Tulokset 1:stä 30:een 30:sta
    Uusi Zumon navi, hinta 549€
    BMW G650XChallenge
    gozamite-blogi
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Jossain vaiheessa varmaan päivitettävä, mutku pitäis ostaa pari telakkaa samalla.

Ootellaan. Ihan hyviä ominaisuuksia alkaa näissä uusissa olla.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
    Käyttääkö joku vielä näitä erillisiä navigaattoreita ja miksi ?

Itse olen luopunut niistä niiden huonon päivittymisen ja käytettävyyden vuoksi.
    Kuljettajaksi todettiin paikallinen toimeton sekatyömies.

BMW K1300S K15
    BMW Nine T Pure K17
    BMW K1300S K14
    Suzuki GSX-R 1000 K9
    Honda CB 1000R K8
    Suzuki GSR 600 K6
    Luovun erillisnavista sitten kun pyörässä on hanskat kädessä käytettävä riittävän kirkas näyttö joka kestää värinöitä. Ei ole löytynyt vielä puhelinta tuohon hommaan. Tosin käytän navia paljolti karttanäyttönä jonka perusteella valitsen vaihtoehtoisia reittejä, ja vain harvakseltaan reittiohjeita.
    Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 05.03.2020 klo 14:31.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Onnistuiskohan näillä uusilla jo reitin piirtely itse navilla. Vanhoilla zumoilla aika tekemätön paikka

Mitä tulee tuohon yllä olevaan kommenttiin kapistuksen tarpeellisuudesta vs. puhelin latauspistokkeessa ja kotelossa, niin ihan pätevä kysymys.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
    Lainaa Sytky kirjoitti Katso viesti

Itse usein miettinyt toisinpäin.
    Itse olen tykännyt käyttää erillistä navia ja varsinkin kun on märkää.

Ei tarvii miettiä, riittääkö puhelimen akku 10h ajopäivää varten. Ei tarvitse kikkailla laturin/powerbankin yms. kanssa.

Puhelin yleensä syvällä takin uumenissa ja sateella ei tarvitse ajella mihinkään sivuun ja ropeltaa märin käsin, takki auki, mikäli on tarvetta soittaa tai muuttaa reititystä. Ja sen jälkeen ei tarvitse repiä märkiä käsiä hanskojen sisään.

Sitten jos sattuu kaverin kanssa olemaan ajossa, niin on helppo navin kautta soittaa kamulle, jos tulee extempore muotoisia asioita esille. Samoin whatsapp / sms / sposti lukemiset/ääneen kuuntelut onnistuu tarvittaessa.

Aika usein tulee tehtyä myös mutkia matkaan kun huomaa ajaessa, että perille menee vieressä toinen reitti tms.

Ja pitkillä ajorupeamilla käytän aktiivisesti tankkauspaikkojen sijaintia kesken ajon, eli kannattaako tankata seuraavalla vai voiko skipata. Itsellä ainakin pyörässä sen verran pieni tankki, että haluaa optimoida tankkausvälejä.

Tauolla / tankilla käydessä navi jää lukittuun telineeseen, eikä tarvii aloittaa piuhasulkeisia.
    Lainaa Sytky kirjoitti Katso viesti

Nykyiset MP navit on todella helppokäyttöisiä ja monipuolisia. Päivitykset fifin kautta parissa minuutissa ( kartta, reittit ym...
    Ei kiinnosta pätkääkään
    Mutta totta on kyllä se että mp-navit (sekä autonavit) ovat miljoona vuotta (ei ehkä ihan) kehityksestä jäljessä verrattuna kännyköihin! Tomtom on sentään siirtynyt androidin käyttöön... mutta tehnyt kuitenkin käyttöliittymästä omansa näköisen ja varsin huonosti muokattavan.
    Garminin mp-naveista mulla ei ole juurikaan kokemusta koska käytän vain Montanaa (käsinavi) Enduroajeluissa. Kummallista niissäkin se ettei appien lisäysmahdollisuutta ole eikä juurikaan muokattavuutta.
    Kiinnostavaa nähdä milloin markkinoille tulee ensimmäinen kunnollinen mp-navi joka vastaa nykyisiä kännyköitä!?
    BMW G650XChallenge
    gozamite-blogi
    BMW Navigator VI on kyllä semmoinen, että ominaisuuksia on jo ehkä liikaakin. Varmasti kehitys menee huimaa vauhtia eteenpäin, mutta itse en osaa tuohon vaatia tällä hetkellä mitään lisäominaisuuksia.

Negatiivisia puolia? Löytyy niitäkin.
    Laite on kallis, varsinkin Suomesta ostettuna. Netistä löytää noin 700,- kotiovelle tuotuna.
    Vaatii myös suht' tuoreen BMW mopon että navista saa kaikki edut ja ominaisuudet käyttöön.

https://m.youtube.com/watch?v=RwW8Yjlzd14
    .
    Mun mielestä kunnollisen MP navin puolesta puhuu ainakin seuraavat asiat, kirkas näyttö, hanskoilla operoitava, luotettava virran syöttö tärinässä.
    Nuo/joku noista puuttuu useasti puhelimista.
    Mulla on nyt muutaman viikon ollut kyseinen vempele, ihan ok laite. Paketissa mopokiinnityksen lisäksi myös imukuppi auton tuulilasiin sekä latauspiuha tupakan sytyttimeen. Itse en tuolle ole ainakaan vielä vetänyt piuhaa akulle vaan lataan USB:lla kun mopossa moinen pistoke jo löytyy.

Ensi vaikutelma, että hyvä kirkas näyttö vaikka aurinko paistaisi takaanta nähnyt silti kartan. Opastus ihan jees, välillä ilmoittaa kilometriä ennen että ota toinen exit liikenneympyrästä ja sitten kun on lähempänä niin vielä uudestaan. Hieman sekava esim reitin valinta, luuli tökänneensä reittiä A mutta lähtikin reitittämään reittiä B. Adventure routing ei nyt ihmeisiin joka paikassa pysty mutta pari kertaa suurhelsingin alueella tullut ihan mielenkiintoisia reittejä.

Garmin bluetoothilla yhteydessä puhelimeen ja kypärään. MP3:set soittelen garminista ja se EI osaa vaimentaa musiikkia ja antaa ajo-ohjeita musiikin päälle vaan musiikinsoitto katkeaa ja tulee ohjeet ja normaalisti soitanta jatkuu ohjeiden jälkeen paitsi kerran mennyt (jo) bitti poikittain jossain ja musiikin soitto lakkasi kokonaan eikä saanut toimimaan muutakuin kaiken buuttaamalla (ajo-ohjeet silti edelleen toimivat kypärään, musiikkia ei vaan saanut soimaan).

Näyttö on mukavan kookas ja siihen saa samaan aikaan kartan kanssa näkymään "sovelluksia" kuten mikä musa soi nyt tai tietyöt edessä yms tietoja (ja niitä voi vaihdella ajon aikana). Näytön tökkiminen hoituu hanskat kädessä, eikä ainakaan mun paksummissa hanskoissa ole mitään erikoista älypuhelimentökintäerikoiskangasta ja silti toimii.

Pitää kommentoida lisää vaikka kesän jälkeen kun kokemusta laitteesta enemmän ja oppinut käyttämään sitä.
    BMW R1250GSA -20, Exät: Tracer 9 GT -21, MT-09SP -19, MT-07 -16
    Kappas, onko toi XT:kin jo yli 4 vuotta vanha...niin se aika kuluu. Tää yksilö on toiminut mukavasti, paitsi että edelliselle lenkille lähtiessä se ilmoitti että wlan-yhteys poikki ja näyttö pimeni. Ilmeisesti se oli saanut tallissa wlaniin jonkummoisen yhteyden. En kyllä huomannut että se olisi mitään kysellyt päivityksistä.

Ei herännyt virtakytkimelläkään kiusaamalla, joten annoin olla. Tunnin kuluttua kaffeetauon jälkeen se sitten päätti herätä ihan omin päin ja toimi normaalisti.

Palattuani vein sen tukikohdassa sisälle ja kytkin Garmin expressiin. Se ilmoitti että päivityksiä on luvassa sekä softaan että karttoihin. Tästä ilahtuneena laitoin firmispäivityksen menemään. Ruutu näytti hetikohta että 1 min jäljellä. Samaa se näytti vielä aamullakin. Ajattelin että ei tu kesää ja vaihdoin usb-narun läppäristä laturiin ja kun xt kerran osaa liittyä wifiin niin käskin sen hoitaa päivitykset omin avuin. Se ilmoittikin että vain karttapäivityksiä olis tarjolla, käskin ladata ja sehän sujui juuri niinkuin pitikin.

Toteaisin että parempi antaa Garminin hoidella päivityksiä suoraan ilman tietokonetta, sotkee sen mukaan vasta jos on pakko. Garmin express ei vieläkään toimi luontevasti, se nimittäin ilmoittaa XT:n kytkeytymisestä epämääräisesti, samoin tuo softapäivityksen etenemisestä kertominen on metässä.

Tiedoksi vaan jos joku toinenkin ihmettelee noita päivityksiä. Plussana sanottakoon että päivitys ilmeisesti onnistui ja laite toimii päivityksestä huolimatta edelleen.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
    Lainaa vma kirjoitti Katso viesti
    BMW Navigator VI on kyllä semmoinen, että ominaisuuksia on jo ehkä liikaakin. Varmasti kehitys menee huimaa vauhtia eteenpäin, mutta itse en osaa tuohon vaatia tällä hetkellä mitään lisäominaisuuksia.

Negatiivisia puolia? Löytyy niitäkin.
    Laite on kallis, varsinkin Suomesta ostettuna. Netistä löytää noin 700,- kotiovelle tuotuna.
    Vaatii myös suht' tuoreen BMW mopon että navista saa kaikki edut ja ominaisuudet käyttöön.

https://m.youtube.com/watch?v=RwW8Yjlzd14
    Okei, tää viesti on neljä vuotta vanha, mutta kolme vuotta on siitäkin kun ajelin tuollaisen kanssa Espanjasta kotiin.

Ihan kauhea kapistus. Käyttöliittymä ja logiikka ihan kuraa ja vaati tolkuttomasti aikaa, että sen kanssa pääsi ajamaan edes johonkin. Jäi reissun jälkeen käteen, kun pyörä vaihtui. Myin heti pois, kun olin ensin vaihtanut laiteen takuuseen, kun sekosi täysin. On kuulemma ominaisuus eli laatukin on surkea. Ei jatkoon.

Mä en ole uskaltanut enää koskea etenkään Garminin tuotteisiin, kun 2018 -mallisessa Hondassakin se oli aivan hirveä käyttää. Onneksi oli Android Auto ja sellaisen härvelin hankin tuohon nykyiseen Bemariin. Vielä kun saisi asennettua. Kyllä Waze ja Google Maps on sentää laatua.
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    Yamaha FJR 1300 -13
    Yamaha DT 125 X -06
    Gilera SMT 50 -18
    Ton XT:n kanssa olen hyvin pärjänny. Vielä kun jaksais hakkeroida kontrastisemmat värit pikkuteille. Sais se kernaasti näyttää tiestöä yksityiskohtaisemminkin, nyt se piilottaa pikkutiet turhan aikaisin. Se hankaloittaa kun yrittää katsoa läpiajoreittejä.

Reitin uudelleenlaskentakynnys saisi kanssa olla säädettävissä, nyt se yrittää ajattaa kaukaakin takaisin aiemmin lasketulle reitille. Ei auta kuin lopettaa ja etsiä edellinen kohta uudelleen.

Mutta on siinä hyviäkin puolia. Siltä voi kysyä "seikkailureittejä", ja jos haluaa ajaa vaikka Joensuuhun, mutta jos matka on liian lyhyt, voi siltä pyytää vaikka 400 km reitin. Välillä kiva kun ei itse tarvi kaikkea itte keksiä. Ja jos ei tyydytä niin voi aina muuttaa suunnitelmaa.

Näistä mitä olen kattonut niin tuo on mun käyttöön vähiten huono.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
    Pärjätty on myös XT:llä. Hyvänä pidän tuota latausliitäntää kun itsellä on parikin GPS:ää hajonnut juuri siitä latausliittimestä kun on ollut MicroUSB.
    Ja yhteys puhelimeen ja kypäräpuhelimeen tuntuu toimivan.
    FJR -17
    Onko kukaan keksinyt mitään järkevää keinoa kuinka käyttää tätä sateella? Näyttö on turhan herkkä ja vesipisarat sitten "painelee" omiaan. Uudessa mallissa ilmeisesti näytön saa lukittua, mutta pelkästään tämän takia ei viitsisi uutta mallia ostaa.
    Vähän aiheen vierestä. Ostin lopultakin Senan SRL3 ja Shoei n kypärän. Mutta en saa parittelemaan (bluetooth) Senan kypäräpuhelinta ja Garminin XT:tä. Iphone ja Sena pelittää, mutta ei Sena ja Garmin, ei XT eikä 660.

Koko Senan systeemi on jotenkin oudossa tilassa, ei pääse Apillä eikä Device mangerilla tekemään mitään. Eikä löydä lähiverkkoa. Yritetty on, on bootattu ja käynnistelty uudelleen. Senan ohjeetkin on aika seikkaperäiset, niitäkin on luettu iltakaudet. Mitä tehdään.
    <p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988&nbsp; _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
    Olisin yllättynyt jos toimisi. Useamman laitteen yhdistäminen bt:llä on kuin korttitalo. Sammuta yksi laite ja käynnistä uudelleen (tai vastaa puheluun), niin tuskin homma jatkuu siitä mihin jäit ilman jumppaa.
    Sitä vaan ettei kannata ponnistella liikaa kun yrittää saada bt:tä toimimaan kaikkien kanssa. Hermot kestää paremmin jos tyytyy siihen että ne toimii edes jotenkuten.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
    On ihme vekotin, puhelimen saa liitettyä, mutta ei navia. Lieko korkeampaa matematiikkaa.
    <p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988&nbsp; _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
    Mulla on siis Zumo XT, Interphone Tour ja iPhone 13. Puhelin on paritettu Zumoon ja Interphone on paritettu Zumoon. Kaikki tuntuu toimivan, ja prioriteettijärjestys on puhelu-reittiopastus-radio. Matkustajan puheet ohittaa radion mutta ei reittiopastusta eikä puhelua. Tähän asti toiminut ihan Ok. Ehkä vaan hyvää tuuria.
    FJR -17
    Lainaa 57pannu kirjoitti Katso viesti
    Vähän aiheen vierestä. Ostin lopultakin Senan SRL3 ja Shoei n kypärän. Mutta en saa parittelemaan (bluetooth) Senan kypäräpuhelinta ja Garminin XT:tä. Iphone ja Sena pelittää, mutta ei Sena ja Garmin, ei XT eikä 660.

Koko Senan systeemi on jotenkin oudossa tilassa, ei pääse Apillä eikä Device mangerilla tekemään mitään. Eikä löydä lähiverkkoa. Yritetty on, on bootattu ja käynnistelty uudelleen. Senan ohjeetkin on aika seikkaperäiset, niitäkin on luettu iltakaudet. Mitä tehdään.
    Muistaakseni pitää parittaa ensin puhelin ja Garmin ja seuraavaksi Garmin ja kypärät.
    Silloin kypärään tulevat sekä puhelimen että navin äänet
    Jos puhelin ja kypärä on naitettu keskenään , niin navia ei saa sinne väliin enään
    Life is a trip
    Do it on two wheels!
    --F850GS--
    Lainaa Tinde kirjoitti Katso viesti
    Mulla on siis Zumo XT, Interphone Tour ja iPhone 13. Puhelin on paritettu Zumoon ja Interphone on paritettu Zumoon. Kaikki tuntuu toimivan, ja prioriteettijärjestys on puhelu-reittiopastus-radio. Matkustajan puheet ohittaa radion mutta ei reittiopastusta eikä puhelua. Tähän asti toiminut ihan Ok. Ehkä vaan hyvää tuuria.
    Pitää varmaan itekin kokeilla vielä kerran tuota järjestystä. Tässä nyt on sentään tullut päivityksiä yhteen jos toiseen laitteeseen. Zumon tilalle voisin laittaa mopon ja käyttää kahvanappuloita, en noista ääniopasteista niin perusta.

Saattaa hyvinkin olla että jos kypärän ja puhelimen välillä on yhteys niin pakka menee sekaisin. Sitähän ei tarvita juuri koskaan, eipä tule juurikaan potta päässä käveltyä kauas pyörästä.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Pitää varmaan itekin kokeilla vielä kerran tuota järjestystä. Tässä nyt on sentään tullut päivityksiä yhteen jos toiseen laitteeseen. Zumon tilalle voisin laittaa mopon ja käyttää kahvanappuloita, en noista ääniopasteista niin perusta.

Saattaa hyvinkin olla että jos kypärän ja puhelimen välillä on yhteys niin pakka menee sekaisin. Sitähän ei tarvita juuri koskaan, eipä tule juurikaan potta päässä käveltyä kauas pyörästä.
    Itse asiassa ne opastukset on aika ärsyttäviä varsinkin kun takapenkkiläinen ei tiedä että nyt opastus ohittaa keskustelun. Täytyisi kattoa mistä ne saa pois päältä.
    FJR -17
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Ton XT:n kanssa olen hyvin pärjänny. Vielä kun jaksais hakkeroida kontrastisemmat värit pikkuteille.
    Säätelin jonkun vuosi sitten 595:seen paremmat, tai ainakin itselle mieluisammat värit.
    Nyt näkyy joka kelissä navin ohjeet.
    Jos et itse viitsi säätää niin voin laittaa värit jakoon
    Laita priva viestiä
    Tossa vielä malli kuva
    Life is a trip
    Do it on two wheels!
    --F850GS--
    Hommasin XT2:sen ja asentelin telineen sähköt mopoon eilen.

Törmäsin outoon juttuun, liekö ominaisuus vai vika. Onko muilla vastaavaa "ominaisuutta" tai saako sen muutettua jostain valikoiden uumenista ?

Eli, kun mopon sammuttaa, niin tietysti katkeaa virransyöttö naville. Tää just niinkun pitääkin.
    Mutta, samalla hetkellä kun virta katkeaa, niin navi sammuu heti.
    Ei kysele, että jatketaanko akkukäytöllä.

Mun vanha 660 navi kyseli aina tän akku kysymyksen.
    Kaverilla on uudehko (eri malli) Garmin myös ja se kyllä kyselee tuon akkukäyttökysymyksen.

Vika vai ominaisuus ??
    En aina muista, etteivät muut ajattele yhtä nopeasti kuin minä.

Kawasaki GTR 1400
    Yamaha FZ1-S => myyty
    Yamaha FZ6-S => myyty
    Honda CL70 => myyty
    Lainaa Ropaaja kirjoitti Katso viesti
    Hommasin XT2:sen ja asentelin telineen sähköt mopoon eilen.

Törmäsin outoon juttuun, liekö ominaisuus vai vika. Onko muilla vastaavaa "ominaisuutta" tai saako sen muutettua jostain valikoiden uumenista ?

Eli, kun mopon sammuttaa, niin tietysti katkeaa virransyöttö naville. Tää just niinkun pitääkin.
    Mutta, samalla hetkellä kun virta katkeaa, niin navi sammuu heti.
    Ei kysele, että jatketaanko akkukäytöllä.

Mun vanha 660 navi kyseli aina tän akku kysymyksen.
    Kaverilla on uudehko (eri malli) Garmin myös ja se kyllä kyselee tuon akkukäyttökysymyksen.

Vika vai ominaisuus ??
    Akku huonosti kiinni taikka huono akku. Oma XT sammuu muutamassa kymmenessä sekunnissa kun painaa "Peruuta" sähköjen katkettua, veikkaan huonoa akkua.

Voi tietysti olla että XT2 toimii erilailla mutta epäilen.
    Lainaa ismo kirjoitti Katso viesti
    Akku huonosti kiinni taikka huono akku. Oma XT sammuu muutamassa kymmenessä sekunnissa kun painaa "Peruuta" sähköjen katkettua, veikkaan huonoa akkua.

Voi tietysti olla että XT2 toimii erilailla mutta epäilen.
    Kyllä XT2 varoittelee ennen sammumista.

Lähetetty minun Power Armor 18 laitteesta Tapatalkilla
    Piti tänään oikein seurata mitä se tekee (XT) eli varoittaa heti kun ottaa virrat pois ja jos painaa "peruuta" niin jää päälle mutta menee hetken päästä kuitenkin pimeäksi jos ei tee mitään toimintoja. Jonkunlaiseen horrostilaan kai.
    FJR -17
    Lainaa Tinde kirjoitti Katso viesti
    Piti tänään oikein seurata mitä se tekee (XT) eli varoittaa heti kun ottaa virrat pois ja jos painaa "peruuta" niin jää päälle mutta menee hetken päästä kuitenkin pimeäksi jos ei tee mitään toimintoja. Jonkunlaiseen horrostilaan kai.
    See himmentää taustavalon aika hyvin, himmeästi se jää päälle. Kun koskee näyttöön tuossa tilassa niin se sitten palautuu heti. Akku kyllä sippaa aika pian tuostakin tilasta, saattaa olla jo uutuuttaan huono. Mun laite on jo jokusen vuoden vanha ( 2 tai 3).
  30.  
    Lainaa ismo kirjoitti Katso viesti
    See himmentää taustavalon aika hyvin, himmeästi se jää päälle. Kun koskee näyttöön tuossa tilassa niin se sitten palautuu heti. Akku kyllä sippaa aika pian tuostakin tilasta, saattaa olla jo uutuuttaan huono. Mun laite on jo jokusen vuoden vanha ( 2 tai 3).
    Mä tappelin sen akun kanssa ekan talven jälkeen kun ei meinannut herätä niin on sen jälkeen pitänyt sitä "ylläpito" latauksessa USB-jännitelähteen kautta niin on aina akku täynnä kun lähtee liikkeelle.
    FJR -17