Oli Wingistä takakumi tyhjentynyt tallissa. Naulahan siitä löytyi, kun pyörittelin kaksoisjalan varassa. Ostin tänään tuollaisen tubeles renkaan paikkaussarjan Tokmannilta ja paikkasin reiän. Kohtalaisen helppo juttu, ja renkaalla ajelisin vielä kulutuspinnan puolesta ensi kesän. Mitä kokemuksia on kanssaveljillä ja sisarilla noista paikkuuhommista, eli kestääkö paikan puolesta ensi kesän. Sille ei tietenkään mitään voi, jos matkan varrelle on ripoteltu lisää nauloja?!![]()
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Yhen kamelinpaskan laittanut sporttipyörän takakumiin ja hyvin kesti vaikka ajo renkaan lähes vaijereille.
Hyvä juttu, kiitos kommenteista!
Moi, mulla on motukassa kamelinpaskasetti kulkenut mukana 15 vuotta. Sekä pikkukompura että myös CO2 patruuna. Ei ole vaan tarvinnut moottoripyörässä, edes ajokavereilta ei ole rengasta reissuilla mennyt.
'Onneksi' autossa toiseksi viimeistä kesäänsä olleeseen rengassettiin tuli reikä, ehkä terävä kivi sen teki. Ainankaan naulaa/ruuvia ei renkaasta löytynyt. Sen paikkasin kamelinpaskalla. Ja kun ajoin seuraavana kesänä sileät silestonet vaihtoon, puhkesi sama rengas. Olin sata varma, että paikka oli antautunut.
Kuitenkin rengasliikkeessä pyysin, että katsotaan sinne sisäpuolelle kun saa renkaan pois vanteelta. Paikka oli hyvässä kunnossa, mutta siellä olikin toisessa kohtaa ruuvi.
Omasta mielestäni kannattaa paikata tuolla, kai se motukassakin pitää. Helppo paikatakin.
Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
Now '14 VFR1200F
161.6mph/LPR'09
175.8mph/Halli'10&SS1000
177.1mph/Halli'11&SS1600K
167,2mph/Halli'13&SS1000
168.4mph/LPR'14&SS1600K
Aika hyvin nuo kamelinkakkapaikat pelaa. Keväällä laitoin sellaisen ruuvista puhjenneeseen auton talvirenkaaseen ja hyvin tuo on paineet pitänyt sisällään kesän ajan. Katsellaan miten talvella käy![]()
Pari varoituksen sanaa, koiranpaska on väliaikainen ratkaisu. Uusi kumi alle heti kun mahdollista. Autossa vähän eri asia kuin mopottimessa. Jos kakka pettää mopossa jää vain yksi rengas, autossa yleensa kolme.
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
Niin on monenlaista mieltä, kun ohjastajaakin..... .
Itselläni matopaikasta vain hyviä kokemuksia. On mennyt takunen Gessusta, ja sen jälkeen on ajettu ihan kuten ennenkin: kuraa, rompolia, assua, ja peräritsi sekä laukut täynnä tavaraa. Kovaa ja vieläkin kovempaa, norweegiassa....
Ja sitten meni K1200LT;stä takunen, ja sen jälkeen on ajettu ihan kuten ennenkin: 2-päällä, 180km/h autobaanaa, Pariisinkyläkierros, ja kaikki 3 laukkua täynnä tavaraa, ja rengas ajettiin loppuun asti.
...että ihan kokemusperäisestihän täällä kukin näitä stooreja naputtelee..... ja jatkossakin, matopaikalla!
ps. sivuvauriot sitten tietenkin ovat erikseen, jossa matonen ei kaiketi edes "tulppaannu".
pss. onhan toiset paikanneet takusen puutikullakin, että sillei....ja päässeet perille minne olivat menossa!
Näinhän se on, harvat rengasliikkeet laittaa koirankakkaa mopon takarenkaaseen, autoon kylläkin. Että ennenkuin joku puhuu pisneksistä.
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
Tubeless-paikkoja on lukuisia eri tyyppejä ja onko niissä yhtäkään, jota rengasliikkeet mielellään laittavat moottoripyörään?
Kaikissa tilanne on sama: kumissa on reikä ja kudoksista mahdollisesti pari lankaa poikki. Sinällään ihan sama millä sen paikkaa, koska niitä lankoja ei pysty millään ehjäämään. Pääasia että pitää ilmaa.
Jos rengas rakenteeltaan olisi todella kriittinen, se räjähtäisi jo siinä vaiheessa kun se reikä tulee. Paikkaaminen ja paikan kanssa ajaminen ei sitä enää erikseen räjäytä.
Sisärenkaallisia on paikattu aikojen alusta sen enempää kauhistelematta. Samanlainen reikä ollut ulkokumissa, liimalla paikka sisäkortonkiin ja matka jatkuu.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Kertaalleen paikkasin mopedin takarenkaan kamelinpaskalla, luottoa tuohon ei kuitenkaan tullut ja homma meni turhan hankalaksi tuon takia eli tällä kertaa tämä perä oli aina mielessä mutkatiellä. Sainkin sopivasti toisen, miltei uuden naulanreikä renkaan johon laitatutin rengaslikkeessä tappipaikan. Luotto palasi samantien. Autossa on nytkin yksi rengas kamelinpaskalla paikattuna, mutta se ei ajaessa käy edes mielessä, tosiaan siinä on neljä pyörää alla.
No emmää tiedä kuinka mielellään mutta tuossa 2000-luvun alkupuolella kun rengasliikkeessä olin töissä niin tuollaisella läpivedettävällä ne meillä paikattiin, oli se sitten MP tai autonrengas. Raskaskalusto sai omanlaisensa lätkän kumin sisäpuolelle.
rengaspaikka-ulko-62x9mm-900-4629.JPG
GSF1250S
SV1000S \ 990SD \ ER6n \ VFR750F\ NSR125 \ PV50
Just tuollainen oli ja korjaamopäällikkö sanoi, että nuo on luotettavia ja täysin laillisia vai mitä sanaa nyt käyttikään, vakuutusyhtiöt kuulema kuitenkin hyväksyvät mukisematta toisin kuin kamelinpaskan.
Ei varmasti missään mutta jos/kun sen renkaan paikkaa firma niin mukaan tulee myös vastuukysymys. Tuollainen tappipaikka on satavarma, se ei tule läpi vaikka sen renkaan ajaisi kuinka ohueksi tms.
Kamelinpaskalla jää aina pieni epävarmuus. Ja joo ei multa ole yksikään kamenlinpaska paikka lähtenyt vaikka niitä olen useita tehnyt.
Toinen hyvä syy on se että kun sen renkään pyöräyttää pois vanteelta niin samalla näkee sisäpuolelta sen rungon kunnon paremmin. Varsinkin autopuolella riskinä on että sillä vuotavalla renkaalla on ajettu pitkäänkin alipaineisena ja paskottu sitä kautta se rengas vaaralliseen kuntoon. Tätä ei kyllä yleensä pyörillä käy, pitäis olla aika puuperse kuski.
Ja juu uusissa on TPMS:t sun muut mutta paljon on vielä kalustoa ilman rengaspaine valvontaa.
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Vastuukysymyksiä ei pidä vähätellä, mutta ei liioin niiden "varmimmista varmimman päälle" vetäminen
ole välttämättä sama kuin konkreettisen asian asiallinen ratkaisu.
Kamelinpaska on joka tapauksessa suuren joukon kokemuspohjalta erinomainen ja turvallisuudenkin kannalta
"hyväksyttävä ratkaisu" kun sitä käytetään vaurioissa joihin se on tarkoitettukin.
Eli siistiin ja läpimitaltaan "sopivaan", lähinnä kulutuspinnan alueella olevaan "pistoreikään".
Tuolla reiän tyypillä/koolla on lähtökohtaisesti varsin suuri merkitys sopivan paikkaustavan
määrittymisen lisäksi myös siinä kohtaa jos/kun paikkaus jostain syystä pettää.
Alun perin maltillinen vuoto ei paikan petettyäkään johda renkaan jysähtämiseen laakista tyhjäksi.
Itse asiassa suurempi riski on ajella jo sileäksi ajetulla, paikkaamattomalla kovapaineisella kumilla esim.
asvaltilla terävän sepeli/murskepalan yli. Siinä käy helposti niin, että kivi tekee kerralla
kunnon ventin kumiin/runkoon ja se pasahtaa käytännössä laakista tyhjäksi.
Sattunut noita jokunen kohdalle.... onneksi edellä tai takana ajavalle.
Periaatteessa.... ja mitä jos...... Aivan, täti ja munat.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Vaikka en noita koiranpaskoja sinällään jännää, voisihan sitä ostaa noita läpivedettäviä muutama hyllyyn lojumaan. Tapauksesta riippuen ne on enemmän tai vähemmän luotettavampia kuin paskat ja aika pikku homma kotona polkaista rengas vanteelta ja vaihtaa tulppa pitävämpään. Tien poskessa toki paskalla.
Vinkkinä, kun on pihdit työkalusetissä, saa paikkausvehkeistä aika tarkkaan röökiaskin kokoisen paketin poistamalla asioita jotka voi korvata niillä pihdeillä. Pumppuna kulkee sellainen kikkelin kokoinen fillarinpumppu mukana. Aika työläs mutta on sillä jokusen kerran rengas täytetty.
Tää on totta. Katurenkailla ei saisi ajaa tyhjänä juuri yhtään, 50 metriä ja rengas on romu. Toissa kesänä multa meni terävien sepelikivien takia kolme takista, niistä 2 melkein uutena. Ensimmäisessä oli niin pieni reikä jossa kivi oli vielä tallessa, että sen olisi voinut paikatakin, kumi oli kuitenkin sen verran kulunut ettei kannattanut. Kahdessa seuraavassa kivi teki niin pitkän repeämän että hylkyyn menivät.
Kumi- ja tuulilasivauriot on näitä tienpitopolitiikan hedelmiä. Säästetään yhtäällä ja aiheutetaan kustannuksia toisaalla. Ja sehän on nykypolitiikan mukaan pelkästään hyvä että yksityinen liikkuminen tulee kalliimmaksi. Jos siinä joku motoristi suistuu tieltä niin mitäpä se haittaa. Taas saadaan yksi syy hurskastella että olisi käyttänyt julkisia.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Sori offtopicin jatkamisesta, mutta moottoripyöräilyhän on suotavaa. https://yle.fi/uutiset/3-10392326
Eihän meillä ois ruuhkiakaan työmatkaliikenteessä jos jengi kulkis kakspyöräisillä![]()
Lajin halpuus viehättää.
Minä pidän tourinkireissuilla tällaista mukana. Ei tosin ole vielä ollut tarvetta koeponnistaa sitä. Menee pieneen tilaan ja nuo työkalut vaikuttavat sellaisilta, että saattavat jopa toimia.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/808832...-paikkaussarja
Vieläkin naurattaa kaverin pyörä tai oikeastaan hänen asenne. Oli siis naula lävistänyt takarenkaan hänen pyörästä. Hän ajoi sillä vielä puoli kesää sen havaittuaan. Rengas vuoti vain marginaalisesti ja jokaisella renkaan pyörähdyksellähän se junttautuu uudestaan kiinni renkaaseen, jos nyt liikkui ollenkaan. Itse olisin kyllä hommanut uuden renkaan mitä pikimmiten mutta toisilla nyt tuo riskinsietokyky on suurempi. Niin ja naula pysyi renkaassa ja rengas kesti vaihtoon asti ihan hyvin.