Itselläni nuo Rukat on pitäneet veden ulkopuolella, paitsi tuo tekovikainen Gore-sadehaalari, joka laski vedet kassien kohdalta läpiSinänsä normireissulle voi olla fiksua ottaa mukaan tuollainen haalari, jos tilaa on ja sen lisäksi kevyt kalvoton ajopuku satunnaisia helteitä varten. Haalari on ainakin helppo pukea päälle ja oli muuten Luhdan hintarallissa vain 149€. Plussana myös sininen väri yhdistettynä valkoiseen pottaan, joka aiheuttaa autoilijoissa kohteliaisuus kohtauksen
![]()
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Rukka Chariklolla ajelin toissakesänä Oulusta Tornioon rankkasateessa ja myöhemmin Kiirunasta Kolariin tihkusateessa. Täysin kuivana pysyin ja kamppeet kuivuivat mökissä. Alla merinot. Hiukan tuli hanskaan vettä ennenkuin tajusin vetää hihan hanskan päälle. Mainiot vermeet, koskaan ei ole tullut kylmä. Ei tarvitse olla tien poskessa mitään kortsupukuja olla vaihtelemassa. Hellekeleillä ajossa ei tule kuuma mutta ruuhkassa seisominen käy kyllä kuumottamaan. Oli hyvä idea ostaa ensin kamat ja sitten jäljelle jääneillä rahoilla se mopo
Mutta tämä RT bemulla jossa farkuillakin pysyy kuivana pienen kuurosateen yli.
Kaverilla pleksittömässä customissa ja vanhoissa goretexeissä ei ollut ollenkaan niin hauskaa.
Chariklot on muuten aika tönköt. Tälle kaudelle ostin paljon paremmin istuvat Sweepin nahat kun halvalla sain. Nekin mainostavat jotain drytekkiä mutten ole vielä niillä sateessa ajanut.
Kokeilin bemun nahkahanskojen päälle kumirukkasia. Aivan hanurista, ei hengitä joten kastuu sisältä päin. Lensivät roskiin kun vielä ratkesivat saumoista.
Takki ja housut Rukka Armas. Pyöränä jeesuksen vanha Kawasaki LTD ilman suojia.
Ikinä en oo kastunu kuin kaulan kohdalta jos ruokalappu on jääny laittamatta. Rukallakin ikää jo kiitettävästi, mutta pitää veden ulkopuolella. Todella hyvä puku kun verrokkina ollut sellaiset missä ei ole mitään kalvoa.
Toki hiukka lämmin helteillä...
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Kylätason kurapyöräilijä.
Sen verran sorkin keskusteluanne, että Rukan lisäksi on paljon muitakin valmistajia.
Rukan takit on mitoitettu erittäin vatsakkaille ja helvetin lyhytkätisille kuskeille. Meille muille esim Dainese tarjoaa takeissakin pitkällä mitoituksella olevia malleja, ettei tarvitse tyynyä laittaa navan ja takin väliin eikä hihat ajoasennossa nouse puoliväliin kyynärvartta.
^Jokikinen Rukan takki, jota olen viimeisen kolmen vuoden aikana kokeillut, olisi mahdollistanut koripallon kuljettamisen mukana. Kokeiltuja malleja 5-6.
Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
Suzuki DL650 (2009) - mä
Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
Eikä? nyt mua on kusetettu...
En ole kokenut että Rukan takit olisi olleet liian löysiä vyötärön kohdalta vaikka vatsaa ei ole, mutta en myöskään ole kuivankesän orava. Rukan takkeja on ollut vuosien aikana nelisen kappaletta eri malleja ja hyvin on toimeen tullut mitoitusten kanssa. Hihat on olleet 54:ssa oikean mittaiset ja muuten puvut on olleet sopivan väljät että kesällä ilma kiertää puvun sisällä ja kylmillä keleillä saa lämmintä vaatetta alle ilman ahdistavaa korsetti fiilistä. Samalla puvulla kun ajetaan pikku pakkasilla ja kolmenkympin helteillä.
Onneksi on vaihtoehtoja olemassa ettei tarvitse väkisin ostaa pukua jonka mitoitukset ei sovi omaan runkoon.
Kylätason kurapyöräilijä.
Ei ole täälläkään sopivuusongelmia, 183/78 (tällä hetkellä) ja sopivat on löytyneet. Niitä saa erilaisilla mitoituksilla eikä ole pakko hankkia takkia ja housuja samaa kokoa, mullakin on takki 54 ja housut 52. Tosin Energater on vain kevään ja syksyn ajoihin, muuten mennään nahkapuvulla.
Itsellä ollut Rukan gore-tex ja toistaisksi kaapissa lojuu alpinestarin gore-tex. Alpinassa gore on irroitettava rukassa oli laminoitu. Molemmat piti kuivana myös vanhana, mutta Rukka oli kankeempi ja olo kuin michelin-miehellä. Alpine sitten taas hieman kylmempi.
Tällä hetkellä käytössä nahkapuku ja sadeasu. Sadeasu muutenkin lämmittää mukavasta sateella joten olen tyytyväinen tähän ratkaisuun. Sadeasu mielestäni toimiva ratkaisu halvemman tix-tex ajopuvun kanssa, ja ainakin halvempi kuin ostaa Rukan setti.
Se maksaa kuka nauttii!
Meillä meni kesälomareissu varsin sateisissa merkeissä. 3500km ajoa, josta 2000km vesisateessa. Voin kertoa, ettei Alpinestarsin tai Sweepin kalvoasut sovi tällaiseen käyttöön. vesi tuli puvuista läpi, ehkä eniten vetoketjuista ja päivän päätteeksi olo oli kuin uitetulla koiralla. On aika hiton kylmä olo, kun ulkona +7C ja vettä tulee kaatamalla ja osa siitä puvun lävitse. Kaikkein pahin oli se, kun Rukan hanskoihin valui vesi sisään hihoja pitkin ja kun hanskan otti pois kädestä, ei sitä meinannut saada enää takaisin käteen, koska vuori oli niin kastunut ja lähtenyt pois sormien kohdalta. Tuli todettua Hanxin parin kympin hanskat paremmiksi vesikelillä, kuin Rukan toistasataa maksavat gorehanskat, joihin vesi menee sisään muttei tule ulos.
Noh, tämän kokemuksen perusteella seuraavalla reissulla on kuminen sadepuku mukana, jonka hihat saa käsineiden varsien päälle.
Oliko hihat hanskojen päällä vai sisällä? Mitkä Rukan hanskat?
Mulla jostain syystä kahdet Viriumit meni märäksi, Imatrat ei. Ja hihat aina hanskojen päällä, satoi tai paistoi.
Kylätason kurapyöräilijä.
Gorekamojen kanssa tuli opittua se, että housujen tulisi ilmeisesti olla "haalarityyppiset" ts. korkeat edestä, jos haluaa ettei vesi nouse vyötäröltä ylös paidalle ja siitä kalsareihin.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tätä lukiessa ihmettelin, että miksi ostaa/käyttää Gore-Texiä, jos sen pääominaisuus, vedenpitävyys, ei toimi. Goren päälle pitää laittaa sadeasua jne. Itsellä ollut kaiken maailman tex-mexiä ja vertaa kalvottomaan nahkapukuun, niin hengittävyys on ihan eri. Nahka voittaa 1-0. Vedenpitävyys (tai sen tavoittelu kalvolla) rajoittaa aina hengittävyyttä, nyt ja tulevaisuudessa.
Pikkusateissa laitan takin edessä olevat ventilaatio vetoketjut kiinni ja visiirin alas ja jatkan matkaa. Jos pitkään ja kunnolla sataa, niin laitan keltaisen sadetakin ja gore hanskat päälle, sade housuja en edes omista. Pyrin välttämään sadevaatteita, koska ne ovat hengittämättömyydessään tukalat.
Kyllä, pyöräni, BMW K1600GTL:n katteet ovat hyvin suojaavat. Mutta olen ajanut kymmeniä tuhansia kilometrejä Hondan Blackbirdillä ja varusteet ovat olleet enempi vähempi samat.
Ei vaan ole olemassa asustetta, joka olisi kymppi joka olosuhteessa ihan laidasta laitaan.
Jos sää/lämpötilajanan jakaa kolmeen osaan, parhaimmillaankin tavoitellaan edes kahden kattamista.
Hienosäädöllä sitten valitaan vermeet ja niiden peittämä siivu omista lähtökohdista ja mieltymyksistä.
Tuolla ääripäiden välissä liikuskeltaessa pärjääkin sitten usein ihan OK hyvinkin erillaisilla seteillä.
Vähän samaa ongelmaa tuppaa olemaan kaikenlaisten harrastusvälineiden kanssa.
Tavaraa on tarjolla joka lähtöön ja tasoon. Niin laajemmalla käyttöhaarukalla, kuin tiukemmalle sektorille
erityisesti pimpatuilla ominaisuuksilla.
Kun niitä sitten painetaan huikein saatesanoin.... yleisellä tasolla varsin heikoin eväin myyjän tuote/käyttötiedon
osalta..... yhtä onnimannille, apua ja opastusta kaipaavalle asiakkaalle, jonkinlaisen pettymyksen
riski on aikamoinen.
Oikeasti asiansa osaavat ja ammattitaitoiset myyjät ovat nykyisin aika kortilla lukuun ottamatta piristäviä poikkeuksia, joten "asiakkaan vastuu" hankinnoistaan on aika kova ja asiakkaan rooli
varsin vaikea oman tyytyväisyyden takaamiseksi.
Elikäpä, tämä iän ikuinen: Jos joku vaikuttaa liian hyvältä.... Kaikkea hyvää ei saa samaan settiin, eikä
edes joka kerta. jne. jne.
Jotenkin välillä tuntuu, että siinä kohtaa kun "nopeat ja fiksut" ajaa pää edellä miljoonaa laittamattomien
tosi/perusasioiden ohi ja ajautuu tieluiskaan..... mennään sillä että oma tyhmyys ja viisaudenpuute
siirtyy muiden synniksi kuin vastuu savolaisen puhuessa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
^^Harvoin näkee nahkapukuja kura-adventure motoristien päällä, jostain syystä nahka ei ole kovassa huudossa sillä rintamalla ja pääsääntöisesti luotetaan Gore-Texiin. Toisinaan sadepuku niiden päällä erinäisistä syistä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Tässä justiinsa tuli ajettua kolmen päivän "helle"reissu farkuissa ja Rukan pintalaminoidussa Goretextakissa. Ei sitä hellettä tullukkaan, vaikka auringonpaisteessa lämpö kohosikin jonkin verran. Pienen säätelyn avulla (hihansuut löysinä ja etunen vähän auki) ilmaa virtaa hihojen kautta sisään ja kivasti saa ilman kiertoa puvun sisään. Ja koska varsinkin alussa helle jäi ehkä +16-+18 asteeseen, niin takki oli varsin mukava. Ei tullut kylmä eikä liian lämmin.
Alle hellekeleissä pintalaminoitu goretex on ollut ihan hyvä. Sateen sattuessa ja vaikka pidempään sateessa ajaessa ei ole vuotanut lainkaan. En kyllä ole joutunut kolmea tuntia pidempään sateessa ajamaan. En ole huomannut hengittävyydessä ongelmia. Ehkä justiinsa pintalaminoinnin ansiosta. Hellekelillä taas helletakki on hyvä.
Goretexhan on siitä hyvä, että se päästää höyryn läpi, muttei vettä. Jos vesi tukkii eli jää lillumaan goretexin päälle, niin sitten ei höyryt puvun sisältä liiku ulos - tämä tilanne on varmaan mahdollinen näiden "linereiden" kohdalla eli jos goretex-kalvo on piilotettu puvun syövereihin ja sen päällä oleva kangas kastuu läpimäräksi.
Sitten taas nahkapukuja on monenlaisia. Varmasti on kuuma helteellä. Siksi jotkut puvut on rei'itetty, jotta ei tulis liian kuuma. Veden suhteen hengittävyys on ensiluokkainen - isommatkin pisarat menee läpi, mutta kuivuu taas nopsaan kuuron mentyä ohi. En suosittele pitkäkestoiseen sateessa ajeluun.
Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
Suzuki DL650 (2009) - mä
Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
Tämä asia ei käynyt mielessä ennen kun toisella foorumilla tuli puhetta Gore puvuille tarkoitetusta kyllästeestä jolla saadaan pintakangas vettä hylkiväksi. Kylläste boostaa kalvon ominaisuuksia entisestään koska vesi ei imeydy pintakankaaseen yhtä helposti kun ilman kylllästettä. Niitä on suihkeina tai pesukoneeseen lorautettavia kyllästeitä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Nostetaas vanhahkoa ketjua kysymyksellä, mikä sadeasu kannattaisi hankkia? Entinen Richa ei ole enää sadeasu, nykyään vain asu, ja jotain pitäisi ostaa tilalle. Alla välillä nahkatakkia/ajofarkkua tai tekstiiliasua, enkä uutta Gorepukua aio hankkia.
Honda VF1000F2 -85
Honda VF1100S -85
Aprilia RST Futura -01
Mikä ois semmonen paras vaihtoehto kaikkeen, onko se goretex puku, vai esim nahkatakki ja sadesuoja/takki?
Tattista
Joo tämä tuli huomattua tuossa yhtenä ihanana marraskuisena päivänä jääkylmässä vesisateessa, että vanhalla gorella (ostettu ensi hätään kirpparilta) ei tee mitään, sama melkein ois ollu ajaa ilman takkia ollenkaan. Lähinnä tässä mietin just sitä että kannattaako kuitenkin hankkia esimerkiksi joku alpinestarin nahkatakki ja hanxin sadesuoja tms. Vai onko se hyvä Gore sitten vaa kuiteski se paras niin all around takki.
Reissut mielessä, mutta ei nyt mitään adventure hommaa.
Tattista
Hengittävä nahka-asu. Vituttaa vähiten.
Sadeasu suojaa sekä kylmältä että sateelta.
Nahka-asun alle tilaa yhden ylimääräisen windstopper tai vastaavan kerraston verran.
Tällä kattanee kaikki, paitsi huuruksen reissut.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Olen nyt viimeiset 25 vuotta ajanut erilaisilla goretexeillä ( aidot rukat sekä kopioita) ja sitä ennen noin 15v erilaisilla nahkapuvuilla ( aluksi keinonahka = ihan paskaa, sen jälkeen aito nahkapuku + sadeasu).
Ei mitään ongelmia Rukan goretexin kanssa, pitää veden ulkopuolella missä vauhdissa tahansa. Eikä siihen mitään kuraa tartu niin että haittaisi ketään. vesi kyllä pysyy siinä jonkin aikaa ja hotellin respa saattaa katsoa hetken kieroon mutta maksava asiakas on oikeassa ( 4 tähden hotelli Belgradissa).
Kovaa ajaessa hiukan lepattaa, halvemmat sitten enemmän, melkeinpä haittaavasti.
Kurapyörätouhut on erikseen, niihin on omat varusteensa.
Jokaiselle löytyy se omaan makuun ja käyttötarkoitukseen sopivin, seuraavana voisi olla ehkä Rukan nahkapuku.