Staattinen puristussuhde on yksi juttu ja venttiilin ajoitukset toinen. Jos on matala puristussuhde ja matalkierroksinen kone lyhyillä ajoituksilla, se on myös jäykkä käynnistää. Puristuspaine startatessa on oleellisempi kuin pelkkä puristussuhde ja oikeastaan se ratkaiseva juttu. Siihen sitten männän pinta-ala ja kammen isku vipuvartena jne. Ei ole ihan yksiseslitteinen juttu, vaan riippuu monesta tekijästä. Startin välityskin vaikuttaa toki.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Tuo on ihan säkästä kiinni, voiko käyttää, vai onnistuuko tekemään jotain muuta.
Noissa halvoissa/ yksinkertaisissa/ perinteisissä lyijylatureissa tyypillisesti jännite nousee kun latausvirta pienenee. Ja sitten taasen on säkästä kiinni että paljoko se jännite nousee, ja onko se niin paljon että se onnistuu ylilataamaan/ tuhoamaan litumakun ja ehkä mopon ja autotallin siinä ohessa.
LiFePOhan ei pala samalla tavalla "räjähdysmäisesti" kuin LiPo, mutta onnistuu kyllä sulattamaan bensaletkun ja sytyttämään bensan/ bensahöyryt.
Muistaakseni, jos lyijyakun haluaa ihan 100% täyteen, niin sitä pitää loppuvaiheessa ladata tyypillisesti jollain 16 voltilla, ja tuo 16 volttia taasen on ihan myrkkyä litiumakuille. Ja sillä onnistuu myös keittämään "perinteisen" geeliakunkin piloille.
Toki tuollaista halpalaturia voi käyttää minkä tahansa akun lataukseen, mutta se vaatii sitä että vahtii koko ajan latausjännitettä ja lopettaa latauksen kun se kyseinen akku on saavuttanut tyypilleen ominaisen varauksen/ napajännitteen.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Olen tyytynyt ostamaan kolmeen pyörään bilteman halvan huokeat hyytelöakut. Ovat sen verran edullisia, että ei haittaa, vaikka loppuisivat nopeammin kuin kalliit ja laadukkaat. Selvisivät näemmä talvesta oikein hyvin! Jos vielä kesän menisi ja seuraavan talven, niin olisin tyytyväinen. Siinä toivossa on hyvä elää, että olisi kohdalleni sattuneet halpisakkujen ei-maanantai-versiot.
Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
Suzuki DL650 (2009) - mä
Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
Kokeillaan vaihteeksi tuota Exidea. KTM 690 koossa Yuasa on 4x kalliimpi = erittäin kallis mopon akkumalli. 8v vanha Yuasa nyt ja starttaa vielä, mutta jännite kyykkkää. Litium ei oiken käy, kun ajan talvellakin. Kahotaan miten pelittää Exidella.
Trumpassa 5v vanha Yuasa alkaa hyytyä. Ei jaksa pitää jännitettä. Tilasin samanlainen Yuasan tilalle. Ainakin AK24.fi mainosti, että tulee happopatruuna mukana sekä Yuasaan, että Exideen. YTX9-BS koossa Yuasa ei ole järjettömän kallis.
Hyviä ja huonoja kokemuksia on Yuasa. Kestää tai ei kestä. Bilteman geelit olleet hyviä, paitsi yhdestä murtui joku navan juotos aika uutena. Bilteman AGM kesti moposkootterissa järjettömän pitkään.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Tuli tuosta paras akku otsikosta miellen että
Minkähän merkkinen akku on 08 busan org akku
hyvin lähti äsken käyntiin sillä,
ei kertaakan ladattu tämänkään
talven aikana eikä koskaan irrotetu johtoja akusta,
E: toisessa shorai ja pahimillaan -8c ammulla ollut eikä mitään käynistymis vaikeuksia
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Itse luotan että tuolla voi latailla tarvittaessa myös litium akkuja,, ja etäyhteydellä seurata, kuin myös säätää laturin toimintoja. Pikaliitäntä kiinni akun navoissa valmiina.
https://www.victronenergy.fi/charger...t-ip65-charger
Honda GL 1800 -01, BMW K1200GT -06, Kawasaki GTR1000 -96, Museopyörät: Honda CB750F -81 ja Suzuki GS1100G -82
Yuasa.Minkähän merkkinen akku on 08 busan org akku
-- Brake later and open the gas earlier --
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Virosta siis tulossa. Saa nähä koskeeko heitäkin moinen direktiivi, tai noudattavatko sitä. AK24 sanotaan jokaisen akun kohdalla, että toimitetaan happopatruunan kanssa ja ne on hapotettava ennen käyttöä. Tuolla on ainakin akkuhappoa myynnissä Vironmaalla https://www.alve.ee/fi/toode/akuhape-1l/. Akuhape googlaamalla löytyy monesta autotarvikeliikkeestä.
Exide taitaa olla bemarin alkuperäisakkumerkki. Luulisi että eivät ihan paskinta ole tahallaan valinneet, tai mistäpä noita tietää.
Viimeksi muokannut: B12; 19.03.2023 klo 16:48.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Motobatt oli mulla Rocketissa ja nätisti lähti käyntiin. Jäi hyvä kuva ko. akkumerkistä. Yuasa on yleensä ollut pomminvarma merkki, mutta maksaakin sitten.
Nyt on joku myyjäliikkeen asentama halpisakku Thunderbirdissä eli saas nähdä milloin kyykkää. Luultavasti tulee Motobatt sitten tilalle.
Kaikki akut tykkää, kun antaa niille vähän älylaturia pitkin talvea. Ei ole sen takia yksikään hajonnut.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Yamaha DT 125 X -06
Gilera SMT 50 -18
Yuasaa ollut. Edellisessä -07 FJR:ssä alkuperäinen akku kun annoin vaihtoon -19. Toki älylaturia käytetty pitempien seisontojan aikana. Nykyisessä -14 rekisteröidyssä myöa alkuperäinen akku kiinni.
FJR -17
Banditin alkuperäinen Yuasa kesti hyvin koko 7v, mitä minulla oli. Speed triplen Yuasa kesti 2v ja ei enää jaksanut startata. Pyörä on toki vaativa akun suhteen. Akku meni kiinamönkkärissä vielä muutaman vuoden mitä se minulla oli. Bilteman geeli kesti yli 5v trumpassa
Ducatin Yuasa kesti n 7v, kunnes ei enää kunnolla startannut. Erittäin vaativa pyörä akun suhteen. Startin kaapelitkin vaihdoin järeämpiin.
Bobberissa nyt 5v ja yuasa tiputtaa jännitteen päivässä jonnekin 12.3V tienoille. Siinä on puolipuristin ja aika kevyesti pyörii startatessa.
Kotarin 8v Yuasa pudottaa jännitteen jonnekin 11,5V heti kun laittaa virrat päälle. On niin ylimitoitettu, että jaksaa vielä jotenkin startata.
Sanoisin että riippuu pyörästä, tuurista ja käytöstä miten kestää. Iso- ja harvapyttyiset ovat hankalia tapauksia. Varsinkin jo on pieni akku ja hennot kaapelit. Joissakin pyörissä on lisäksi ongelmia latauksen kanssa. Latausjännite esim vähän liian alhainen AGM akulle.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Kannattaa seurata latausjännitettä ajon aikana. Harmi vaan, että harvassa pyörässä on vakiovarusteena mittari, josta latausjännitteen näkee. Kuitenkin, jos jännite on ajon aikana alle 14v niin ei se lataa parhaalla mahdollisella tavalla. Tästä yleensä seuraa käynnistysvaikeuksia ennen pitkää ja akun elinikä ei luultavasti ole kovin pitkä. Kyse ei välttämättä ole viasta latausjärjestelmässä vaan pyörän laturi voi olla jo alunperin vähän alimitoitettu. Joskus myös pyörän kaapelointi akulta startille on alimitoitettu, joka ihan turhaan syö jännitettä matkalla akulta startille.Bobberissa nyt 5v ja yuasa tiputtaa jännitteen päivässä jonnekin 12.3V tienoille. Siinä on puolipuristin ja aika kevyesti pyörii startatessa.
Kotarin 8v Yuasa pudottaa jännitteen jonnekin 11,5V heti kun laittaa virrat päälle. On niin ylimitoitettu, että jaksaa vielä jotenkin startata.
-- Brake later and open the gas earlier --
Onko kokemuksia IntAct Bike Bower Gel akuista? Ainakin Kärkkäinen näkyy myyvän.
Sellaista päivitystä, että Tallinnasta tuli Exide ja Yuasa agm:t ja kummassakin happopatruuna mukana, eli itse hapotettava. Parempi näin kuin 2v kaupan hyllyssä seisonut ”agm ready”. Hapotellaan sitten kun ajokelit alkavat.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Tuli tuosta haposta mieleen, kun selasin IHK:n mainosläpyskää:
Yuasa Yumicron -akut:
- käyttökohteet mm. pienemmät moottoripyörät, skootterit, mönkijät, moottorikelkat, vesijetit
- suuri käynnistysteho - rakennettu erityisen ohueilla erottimilla lyijylevyjen välissä
- pieni huollon tarve, vesihäviö ja itsepurkautuminen
- Heavy Duty -lasikuitutekniikka takaa korkean tärinäkestävyyden
- sisältää happopullon
https://www.ikh.fi/fi/akku-yuasa-mp-...x57x111-yb3l-b
Exiden paketissa oli ohje (jälleenmyyjille), että valmiiksi täytetyissä akuissa tarkasta jännite kerran kuussa ja lataa tarvittaessa. Huolehdi varaston kierrosta.
Toteutuukohan joka liikkeessä?
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Viime kesänä ostin kyseisen akun ja se toimi 4,5 kk. Vein akun takaisin koska ei kestänyt kuormaa startatessa.
Edellinen halvempi Yuasa, itse hapotettu, kesti 5 vuotta.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/9003...12Ah-YTX14H-BS
Lähetetty minun NE2213 laitteesta Tapatalkilla
Ehkä nykyaikana kannattaa välttää tarvikemarketteja, kuten Motonet, joissa on valmiiksi hapotettuja akkuja hyllyssä. Kannattaa käydä esim akkuliikkeessä tai jossakin muualla, missä akku hapotetaan ostamisen yhteydessä.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
odyssey. kelekkaan olisin laittanut kans mutta ku ei mahu paikoilleen kuten pyörässä..
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Motobattín agm, saa yleensä samaan ulkomittaan suuremman Ah-määrän, ottaa latausta paremmin ja antaa paremman starttivirran kuin perinteiset happoakut, eikä napaisuudella, + / - oikea/vasen ole väliä ostettaessa. On ainakin omassa käytössä olleet pitkäikäisiä.
Myyvätkö ne enää akkuja kuivana ilman happoa ? Mulle kun on jäänyt talliin pullo akkuhappoa niin voisi siitä laittaa liemet.
"Älä koskaan siirrä huomiseksi sitä, minkä voit tehdä ylihuomenna." (Mark Twain)
Tiettyä itsesuojeluvaistoa
^Myyntikielto liittyy siihen, ettei terroritarkoituksessa voisi helposti valmistaa pommia.
Akkuhappo oli kyllä verrattoman hyvä ruostuneen viemäriputken avaaja.
Nopeasti guuglaten kuivavarattujakin akkuja myydään. Samoin akkuhappoa näkyy myynnissä olevan litran pulloissa. Tiedä sitten, miten käytännössä.
Esim:
https://akkunetti.fi/tuote/akku-16ah...dport-battery/
https://mototec.fi/tuote/akkuhappo-nordmax-1-litra/
BMW R 35
BMW R 1100RS
Viimeksi kun akun ostin niin siinä oli hapot kuuden pikkupullon muovisessa rivipatruunassa. Se oli helppo tökätä akun päälle ja vartin tai puolen tunnin päästä, korkit kiinni ja menoksi. Siisti homma.
Ei me jakeluun että mikä tossa on niin vaikeeta.
SF 1098S
MTS V4S Sport