Paljonko liikkeissä yleensä on omavastuu jollekin 10 k€ pyörälle jos sen torppaa koeajolla? Tarjottiin 1 k€ omavastuuta, joka on ihan ok. Lisäksi olisi kuitenkin tullut vaihdettavien osien arvonlisävero. Onko tuo ihan normaali käytäntöä?
On jo jokin aika kun itse oon tommoseen lappuun nimen vetänyt mutta kuulostaa samalta. Mulla oli muistaakseni omavastuu 2000€
Elämä on onneksi mutkikasta
Entisenä autoalan ammattilaisena en ole kuullut alvi-hommasta yhtään mitään.
Mutta omavastuu on tosiaan 500-2000€uron välillä ilman perusteluja tai selityksiä.
Just käväisin joutessani Biketeamissa koeajamassa uutta Rockettia, 1000€ rustattiin lappuun omavastuuksi ja siinäpä se.
Enkä kyllä muuallakaan ole mihinkään alvien maksuvelvollisuuteen törmännyt.
Eiks se mee silleen, että jos firman kalusto menee vakuutuksen piikkiin korjattavaksi, loppulaskusta joutuu firma maksamaan Alvin? Eli ei mene pelkällä vakuutuksen omavastuun maksamisella.
Voihan se olla että toisessa esimerkissä Alvi on leivottu sisään "omavastuu" nimikkeeseen, eikä eritelty..
Kawasaki z1000 2006
Kawasaki zzr1400 2006
Yamaha fjr1300 2007
Jep, taitaa yleensä mennä niin että firmojen vakuutuskorvaukset on alv 0%.
Täähän ei oo yleensä mikään ongelma jos ja kun firma on voitollinen eli alvillista myyntä on enempi kuin alvillista ostoa. Eli pienentää vaan valtiolle tilitettävää osuutta.
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Tonni se aina ollut kun on tullut käytyä liikkeitten pyörillä huviajelulla.
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
Oisko jossain ollut jopa 3000€. Joku Ducati tai vastaava...
Yli sata kertaa tullut moiseen lappuun nimi rustattua. Kertaakaan en ole vielä joutunut maksamaan![]()
Ja kakka roiskusi.
http://www.miikavenalainen.net
KTM 1290 Super Duke GT '20
ex. Suzuki GSX-1300R Hayabusa '09
ex. Suzuki GSX-R1000 '07
Ajatus on että vahingot korvataan, osan maksaa omavastuu ja loput vakuutus. Tarkoitus kai ei ole tehdä voittoa toisen vahingolla? Siksi se on minun mielestäni röyhkeää tai ainakin hävytöntä. Kaikki kun ei sitä ymmärrä. Ehkä se olisi selkeämpää jos kerrottaisiin selvästi että me tehdään sitten alvin verran voittoa sun kustannuksella niin sit se on selvä peli siltä osin.
Korkeampi omavastuu vaan pienentää vakuutusyhtiön osuutta ja sitä kautta firman vakuutusmaksuja mutta se ei muuta tuota asetelmaa.
Honda VFR 750F -93
EX: Suzuki GS500M Katana -81
EX: Yamaha XS400 -82
Ei eksyvä tietä kysy
Jos asiakas lippaa firman pyörän, on siinä firmalla oma hommansa hoitaa mm. korjaus ja vakuutusasiat. Pyörä on poissa pelistä ehkä just sen parhaan myyntisesongin yms haittaa.
Kaikki tämä maksaa.
Harvassa lienevät prätkäliikkeet jotka ihan hyväntekeväisyyttään yritystoimintaa pyörittelevät ihan vaan siksi että harrastajat saisivat tyypätä erilaisia vehkeitä huvikseen. Ja jos vahinko sattuu, asiakas maksaa vain jonkun minimin mitä vakuutusyhtiö firmalta veloittaa eikä päälle laiteta edes 12 pinnan yleiskulua..
Kawasaki z1000 2006
Kawasaki zzr1400 2006
Yamaha fjr1300 2007
Jos Pyöräfirma joutuu kolarikorjauksessa maksamaan osien Alvin, se veloitetaan sopimusehtojen mukaisesti asiakkaalta. Kirjattu näin, koska vaihdettavien osien määrää eikä hintaa eikä alvia voi etukäteen tietää.
Asiakkaalta veloitetulla tonnin omavastuulla Pyöräfirma kattaa sitten vakuutusyhtiöön menevän omavastuun ja muut kulut.
Pyöräfirman ja asiakkaan välinen sopimus on omansa. Pyöräfirma ja vakuutusyhtiön välinen sopimus on omansa.
Tekeehän autovuokrausfirmatkin bisnestä nimenomaan erinäisillä vuokraajalle myytävillä vakuutuksilla.
Ja oliks se nyt kamux kun tekee kuulema kauhean tilin näillä asiakkaille myydyillä turva-sitä, turva-tätä, 12kk/30tkm vakuutuksilla.
Onko se väärin?
Oma juttunsa on sitten se kun joku tekee sopimuksia ja toinen allekirjoittaa niitä, kummankaan ymmärtämättä mitä mikäkin tarkoittaa. Sopimustekniikka on aikamoista ammattitaitoa vaativaa hommaa, mikä valitettavasti monessä isommassakin firmassa on aika hakusessa.. No, raastupa on sitten sitä varten kun funtsitaan että mitä siellä luki tai piti lukea ja mitä sillä tarkoitettiin...
Kawasaki z1000 2006
Kawasaki zzr1400 2006
Yamaha fjr1300 2007
Kun olin autoalalla ja tuli niitä sijaisautojen lupalppuja eräsin kappale kirjoitettua, niin ei siellä ollut mitään pienellä painettua AVL-korvauksista.
Toiseksi, jos asiakas kysyy etukäteen palvelun hintaa, niin kyllä elinkeinoharjoittajan täytyy se tietää.
Ei sinne voi laittaa mitään "avointa piikkiä" jostain mystisestä ALV:stä, joka selviää viikkoja tapahtuneen jälkeen.
Jos sattuu jotain, niin asiakas maksaa sovitun omavastuun ja se on siinä.
Jos minulle tyrkytettäisiin jotani aloittajan mainitsemaa kuponkia allekirjoitettavaksi, niin sanoisin myyjälle, että komean näköisiä vehkeitä, olisiko tietoa missä niitä on myytävänä.
Lisäksi myyjän täytyy kertoa asiakkaalle, mitä lappua ollaan allekirjoittamassa.
Ei riitä, että "vetäse tuohon vielä nimi alle, niin päästään asiaan, eli koeajolle"
on liikkeellä kaikenlaista sopimuksen kirjoittajaa ja kuittaajaa. Moni kuluttaja vetää nimen alle kyseenalaistamatta tai edes lukematta sopparia.
Se, että sopparin on joku firma tehnyt, ei ole mikään tae että se olisi oikeellinen, järkevä tai edes laillinen. Olettaa toki voi.
Paperiin voi aina kirjoittaa ihan mitä lystää ja pyytää kuittia alle. Näistä sitten väännetään kun jotain sattuu.
Onneksi on olemassa mahdollisuus olla kuittaamatta ja asioida muualla, niinkuin sanoit.
Ps. Kuinka moni meistä on laittanut ruksin "hyväksyn käyttöehdot" - ruutuun ihan vaan siksi, että et pääse asiassa eteenpäin jos et laita?
Kawasaki z1000 2006
Kawasaki zzr1400 2006
Yamaha fjr1300 2007
Ja toinen kuponki PDF
https://www.pohjantahti.fi/uploads/2...n-kayttoon.pdf
Huom. että molemmat on vakuutusyhtiöiden "mainoksilla"
Ok.
Hienot vakuutusyhtiöiden laput, Vau.
Laitatko vielä jakoon sen lapun, mitä ap:lle on tarjottu kuitattavaksi ja samaan syssyyn vaikka kaikkien muidenkin koeajoon vehkeitään tarjoavien koijareiden käyttämät sopparit?
Kawasaki z1000 2006
Kawasaki zzr1400 2006
Yamaha fjr1300 2007
Tiedättekö mikä voi olla koeajajan omavastuu, ellei koeajokaavaketta, johon omavastuu on merkitty, ei ole täytetty?
100% vahingon arvosta.
Näin on, mikäli uskomme juristeja.
Kauppias- ja vakuutusväki väittää, että korkea omavastuu vähentää koeajoissa tapahtuvia vahinkoja.
Aika inhimillistä, että ylenpalttinen kokeilunhalu vähenee kun lapussa lukee omavastuun kohdalla vaikka 2000€ eikä 150€.
Eikös kuluttajalle ilmoiteta alvillinen hinta? En ainakaan itse maksaisi 24% lisää lappuun merkittyyn summaan.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Tuo omavastuun lisänä varaosat+alv viittaa kummalliseen veivaukseen, ei tavallista, mutta laillista.
Pitäsi sopia vielä etukäteen sovellettava varaosahinnasto, jossa hinnat alvilla.
Muutoin jalkatapin kumi saattaa maksaa kultaa ja pakoputki platinaa.
Sopimuksessa pitää tietenkin olla liitteenä kyseisen pyörän varaosahinnasto.
Väännetään rautalangasta, kun ironia ei uppoa: koeajossa tonnin omavastuu lisättynä mahdollisesti vaihdettujen osien hinta + alv on niin kummallista veivausta, että itse jättäisin koko koeajon väliin ja vaihtaisin kauppiasta.
Kas kun ei lisäksi asentajan anopin tuntipalkka ja lomakorvaus päälle.![]()
Paljonko pitää tai kehtaa rokottaa omavastuuta yksityisten välisissä koeajoissa.....?![]()
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Myytävää; <strong>https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912</strong>