Tulipa laitettua 660 Tuono alle. Hauska peli. Kääntyy suunnilleen ajatuksen voimalla ja vakkari on kätevä. Mutta kun ajaa hiljaa taisesta vauhtia 40-60 km kakkosella tai kolmosella, niin tuppaa välillä nypyttämään tai nykimään...olikohan jossain puhetta, että tämä katoaa päivityksellä? Pitää ensihuollossa kysyä.
Street Triple R(old)+F650 GS"Katrin" / 15 exää + 1 r.i.p.
"Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
Yleensä rykiminen on saastemääräysten tuoman laihan seoksen oire, joka katoaa Power Commanderilla tai vastaavalla härvelillä.
Tuskin oon saastenormeista kiinni kun on ollut näitä uudempia muita hilavitkuttivimia eikä yhdessäkään ride by wire ole ollut näin kulmikasta.
Kiitos tiedosta MrJ. Pitää testailla, mutta jotain omituista tuossa on. En usko, että oma käsi vapisee vielä näin paljonJa näillähän kai pitäisi ajaa jatkuvasti yli 4000 kiekkaa varmaa
Löytyyhän tästä ameriikan serkuiltakin juttua
https://www.apriliaforum.com/forums/...Response/page3
Street Triple R(old)+F650 GS"Katrin" / 15 exää + 1 r.i.p.
"Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
2-mukinen on herkkä kaasuläppien synkronoinnille, ei haitanne jos senkin tarkistaa/tarkistuttaa.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Pikkuisen ohi otsikon, mutta ei kuitenkaan kovin paljoa. Jännä nähdä millainen hinta tulee pikkuveljelle eli RS 457:lle. Tuleeko sitten Suomeen ollenkaan. Toivottavasti tulee.
Commute ja Dynamic modella on kyllä hyvin pehmeä ja siisti kaasunvastaavuus. Individualiin jos itse laittaa AEM asetukseen 1, niin se on aika kulmikas ja herkkä varsinkin alakierroksilla. Vetää kyllä räväkästi sitten kun tuppea alkaa kääntämään. Tuo Commute on kaupungissa ja hitaassa ajossa kätevä. Varsin säyseä ja pehmeä. Tässä pyörässä on kyllä kerrankin hyvät nuo AEM säädöt ja modet kun on varsin erilaiset kaikki toisiinsa nähden. Lisäksi pystyy vielä lennossa vaihtamaan kun valitsee ensin moden ja sitten käyttää kaasun vaan nollilla.
Onkohan tuota linkkaamaasi nykimisongelmaa ollut muissa kun Tuaregissa? Siinä kuitekin eri tehot ja kartat vrt Tuono ja RS
Aprilia RS660
EX Kawasaki Z900, Triumph Street Triple R, Suzuki SV650S
16!!!
CF Moto 800-sarjalainen on jotain 13
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
No nyt on ajettu jo yli 500 km lauantaista, niin alkaa tuohon jo tottumaankin. Pitää vaan kierrokset riittävän ylhäällä eikä yritä jurnuttaa kolmosella95 olen tankannut..voisi toki kokeilla 98
On kyllä tosiaan ärhäkkä AEM1 asetuksella ja herkästi nousee etutassu...ykkösellä toki. Onkohan Tuonossa lyhyempi välitys kuin RS?
En nyt vielä ole vedättänyt kunnolla kun ekan tonnin ottanut suht rauhallisesti yleensä, mutta hauska se flat spot kierrosalueella ja sen jälkeen vetää...ihan kuin joku vanha turbo
Quickshifterin voisi ehkä laittaa myöhemmin.
Yllätys oli, että alusta on sporttisen jämäkkä vakiona. Takapää voisi olla herkempi - 80-90 km tuttuun testirampin mutkaan jossa selvästi hieman pompottaa asfalttirajoissa. Etukeppi ei niiaa ja hyvä tuntuma tiehen. Varmaan etu kun itse höyhensarjalainen 70 kg![]()
Street Triple R(old)+F650 GS"Katrin" / 15 exää + 1 r.i.p.
"Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
Mun edellinen Multi 1200 (V2) ja 1098SF kävivät selvästi siistimmin alle 4000 kiekan 98 V-Powerilla. Ei luulis että bensa voi niin paljon vaikuttaa, mutta totesin sen monta kertaa. Tää nykyinen V4 ei ole niin nuuka. Halpa tsekkaus.
Tarkista painumat, voi olla että oletusasetuksena esijännitystä on liikaa. SF:ssäkin oli esijännitys tehtaan jäljiltä ihan tolkuton.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Mikäli oikein muistan niin tais Tuono Factory mallissa olla 16/43 ja RS + normi Tuono 17/43 välit.
Kokeilin äsken vertailuksi niin itse pystyn RS ajaan kolmosellakin hyvin kaikkea n. 3000rpm ja siitä ylöspäin ilman mitään nykimisiä. Ajan E95:llä.
Ainakin RS oli alustasta preload laitettu melko kireelle molemmissa päissä tehtaalta. Ohjekirjan "vakio" arvoja kireämmäksi.
Vinkkinä kannattaa akkukotelon pohjaan vasempaan alanurkkaan porata pieni vedenpoistoreikä. Tehtaalta moista ei ole ja kerää vettä![]()
Aprilia RS660
EX Kawasaki Z900, Triumph Street Triple R, Suzuki SV650S
Mä en aja kuin kuivalla kelillä
Ensihuolto tehty ja ajeltu nyt n. 1400 km Ei ole ollut huolia tai murheita tai vikakoodeja, vielä.
Aprilian OEM quickshifterin asensin. Eipä tietenkään ollut plug and play siinä mielessä, että piti käydä erikseen aktivoimassa huollossa. 35 € kustansi...no, ei paha.
Kaasun käytös edelleen vähän arveluttaa, mutta jos talvella kovin masentaa niin tilaan tämänhttps://sbkspecialties.com/products/...tuono-660-2021
Street Triple R(old)+F650 GS"Katrin" / 15 exää + 1 r.i.p.
"Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
Reilu pari tonnia tuli ajeltua syksyllä, mutta ei siitä mihinkään pääse että tämä tarvitsee säätöä.
Bike Doctor säätää Powercommanderilla eli siellä onnistuu, mutta onko tiedossa tahoa joka pääsee suoraan Aprilian boksiin käsiksi?
Street Triple R(old)+F650 GS"Katrin" / 15 exää + 1 r.i.p.
"Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Gabrolta saa ainakin oman kokemuksen mukaan hyvin responssia jos laittaa sinne nettisivun kautta viestiä.
Siellä on muistaakseni myös spessukarttoja vakiovireiselle pyörälle, mutta en nyt ole tästä satavarma.
Itse olen hommannut sieltä upmap-karttoja V4:een, ja hyvin on pelittänyt.
Minulla on muuten lähes uusi (450km) Mivv-putki hyllyssä jos satutte tarvitsemaan.
Sellainen moottorin alle jäävä vaimennin.
Otin sen Rs660:sta pois kun oli omaan makuun liian kovaääninen.
Ostin RS 660:n tuossa pari viikkoa sitten, ja sain sen alle tiistaina. Huomasin, että moottorista vuotaa öljyä jostain, eli maahan tulee tippoja. Kyseessä siis ihan uusi pyörä, ajettu n. 500 km. Mietin, otanko yhteyttä myyjään (250 km päässä) vai lähimpään huoltoliikkeeseen (n. 40 km:n päässä). Miten kannattaa tällaisessa tilanteessa toimia? Takuuseenhan tämä kuitenkin varmaan menee.
Lisäksi huomasin, että jäähdytysnesteet olivat ihan minimissä. Luukun ruuvissa vaikutti olevan lukitetta, joten en tiedä, oliko jäähdytysnestettä luovutushuollossa edes tarkastettu. Tai enhän tiedä, jos laittavat lukitteita huolloissakin.
Moottoriöljyn tarkastaminen on muuten hankalaa, kun siitä tikusta ei meinaa nähdä. Ohjekirjan mukaan öljyt pitäisi katsoa heti ajon jälkeen, ja öljyn pinta vaikuttaa laskevan nopeasti, jos siinä viivyttelee.
Sitten tyhmä kysymys: uskaltaako tätä kääntää tukijalan varassa paikoillaan? Jostain luin, että japanilaisissa se olisi ok, mutta ei italialaisissa. Tuonne autokatoksen perälle ajattelin sen saada, mutta se pitäisi saada sinne ihan poikittain, että autokin mahtuisi. Mutta mahtuvat onneksi vierekkäinkin, joskin ahdasta on.
Tämä on minun ensimmäinen pyöräni, kokemusta on lähinnä mopoista, ja muutamaa moottoripyörää olen tätä ennen koeajanut. Upeahan tämä on kyllä!
Katso mistä öljy vuotaa ja onko esim jokin löysällä.
Joissakin Ducateissa sivujalka on moottorin lohkossa kiinni ja niissä ei suositella istumaan päällä jalan varassa tai kääntelemään.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Olen itse tehnyt tuon öljytikun kanssa niin, että olen hiomanauhalla pyöräyttänyt sen mittausalueen mataksi, näin öljyn tason näkee paljon paremmin.
Alakatteesta tulee lävitse semmoinen ylivuotoputki/huohotusputki, joka näkyy pyörän alla. Tulevatko tipat siitä?
Tuo öljytikku on kyllä todella surkeasti luettavissa. Huomion arvoista öljyjen tarkastuksessa on, että tikkua ei saa kiertää kiinni. Vain tökätä niin pitkälle kun kierteet tulee vastaan. Alas kierrettäessä tulee virheellinen tulos.
Ei sillä ostopaikalla ole väliä. Voit asioida missä vain Aprilian valtuutetussa huollossa takuuasioissa. (Takuun ollessa voimassa siis)
Aprilia RS660
EX Kawasaki Z900, Triumph Street Triple R, Suzuki SV650S
Turha metsästää öljyvuotoa jos et heti löydä, soita myyjäliikkeeseen ja ilmoita havainnoistasi ja pyydä kertomaan laittavatko he vai laittaako joku muu firma kuntoon. Jäähdytysnesteistä, varmista manuaalista tarkistetaanko pinta kuumana vai kylmänä. Saman huomion voit kertoa toki öljyasian ohella jos havainto ei ole mittauksesta kiinni.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Kiitos vastauksistanne. Öljyä valuu ainakin vasemmanpuoleisesta ympyröidystä kohdasta eli tuon oranssin katteen takana olevan mustan katteen kulmasta, johon se jostain muualta valuu. Lisäksi sitä on löytynyt myös oikealta ympyröidyltä alueelta noiden "ruuvien" kohdilta, muttei se kuitenkaan ehkä niistä vuoda. Katteiden takia on hankala nähdä, mistä sitä tulee, vaikka olen yrittänyt kuikuilla, mutta ajattelisin, että kun olen uuden pyörän ostanut, tehtäviini ei kuulu alkaa purkaa pyörää öljyvuodon paikallistamiseksi, vaan että se kuuluisi huoltoliikkeen hommiin. Kuitenkin näin aloittelijana saisin vähintäänkin nuljattua ne kateruuvit tms. Huohotinputkista öljy ei tule. Ajattelin aluksi, että ehkä se tulee jostain huohotinputkesta tai että katteisiin on jäänyt öljyä öljynvaihdosta (jos öljyt vaihtoivat luovutushuollossa), mutta ei se nyt ota loppuakseen, joten vuoto kai siellä on. Netistä luin jonkun ulkolaisen äijän viestejä, ja hänellä öljyä valui saman katteen kulmasta, mutta siellä ei ollut lopputulosta, mistä se sitten alun perin vuoti.
Öljyn ja jäähdytysnesteen tarkistinkin ohjekirjan mukaisin neuvoin. Öljy kuumana, jäähdytysneste vasta jäähdyttyä. Eikä saa tosiaan kiertää sitä öljytikkua, ja pyörä suorassa.
mp.jpg
Olet ihan oikeassa. Voit tehostaaksesi sanoa että taloyhtiön papat jo käyvät kuumana että täällä pilataan kallis asfaltti ja aiheutetaan ympäristöhaittaa. Tuskin tuossa välitöntä huolta on mutta voit kysyä myös että ajatko huoltoon vai hakevatko. Ja kuntoon pitää saada hetimiten, jos venyy yli yön niin korvaava pyörä tilalle siksi aikaa
Uudet pyörät ovat sen verran kalliita että kaiken pitää olla tip top. Ei ole virhe olla vaativa.
Pohdin että olisko siinä jo mahdollista tehdä ensimmäinen sisäänajohuolto samaan syssyyn. Kannattanee ottaa puheeksi.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Aloittelija tai kokenut, niin eipä väliä takuunalaisen pyörän kanssa. Reklamointi myyjälle ja pyyntö tarkastaa asia välittömästi.
Ryhtymällä itse purku- ja korjaustoimiin tuo mahdollisuuden, että myyjän/takuunantaja yrittää pahimmassa tapauksessa vierittää ongelman asiakkaan niskoille.
Ajoa ei kannata jatkaa ennen kuin myyjä on todennut ongelman ja kertonut miten asiassa edetään. Kyseessä ostajan velvollisuus mahdollisten lisävahinkojen minimoimiseen.
Soittelin myyjäliikkeeseen. Takuuasialta kuulosti heidänkin mielestään, mutta neuvoi soittamaan tuohon lähempänä olevaan huoltoon. No sieltä taas vastattiin, että 2 viikon jono, ja että "ruotsalaiset ja italialaiset eivät maksa juuri mitään takuukorjauksista", ja he taas pyysivät olemaan yhteydessä myyjään, jos siellä olisi lyhyempi jono. Mutta en nyt sitten vielä soittanut myyjäliikkeeseen uudestaan. Mä en nyt oikein tiedä, mitä tekisin. Mieluusti veisin tuohon lähemmäs, kun myyjäliikkeeseen on 250 km matkaa, ja se olisi koko päivän reissu ja maksaakin. Netissä tosin luki, että takuuhuolloista ei saisi muodostua kustannuksia, eli matkakulutkin pitäisi korvata. Molemmat olivat kuitenkin sitä mieltä, että ajoa voisi jatkaa, mutta toki pitää tarkkailla öljyn määrää. Ruvennut harmittamaan koko ostos. Kesäloma alkaa perjantaina, ja pyörä seisoisi tietysti viikkoja jossain huollossa, joten menee koko loma pilalle pian.![]()
Varaat ajan 1000km ensihuoltoon lähimpään huoltopisteeseen ja siinä katsovat sitten samalla öljyvuodon. Annat soittaa kaks viikkoo normaaliin tapaan öljyn pintaa tarkkaillen mikäli molemmat paikat näin sanoivat![]()
Aprilia RS660
EX Kawasaki Z900, Triumph Street Triple R, Suzuki SV650S
Sinä olet ostanut myyjäliikkeestä pyörän. Heidän vastuullaan on osoittaa miten hoidetaan ja että homma hoituu kunnolla. Sinulle ei kuulu se, kuka maksaa ja kuinka paljon. Sinulle kuuluu ehjä pyörä.
Aamulla puhelin käteen ja myyjäliikkeeseen soittaen, että ostit pyörän jossa on vika ja nyt se on hetimiten saatava kuntoon. Myös että kesäloma alkaa just. Heidän pitää bookata sulle se huoltoaika. Sitten voit sanoa, että ei tuolla voi ajaa koska taloyhtiön piha ja moottoriradallekaan et pääse kun laite tiputtaa öljyä. Et voi siis käyttää normaalisti. Voit sanoa että haette tuon pihasta ja annatte varapyörän tilalle huollon ajaksi. Tai voit tulla vastaan ja luvata tuoda pyörän paikalle ajamalla, jos saa kerran ajaa. Sitten laittavat joko ns. heti kuntoon tai antavat sijaispyörän kunnes on valmista. Otat reissun ajelun kannalta.
Tähän jos ämpyilevät niin sanot että kuulkaa nyt kun sinä ostit uuden ehjän pyörän kovalla rahalla, ja nyt siinä on vika. Jos ette sitä korjaa asiallisesti niin voit myös purkaa kaupan kun alkaa harmittamaan koko systeemi. Mutta kuitenkin haluaisit antaa mahdollisuuden laittaa asia kuntoon ettei tarvitse sittenkin aloittaa golfaamista.
Ymmärrän että tuntuu ahdistavalta etenkin aloittelevana motoristina, jos haluat jutella lisää niin laita YV, jos olisi vaikka tuttu liike kyseessä.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Ei kai se salaista tietoa ole se myyjäliike? Olisi mielenkiintoista tietää mikä liike näin toimii. Myin oman Tuono 660:n pois kun en jaksanut alkaa säätämään kulmikkaan kaasun kanssa. Muutenkin oli liian neutraalin hyvä pyörä kaikin puolin.
Vanhoissa klonkuissa vara parempi eli neljäs Street triple tilalle![]()
Street Triple R(old)+F650 GS"Katrin" / 15 exää + 1 r.i.p.
"Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
Sellainen kommentti vielä tähän, että myyjäliikkeessä joskus joutuu menemään komentoketjua ylöspäin, jotta asiat alkaa sujua. Huollton vastaanottotiskillä tai rasvanäppiosastolla ei aina ihan ole kirkkaana mielessä se uuden pyörän ostajan arvo liikkeelle ja maineelle. Kyllä itsekin jouduin kerran toisen merkin liikkeessä laittamaan sähköpostia toimitusjohtajalle ennen kuin syksyllä takuuhuollossa heidän syystään lumentuloon asti maanneen pyörän kotiintoimitus onnistui.
Toki tuo ”kysy ensin lähempää jos pääsisit nopeammin” on ihan ok ehdotus keskustelunavauksena, koska se voi olla molempien etu. Mutta kun ilmoitat, että lähihuoltoon ei kelpaa ja kesäloma alkaa, niin sen jälkeen myyjältä pitäisi alkaa löytyä pelisilmää hoitaa asia kunnolla.
Toisaalta, vuodon määrää ja paikkaa näkemättä ohje ajaa öljymäärää tarkkaillen ei sekään välttämättä väärin ole. Mutta silloin taas pitäisi olla varmuus siitä, että siihen ei liity vaaraa niin tulipalon kuin vuodon pahenemisen, kaatumisriskin yms muodossa.