppo ajettava. Itse ajelin ilman vikoja 8500 km uutena ostetulla. Enemmän "huligaani" kuin neutraali Street Triple RS.
Perus Duke 790 oli kanssa mielestäni ok ainakin 72 kg kiloisen kuskin alla, mutta mielestäni vanhempikin Street Triple R on parempi pyörä ominaisuuksiltaan jos näistä kahdesta pitäisi valita. Mulla oli molemmissa Dukeissa track pack.
Street Triple R(old)+F650 GS"Katrin" / 15 exää + 1 r.i.p.
"Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
1290 Super Duke ROstin itelleni viime talvena kyseisen pyörän ja ajellut tänä kesänä + 8000 km. Loistava pyörä alustan, jarrujen, koneen, ajoasennon puolesta. Ilo pommittaa paskempiakin teitä, jopa sora, ja toimii loistavasti myös matkapyöränä. Kilosten kyykkyjen jälkeenkään ei kaipaa lisätehoa.
Eikä tartteis paljon sun nostaa budjettia. Esim: https://www.nettimoto.com/ktm/1290/3111957
KTM 1290 Super Duke R
Hep,
eikö japsi...gsx-s ?
CBR1000RR/C1800R - SS2000
ex CBR1100XX/Versys650/ZR-7S/GSF1250SA/Versys1000/V-Strom650/TunturiSuperSport
gsx-1000s ajoasento näyttäisi kyllä hyvältä, painoahan tuossa on vähän liikaa ja tuo jousituspuoli mietityttää. Ihan hyvä lisä tähän valintasirkukseen![]()
Jos vak.maksun suuruudella on minkäänlaista painoaravoa, iso ruisku Bandu kannattaa chekata myös. Tosin minkäänlaista m*nan jatkettahan tuosta ei saa tekemälläkään (paitsi ehkä föönin kanssa) ja riippuu ihan mitä oikeastaan olet nyt lopulta hakemassa![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Niin nojoo…. Suht kevyt ja hyvä jousitus ovat suhteellisia ja osin mielipideasioita.
Gikserin osilla rakenneltu putkirunkoinen täysnaku i/ö bandu on kyllä aina näyttänyt kiihottavalta, mutta never meet your heroes![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Kyllä tässä ihan käyttölaitetta ollaan hankkimassa. Viimekuussa tuli ajettua 3tkm suurimmaksi osaksi sivutietä ja mutkapätkää. Pyörän ulkonäöllä ei ole mitään merkitystä.
No lähinnä keveydellä oli tarkoitus rankata ulos gsx1400 -tyylin pyörät ja tourinkivehkeet, varsinkin kun tuota vääntöä koneelta halusin myös. Ja vaikka kotarin 790 jätti vähän toivomisen varaa niin kyllä se keveys oli todella hienoa ja mukavaa. Toki siihen keveyden tunteeseen vaikuttaa paikallaan ja ajossa moni muukin asia.
Jousitus ei kyllä mielipideasia niinkään ole. Enemmänkin vaan sitä että miten hyvää oikeasti tarvitsee tai haluaa omaan käyttöön ja millaista se oma käyttö on. Tai ehkä se onkin se mielipide...
En halua sellaista mopoa missä perä leijuu ja pyörä venkoilee aina kun mennään mutkassa tai moottorijarrulla pienenkin töyssyn yli. Toki en mitään rataihmettä tarvi myöskään. Omaan makuun ktm vanha 990 ei-r-malli oli ihan riittävä, pikkuisen parempi olisi tosi hyvä. Uusi z900 ei ollut tuota lähelläkään ja 2014 ducati monster 1200 oli ehkä 30% siitä mitä haluan.
Näin vanhojen prätkien harrastajana voin sanoa että ei ole mitenkään varmaa, että edes 10-vuotiaan Monsterin takaiskarissa olisi välttämättä yhtään typpeä jäljellä, ts. iskari voi olla huollon tarpeessa ja aivan lötkö. Mutta mistäs sitä koeajolla voi tietää, jos ei vaivaudu useampaa samanlaista ajamaan.
Lähestymistapasi on kyllä siitä hyvä, että vaikutat tietävän mitä haluat. Omien merkkikerhon silmälasien läpi täytyy toki sanoa että aikanaan koeajamani V4 Tuono oli kyllä laatuaikaa mutkapätkällä ja tarjosi merkittävästi moottoripyörämäisemmän ajokokemuksen kuin mielestäni hyvässä ja pahassa polkupyörämäinen (ei-Super) Duke.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Toki yli tuhatkuutioinen ja puolet kalliimpi tuono pitääkin olla parempi.
Hyvissä iskareissa on myös se, että ne on uudelleenkasattavia, niin ei tarvitse uutta kokonaista ostaa. 1200 monsterin takaiskari ei ainakaan ole uudelleenkasattava, s-mallin varmaan on. Tosin en ole näihin sen enempää perehtynyt, ehkä näissä on joku vaihdettava typpikanisteri, en tiedä onko sekään kaikissa vaihdettava...
Esim ex 1098 Streetfighterissa oli Showan "ei huollettava" iskari. Ohjekirjassa luki perusmallissa osta uusi iskari ja s-mallissa, että vie iskari Öhlins huoltoon.
Showa oli ihan normaalisti purettava ja huollettava. Samaa kaasukortonkia ja samoja tiivisteitä oli muissakin Showan huollettavissa malleissa.
Viimeksi muokannut: B12; 27.08.2024 klo 17:53.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Loppu/väliraportti. Eli ktm 890 ei-r tuli hankittua. Näitä on aika paljon melko uusia ja vähän ajettuja kaupan, ilmeisesti nokka-akselidraaman takia. Ja onhan näissä kaikkia nesteitä vuotanut about kaikkien tiivisteiden läpi myös.
Pyörä on kiva ajaa, pikkasen enempi tehoa saisi olla. Ajelen siis koko ajan track modet päällä ja kaikki elektroniikka pois ja vähän brutaalimpaa ja äkkinäisempää vehjettä ehkä haluaisi. Ehkä 1290 olisi se juttu...
Täällä pohjoissuomessa olisi tasan yksi ktm 1290 myynnissä:
https://www.nettimoto.com/ktm/1290/3095616
Ihmettelen vaan tuota hintaa, melko korkea. Trafin tietojen perusteella lisäksi 2-kilpinen, vanhat kilvet 29-BHO ja niillä ei trafin kautta löydy mitään? Mikähän juttu?
Yhtään pyörää minulta ei ole pöllitty eikä edes kilpiä mutta olen useamman vaihtanut. Joko ruttaantumisen takia tai katoamisen kun on tärissyt kinnikkeet ajossa rikki ja kilpi mäkeen. Jos haluaa heti uuden kilven, vaihtuu numero, jos malttaa odottaa viikon-pari, saa vanhalla numerolla. En tältä pohjalta ole osannut jännittää tuollaisista yhtään.