Oho...kirjotetun tekstin ongelma viestinnässä näköjään pomppas esiin. Ei ollut missään nimessä tarkoitus mitenkään loukata, vittuilla tai haastaa riitaa sun kanssa. Ihan mielenkiinnosta kysyin, kun sulta tulee ihan hyvää ja fiksua analyysia, vaikka joistain yksityiskohdista ehkä ollaankin eri mieltä. Sillä kysäsin tuota ratahommaa, että johtuuko ajatusten ero siitä vai nähdäänkö asiat muuten vain eri tavalla.
Pahoittelut närästyksen aiheuttamisesta.
Edit. Kelasin taaksepäin keskustelua ja olin näköjään kaiken lisäksi lainannut sulta väärää viestiä tuohon kysymykseen, joka varmasti lisäsi vielä väärinymmäryksen mahdollisuutta. Yritän olla tarkempi jatkossa.
Superbike #7
Siinähän Rossi ja Morbidelli jutteli varikkosuoralla punaisen lipun jälkeen jarruista ja molemmat näytti että vähän 50-60 on miten pelittää, joten eiköhän ongelmaa ollut muillakin Yamahoilla...
Pahasti tulee häviäjiä ja voittajia uusintastarteissa kun kaikilla ei ole parasta rengasta enää jäljellä. Kannattaisiko esim. tuplaviikonloppuina jättää harkoissa ajamatta yksi setti, tai edes takanen, mahdollista uusintalähtöä varten. Kyllä sitä dataa on saatu varmasti jo ennen toista kisaa, että tuskin on pakko vetää kaikki kisasimulaatiot perjantaina...
Hyvä nähdä miten KTM menee Misanossa. Alla nyt 2 voittoa 3 viime kisaan ja käytännössä 3/3 olisi ollut ihan mahdollista. Saattaa olla fiilis ihan mukava. Millähän keinolla pyörästä yhtäkkiä tuli noin hyvä? Moottorinohjaus, rungosta löydetty jotain? Rengasta tuntuu säästävän ihan kivasti ja kulkuakin on suorilla.
Anteeksi! Paloi päreet pahasti kun luulin, että sieltä tuli netissä tyypillinen lohkaisu. Internetti on saatanasta. Tai sitten olen viettänyt liikaa aikaa väärillä foorumeilla.
Voisin editoida harmitukseni pois, mutta olkoon tämä threadi muistutuksena siitä, miten asiat voi ymmärtää väärin. Peace out
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Ymmärsit väärin. Rossi ja Morbidelli juttelivat Styrian GP:ssä eilen. Puhuin edellisestä viikonlopusta, jolloin ei ollut mitään puhetta yleisestä Yamahan jarruongelmasta.
Kohdasta 1:30 kun aloitat ja katsot niin noin 2:00 kohdalla Meregalli sanoo että ensimmäisen Red Bull Ringin kisan aikana - siis sen kisan, jossa Morbidellillä ja Zarcolla oli kolari - että kolme Yamahaa kärsi jarruongelmista. Nämä Yamahat olivat Rossi, Quartararo ja Morbidelli, jotka hän nimeää.
Hän ei siinä puhunut Styrian GP:stä, vaan Austrian GP:stä. Asiayhteydessä asia tulee ilmi, kun hän kertoo että Maverick ei ottanut kaikkia uusia jarrukomponentteja Styrian GP:seen, sillä vain nimeltä mainittuna muut 3 Yamahapilottia kärsivät jarrumurheista Austrian GP:ssä.
Tehdään vielä ihan rautalangasta: Itävallan GP:ssä Yamaha-kuski Morbidelli ajoi radan nopeimmassa jarrupaikassa hänet yllättäen ohittaneen kuskin perään. Yamahan tekninen päällikkö sanoo nyt, että kolme Yamahaa ml. Morbidelli kärsivät jarrumurheista. Morbidellin tallikaveri kuvaa kyseistä kisaa, että arvaamaton lötköjarru, välillä menee pitkäksi ja todella vaarallista ajaa kenenkään lähellä. Ongelma on niin vakava että seuraavassa kisassa etujarrut räjähtävät yhdestä Yamahasta. Niissäkin, joilla on päivitetyt osat, jarrut ylikuumenevat eivätkä toimi luotettavasti.
Tästä huolimatta ei ole mitään indikaatiota siitä, että Zarco - Morbidelli kolaritutkinnassa mahdollista jarruongelmaa oltaisiin huomioitu yhtään mitenkään ja Yamahan palkkalistoilta kiinnitettiin tapahtuneen jälkeen huomio vain ja ainoastaan vaaralliseen Zarcoon. Julkisuudessa Yamaha ei maininnut mitään puutteellisista jarruista ja tuntuukin siltä, että keltanokka Quartararo ei ymmärrä vielä sen päälle, mitä julkisuudessa voi sanoa ja mitä ei voi sanoa. Tässä Morbidelli tuntuu olevan välkympi, kun ottaa hänen lausuntonsa kolarin jälkeen esimerkiksi, ja viimeksi linkkaamassa videossa hän puhuu aivan ympäripyöreitä.
Zarco ainakin väittää että tuomaristo oli asian päättänyt jo ennen hänen kuulemistaan ja datan läpikäyntiä, joten toiminta ei herättänyt luottamusta. Jos asia tutkittaisiin perinpohjaisesti uudelleen ja kävisi ilmi, että Yamaha ei ole muistanut kertoa aivan kaikkea näihin jarruongelmiin liittyen, niin mikä neuvoksi? Misano race 1, kaikki Yamahat pit lane start? En oikein usko siihen eikä sekään ratkaisu aivan reilulta kuullosta, joten sanoin oikeusmurha, myös koska homma on jo läpikäyty ja penaltit annettu. Seuraavaan kisaan on Yamahan onneksi niin pitkä aika että reaktiot jarrugateen unohtuvat ajan kanssa.
Minun mielestäni Yamahalla räjähti koko pakka pahasti silmille eikä korttitalo ole enää oikein miltään osin uskottava. Teknisestikin homma on levällään. Ei jarruja, huonoin moottori joka ei edes kestä, mitä vielä. Ai niin, pyörällä johdetaan MM-sarjaa ja tehtaiden ja tiimien tuloksia eli toistaiseksi triple crownia pukkaa ja Misanossa he ovat aina olleet vahvoja, ja pahimmat bogey-radat ovat takana. Eli meneekö sittenkin ihan hyvin?
Lopuksi vielä ihan toisesta asiasta. Luulin jo että Pol vie voiton kun viimeinen kierros alkoi mutta hajosiko disketti taas vai mitä siinä tapahtui? Minusta näytti siltä, että Pol lähti turhaan peittämään kolmosmutkaan liian aggressiivisesti ja Miller pääsi sen ansiosta lähelle. Viimeisen mutkan suoriutumista ainakin Dovizioso kommentoi, että pieleen meni kun ei jarruttanut aiemmin ja taittanut alta suoraan, sillä ulkopuolella käy siinä mutkassa aina kylmästi tuollaisessa tilanteessa. Toki Marquez ja Dovizioso ovat harjoitelleet tuota kuviota jo monesti, Miller & Espargaro-duo näytti vähemmän hienostuneelta samassa tilanteessa. Näinpä Oliveira ansiokkaasti voiton kuittasikin. Viimeisen kierroksen kolmosmutkaan menoon asti olin kuitenkin varma, että Polilla on homma jo nipussa kunhan ei nyt hötkyile.
Linkki jarrujen räjähdysjuttuun:
https://www.motorsport.com/motogp/ne...tyria/4862081/
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
"Tämä on kyllä nopea! Penkissä on hyvä pito ja antaa upean tuntuman röykkyisemmälläkin radalla. Moottori on mahtava; kirkuu nätisti korkeilla kierroksilla. Vakio putkisto on vähän ahdas, joten suosittelen kilpaputkistoon vaihtamista.
Niin ja uudella asfaltilla saa rengaspaineet olla hieman valmistajan suosituksia suuremmat. Jos jarruissa meinaa sukeltaa liian syvään, niin 5 mm lisää öljyä keulaputkiin auttaa."
Braaaaap
Kattelin ihan samaa, ett Poloisella oli muutaman moponmitan kaula Milleriin edellisissä mutkissa, ja sit se tekee jonkun ihan ihme kiemura-ajolinjan aivan turhaan, kun ei vissiin tajunnut että Milleri ei hengitä niskaan, ja sen ihmekiemuran ansiosta Miller pääsee aivan kantaan kiinni ja häiritsemään Poloisen ajoa/ ohittamaan.
Ja sit kisan jälkeen Poloinen vaan hymyilee ja on tosi tyytyväinen kolmostilaan. Voihan C-kasetti.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Polille näytettiin pit boardilla +0 erona Milleriin vikalle kiekalle lähdettäessä. Olisiko sen perusteella sitten luullut että Miller on aivan peesissä ja Ducatin suoranopeus vielä niin pakko blokata T3:seen? Jos oisivat näyttäneet vaikka +1 tai edes +0.5 mitä todellinen ero oli, niin olisiko ollut eri tilanne, en tiedä. Ja noissakin vielä se, että miten on sovittu miten ero näytetään eli onko kaikki alle sekunnin erot +0 ja 1-2sek +1 jne.
Jarruista vähän juttua: https://www.autosport.com/motogp/new...les-stayed-out
Taitaa olla aika kuskikohtainen juttu, että mitä taululla haluaa näkyvän, mutta olen samaa mieltä, että tuossa kohtaa se +1 tai +0,5 olisi ollut kuskille parempaa informaatiota, eli sinänsä ymmärrän tuon blokkauslinjan tuohon kolmoseen. Nyt se vaan sitten avasi Millerille mahdollisuuden nelosen jarruun. Toki voi olla, että Miller olisi päässyt yrittämään 9 mutkaan ilman tuota liikettä. Toisaalta jos Pol olisi jättänyt oven auki kolmosessa ja Miller olisi tullut siinä ohi, olisi Pol päässyt taasen kuittaamaan ysiin. Eli ehkä kaikkineen huono valinta blokata linjaa tuossa kohtaa.
Mitä tuohon rataan tulee niin aika eri tavalla kuskit ottaa riskiä jarruissa, kun leveäksi ajamisesta ei ole juuri mitään haittaa. Olisi myös kärkipaikan kohtalo voinut olla eri, jos turva-alue olisi tuossa vikan mutkan ulostulossa asvaltin sijasta hiekkaa. Treeniin ja testiradoille (varsinkin siipiautoille) nuo asvalttialueet on ihan fiksuja, mutta ei oikein kilvanajoon.
Superbike #7
Nopein ajolinja lähdöstä ykkösmutkaan näkyy kuvassa alimpana - ei varmaan olisi tässä jälkimmäisessä GP:ssä mennyt enää läpi. Kuva Itävallan GP:n restartista.
start.jpg
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Yamaha’s Red Bull Ring braking disaster explained:
https://www.motorsportmagazine.com/a...ster-explained
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Sehän oli Milleriltä aivan loistava veto hakea kovaa ulostuloa, kun varmasti arvasi että Pol peittää. Ja tosiaan, eipä Pol voinut tietää, missä Miller menee.
Mun mielestä mahtavinta oli se, että koko kärkikolmikko oli aivan fiiliksissä kisan jälkeen. Selvästi oli hauskaa, eikä pahemmin jäänyt kaivelemaan, että kolmonen olikin ykkönen.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade *
Nykyään nuo F1-radat alkavat tosiaan olemaan aikamoisia lentokenttiä. MotoGP:ssä paljon pelastaa sääntö molempien renkaiden radalla pysymisestä, formuloissa kaiketi ohittelevat ihan miten sattuu välillä pientareen puolelta, sitten kitisevät kun tulee rangaistuksia. Austin noista yhteisistä radoista taitaa olla kaikkein älyttömin, kun iso osa rataa on maalattu jättimäiselle asfalttikentälle.
Mutta tosiaan, on kisojen starteista hävinnyt aika paljon jännitystä, kun ykkösmutkaan voi kaikki laskea ihan miten sattuu, sieltä sitten turva-alueelta sinkki tiukalla mukaan taistoon. Mir taisi saada rangaistuksen kun veti ekassa lähdössä ykkösen leveäksi, piti päästää yksi kuski edelle. Eli mitään vaikutusta ei tuollakaan rangaistuksella ollut. Jos väkisin haluavat pitää turva-alueet asfalttina noin monessa paikassa, niin lykkäisivät edes tekonurmea parin metrin kaistaleen siihen kanttarin viereen. Pitkäksi mennessä pääsee pystyssä asfaltin kautta takaisin mukaan, mutta muutoin tuo tarkkuutta radan käyttöön.
edit: Taisi muuten olla vikan kierroksen radan ulkopuolella käymisen säännössäkin jotain helpotuksia, kun Pol sai pitää kolmospaikan. Eihän ne Millerin kanssa edes osuneet, eli ei voi sitäkään pitää syynä leveäksi ajamiselle. Jos ei rinnalla pysy tai ohi pääse, niin sitten pitää varmaan jäädä taakse.
1835
+100
Juuri tätä minäki oon sanonu siitä lähtien ku näitä helvetin FIA:n nerokkaita asfalttiviidakoita alko ilmestymään yksi toisensa jälkeen jossa "hiekka tai nurmikko on niin helvetin vaarallista ku auto saattaa lähteä lentoon" ... ni sit tehdää kaikki asfaltista ja sit ihmetellään miks ihmiset vetelee radan reunojen ulkopuolella.
Erinomainen kompromissi ois just se että heti radan reunaviivan ulkopuolelle 2 metrin luiska nurmikkoa kovalla maapohjalla (jottei se upota ja auto törmää asfaltinkulmaan), jolloinka voi kyllä vetää leveäksi ihan huolella mutta lapuista lähtee jos sen nurmikon päälle vedät... loppuis noi oikomiset ja suoraks vetämiset aika nopeeseen.
Sen jälkeen tuomaritkin vois sen nykyisen "ylittikö Hamiltonin auto reunaviivan 79% vai 82%?" sijaan sanoa "siinähä ylität viivan jos luulet että siitä jotain saat irti"...
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Erona se, että Pol ajatettiin ulos, Martin ajoi itse. Pol ei saanut hyötyä, Martin sai. Siitä, oliko Martinille ollut väliä sillä, olisiko renkaiden alla ollut nurtsia maalatun assun sijaan tai ajoiko Bezzecchi perässä myös ulos, voi olla kuvien perustella montaa mieltä. Loris Baz kommentoi, että tällaisia tilanteita varten tuomaristossa pitäisi aina olla entinen kisakuski.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade *
Pollille tuli 2 sijaa turskaa eli ei saanut hyötyä vaikka Suzukilla siitä mutistiin. Vissiin säännön sanamuoto on jokseenkin, että pitää olla selvästi niin, että ulos ajamisesta on haittaa, jotta penaalilta välttyy. Tässä tapauksessa sija 1->3, vaikka voihan sen niinkin ajatella että etua oli kun ei kolaroinut, kaatunut ja keskeyttänyt mutta saa olla melko mullah päättämässä että tuohon johtopäätökseen tulee.
Edelleen, onhan tuomaristossa Freddie Spencer mutta onko liian kauan mennyt hänen päivistään? Ihmiset tekevät aina tulkintoja, joten jos sääntö ei ole selkeä, niin pulinaa tulee. Onhan F1:ssä ex-kilpakuski tuomaristossa myös mutta tulos on mitä sattuu.
Martinille hemmetin ikävä juttu mutta oma vika kun veti leveänä, takanatulijasta oli paha sanoa oliko yli vai ei . Uusi sääntö piti olla silti tiedossa. Kannatan toki itsekin jotakin nurmikaistaletta tai muuta piikkimattoa tai vallihautaa siihen vihreän alkuun. Olisi sama kaikille ja tirha tulkinta jäisi pois.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Pol tippui sijan tai kaksi tuossa riippuen siitä miten tilannetta katsoo. Miller käytännössä johti viimeiseen mutkaan tultaessa sisälinjan avulla, joten periaatteessa 2. sija vaihtui kolmanteen. Enemmänkin näkisin, että tuossa tilanteessa vihreä asfaltti antoi Espargarolle option katsoa kortit loppuun asti Millerin kanssa ja jos/kun ajautuu pitkäksi vihreälle, niin voi sitten cruisailla kakkoseksi kiertoreittiä(nyt Oliveira tuli sitten yllätyksenä molemmista ohi). Onhan tuossa samaisessa mutkassa nähty monenlaisia lopputaisteluita viime vuosina ja Doviziosohan nappasi sen 1. voiton Marcia vastaan ulkopuolelta, mutta toki sillon Dovi oli selkeästi edellä ja Marc sukelsi aggrella sisäkautta ohi, mutta veti pitkäksi -> Dovi voittoon. Nyt kun Miller oli valmiiksi rinnalla, niin ehkäpä Dovin kaltaista comebackia ei olisi pystynyt tekemään, mutta "helposti" olisi Pol voinut pitää laitteet radalla niin halutessaan. Tällä ajatusmallilla sen penaltyn olisi voinut antaa ja Suzuki podiumille.
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
Vähän näkemyksiä viikonloppujen jälkeen. Enempi moto3.
https://www.gpone.com/en/2020/08/20/...penalties.html
https://www.gpone.com/en/2020/07/01/...-in-moto3.html
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ok, sittenhän tuo on mennyt ihan sääntökirjan mukaan.
Täytyy tosiaan ihmetellä varsinkin tuota formuloiden puolta, jossa tuo ulkona käymisen sääntö on huomattavasti leväperäisempi kuin mopoilla. Joku vuosi sittenhän taisi Verstappen ohittaa kokonaan radan ulkopuolelta, siitä sitten alkoi tietysti kauhea vinkuminen kun rangaistus napsahti.
Mutta täytyy ihan oikeasti ihmetellä, että miksi noin yksinkertaista asiaa ei saada kuntoon, vaan aina jaksetaan vatvoa rangaistuksia edes sun takas? Jos ei tekonurmikaistaleisiin riitä aika ja innostus, niin voisihan ne kanttarin vierustat maalata kitkaltaan tekonurmea vastaavalla maalilla, niin varmasti vältyttäisiin ylimääräisiltä pykäliltä ja muilta lentoonlähtöalustoilta, mutta kanttarin ylittämiset pysyisivät paremmin kurissa. Olisi kiva tietää jotkut oikeat perustelut tälle nykymenolle, kun eihän tuo ole enää kenenkään etu, että sijoitukset arvotaan kohdilleen sen jälkeen kun mopot ovat parc fermessä.
1835
Jeps. Jopa mie huomasin, että Pol teki virheen peittäessään kolmosessa Milleriä. Pol ei nähtävästi tiennyt Millerin siaintia radalla ja peitti, jolloin Miller pääsi ihan kantaan kiinni. Ja Millerin tietäen ohitusyritys tulee varmasti, joten Oliveira vei koko potin. Ja edelleen KTM:n ykköskuski on ilman voittoa.
<p>Ninja 636 2013 Motoville</p><p><span style="font-size: 12px;">Yamaha XSR 700 2019</span></p>
Vilkaisin sääntöpykälän viimeiseltä kierrokselta.
https://www.motogp.com/en/news/2019/...rotocol/310039
Eli, tulkinnanvaraa on, boldasin "joka on vaikuttanut kisan tulokseen" ja "suoraan kilpaileva". Pääperiaatteena silti on, että vihreällä käyvän pitää päätyä huonompaan asemaan kuin suoran kilpakumppanin, joka ei käy vihreällä. Ja aiemmin kisassa tapahtuneet rikkeet voivat joko päätyä saldoon josta seuraa lopulta long lap kun saldoa on liikaa, tai suoraan "vaihda sijoitusta" rankaisuun."From now on, an infraction on the last lap that has affected a race result must indicate that the rider in question was disadvantaged by exceeding track limits. If the Stewards deem there is no clear disadvantage, the rider will be penalised with a change of position or a time penalty. This is to ensure that any rider exceeding track limits on the final lap must be in a worse position than the rider or riders with whom they are directly competing for a finish position."
Hiekkakakkujuttuun sitten vielä. Voisihan siitäkin mutista oliko Millerin liike oikea viimeisessä mutkassa, jos vihreä olisi hiekkaa. Ehkä Poolo olisi itsekin ajanut toisin. Spekulaatiota, mutta uskon että vähintään protesti olisi tullut jos Miller olisi viimeiseen mutkaan pakottanut Poolon hiekalle ja nurin.
Lukaisin kolumnin vihreästä alueesta. Näkökulma siinä oli, että loukkaantumisherkän lajin luonne johtaa vihreään alueeseen. Että sattuisi vähemmän vakavia onnettomuuksia, vrt Rainey. Paradoksaalisesti sitten otetaan myös lisää riskiä kun seuraukset ovat pienempiä. Kolumnin mukaan vihreään alueeseen meno on silti samanlainen kehitysaskel kuin muurien ja kaiteiden poisto. Muurithan ne vasta aikalaiskuvauksen mukaan pitivät kuskit rehellisenä, kun ei voinut ottaa liikaa riskiä, kun ei tiennyt mitä mutkan takana sillä kertaa on. Näkemys tämäkin. Omasta mielestäni riskin realisoituminen saisi toki johtaa merkittävään aikatappioon tai kilpailun keskeytymiseen, mutta loukkaantumisia tuskin kukaan toivoo. Ne kuuluvat toki lajin luonteeseen. Loukkaantumisten määrän vähentäminen tarkoittaa käytännössä kaatojen vähentämistä. Tätä yhtälöä onkin vaikea ratkaista.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Ei ole lainkaan vaikea ratkaista. Se vihreä pinnoite kanttarin ulkopuolella keinonurmikkoa tai jään liukasta maalia ni loppuu aika äkkiä mielihalut ajaa sieltä tai työntää joku sinne koska silloin ohittaja tietää että jos tonne työnnät kilpakumppanin ni se kaatuu ja sinä saat tunti turpaan siitä.
Eipä niitä hiekalle työntämisiä nähty ku pari vahinkoa aikojen saatossa vikoissa mutkissa ku jokainen tiesi ettei ite haluaisi tulla työnnettyksi ulos pinnalta.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Eli kaatumisten absoluuttinen määrä vähenisi jos radalta ulos ajaminen johtaisi useammin kaatumiseen... Jaa-a.
Ongelma jää silti, mitä jos hiekalle työnnetty tai omasta valinnastaan päätynyt oikaisee vaikka shikaanin ja saavuttaa sillä kaulaa, rankkua kai silloinkin pitäisi antaa? Samaten noista radalta ulos ajamisista joko pakotettuna tai vähintään uhattuna on ollut totaalinen tuomariston lottokone, tuleeko rankkua vai ei, ja kuinka paljon. Pitääkö jättää tilaa, riittääkö että on sisällä ja edellä, jne. Kärsitään tästä nykyisen kalenterin radoillakin. Paolo Scaleralla oli tästäkin hyvä blogi, että tuomaristojen pitäisi ottaa huomioon vallitseva käytäntö ja mitä päätöksiä on ennen tehty.
https://www.gpone.com/en/blog/paolo-...m-instruct-the
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Totta tuo, että loukkaantumiset varmasti vähenevät kun turva-alueet ovat asfaltoituja, ja sen takia vähemmän kaatoherkkiä. Jos nykyisten turva-alueiden kanssa haluaa saada homman jiiriin, niin yksinkertaisin tapa olisi varmasti määrätä jokaisesta radan ulkopuolella käymisestä esimerkiksi long lap. Kanttarin vieressä voisi olla vihreää aluetta kapea kaistale, joka käsiteltäisiin kuten nykyisin, mutta kaikki tuon ulkopuolella olisi aihe long lapille. Tai voisi vaikka maalata sinne turva-alueelle toisenkin viivan, jonka ylittämällä sitten napsahtaisi ride through. Näin aikamenetykset saataisiin vastaamaan suuruusluokaltaan hiekoilla käymistä, kuitenkin ilman kaatoriskiä. Ja selkeät viivat kun olisi piirretty, niin silloin jokainen tietäisi että mistä seuraa mitäkin.
Äkkiä muistellen Phillip Islandilla asfaltoidut turva-alueet taitavat olla aika pitkälti nollissa, eli siellä pitää pysyä radalla ihan vanhaan malliin. Osaavat nuo ukot siis tarvittaessa ajaa vielä radan rajojen sisäpuolellakin, mutta nykykäytäntö ei rankaise kovinkaan pahasti esimerkiksi ykkösmutkissa oikovia.
1835
Se olis sit huomenna FP1 klo 10:55.
Edellista kisaa jossitellen: Oliskohan Vinaleksen mopossa jarruongelmaan auttanut, jos moottorijarru olisi ollut isompi...?
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Joo, pistetilanteet sopivan tasaiset, oikeastaan kaikissa luokissa.
Rossi kiistää huhun että jäisi eläkkeelle ja Dovi ois tulossa Jamahalle tilalle. Jää nähtäväksi...
Ninja H2 2020
CBR 600RR 2009 Ten Kate Tribute
ZZR 1400 2008