Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
Suzuki DL650 (2009) - mä
Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
Ihan vasta yhtä Kawasakin keulaa nostelin ilmaan ja huomasin laakerissa ihan kunnon pykälän, ei muuta kuin purkuun ja toteamaan että rasvat on kovettuneet, mutta laakeripinnoissa ei mitään virhettä.
Putsaus, uudet rasvat, takas nippuun ja
Eli ei kannata vaihtoakaan hätäillä.
Lajin halpuus viehättää.
Kai on tiedossa tehdä laakerin sisäkoolin läpi mahtuvasta putkesta 'viuhka', jolla saa lyötyä ulkokoolin pois emäputkesta. Kannattaa 'viuhkaa' rälläköidessään ottaa huomioon mahdollinen ohjauslukon emäputkessa törröttävä osa.
EDIT: Tarkemmin ajatellen lyöntityökalunhan tarvitsee olla ainoastaan emäputkea suppeampi.
Muotoilin tuota varten pyöreää umpirautatankoa vähäsen, niin sillä onnistui Banditin laakerin irrotus ja samalla tangolla onnistunee vstromissakin.
Tilasin laakerin valmiiksi ja hyvällä tuurilla saan sen hyppysiini jo huomenna. Nyt kun olen vähän ajellut, niin huomaan, että varsinkin "pienipiirteisessä" hidasajossa pykälä häiritsee, normaalissa katu-/maantieajossa ei niinkään. Nyt näpit syyhyävät, että jospa sitten vaihtaisikin sen laakerin saman tien. Ei se nyt niin kamala homma ole, kun katsoin yhden youtube-videon. Samalla voip kokeilla miten uusi (käytettynä) ostettu Roclan saksinostin toimii motskarin nostamisessa. Saattaa olla, että joutuu pari pientä lisäosaa hitsailemaan, mutta sen jälkeen olisi aika hyvä nostolaite. Pystyy nostamaan 1000kg 80cm korkeuteen, mutta tässä tapauksessa reilusti vähempikin riittää - sen verran, että saa renkaan ja haarukan putket pois ilman että koko etusta purkaa.
Suzuki DL650 (2009) - mä
^Eikö siellä ole emäputken molemmissa päissä ulkokooli, jotka pitäisi taputella pois?
Suzuki DL650 (2009) - mä
No niin - nyt on ohjauslaakerit vaihdettu. Vanhat olivat vanhaan Suzuki perinteeseen nojaten kuulalaakerit. Uudet ovat kartiomalliset rullalaakerit (niihin sitten laitetaan vaseliinia todella huolella!). Uudet laakerit laitoin ensin käsillä helposti menevään kireyteen ja siitä aavistus kireämmälle avaimella. Pyörässä ei tunnu kolahduksia/klappia, ohjaustanko kääntyy todella herkästi puolelta toiselle, ei minkäänlaista pykälää havaittavissa. koeajelu sujui hyvin: ei kolahduksia, hitaassa vauhdissa ohjaustanko kääntyy herkästi ja pehmeästi, risteyksissä kääntyessä tuntuu todella hyvältä. Vapaasti rullatessa kädet iri tangosta: ei woblaamista.
Vanhat laakerit: yläpesässä ei mitään kulumisen merkkejä, käsivoimalla painamalla liike pehmeä. Alapesässä melkein jokaisen kuulan kohdalla kulumajälki - sormin tunnustellen kuitenkin sileää. Käsin painamalla ja pyörittelemällä ei tunnu pykäliä. Olisko tuosta selvinnyt sitten vaseliinilla ja tarkemmin kireyttä säätelemällä - en tiedä.
Uudet laakerit maksoivat 49€. Oli hyvä verestää laakerinvaihtotaitoja. Helpommin meni kuin Banditiin silloin ekalla kerralla. Ja lopputulos tuntuu hyvältä. Ja sai vähän askartelua lomapäivään.
Suzuki DL650 (2009) - mä