Ei tietoa noista mantereiden välisistä eroista ja niiden huomioon ottamisista, mutta tämä tuli itsellenikin ensimmäisenä mieleen. Koskapa jenkkipojilta on "reikämutterit" tilattu. Mä siis vain kirjottelin oman mopon kokoonpanon kaavakkeelle ja millä korkeudella merenpinnasta sillä kinnaillaan... Tietty, JOS olisivat kiinnostuneita muustakin kuin myynnistä niin olisi postisoitteesta selevennyt jotta Euroopan suunnilla rossaillaan.
En nyt kuitenkaan osaa olla hirveän pahoillani tästä, sillä ruljanssi on opettanut harrastevehkeestä ihan helevetisti. Asioita jotka olis "bolt on & drive" sujuvuudella edelleen jääneet oppimatta.![]()
Sen verran pitkään harrastaneena, tiedossa oli jotta 4-2 ei ole tehojen puolesta ole optimaalinen vissiin yhdessäkään rivinelkussa? Joten elä oo pahhoillas.Valinta 4-2 olikin tässä rojektissa puhtaasti visuaalinen sekä akustinen. Mielestäni 4-2 putkistolla rivinelkku laulaa miehekkäämmin ja myös näyttää siltä.
Etenkin jos vielä lähdetään ruotimaan 1985-mallin suht "riisiä" peräpäätä noin muutenkin. Takahaarukka on tyyliin ranteen vahvuista "palkkia" ja työn jälki ei mairittele jne. Mitä enemmän sitä saa piiloon molemmilta puolilta, sen parempi![]()
Puhumattakaan jo nyt ylikokoon vedetystä 140:sestä takanakista, joka on moderniin mykiöön ihan armoton sirkkeli. Siihen vielä 4-1 putki, vakio takalokari ja jokainen tienkäyttäjä luulisi seuraavansa pappatunskaa.
Tehojen puolesta voin sanoa, että koska en ole päivittänyt alustaa "tähän päivään" vaan ainoastaan huoltanut 1985-mallin kokoonpanon niin en tehoja todellakaan kaipaa lisää. Kunhan toimii kaikilla alueilla... Tossahan on mm. alavääntöä ronskisti, yllätyin siitä todellaNyt täytyy vaan saada Pirkko laulamaan ylärekkarissakin kunnolla ja sit mulla on aitoa pelkokerrointa ihan riittävästi tässä laitteessa
Kiitos kuvista, fiilikseen pääsee hyvin![]()
Viimeksi muokannut: Zeniitti; 21.10.2020 klo 18:54.
Kaivoin vanhan lootani ja löytyi pussikat merkeillä 142.5, 137.5 ja yksi pussi jossa oli merkintä kulunut pois. Mulla on siis ainakin 137.5 sisällä mutta ovatko muut kaksi sitten 140, en tiedä, ei ainakaan 142.5. Speksinä oli 4-1 + mökäpönttö ja open filter/stock airbox.
Muoks, 140 on mulla tuolla nuo isommat paikallaan olevat.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Tänks, aika kova ero tuntuu olevan? Tosin, nythän mulla on vielä ton ilmapuolen kanssa tulossa muutama jippo ja kattoo ku osat saapuu et mitä ne sitten vaikuttaa tähän loppupeleissä. Laitan infoa ja kuvia jahka saan väsättyä, keskeneräistä ei viiti laittaa haukuttavaksi...Lyödään sitte maanrakoon ko on virheet tehty.
Mut että näillä pelkillä podifilsuilla ja 4-2 putkistolla noin iso ero suuttimissa verrokkina sun 4-1 + ilmaboxi. On aika yllättävää? Ja hei, onkos sulla siis kahta eri kokoo siellä paikallaan? Eli 1&4 eri suuttimilla ku 2&3?
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Noniin, nyt on jotain syytä päivittää treadia sillä mopo on vihdoin säätöjen kanssa nipussa.
Kevväällä 2020 tämä hankittiin ja aika sutjakasti haalattiin jonku näköseen kuosiin... Sen sijaan, sutjakasti EI saatu säätöihin.
GPZ-foorumeja mukaillen tiedossa oli että ilmaboxilla kun heittää vesilintua niin tilaa itselleen ongelmia. Lisätään soppaan vielä itse kasailtu 4-2 putkisto niin varmaa oli ainoastaan se, että totaalisessa kusessa ollaan.
Kawa3.jpg
Laitellaan vähän kuvia jottei äidy tylsäksi. Vaimon Boltti photobombailee ansaitusti mukana...
Kawa1.jpg
1,5 vuotta on pärrää säädetty, omien hermojen ja muun elämän saneleman aikataulun puitteissa... Ja nyt vihdoin voin todeta että löytyhän ne perkeleet.
Kawa2(1).jpg
Lopullinen setup vakio kaasareille:
Pääsuuttimet: 150
Pilotit: 42
Neulat: ~ 2,5mm nostettuna
Kawa4(1).jpg
Helvetisti säätöurakan aikana yllätti se kuinka rikkaalle täytyi lopulta mennä. Pelasin jossain 138-145 välillä noiden pääsuuttimien kanssa ikuisuuden kunnes totesin ettei muuten riitä. Varmaan 500km on tullu sahattua testipätkää ja naapurien hermoja arvatenkin... Koska tämä vesseli ei ole sieltä hiljaisimmasta päästä
Mut nyt sitten muuten vetää hienosti. Alavääntö on sitä luokkaa ettei yli 6-7000 kierroksen ees tee mieli liiemmin käyttää arkiajossa. Laitteen muut "ominaisuudet" pitää myös huolen siitä, että vaaran elementit on aina kivasti läsnä ja viikatemies alati olkapäällä.
Just vaimolle saunan lauteilla totesin, että oon täysin rakastunu tähän pyörään projektini aikana. Kaikki on käyty läpi ja helvettiin moneen kertaan kirottu... Mutta nyt ku toi perkele rokkaa niin sanatonhan tässä on koko mies.![]()
Yamaha XVS950 Bolt, Suzuki GS1000G sivuvaunu & Kawasaki GPZ900R
On jumalainen laite
Aloitin aikanaan vuonna -90, kun täytin 18vuotta isojen moottoripyörien uran tällaisella,
Siihen aikaan Lahden ja Nastolan välillä oli tuo betonitie kokeilu, -86 mallin gpz:lla tossa tiellä reilu 200km/h oli tunteeltaan niin pelottava, että edelleen nousee karvat pystyyn
Jokunen vuosi sitten aloitin harrastuksena keräilyn, että hommaan takaisin talliin kaikki laitteet mitä mulla on ollut.
Seuraavana siinä on sini/harmaa gpz900r. Niin tai kaikki muut kerään paitsi -85 mallin helkama raisun, sitä kun työnsin enemmän kuin ajoin, haavat on ummessa, mutta arvet on vielä liian suuret
Sori sivuaiheesta, mutta kawa on hieno!
Ihan jänskättää jo valmiiksi että minkälainen säätörumba omassa gpz1100b1 on vielä edessä kun joutuu shköistä lähtien kaikki tekemään,yhtään oo ees tiedossa mitkä kaasarit tuossa ees on,ja jostain pitäis löytää 4-1 kerkerputkisto.
IMG_20210914_155951.jpg
IMG_20210915_172719.jpg
ex:ät ZZR1100 1993x2
ex Honda cbr1000f -94
Triumpheja
nykyiset
Kawa zzr1100 -91
Kawa GPz1100 -81
Tämmöinen tuosta ois tarkoitus rakentaa.
![]()
ex:ät ZZR1100 1993x2
ex Honda cbr1000f -94
Triumpheja
nykyiset
Kawa zzr1100 -91
Kawa GPz1100 -81
Huuuh, sieltähän on tulossa komiaa laitetta!!!
Näyttää olevan melkoinen projekti edessä joten toivottelen voimia ja pitkää pinnaa säätämisen kanssa. Tai voihan se tuurilla nasahtaa kohdalleen nopeestikkin?
Onko sulla ajatuksena pitää originaali ilmaboxi tuossa vaiko säätää podifilsuille kohdalleen? Meinaan ainakin tämän oman projektin kanssa, mulla olis menny TOTAALISEN järki sen ilmaboxin kanssa puljaamiseen. Tässä omassa kun se on niin perkeleen ahtaasti suunniteltu setti ja kaasarit kävi pöydällä varmasti sen 30-50 kertaa... Siinä olis tullu rikottua imukaulojakin varmaan muutama setti ja juuri se maalaisjärkisen tilan puute olis syöny miestä rotan lailla.
Tekisin toki monta asiaa toisinkin, näin jälkiviisaana:
1. Aloittaisin reilulla pääsuuttimella esmes josta tulisin pykälä pykälältä alaspäin kunnes vetää täyskaasulla loppuun saakka.
2. Hermoja säästääkseni tilaisin joka ainoaa suutin kokoa valmiiksi hyllyyn ja samasta paikasta / valmistajalta. Eli tässä omassa tapauksessa 155-135 väliltä kaikki. Näin noita osia ei tartte odotella maailmalta vaan pääsee puljaamaan kun on kunnon fiilis. Jos tilaat maailmalta, ole tarkkana mittojen kanssa että sieltä varmasti tulee oikeen kokoset suuttimet. Mä tilasin Keihinin M5-sia lopulta itelleni kaikki ni pääsin johonkin koko logiikkaan kiinni. Yksi lähetys tuli mitä sattuu silti...
3. Vain yksi muutos kerrallaan. Eli jos vaihdat pääsuuttimen niin älä säädä neulaa välttämättä samaan settiin, vaikka mieli tekisikin. Mä tein monta kertaa sen virheen että vaihtaessani isomman pääsuuttimen ni ajattelin et jospa neulastakin nyt yks prikka veks... No tämä johtaa helposti helvetinmoiseen soutamiseen.
4. Kun vihdoin löysin neulalle sopivan korkeuden (mikä oli itselleni muuten yllättävänkin iso korotus vakioon nähden) niin sen jälkeen tuolla neulan asennolla Kwaakku veti makeesti osakaasuilla suuttimilla 155-148. Eli tuossa suhteessa neulan korkeuteen ei tarvinnu puuttua enää. Tämäkin oli itselleni jonkunlainen yllätys... Olisin näet olettanu, että pääsuutin vaikuttaa neulaan enemmän.
Toivottavasti näistä vinkeistä on jollekulle apua omiin projekteihin. Mitään ydinfysiikkaahan tuo ei toden totta ole ja kaikki muutokset on loogisia lopupeleissä, kuhan pysyttelee kartalla ja malttais tehdä yhden muutoksen kerrallaan.![]()
Viimeksi muokannut: Zeniitti; 09.10.2021 klo 14:27.
Yamaha XVS950 Bolt, Suzuki GS1000G sivuvaunu & Kawasaki GPZ900R
Vähän on ollut mietinnässä toi filsuhommeli,boxi tuli kyllä mukana..
ex:ät ZZR1100 1993x2
ex Honda cbr1000f -94
Triumpheja
nykyiset
Kawa zzr1100 -91
Kawa GPz1100 -81
Toi nyt varmaan on parin vuoden projekti,onneksi lähes kaikki osat rupee olemaan kasassa,ja löyty jopa Suomesta,alan harrastajalta!Nyt ois purettu runko paljaaksi ja se puhallukseen ja maalauksee,ja ruvettava pikku hiljaa kasaamaan,Teen nyt kumminkin tuon zzr1100 projektin loppuun,tai ei siinä ole kuin että maalari maalais ja kasaisin sitten loppuun.
ex:ät ZZR1100 1993x2
ex Honda cbr1000f -94
Triumpheja
nykyiset
Kawa zzr1100 -91
Kawa GPz1100 -81
Toi on vähän muokattu zzr ,etupää katteineen vakio,mutta peräpää on tehty uusiksi.
ex:ät ZZR1100 1993x2
ex Honda cbr1000f -94
Triumpheja
nykyiset
Kawa zzr1100 -91
Kawa GPz1100 -81
Vanhana GPZ900R-kuskina lämmittää sydäntä tälläinen, ei tosin eläkeläisen pakka taida riittää...
https://youtu.be/U0RMpFX6-w0?si=FTZk6YrEBYcKuasF