Kysymys koskee gsx-r 1000 k3 pyörää. Käytin venakopan auki venttiililien välysten mittaamisen takia ja asensin venakopan paikalleen uuden tiivisteen kanssa. Tyhmyyksissäni laitoin moottorisilikonia ja aivan liikaa tiivisteen "puolikuiden" kohdille ja myös sivuihin.
Tämän operaation jälkeen huomasin, että öljyä vuotaa tulpanreiän tiivisteestä tulppakaivoon, jonka tyhjennysreiästä öljyä lenteli sinne tänne.
Eli taas venakoppa auki jolloin totesin että silikonin palasia pyöri venakopan alla. Siivoilin irronneet silikonit pois ja koppa paikalleen. Sitten kierrättelin moottoria ja ei enää vuotanut mistään, mutta huomasin että öljynsuodattimen pääty liikkuu hieman kun moottorin kierroksia nostaa. Tämä ei varmaankaan ole normaalia? Suodatin on asiallisesti kiinni, eikä ole kahta tiivistettä päällekäin.
Voisikohan olla niin, että silikonia on mennyt öljypumpun sihdin läpi öljynpaineensäätöventtiiliin ja tukkinut sen, jonka takia paineet on koholla? Öljykanavista ei kai voi olla tukossa kuin venttiilikopasta öljypohjaan menevä?
Kannattaisiko mitata öljynpaineet vai avata öljypohja ihan suorilta? Vai kuvittelenko koko homman ja öljynsuodattimen pieni liike on normaalia?
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Putsari on K&N, eli kai se ihan laadukas on, eikä kyllä ole tukossakaan.
Paineet mittaamalla vikaa voisi ehkä onnistua diagnosoimaan, jos tietäisi paljonko painetta pumpussa maksimissaan voisi olla jos paineventtiili on juminut. Jos paineet on jotain niin isoa mitä pumppu ei pysty tuottamaan niin sitten paineen olisi pakko tulla kannen välistä. Toivottavasti olisi vika paineventtiilissä, muuten tulee hommaa vähän liikaa.
Jos öljysihti on ehjä, niin ei siitä mikään silikonipallo pääse läpi. Taitaa olla jotain neliömillien luokkaa ne sihdin aukot. Ylipaineventtiili on jousikuormitteisesti aukeava, joten silikoni voisi tukkia sen auki-asentoon. Toki se venttiili voi olla jumissa kiinni muusta syystä, silloin ainakin kylmillä öljyillä paine nousee liikaa.
Kokeile käyttää kone tyhjäkäynnillä lämpimäksi ja sitten antaa kierroksia. Lämpöisillä öljyillä paineen nousu pitäisi olla pienempää jos ylipaineventtiili on jumissa.
Tulpankaivon vuoto ei liity tähän juttuun todennäköisesti mitenkään, luultavasti vaan tiiviste on ollut ekalla yrityksellä huonosti paikallaan.
Teoriassa silikoni tuolla venttiilikopassa ei isoja ongelmia voi aiheuttaa, ellei sitä ole niin paljon että se tukkisi öljysihdin sinne kulkeuduttuaan.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Jonkinlainen öljynpainearvo voi löytyä servicemanuaalista, mutta luokkaan 4bar pitäisi ylipaineventtiilin se rajoittaa. Kylmillä öljyillä voi toi 4bar olla jo tyhjäkäynnillä, kuumalla öljyllä pitäisi olla noin 1bar tyhjäkäynnillä. Kuumilla öljyillä ei ylipaineventtiili välttämättä aukea lainkaan edes kierroksilla.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Tulpankaivon vuoto ei liity öljynpaineeseen, mutta sen tiivisteen kun uudelleen asettelin niin huomasin, että silikonia oli lähtenyt venttiikopan sisään pyörimään.
Täytynee haalia jostain öljynpainemittari ja katsoa mitä paineet näyttää lämpimillä öljyillä. Löysin manuaalista, että paineiden pitäisi olla 1-4bar 3000rpm öljyjen ollessa 60 asteista. Varsin iso on vaihteluväli.
Siis ei ole tukossa siitä silikoon möhnästä,
https://store.schnitzracing.com/schn...gsxr600-01-17/
https://store.schnitzracing.com/schn...sxr1000-01-08/
ainakaan tuomoisella systeemillä ei vielä putsiri pullistele 110psi ~7.5bar
vakio ventiili tuon mukaan rajaa paineen 70psi ~4.8bar
onkos kuinka uusi tuttavuus miten on aimemat öljyn putsarit käytäytyneet vaihdon jälkeen
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Vaihdoin jo kertaalleen suodattimen, kun epäilin että olisi ollut kaksi tiivistettä päällekkäin tai tukkeutunut siitä silikonista tai jotenkin muuten huono yksilö. Pyörä on minulla ollut heinäkuusta asti ja kerran aikaisemmin olen siihen suodattimen vaihtanut. Sitä en osaa sanoa varmaksi onko tehnyt ennen samaa, mutta nyt öljyvuotoa etsiessä sen huomasin. En aikaisemmin varmaankaan ole kierrättänyt moottoria ja katsonut samalla suodatinta.
Voi tosiaan olla ettei korkeat paineet liity mitenkään silikoniin, koska jos pumpun sihti olisi tukossa paineet luulisi olevan alhaalla ja Tumppi taas selitti hyvin paineventtiilin toimintaa, että venttiili jäisi ennemmin auki.
En muista kuinka hankala öljypohja on tossa mallissa irroittaa kone paikallaan. Jos tuossakin on takapäässä se tukilevy, se saattaa aiheuttaa lisää harmaita hiuksia. Ainakin uudemmissa suzukeissa on melkeinpä helpompi irroittaa moottori kuin öljypohja kone paikallaan.
Jos pohja mahtuu tulemaan pois, niin ylipaineventtiili irtoaa vetämällä ja imusihti parilla ruuvilla. Ei ole iso homma noita tarkistaa jos vaan saa pohjan edestä pois. R1/R6 yamahoissa olen monesti irroittanut öljypohjan kone paikallaan sihdin puhdistusta tai muita tarkastuksia varten.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
K&N öljysuodattimissa oli melko iso viallinen tuotantoerä: https://www.knfilters.com/recallkn204
Lisäksi kun googlettelee niin löytyy K&N öljysuodattimia, mitkä ei pysyneet paikoillaan viallisen/huonon kierteen takia. Seurauksena öljyt ulos suodattimen välistä ja tuurista tilannekohtaisesti kiinni millainen kaato/vahinko kävi.
Googlella löytyy kaikkea kivaa
E: tuli nämä siis mieleen tuosta, että filtteri liikkui kun antoi kierroksia.
Minulla taas tuli mieleen, että kyllä se taitaa olla se mutteri siinä filtterin päässä, joka aiheuttaa suurimman osan K&N filttereiden ongelmista ja vieläpä "asentajan" itsensä aiheuttamana. "Kuivana" paikalleen ja mutterista sikaniskamomenttiin, avot, valmis.
Jos suodatin vuotaa tuosta kuoren ja mutterilevyn välistä ja pelätään öljyn päätyvän takarenkaaseen tai jarruun asti, pitää vuodon olla melkoinen, joten sen luulisi huomaavan jo kiinnitysvaiheessa. Ei toki ole tyhmää olla hieman ylivarovainen.
P.S. Tilasin just muutaman HiFlo HF303RC -suodattimen, kun huokealla sai ja jätän silti vetämättä jokaisen niistä ylikireälle mutterista, vaikka niissäkin tuollainen mutsku päässä majailee. Sopii muuten molempiin mun mopedeista tuo sama filsu eli sikälikin kätevää.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Ei varsinaisesti omaa kokemusta, mutta mitä nyt muiden kokemuksia kuullut, niin en pitäisi K&N:n öljynsuodattimia erityisen laadukkaina... Alkuperäinen suodatin on yleensä varma valinta eikä monestikaan edes pahan hintainen. Tunnetut tarvikemerkit (HiFlo, Champion jne.) ovat myös ihan pätevää tavaraa tietääkseni.
Arttu
Vaarallisempi ongelma noissa oli siinä, että filtteri pullahti ulos useita millejä, jolloin sieltä aika iso öljynoro valuu (ihan kuin filtteriä vaihtaessa kun on pyöritellyt joitain kierroksia sitä auki). Syynä tähän lienee ollut huonot kierteet ja/tai käyttäjän virheellinen asennus. Varmaan jos ei mennyt ihan jengoille niin kyllähän se tulee irti jossain vaiheessa.
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Jutellaan seuraavaksi siitä, miten mikäkin öljy toimii eri suodattimien kanssa, jooko? Siinäkin voittaja on sitten lopuksi iso-D.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Laitoin äsken suzukin oem suodattimen kiinni. Ei muuttunut tilanne mihinkään.
Paineet mitattu.
Tyhjäkäynti vähän alle 1bar
3000rpm 2,5bar
Sitten kierrätin sen minkä ilkesin, eli jotain 10000rpm, se oli hieman yli 6bar.
Varsin mystiseltä vaikuttaa, kun paineet käsittääkseni on ihan ok.
Vai onkohan sittenkän ok, jos paineensäätimen pitäisi rajata paine 4,8 bariin.
Viimeksi muokannut: malinuaa; 15.11.2019 klo 16:40.
Vai onko siihen vaihettu toi virisäädin https://store.schnitzracing.com/schn...gsxr600-01-17/
Nostaa paineet mainoksen mukaan 110psi (7.8 bar). Ei lopu kierto![]()
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Eipä tuosta ylipaineventtiilistä mitään iloa ole, ellei pumppu jaksa tuottaa tilavuusvirtaa. Kuuma öljy on ohuempaa ja kuuman moottorin välykset isommat, jolloin öljynpaine normaalisti laskee. 1barg paine riittää voitelemaan laakerit, sen enempää ei tarvita kunhan paine pysyy läpi järjestelmän painevoitelupisteet.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Kait itsestäänselvyydet ovat ok, eli koneen kaikki huohottimet toimivat kuten pitää.
.
Juu, en ole näin väittänytkään, vaan mainosmiesJa jos tässä kerran on selvästi isommat paineet kuin vakio paineventtiilillä, niin kysyimpä vaan ihan varuilta. Jos noita kerran Esson baarin viriosilla nostetaan, niin ei kait toi 6 baria kymppitonnissa liikaa ole, vaikka manuaalin mukaan kolmessa tonnissa pitäis jäädä siihen 4.8:aan?
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Se eniten ihmetyttää, että miten suodattimen liikkeen huomaa jo paineiden ollessa 2,5bar.
Onhan se nysä mihin suodatin kierretään kiinni kierretty kunnolla kiinni moottoriin?