Millä tavoin olette puhdistaneet ajotakin rinnuksista ja housujen lahkeista niihin vauhdissa törmänneiden hyttysten raadot?
Varsinkin täällä Pohjois-Suomessa noita hyttysiä riittää näin keskikesän molemmilla puolilla ja katteenkaan taakse ei aivan mahdu suojaan. Itselläni on goretex puku ja en ole vielä keksinyt oikein tehokasta konstia pintojen putsaamiseen.
En ole varmastikaan yksin ongelmani kanssa
Kiitos vinkeistä!
Kawa H2 SE SX Plus 2019, ex. ZZR 1400 2012
Tekstiilipuvut olen pessyt ihan pyykkikoneessa, nahkapuvuista ei ole kokemusta. Tosin minun tuurilla suomen kesään kuuluvat vesisateet on yleensä pitäneet huolen ötököiden poistosta.![]()
<br /><br type="_moz" />
Pyörästä ja kypärästä miedolla Sunlight/Fairy-vedellä.
Hyvin rasvattuun nahkapukuun sama juttu, mikäli itikka tarttuu, yleensä ei.
Ajoreissun jälkeen sumutinpullolla pelkkää raanavettä pintaan. Juo kahvit väillä ja sen jälkeen kostealla kankaalla pyyhintä.
Kuljettajaksi todettiin paikallinen toimeton sekatyömies.
BMW F900R K23
BMW K1300S K15
BMW Nine T Pure K17
BMW K1300S K14
Suzuki GSX-R 1000 K9
Honda CB 1000R K8
Suzuki GSR 600 K6
Ihmesieni.
Kawasaki z1000 2006
Kawasaki zzr1400 2006
Yamaha fjr1300 2007
Kun ei aina viitti pukua pesukoneeseen kulumaan laittaa, niin itse olen mennyt tarvittaessa pokkana Rukan gorepuku päällä suihkuun ja ihan normaalilla selkäharjalla pessyt lämpimän veden pehmittämät hyttyset pois. Jos ei laske kauluksesta sisään niin puku on varsin nopeasti käyttökunnossakin.![]()
Suihkussa on täälläkin joskus käyty ajopuku päällä että saa häjyimmät pois puvun päältä, on myös nähnyt painepesuria ja vesiletku/harja on myös tuttu väline. Eikä noita ole käytetty pelkästään ötökkäjäämien poistoon vaan puvun saamiseen säädylliseen kuntoon että voi pitkittää konepesun tarvetta, sillä pestään puku yleensä 2-3x ajokauden aikana.
Kylätason kurapyöräilijä.
Monta kertaa olen miettinyt harjatonta pesua, mutta en ole uskaltanut vielä kokeilla. Suunnilleen 10€ kustantaisi pesuautomaatissa ja samalla tulisi pyöräkin pestyksi..![]()
<p>Näinkö meille aina täällä käy käy käy..</p>
80-90 luvun taitteessaa tuli pestyä Jyrki Kovaleff tuplaharjakoneessa, klippi meni johonkin Cannesin juttuun.![]()
Kylätason kurapyöräilijä.
Kiitos jakamistanne vinkeistä. Tuo takki päällä suihkussa käynti kuulostaa brutaalilta, mutta tehokkaalta kyllä
Taidan ottaa kokeiluun.
Käsittääkseni goretexkalvo toimii sitä paremmin, mitä vähemmän se saa kokea konepesua, joten aivan vähästä ei kannata pesukoneeseen kamppeitaan laitella. Ja kestäväthän nuo kuivuakin aika pitkään...
Lienee tärkeintä, että puhdistaa kamppeet heti ajon jälkeen, eikä vasta seuraavana päivänä tai viikon päästä, kun raadot ovat kuivuneet kunnolla kiinni. Itse olen miettinyt, että jonkinlainen tukevasti seisova torso tai muu teline jonka päälle takin voisi pukea ja sitten pinnat kostutettuina harjailla karkealla juuriharjalla, voisi myös olla toimiva homma.![]()
Kawa H2 SE SX Plus 2019, ex. ZZR 1400 2012
Punainen tolu-spray. Lähtee niin ruoanjämät hellan päältä, itikat takista ja visiiristä kuin paskat takahaarukastakin. Käytän tota melkein mihin vaan enkä ole vielä mitään pintaa onnistunut pilaamaan
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Yllä se itikanliha yllättävän hyvin lähtee kun se on hetken saanut pehmetä kosteana. Itse ainakin olen pitänyt gorepuvun puhdistusvälinä noin kerta-kaksi per ajokausi, jos ei nyt mihinkään ihan hirveään ötökkäpilveen ole törmännyt. Mutta epäilemättä tosiaan pohjoisessa sitä lihaa kertyy enemmän kuin tässä Tampereen korkeudella.
Kai tässä on jokin saturaatiopiste? Tarpeeksi paksu kuorrute ei pysy enää viimassa takissa kiinni.
Vai onko mahdollista, että Lapin reissulta palatessa jousitus pohjaa ja mies on liikuntakyvyttömänä muodottoman ötökkävuoren alla?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Onko nahkapuvun putsaukseen vielä muita neuvoja mielessä kuin jo yllä esitetyt, fairy-vesi, toluspray, kostealla kankaalla / harjalla pyyhintä, ihmesieni? Esim. Alpinestars suosittelee käyttämään erikoispuhdistusainetta joka on tarkoitettu nahkaisille moottoripyöräasuille, mikähän sellainen olisi hyvä?
Käsittelettekö nahkapuvun myös jollain suojaavalla aineella tms ennen talvivarastointia jotta pinta säilyisi hyvä puhdistusten jälkeen?
Marseille saippua. Rytky kylppärin lattialle. Suihkulla vähän vettä ja hankaa saippuapalalla saippuat pintaan. Juuriharjalla kunnon jynssäys. Rytky henkarissa pystyasentoon ja käsisuihkulla huuhtelee lämpimällä vedellä. Henkarissa kuivumaan. Kun toimii suht nopeasti, se ei kastu edes läpi. Kuivuttua Tallipoika-valjasrasvaa pintaan. Tulee kuin uusi ja paskaa lähtee hämmästyttävän paljon.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Sama ohje pesun osalta, marseille/kissa saippualla pesu. Ei missään nimessä fairyllä koska se on tehokas rasvanpoistaja eikä siksi sovellu nahalle, kuten ei monelle muullekkaan pinnalle.
https://www.tokmanni.fi/palasaippua-...hoCL-EQAvD_BwE
Kylätason kurapyöräilijä.
En ole koskaan pessyt ajokamoja tai poistanut niistä ötököitä. Ne vähän, kuin väkisinkin peseytyy, kun ajaa vesisateessa ja muutenkin ötökät irtoilee aika hyvin ihan tuulen voimasta.
Marseillesaippua on hyvä. Itse pesen nahkapuvun seuraavasti:
1. Hankaa saippuaa reilusti pesusieneen niin, että se vaahtoa kunnolla
2. Pyyhi nahkapukua pesusienellä, voi hangata aika voimakkaasti
3. Kuivaa saippuavaahto puvusta pehmeällä kankaalla kevyesti hangaten.
Toista käsittely, kunnes puvusta ei irtoa enää likaa ja laita se henkarille kuivumaan. Näin pukuun jää nahkaa hoitava rasvakerros saippuasta ja puku on pesun jäljiltä pehmeä ja oikein siisti. Seitsemän vuotta vanha Alpinestars on vielä oikein siistissä kunnossa tällä käsittelyllä.
Sama käsittely toimii myös auton nahkapenkeille ja miksei myös nahkasohvalle.
-- Brake later and open the gas earlier --
Olen silloin tällöin käsitellyt nahkarotsini tuollaisella nahkaöljyllä
https://www.varusteleka.fi/fi/produc...ljy-0-25l/8573
Sitä räsyyn ja hinkati hinkati. Vähäiset ötökänjämät ovat lähteneet samalla, pääasiassa ne on liuenneet väistämättömiin sateisiin. YMMV ja vastuu savolaisittain kuulijalla.
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Kyyllä sitä ajokamojen ylläpidostakin voi tiedettä tehdä.
Taiteesta nyt puhumattakaan.
Ei nyt ole tarkoitus vinoilla, mutta alkaa vakavammin puhuen
aika moni asia nykymenossa..... hieman välillä pelottamaan.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Haluatko oikeasti tietää?
Miten kiinnostaa muiden hieno-kirjo-valko... ties minkä pyykin pesutapa ja aineet?
Entäs hampaiden pesu, kullin ja persreiän huuhtaisu....?.
Ei kait "kokemusten jakamisessa" sinällään mitään pahaa ole.
Vaikka ihan avoimesti tunnustaudunkin monessa asiassa
"vanhanliiton Faaraoksi", niin nykyisin ihmisten potenssiin kiihtyvällä tahdilla
lisääntyvä uusavuttomuus, aivan arkisissa perusasioissa, alkaa oikeasti jo "pelottamaan"
enemmän kuin kuin lihaa syövän valkoisen hetoromiehen perinteiset kauhuskenaariot.
Kun ennen oli "hätä kädessä", ihminen hoiti asian kuntoon "käden käänteessä".
Nyt homma menee niin, että heti alkuunsa ihmiseltä irtoaa kädet olkapäistä.
Mitäs sitten tehdään ?
Ei hätää, kännykkää voi näpytellä nenälläkin.
Siitä saadaan käyntiin kuitenkin asiaan nähden täysin kohtuuttomiin mittasuhteisiin
paisuva prosessi ihmismäärän kesken joka ei tahdo mahtua enää edes nivelbussiin.
Aikaa ja erilaisia resursseja palaa..... lopputulema ei kenenkään vastuulla.....
mutta ei, asiaa ei millään argumenteilla voi hoitaa pois "käden käänteessä".
Ei vaikka asia tuli ennen tuolla tapaa kuntoon ilman ongelmia kenellekään/mihinkään.
Nyt ei sitten useimpia haittaa, että "käden käänteeseen" menee helposti parikin viikkoa ja
lopputulema on sittenkin epävarmaa. Nou problem! Näin ne asiat kuuluu hoitaa.
Alkaa muuten arkinen elämä ja sen arkiset asiat olemaan ihan täyttä uudempaa kummelisketsiä.
.....ja mistäs sketsien aiheet on aina ammennettu ? Aivan, ajassaan arkisten asioiden älyttömyyksistä.
Viimeksi muokannut: Bone; 18.10.2022 klo 15:47.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
^Mitä se sano?![]()
Kylätason kurapyöräilijä.
Se sano että muut tekee ja harrastaa väärin, mutta ei osaa itekkään sanoa miten ne hommat pitäisi tehdä![]()
Suzuki V-Strom 800DE -24
Exät:Yamaha Tracer 900 -18, Suzuki GSF1250S -09, Suzuki GSF 1250SA -10, Suzuki GSF 1200S -05, Suzuki GSX750 -00
Mä pesen tekstiilivarusteet pyykkikoneessa ja nahkavermeet pyyhin kostealla rätillä. Nahkavermeisiin laitan pari kertaa vuodessa jonkun soveltuvan rasvan.
Suzuki V-Strom 800DE -24
Exät:Yamaha Tracer 900 -18, Suzuki GSF1250S -09, Suzuki GSF 1250SA -10, Suzuki GSF 1200S -05, Suzuki GSX750 -00
kerran baarissa tuli juttua ajokamojen pesusta pärinä vaarien kanssa. en oo pessy, 32 vuotta samat nahka kamat no joo kerran kaveri töräytti painepesurilla pahimmat kurat minä vaihdoin potta päässä kamat päällä tulokulmaa, no nahka sakella muuttaman kerran rasvannut rankasade ajoreissun jälkeen ,sen jälkeen pitää ikävää narinaa ajokamat
Nahkaiset olen pessyt em. Marseillen saippualla ja mikrokuitukäsineellä. Perus lika lähtee vaivattomasti, mutta ketjurasvatöhnä vaatii kunnolla hinkkaamista.
Tekstiiliset sitten ihan pesukoneessa.
2008 Yamaha YFZ-R1 radalle
2021 GASGAS EC 300 polulle