Itsellä ekapyörässä oli neljäsosakate, eli tankista alaspäin nakuna. Viileällä kelillä aina varpaat kohmeessa. Nyt kaks täyskatettiua ja ei ole ongelma edes käynyt mielessä sen jälkeen.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Adventure pyörässä sopivalla pelksillä, ei tarvii edes olla överi iso pappatunturi ikkuna, ei tule turbulenssia juuri ollenkaan, tai yhtään kypärän ympäristöön. Haittapuolena on kuumilla keleillä viilentävän ilmavirran puute.
Kylätason kurapyöräilijä.
Kieltämättä toissa kesänä tuli kuuma, mutta vime kesänä ei sellaista ongelmaa kuumuuden kanssa tullut, valitettavasti.
Saisiko esimerkkejä pyöristä, joissa ei tule tuulen pyörteilyä päähän missään nopeudessa vakiopleksillä?
Poislukien R1200RT, G-wing tms
Ja kakka roiskusi.
http://www.miikavenalainen.net
En ota sen enempää kantaa siihen, miten zetori säästäisi pyörteiltä, mutta Zetorille löytyy sitten pariakin erilaista "vakiopleksiä".
Esimerkki1, käsitykseni mukaan ensimmäiset zetorit tulivat tämän kaltaisella pleksillä.
Esimerkki2, oma pyöräni on tällä pleksillä.
MT-09 SP -24
Miksi vakiopleksillä? Ne harvoin on toimivia kaikille kuskien pituuksille, siinä on vissi ero onko kuski 150cm vai 210cm pitkä. Tarvike pleksejä saa vaikka minkälaisia ja niillä pääsee monesti turbulenssista eroon.
Viime syksynä tein uuteen T7:aan isomman väliaikaisen pleksin yhtä reissua varten kun silloin ei vielä niitä tarvikkeena saanut. Pleksi ei ollut merkittävästi isompi mutta vaikutus oli, kypärään kohdistuva turbulenssi katosi kokonaan, mutta samalla väheni viilentävä ajoviima helteellä. Säädettävä pleksi on joskus hyvä kompromissi.
Kylätason kurapyöräilijä.
Kellään, missään nopeudessa, millä tahansa kypärällä, minkäpitunen kuski tahansa?
Sellaisia ei varmasti ole olemassakaan, ei edes R1200RT, G-wing tms...
Voin esimerkkinä kertoa, että yhdistelmä välimallin 650 V-strom, Givin Airflow ( säädettävä) ja Bellin M5X:n tarjoaa lähes pyörteilemättömän tilanteen kaikille laillisille nopeuksille.
Miksi vakiopleksi olisi lähtökohta? Tällä palstalla tuntuu, että suuri osa porukasta purkaa uudesta pyörästä puolet pois, jotta voi asentaa kaikenmaailman paukkupakoputkea ja viriviri tingeltangelia.
Nytkö sitten satasen tai kaksi maksava pleksi pitäisi olla vakio?
Yamaha YBR. Minkäänlaista, ajosta aiheutuvaa tuulenvirettä ei tule.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
FJR:ssä on sähköllä,portaattomasti säätyvä pleksi ja silti käytän korkeinta asentoa vain kovemmalla sateella, muuten pidän aina alimmassa asennossa. Suojaahan se täysin ajoviimalta mutta olo tuntuu aika hölmöltä olla siellä umpiossa, pitäähän prätkällä ajo tuntua, autot on umpinaisia!
Itselläni oli Bladessa kolme erilaista pleksiä, joista kaikilla tuli ikävästi pöhinää päähän, ellei ollut leuka tankissa tai istunut aivan takana selkä suorana kädet irti tangosta.
Siksi kyselin vakioplekseistä, että saisin käsitystä, onko kohtuullisen kokoisilla plekseillä ilman spoilereita mahdollista saada tasaista ilmavirtausta. Itselläni parhailta ovat tuntuneet aivan katteettomat tai jättipleksilliset. Pienikatteisilla on aina pöhissyt ikävästi. Olen 175cm kääpiö
Nykyisessä pyörässä pöhisee myös, ellei ole leuka tankissa tai mahdollisimman takana kädet aivan tikkusuorana - kumpikaan ei ole kovin nautinnollinen asento.
Tuono vakioa korkeammalla Puig-pleksillä. Tiedä sitten mitä tuolle kannattaisi tehdä... Varmaan matalampi tuulisuoja? Tai erillinen lisäläpyskä?
IMG_20190904_191452~2.jpg
Viimeksi muokannut: Miikam; 09.03.2020 klo 13:36.
Ja kakka roiskusi.
http://www.miikavenalainen.net
Sopivan pleksin löytäminen on paljon kiinni kuski pituudesta ja pyörästä, aikanaan omassa ZX-12R:ssa oli joku vähän korkeampi pleksi mutta se ohjasi ilmanvirran leukasuojan kohdalle aiheuttaen aikamoisen "huminan/ujelluksen", kun meni pari senttiä alemmaksi melu väheni tai kun kurotti vähän ylemmäksi, melu väheni. Joten laitoin vakiopleksin, ajomelu hiljeni kovasti, motarilla oli vain vähän enemmän olosuhteiden armoilla. Pidin kuitenkin matala pleksin kiinno ajomelun vuoksi, plus mopo näytti paljon paremmalta![]()
Kawasaki Z1000 2010
Honda CBR1100XX Blackbird 2000
Ehkä tärkein pointti on ensimmäisen mottoripyörän ostajalle on tieto katteiden tai niiden puuttumisen vaikutuksesta merkittävästi ajomukavuuteen.
Kuka sitten pitää tuulen puuttumista ja kuka tuulen riepottelua mukavana, on eri asia.
Muutama kymmentä kilometriä moottoritieajoa paljastaa asian koruttomasti, eikä tarvitse edes ajaa suurinta sallittua.
Tuon suhinan häiritsevyys on pakko olla henkilökohtaista.
Eipä mua häiritse tuutata kovempaa motarilla 150+ vaikkapa 200 kilsan pätkää. Oli alla kyykky tai naku.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Suhina hoituu tarvittaessa korvatulpilla, pyörteily ja ilmanvastus tarvitsevat jotain vahvempaa lääkettä.
Tulpat on, ja tuota pyörteilyä ja ilmanvastusta enempi meinasin.
Jollain Shiverillä vaatii vähän syvempää kumaraa navin takana, jos sillä työntää ns. täysiä. Mut ei se mua vaivannut. Fillarin astmaattinen kulku vaivas.
Ehkä asia eri, jos työmatka olis 200 km autobaanasiivu suuntaansa.
Sittenkin miettisin työpaikan tai asunnon vaihtoa...
Eli pakko olla ihmisillä aika eri toleranssit asian suhteen.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Joo, niinkuin entisaikojen laulu- ja soitinyhtye runoilikin, tarvitaan bodia, sporttia ja tsemppistä!![]()
Omissa havainnoissa nakun tai enduron tasainen ilmavirta kypärään on usein miellyttävämpää kuin puolikutoisen pleksin tekemä pyörteily. Ei heiluttele päätä eikä jytistele.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Kyllä pyörien muut ominaisuudet pitemmillä matkoilla alkaa ennemmin häiritsemään kun katteen puute.
Ajoasento, satula ja tärinät tulee ekana mieleen.
Ei paljon viimaan/sen puutteeseen kiinnitä huomiota kun ykspyttysellä kovalla satulalla varustetulla enskalla/dualsportilla tai jollain kyykyllä vetää polvet lukossa menemään.
Lyhyemmillä ajoilla sitten se ja sama onko katetta vai ei.
En myöskään halua ajaa tyhjiössä, vähän pitää suhinoita ja pärinöitä olla että tietää olevansa liikkeellä moottoripyörällä. Eipä tule ajettua isoja vauhteja pitkää matkaa suoria teitä, vaan hakeutuu mielellään pienemmille teille missä suhinat, tärinät, puutumiset ja muut katoaa lähes kokonaan. Moottoripyörän kanssa elämä alkaa heti kun pääsee pois isoilta teiltä![]()
Kylätason kurapyöräilijä.
Tasainen ilmavirta?
En ole omissa havainnoissa päässyt nakulla tai endurolla ( sellaisetkin on tallissa katetun kaverina ) kokemaan tasaista ilmavirtaa.
Maastoajo poislukien, ainakin täällä ruuhka-Suomessa, yleensä lukuisa raskasliikenne aiheuttaa runsaasti epätasaista ilmavirtaa, eikä omien kattamattomien pyörien aerodynamiikkakaan ole sellaista, että kuljettajan edessä oleva ajovalo/mittaristohässäkkä ei muodostaisi lainkaan pyörteilyä maantienopeuksissa.
Huonosti muotoiltu kate toki voi aiheuttaa melkoista lisäpyörteilyä, mutta miksi käyttää mitään huonoa varta vasten?
Kate kuin kate on täysin tarpeeton taajama-ajossa ja lähinnä haitallinen maastossa, mutta oikeanlainen kate on aivan yliveto maantiellä.
Siksihän kaikkea on tarjolla, pitää vain valita itselle sopiva vaihtoehto.
Kyllä mulla on ollut kaikissa enskoissa, isoissa ja pienissä, tasainen ilmavirta kypärässä jos ei ole jälkeen laitettu pleksiä, tai isommissa ilman pleksiä tai hyvin pienellä pleksillä. Nykyisellä pyörällä jos haluaa hiljaisuutta niin pitää nousta tapeilta ajamaan, kuuluu tasaisen vienoa suhinaa kypärässä.
Se on eri asia jos muu liikenne tai tuuli aiheuttaa turbulenssia, puhtaalla ilmalla on hiljaisempaa. Tämän huomaa nykyisellä pyörällä, aamutyynellä ei juurikaan kypärä pärise mutta vähän tuulta tai liikennettä niin jopas alkaa meteli lisääntymään kypärässä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Tasainen ilmavirta kypärässä plekseistä huolimatta, mutta eri asia jos sattuu tuulemaan tai olemaan muuta liikennettä?
Aha, just joo.
Mikä tuossa on niin vaikea ymmärtää? Täällä päin tuuli saattaa tulla muualtakin kuin edestä.
Mullakin on nakupyörä pienellä lampunkatteella. "Leikkaa" ajoviimaa sivuille ja yli ohjaa ilman rinnan alueelle. Ei puistele kypärä kovassakaan vauhdissa.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)