Kaikki kuski-pyörä -kiintymyssuhdettaan tunnollisesti vaalivat Ducatistit ovat tietysti jo ehtineet tänä talvena säätää venttiilivälykset (joko huvikseen tai huolto-ohjelman mukaisesti), mutta tässä kuitenkin linkki videoon, jossa kuvataan ehdottomasti paras menetelmä 2V-moottoreille:
https://youtu.be/0AzC-WS3sbg
Perussysteemi on tietysti tuttu, mutta mukana on hommaa huomattavasti helpottavia detaljeja:
1) Kun mäntä on yläkuolokohdassa, venttiiliä ei tarvitse pitää kiinni, koska se ei pääse putoamaan sylinteriin.
2) Hihna pois nokka-akselilta, jolloin sitä pystyy pyörittämään vapaasti: avaajakeinuvut saa helposti siirrettyä sivuun jne.
3) Sulkijakeinuvipu kiilataan alas/auki jollain sopivalla palikalla.
4) Sulkijapuolelle valitaan paksuin shimmi, jonka kanssa nokka-akseli pyörii vapaasti.
Faster faster until the fear of thrill overcomes the death of speed. - Sea D. Monster
Ei ole ehtinyt henkilökohtaisten menetysten vuoksi, joten kiitos tästä. Täytyy katsoa läpi kun pääsee töistä. Jos ensi vkl ehtisi tarkastaa ja toivotaan ettei ole säädettävää vieläkään.
Olikos se nyt niin, että sulkupuolella välys pyrkii häviämään ja aukaisupuolella kasvamaan ? Vai toisin päin ?
Toisteppäin yleensä kun vena hiljalleen uppoaa istukkaan.
Toki joskus karstajämät saattaa teettää toisensuuntaista liikettä.
Ei misis enää.
Viimeksi muokannut: Vklnuppi; 29.03.2020 klo 15:09.
Shimmien hommaaminen vaikuttaa vähän hankalalta ellei sitten kuitenkin tilaa koko kittiä EMS:ltä...Ei nyt sinänsä yllättänyt.
Onko noissa 4V-7mm paloissa jotain eroa 2V-7mm paloihin ? Tämän tämän mukaan ei, mutta en ymmärrä miksi niitä sitten myydään erillisinä kitteinä.
Muuten oli kunnossa, mutta Verti-sylinterin avaajat molemmat rajoilla. Välys; imu 0.06 ja pako 0.14. Skaala pitäisi olla 0.05-0.15. Swappaamalla tai hiomalla saisi tuon imu puolen vähän löysemmäksi, mutta isompaa ei saa tuohon pakopuolelle mitenkään.
Palat ovat samoja, mutta kiteissä on vähän erilainen valikoima moottorista riippuen.
Avaajissa taitaa säädettäessä tavoite olla 0.1-0.15 mm? Eli imupuolelle 0.05 mm ohuempi pala? Pako näyttää olevan ok. Paloja saa vaikka maahantuojalta. Kannattaa pitää mielessä, että todellinen paksuus saattaa poiketa nimellisestä parilla sadasosalla.
Faster faster until the fear of thrill overcomes the death of speed. - Sea D. Monster
Palat löytyi onneksi ja toivottavasti ovat vielä tällä viikolla täällä.
Ohjearvot avaajille on 0.05-0.15 (pakopuolella) ja 0.05-0.12 (imupuolella). Nuo "tarkennut ohjeet" ilmoittaa tavoitteeksi 0.10mm kaikkiin eli kultainen keskitie. Lähinnä sen takia noiden vaihtelua ajattelin, ettei tarvitse ainakaan ensi talvena tehdä samaaEn tiedä sitten, mikä syy noihin eri ohjearvoihin pako- ja imupuolella on. Eikä myöskään tietoa miten tiuhaan nuo välykset muuttuvat, ilmeisesti ei kovinkaan nopeasti.
Sulkupuolella oli kaikki välykset 0.02-0.03 niin ne näytäissi olevan aika hyvin halutussa (0.03-0.20) ja tarkennetuissa säädöissä ohjeena <0.05. Käsittääkseni tuolla ei tiukkuus haittaa mitään vaan pääasia, että on 0.01mm väliä. Sulkupuolen välykset (kai) alkavat lähinnä kasvaa niin aika pitkä matka noihin 0.20 arvoihin.
Nuo merkinnät paloissa on tosiaan ilmeisesti niinkuin Italiaiset tienviitat eli ohje, että jossain tuollapäin se onMittailin kaikki palat ja suurin heitto oli 2.75 merkatussa palassa, todellisuudessa 2.79. Kaikki ne oli vähintään 0.02 ISOMPIA kuin ilmoitettu
Yksikään ei ollut tasan.
Eli kannattaa mitata. Pieniä erojahan nuo on, mutta niin on välyksetkin.
Pakopuolella on yleensä isompi välys siksi että pakovena lämpenee ja siksi lämpölaajenee enemmän.
Yleensä kulumisen seurauksena avausvälys pienenee ja sulku kasvaa. "Normaali" kuluminen on sitä kun venttiili ajan mittaan uppoaa istukkaansa. Tuota saa nopeutettua huonolla ilmansuodattimella.
Sulkuvälyksen alaraja on se että missään tilanteessa se ei ala ahdistaa pyörimistä. Käytännössä jos sulkupala pyöri kevyesti sormin, siellä on ainakin riittävä välys. Jos se alkaa ahdistaa, nokan ja keinuvipujen liukupinnoilla kasvaa pintapaine ja voitelu pettää.
Epäilemättä noin, mutta toisaalta se että sulkijashimmi ei pyöri, ei automaattisesti tarkoita sitä että välys on liian pieni. Tästä on omaa kokemusta. Talvella tein tuon videon algoritmin mukaisesti, eli nokka-akselia pyörittelemällä etsin paksuimman sulkijashimmin, joka ei ei aiheuta jumitusta.
Näin säädettynä EMS:n työkalulla https://emsduc.com/product/rocker-holder-tool-2v-7mm/ nitkuttamalla sulkijapuolella on havaittavissa pieni välys. Suoraan keinuvipua painamalla välystä on luultavasti vaikeampi tuntea. Tietysti mittasin myös.
Faster faster until the fear of thrill overcomes the death of speed. - Sea D. Monster
Selkeästi selitettyEi mulla kyllä ne sulkupalat mitenkään kevyesti siinä ympärillä pyöri ellei keinuvipua paina alaspäin ? Mutta eikö se jousi vedäkin sen automaattisesti sulki ?
Kaikissa ohjeissa tosiaan käskettiin painaa sitä keinuvipua suoraan meisselillä tai sillä EMSDucin työkalulla.
bitsi-meisselillä/T-avaimella hankalaa enkä usko, että sillä "oikealla työkalullakaan" olisi ollut helpompaa.
Tuo EMS:n Rocker holder tool kun löytyy itseltänikin, niin sillä minäkin sitä "nitkuttelin" ja kyllä siinä sellainen pieni napsahdus tuntuu kun painaa alaspäin. Emmä ainakaan omalla logiikalla keksinyt miksei sitäkin voisi tuolla työkalulla tehdä ? Kauheasti noissa ohjeissa kehoitettiin painamaan kevyesti, mutta on se niin jäykkä ettei sitä kyllä kovin raskaasti pystykään painamaan vaikka mitä tekisi
Mä siis tein "tumpelo-tyylillä" eli mittailin unloaded & loaded capit ja laskin siitä sulkupuolen välyksen.
Juu, totta. Se hakaneulajousi painaa vähän, olin jo unohtanu sen. Sen vaikutus ei haittaa. Jos ei sulkukeinua painamalla löysty, voisi olla paremmin ilmaistu.
Kiitos selvennyksestä&helpotuksesta
Menee vähän OT:ksi, mutta kun tästä nyt alettiin puhua niin haluaisitko vielä avata tuon mysteerin tietämättömälle; miksi sulkuvälys suurenee kun venttiili uppoaa seetiin pikku hiljaa ? Mun logiikka ei jotenkin riitä siihen vaan itse olisin luullut/ajatellut juuri toisin päin.
Kumpi niistä muuten yleensä hioutuu sisäänajossa&kuluessaan, seeti vai venttiili ?
Viimeksi muokannut: Vklnuppi; 01.04.2020 klo 23:41.
Logiikkasi on ihan oikea ja kirjoitinkin noin perin. Sulku kasvaa, avaus pienenee.
Kulumisesta en varmaksi osaa sanoa. Joskus olen nähnyt venoja joiden istukkapinnan reuna on kulunut tosi ohueksi mutta kyllähän se kannessa oleva istukkakin kuluu.
Äääh kirjoitin puhelimella ja meni väärinpäin. Eli siis jos mun olisi pitänyt yksin päätellä niin olisin ajatellut, että sulkupuolen välys pienenee kun venttiili&seeti asettuu ja/tai kuluu. Ihan sillä logiikalla, että materiaalia kuluu välistä/kolo syvenee niin venttiili "pääsee nousemaan ylemmäs"
Olisin erittäin iloinen jos jaksat vielä tuon minulle selittää.
Sulkupuolihan painaa venttiiliä tietenkin kiinnipäin. Ja kun venttiili kulumisen myötä uppoaa syvemmälle, pääsee se pidemmälle sulkeutumissuuntaan, eli venttiilin kiinni ollessa sulkupuolen pala päätyy kauemmas sulkupuolen keinuvivusta.
Eipä mittään. Tämä etäopetus menee sujuvasti tässä sivussa kun mukamas teen töitä samalla kun lähiopetan ala-asteelaisia joita niiden opettaja mukamas etäopettaa.
Aukipuolen välykset sain ihan jiiriin siinä 0.09-0.12 väliin, mutta noiden sulkujen kanssa tuli pieni probleemi. Mittailin tuolla loaded/unloaded systeemillä ne alkuunsa ja sain kaikkiin 0.02-0.03, mutta nyt kun meinasin lyödä homman nippuun niin tarkistelin eri metodeilla. Kyllä mä niihin osaan saan ihan kevyesti sulkupalan&keinuvivun väliin 0.06 liuskan. Johonkin taisi mennä jopa 0.08 liuska.
Ducatin ohjearvot noille on 0.00-0.20 ja Snyder/EMSDucatin <0.05mm. Lähinnä kiinnostaa se, että pitääkö noita alkaa nyt hienosäätämään vai voiko tuon Ducun ilmoittaman maksimin kanssa elää ? Mieluummin sitten venytän kauden aloitusta ja pistän nyt jiiriin kuin puran taas ensi talvena osiksi.
Kun tuolla työkalulla noita keinuttaa, niin tuntuu että jos pari kertaa nitkuttaa löysät pois niin menee aina isompi väliin. Pari keinutusta lisää ja taas menee yksi sadasosa lisääJos taas jollain meisselillä tai T-avaimella painaa keinuvipua niin välykseksi saa sen 0.03-0.05.
Venttiilivälyksissä viimeisen satkun hinkkaaminen on loputon suo. Mittaat vähän eri tavalla tai toisena päivänä ja saat aina eri tuloksen. Siksi niissä on ne toleranssit, että ei tarvitse olla just eikä melkein. Koskee etenkin kaikenlaisia keinuvipuja sisältäviä systeemejä. Niissä on omat välyksensä joka nivelessä ja niitä vääntelemällä ja kääntelemällä saa erilaisiä tuloksia.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Videon systeemin pointti on vähentää epävarmuutta sulkijoiden välysten kanssa. Sulkijaan vaihdetaan paksumpi pala kunnes nokka-akseli jumittaa keinuvipuun (testataan ilman hihnaa nokka-akselia pyörittämällä). Ja sitten otetaan se edellinen eli (teoriassa) 0.05 mm ohuempi (jolla ei jumita). Ei tarvitse miettiä onko välystä liikaa tai liian vähän.
Ohjearvoista: 0.00-0.20 mm on Ducatin ilmoittama hyväksyttävä väli välyksiä tarkistettaessa. Säädettäessä tarkoitus on osua välille 0.00-0.05 mm, johon Snyderkin viittaa. Nämä siis 696:lle, sama taitaa päteä sinunkin pyörällesi.
Faster faster until the fear of thrill overcomes the death of speed. - Sea D. Monster
Tämä on tullut huomattua. Avauspuolella se nyt pysyy kohtalaisesti samana vaikka välillä pyörittelee jne jne. mutta kyllä sinnekin sen sen 0.02mm saa heittoa mittauksiin. Välillä 0.10 on nihkeä, sitten pyöräytät ja se meneekin kuin vettä vaan ja 0.12mm on oikea
Mutta olen mittaillut useita kertoja ja päättelin siitä sitten keskiarvon olevan varmaan ok. Sulkupuolella on kyllä ihan ufo-hommaa.
Ymmärrän nyt paljon paremmin tuon videon pointinEi vaan itsellä ole pala-askia käytössä ja tämän vuoden budjetti tulee olemaan erittäin heikko surkeiden sattumusten takia. Suosittelen kyllä kaikkia hankkimaan sen EMS:n askin tai sitten kasan paloja ennakkoon.
Mä nyt koitan saisko jostain nopeasti yhden koon isomman sulkupalan. Jos ei saa niin menköön noin, jos saa niin koitan vaihtaa. Sitten sen näkee meneekö liian tiukalle. Eilisen perusteella se välys olisi 0.06mm, mutta kun tuo mittailu on mitä on. Ehkä tuohonkin ajan kanssa oppisi saamaan "tuntumaa"
Pyysin vielä kaveria käymään, jos sillä ammattilaisena olisi vähän parempi tatsi noihin liuskoihin.
Mikäli joku muukin amatööri näitä alkaa säädellä, niin tuossa DS1100 koneessa ei tuo sulkujen testaus onnistukaan nokkaa pyörittämällä. Kun toisen avaajan keinuvivun siirtää pois edestä niin toista ei pystykään siirtämään eli mittaus on sitten ainoa vaihtoehto.
Avaajat meni ihan jees, mutta sulut on;
Horisontaalinen;
Pako <0.03
Imu 0.04-0.06
Vertikaalinen;
Pako <0.03
Imu 0.06-0.08
Pitääkö noita alkaa säätämään vai meneekö noin ? Pakopuolen sulkupalat pyörii nihkeästi kun painaa keinuvipua alas ja pyörittää. Ei mitenkään laakerinkevyesti vaan pientä pakotusta on havaittavissa. Tietysti mitä enemmän painaa, sitä paremmin pyörii. Eli välys on jotain 0-0.03 väliin.
Sulkupaloja on näköjään Suomesta mahdoton saada.
Onko tuo muuten oleellisesta, että mitattaessa nokka on asennossa, jossa on juuri avaamassa vastakkaista venttiiliä ? Ite rullasin ne vaan siihen "vapaalle" alueelle keskelle jolloin molemmat on kiinni&kuormittamatta (pyörii about 90astetta vapaasti).
Entäs onko normaalia, että vertikaalisen (pysty) sylinterin nokka vaatii enemmän voimaa pyöriäkseen kuin vaakasylkkä ? Tuo kyllä on kolossa, joten otettakaan ei saa niin hyvin kuin etunokan pyörästä (joka taas on täysin vapaassa ympäristössä).
Viimeksi muokannut: Vklnuppi; 07.04.2020 klo 16:23.
Pakopuoli on kyllä siinä ja siinä. En oo varma jaksaisinko ite alakaa säätämään nuista arvoista. Omassa oli pakoventtiilin välykset viime mittauksessa siinä 0.05-0.1 väliin. Oothan muistanu antaa kunnolla kenkää sille, ettei oo karstaa venttiililautasen päällä pienentämässä välystä
Mulla löytyy säätöpalasarjat jos nuo välykset vie yöunet ja päädyt säätämään. yv:llä kiinni tarvittaesa.
2012 Aprilia Shiver 750
2021 Beta RR 250 racing
Kysymys on kovin vaikea kun en tiedä mitä tuo kunnolla kenkää tarkoittaaViime kesänä kilometrit jäi aika vähälle, oisko 2500km tullut ja lähinnä touringia eli rauhallisemmasta päästä, mutta kyllähän noilla reissuilla aina silloin tällöin innostuu. Mutta ei kyllä tullut mitään tuppi nurin reissuja vedettyä.
Ei avaajia yhtä aikaa 696:ssakaan ihan suoraan saa sivuun siirrettyä. Ensiksi molemmilta puolilta avaajapalat pois ja sitten pitää nokka-akselia pyörittämällä etsiä kohdat, joissa avaajille on tilaa liukua sivuun. Valitettavasti en muista detaljeja vaikka talvella homman teinkin. Järjestyksellä saattaa olla väliä: ensin pako ja sitten imu tai sitten toisin päin. Lisäksi jälkimmäisen kohdalla voi olla tarpeen hieman painaa sulkijaa (ja venttiiliä) alaspäin (kun nokka on menossa avaamisvaiheeseen), jolloin nokka-akselia saa käännettyä hieman pidemmälle. Aina on onnistunut kun on tarpeeksi veivannut edestakaisin ...
Eikö muka R-M Heinolla ole sulkijapaloja???
Faster faster until the fear of thrill overcomes the death of speed. - Sea D. Monster
Eilen tuota yöllä pyörittelin ja kikkailin, mutta mä en kyllä keksinyt miten ne molemmat saisi sivuun samaan aikaanEi osannut googlekaan auttaa. Tai auttoi, mutta molemmissa ketjuissa mainittiin sitten jossain kohtaa ettei onnistu kaikissa malleissa. Jos jollain on kokemusta DS1100:sta niin kertokoon.
Heinolla ei ainakaan aukipuolen paloja ollut suoraan hyllyssä kun kysyin, en sitten tullut enää sulkupuolen paloja edes kysynneeksi kun tilasin nekin suoraan muualta. Ilmeisesti korjaamon varaosia eivät myy ulos. Sulkupuolen palat nyt varmaan jää yli, mutta onpahan ensi kerralle sitten pari valmiina.
ASIAAN; otin tuon etusylinterin pakopuolen sulkupalan pois, hioin siitä about 0.05mm pois. Mitta näytti sen jälkeen 0.04 ja on se nyt selvästi suurempi/parempi. Pala ei tosin vieläkään pyöri sen paremmin paikallaan. Muut sulkupalat pyörii huomattavasti helpommin. Puolikuut saatoi mennä toisinpäin mitä alunperin olivat. Pidin kyllä ne oikein päin, mutta suunta katosi siinä kohtaa kun ensimmäinen tipahtiMutta ei kai sillä ole merkitystä kun on vasta 17tkm ajettu ja niissäkään ei näkynyt mitään kulumista mistä olisi voinut päätellä alapuolen.
Oikeastaan nihkeän pyörimisen takia otinkin palan pois kun ajattelin jos siinä konstruktiossa on joku jumi tms. mutta ei näkynyt kyllä oikeastaan mitään kulumaa missään. Keinunpinta kontaktialalta kiillottunut, muttei sekään mitenkään epätavalliselta näyttänyt.
Aika robusteja nuo sulkupuolen palat kontaktipinnaltaan. Jos niitä päättää hioa niin en ihan hirveää stressiä ottaisi paperin karkeudesta. Itse vedin 600:lla + WD40 kun niitä sattui olemaan ja sileämpi se noin on kuin tehtaan jälki.
Eiköhän se sitten tuossa ole kunhan huomenna vielä mittaa sen sata kertaa per välysToinen pakosulku saa jäädä tuohon 0.03-0.04 arvoon ja nuo imut sitten vähän "löysiksi" Todennäköisesti suuremmalla palalla ne olisivat sitten taas liian tiukat.
Itse mekaaninen työ oli helpompaa kuin pelkäsin, mutta se mittaaminen on suoraan sanoen ihan perseestä kun joka kerta tulee eri tulos nokan pyörittämisen jälkeen. Tuntuu, että tuohon vaikuttaa kaikki kuun asennosta lähtien. Sulkukeinun alasjumittamiseen pitää tehdä joku työkalu ensi kerralle. Vaikka sellainen tappi mitä topicin aloittajan viestin videossa. Lisäksi tuo sulkujen painamisen työkalu voisi kyllä aika pienellä suunnitelulla olla huomattavasti parempi. Nyt joutuu turhaan tarkkaan asettamaan sen käsituntumalla+lipeää helposti.
Ne puolikuut on on kyllä hankalat&epävarma laittaa, vaikka tällä kertaa yllättävän nopeasti menikin (aloittelijan tuuria?).
Täytyy sanoa, että en yhtään ihmettele miksi osaavammatkin karsastaa tuo desmodromista koneistoa. Hullunkurista, että säädöt annetaan noin tarkkaan, mutta itse järjestelmä on täynnä kaikkia mekaanisia liikkuvia osia joiden välys tuntuu sitten heittelevän ihan tuurin mukaan. Tuohon kun lisää vielä, että palojen koot ovat 0.05 välein ja todellinen koko ei pidä paikkansa ilmoitetun kanssa.
Metallien lämpökäyttäytymisestä en mitään tiedä, mutta mielestäni erikoista että sulkuihin annetaan ohjeeksi 0-0.05 optimiksi jos koneen lämmetessäkin vielä osa välyksestä häviää. Luulisi, että noin pienillä arvoilla se on sitten jumissa siinä kohtaa.
Tulipa pitkä kirjoitus. ISO KÄSI KAIKILLE NEUVONEILLE. Toivottavasti ei enää tarvitse kysellä tyhmiä.
900ie hihnojen vaihdon yhteydessä tarkistin venttilienvälykset ja tuloksena oli pystysylinterin imupuolella säätötarvetta.
Muut oli asettamassani tavoitteessa 0.1mm, mutta pystysylinterin imupuolella avaaja(opening) väli oli 0.2 ja sulkija (closing) 0.05.
Tilailin vasta shimmipalojen mittaus työkalut, mutta ajattelenko oikein, jos laitan sulkijapalaksi 0,05 pienemmän ja avaajapalaksi 0.15 isomman, niin välyksiksi pitäisi tulla 0.1mm?
Eri asia sitten saanko tilattua tuurilla oikein kokoiset palat. Voisikohan tuosta sulkijapalasta hioa 0.05 pois?
Sopivuustaulukko:
https://www.ducati.ms/attachments/du...t-1-pdf.24063/
Viimeksi muokannut: jjake; 15.03.2021 klo 07:43.
Ekaa kertaa pitäis 2v venttiilivälykset tarkistaa. Mopona Cagiva Gran Canyon jossa 900i Ducatin moottori.
Ilmeisesti tarkistuksessa ei mitään erikoistyökaluja tartte vaan ihan normaalilla rakotulkilla jne pärjää? Mutta jos menee säätöhommiksi niin sitte tarttee spesiaalimpaa työkalua?
Jos jollain on tiedossa mitä kaikkea siihen tarttee niin mielellään ottaisin vinkit vastaan ja mistä ne kannattaa hommata.
Säätöpalat varmaan sitte helpoiten löytyy RM heinolta vai onko joku helpompi/halvempi/nopeempi paikka mistä niitä kannattaa tilailla?
Nyk: Ducati Multistrada 1000ds
Ex:KTM950SM,Cagiva GC 900,Yamaha YZF750R,-93, Aprilia Dorsoduro 750,-09,Ducati Monster 1000 Ds, Suzuki DL 1000,Suzuki Gsxr 600, Suzuki DL 1000, Honda X11, Honda Cbr 600F, Aprilia Pegaso, Yamaha FZ 750, Honda VTR1000F,
Entisenä ko. pyörän omistaja, niin jos en ihan väärin muista, niin takapytyn tarkastusta helpottaa, kun irroittaa koko takarungon pois häiritsemästä. On kiinni neljällä pultilla.
Toki miula on tapana purkaa koko värkki ihan palasiksi nosturilla pelkän rengaspaineiden tarkastuksen takia, joten ohje voi olla myös liiottelua.
Netistä löytyy korjausmanuaali, suosittelen sen imuroimista.
Kannattaa hommata pari pakoputken tiivistettä, kun jakohihnan koppa ei irtoa, ellei poista etupytyn pakoputkea.
Öljymäärän kanssa tarkka, ei siedä yhtään ylitäyttöä ja jos on vehkeet levällään, niin huohottimen toiminta kannattaa tarkastaa ja samalla puhdistaa koko värkki
Mutta loistavan pyörän olette hommanneet, siis ajelun suhteen.
Minulla ei ollut toissa kesänä muuta tekemistä, niin kävin ajamassa hetken puolijohteesta rautaperseen.
Gran canyonilla se onnistuu ilman lämmittelyä, kun pyörä on vaan niin loistava ajaa.
Kävin Gran Canyonilla myös pari kertaa Norjassa.
Akku kannattaa pitää hyvässä latingissa, koska vajaa/huono akku rikkoo startin vapaakytkimen
Jos on aikomus ajella rätkällä pidempään, niin kannatta uusia startin kaapelit (akulta releen kautta startille) ja moottorin maadoitukset kuunon piuhoilla.
Eikä myöskään kannata unohtaa etupyörässä olevan nopeusmittarin pyörittimen puhdistusta ja rasvausta.
Sitten on se ko. moottorin akilleen kantapää, eli staattorin laakeri.
Vasemmalla puolella konetta on staattorin koppa ja siinä on keskellä pieni luukku kahdella pultilla. Laakeri löytyy sen takaa.
383530554411.jpg