02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Sanoo vaan, että tässä mallissa ei ole takatappeja niin homma on sillä selvä.
Gsxr-600 vm08 oli oma valinta eka pyöräksi, takana 13t onnellista kilometriä takana. Voimaa ja tyylikkyyttä alkuun juuri sopivasti, matka-ajokin onnistuu kun oppii tekniikan, kevyt pyörä kaupunki pyörittelyyn. Tarakilla istumiseen huonohko, mutta lyhyet matkat onnistuu.
Kiitos kaikille vastauksista!
Nyt on alkanut nuo nakupyörät kiinnostamaan eniten ja tuntuu, että ne olisivat järkevimpiä vaihtoehtoja itselle ensimmäiseksi pyöräksi. Triumph Street Tripleä olen katsellut paljon, mutta olisiko teillä ehdottaa myös muita nakupyöriä? Mielellään sellaisia, jotka vääntävät mukavasti myös alakierroksilla, niin kaupungisssa ajelu olisi mukavampaa. Noita on hieman vaikea etsiä, kun ei nettimotoon voi laittaa suoraan hakuvaihtoehdoksi "naku"![]()
Kawan ER-6 on hyvä ja halpa vaihtoehto, on ruisku ja joissain lie ABS-jarrutkin.
Lajin halpuus viehättää.
On toki.
Moto Guzzi Breva 1100
https://www.nettimoto.com/moto-guzzi/breva/2482225
![]()
Er6 abseilla on kyllä turvallinen valinta tai sitten saman koneen ympärille versys. Ostat minkä tahansa, niin katso, että abs jarrut löytyvät, ne voivat pelastaa sinun hengen.
Itselläni on ollut monenlaisia pyöriä, mutta eniten tykkään kohtuu pystystä ajoasennosta ja inhimillisestä polvikulmasta. Seuraava pyörä lieneekin joku kevyt naku, ehkä street triple. Fireblade on tarkoitettu enemmän terapiaprojektiksi kuin ajoon.
Ei riemulla rajaa, kun pappiksella ajaa!
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Olen aloittajan kanssa yhtä pitkä ja ostin ensimmäiseksi pyöräksi juurikin Suzuki SV650S mallin. Todella hyvä pyörä aloitella harrastus mm. keveytenstä ja moottorinsa ansiosta. Ajoasento melko "kyykky" verrattuna nakupyöriin, mutta sehän vaan on henkilökohtaista pitääkö siitä vai ei. Itse pidin. Edullinen ostaa/huoltaa/vakuuttaa ja 2004 eteenpäin on vielä ruiskukin mitä itse arvostin. ABS löytyy myös, mutta harvemmasta yksilöstä. Toiseksi uusinta ns. mustarunkoista mallia saa jo edukkaasti ja sellaista voin suositella. Ajoin sillä yli 30tkm ja varsin hyvä kulkine oli. Seuraavaksi hommasin juurikin Trumpan Street Triple R. En keksi mitään pahaa sanottavaa pyörästä. Olen kokeillut kawan Z, honda cb, yammun mt 7/9, suzukin gsx750, ktm 790.
Aprilia RS660
EX Kawasaki Z900, Triumph Street Triple R, Suzuki SV650S
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Marchellino maustemakkaran äänellä: "Tuosta" -> https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/type-naked/
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
StreetripleRiä parempaa on vaikea löytää. Vetää paljon vahvemmin heti tyhjäkäynnin yläpuolelta kuin useimmat 4-sylinteriset vastaavalla iskutilavuudella ja tasaisemmin sekä laajemmalta kuin 2-sylinteriset. Ajettavuus on ärrässä vertaansa vailla luokassaan.
Trumpassa voi kuulemma olla vähän kaiken näköisiä vikoja, esim huohottelee majoneesit jäähynestekorkkiin, vaijereiden ja johtojen ohjureiden, ruuvit avautuvat estäen kääntämisen, rungon/linkkujen kiinnitysreikien toleranssit niin laajat, että mahdollistavat korkeuden muuttamisen vahingossa tai tahallaan, kone kalkattelee ja rouhii mielenterveyden pilalle jne jne... Toki vikoja on kaikissa pyörissä, eikä Trumpassakaan välttämättä esiinny mitään ajoa haittaavaa. Suosittelen joka tapauksessa selvittämään kunkin mallin tyyppiviat ja ominaisuudet!
Toki jos "järjetön" teho ja nopeus ovat ajonautinnon tärkeimmät tekijät, niin valitset Speed Triplen tai muun 1000cc tai suuremman.
Tuono on sen verran "luonteikas" ja ärhäkkä laite, etten harjoitteluvaiheeseen heti suosittelisi. Mutta jos hallintalaitteet ovat jo hallussa, niin mikä jottei!
Yamaha Fz1 / fz6. Nelisylinterisiä kierroskoneita. Toki tonnisessa tapahtuu iskutilavuutensa puolesta alemmilla kiekoilla, mutta kusiaista saa kieputtaa. Näistä löytyy naku sekä varttikatteinen versio n & s.
Kawasaki z750 / z1000. Aika sulavia mutta mitäänsanomattomia laitoksia. Mukavuuspainotteisia. Käsittääkseni näissä vetoaa yleensä ulkonäkö ja brändi.
Ducati monster eri iskutilavuuksilla. "Luonteikas" v2 kone, brändi & imago. Ajettavuteen ja jarruihin panosteltu. Ajoasento etukenompi kuin lähes missään muissa nakuissa. Mielestäni ylihintaisia Suomessa.
KTM 690 duke. Yksimukinen ei ole niin vahva ja hienostunut. Ajoltaan aivan keveä ja loistava.
KTM 990 super duke. Raju.
Honda hornet cb600f, cb1000r. Sulavia "luotettavia" pyöriä.
Suzuki gsf 600 & 1200 bandit. Kai nämäkin toimivat, jos ei vertaa parempiin.(mennee samaan sarjaan yamaha xj:n kanssa)
Suzuki sv650 löytyy katettu kliparikahvamalli sekä leveätankoinen ilman katetta. V2.
Suzuki gsr600 & 750. Peruskauraa. 750 "gikseri" nakutettuna kuulostaa hyvältä idealta, mutta... meh.
Triumph Street & Speed Triple
BMW F800. Näistä taisinkin jo mainita aiemmin.
Tuossa lienee yleisimmät suht modernit nakupyörät. Toki löytyy sitten Italian erikoisuuksiakin, joita en varsinaisesti ensipyöräksi suosittelisiDucati Steetfighter, Moto Morini Corsaro, MV Agusta Brutale, Benelli TNT
Sitten on tietysti Buell xb...jotain. Amerikkalaisia. Näistä en sano mitään.
Budjetillasi alkaa jo onneksi päästä yleisimmin alottelijoille suositeltujen er5 kawasakien yläpuolelle. Er6 on toki parempi kuin 5, mutta... Meh... Katso jos kiinnostaa.
Tuossa nyt ainakin jotain katsomisen arvoisia.
Viimeksi muokannut: Miikam; 23.01.2020 klo 03:32.
Ja kakka roiskusi.
http://www.miikavenalainen.net
Aika moni oli jo bandiittia ehdotellu ja sattui omissa hakuagenteissa tulla vastaan seuraava: https://www.nettimoto.com/suzuki/gsx/2494011 . Tää vois olla ihan hyvä pyörä alkuun, sopii budjettiin hyvin ja on moderni. GSX 650 F on tosiaan GSF 650 S bandiitin koko-katettu versio. Toki noita vartti-katteisia banduja on koko-kaitteilla saanut, mutta tässä suoraan tehtaalta. Näyttäisi kilsoihin ja ikään nähden ihan hyvän hintaselta. Kuristukset vaan pois.
Suzuki GSX-R 600 ´01 Kilvetön
ex - Triumph Sprint ST 1050 ABS ´10
ex - Suzuki GSF 650 S Bandit ´07
Vähän oma lehmä ojassa, sillä minulla on tulossa F800ST keväällä myyntiin. Ko. pyörä on helppo käsitellä ja voi ajaa kahdestaankin. "Ensipyöräksi" aika mainio.
Pieni kulutus ja hihnaveto plussaa.
Minulla mukaan tulee myös matala satula, jolloin lyhempikin yltää maahan. Ja kaksi pleksiä. Ja sopii koko lailla hintaluokkaasi.
Alkaa käydä tarpeettomaksi, kun noita puimureita kertyy talliin ja lapset hankkivat omia pyöriään.
Joku väitti, että "ensipyörä" ei kauan pysy. Minulla "ensipyörä" K100LT ollut reilut 15 v ja odottaa aikaa, ettei ole varaa pitää uudempaa. Viime kesänäkin käväisin Kirkkoniemessä kahvilla ja hyvin on pelannyt Nordcapin ja Gibraltarin välisellä aluella. Muualla en ole sillä käynyt. Mittarissa 187tkm, josta 100tkm minun ajoja.
Talviajo taas vaatii erilaisen pyörän, mutta ensin kannattaa keskittyä kesäajoon. Minulla soralle ja talveen 800GS.
^
Ei itse asiassa hullumpi vaihtoehto.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
En minäkäänPaitsi, että Triple R on liian hyvä "neutraali" pyörä. Ja RS:llä en pystynyt enää siististi ajamaan ollenkaan
690 Dukea voin kyllä suositella ketjun aloittajalle. Todella hauska ajettava, kevyt ja ketterä. Iso yksisylinterinen on aivan omanlaisensa voimanpesä. Viimeisen sukupolven mallissa ei juuri ole edes tärinöitäkään enää.
Tästä tuli mieleen, että jotta ei olisi tylsää niin täytyy kerran vuodessa vaihtaa pyörää. Talven aikana itse pähkäillyt näitä malleja:
Brutale 800, Duke 790, Kawasaki Z900, Monster 821, Yamaha MT-09 SP
Ja alan nyt kallistumaan tuohon jammuun (syyt: särmikäs 3 sylinterinen moottori, ulkonäkökin ok, säädettävä alusta/Öhlins takana, luistonesto, kevyempi verrattuna 821/Z900, jossain testeissä jopa väittäneet että MT-09 olisi ketterämpi kääntymään kuin Street Triple?)
Z900 taitaa olla liian lineaarinen muutenkin kuin hienon moottorinsa takia ja Duke 790? ei ehkä kuitenkaan toista herttuaa heti perään. Ja vanhempi Brutale taitaa kuitenkin olla vähän liian eksoottinen. Monsteri taas olisi...no monsteri hyvällä tapaa, mutta menisi ehkä kruisailun puolelle enemmän.
Street Triple R(old)+F650 GS"Katrin" / 15 exää + 1 r.i.p.
"Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
Kyllä ite ostaisin ihan varmasti MT-09 SP:n tuon 790 Duken sijaan. Yamahassa on niin paljon hienompi moottori (äänet, ei rytkytä pienillä kierroksilla), sekä muutenkin paljon eloisampi pyörä ajella. Eloisampi toki niin hyvässä kun pahassakin.
Mitä Kawasakiin tulee, niin Z900RS oli mun mielestä todella kiva retroksi. Äänet oli varmaan parhaat näistä vakioputkellisista uusista malleista. Oli todella paljon parempi ajaa kun cb1100rs tai rnineT.
Jos oisin uutta mopoa ostamassa, niin se olis joko MT09, Z900RS tai 690SMC.
Minä kävin tuota Jammua kokeilemassa ja pakko kyllä sanoa ettei sytyttänyt vähääkään. En tiedä mikä siinä tökki, mutta oli joka suhteessa munattoman, hajuttoman ja mauttoman oloinen. Vähän oli sellaista kolmisylinterisen ääntä tarjolla, mutta sekin oli kyllä kuristettu aika hyvin kuulumattomiin.
Street tripleä kävin myös kokeilemassa. Vaika se on pienmmällä koneella niin se oli huomattavasti enemmän mun makuun. Nyt on alla speed triple ja se isompana koneena on makea. Vakioputkillakin on aika vekkulia ääntä tarjolla.
Toki Hondaan verrattuna se kuulostaa siltä että kone hajoaa ihan just.
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
Nyt loppui pyörittely.. Sain sen verran hyvän vaihtotarjouksen 197 km ajettuun Duke 790 koeajopyörään (verrattuna kymmeneen muuhun tarjoukseen) että sillä jatketaanOsiakin tuli jo tilattua Saksasta ja Englannista vaikka ei ole edes pyörää vielä tallissa
![]()
Street Triple R(old)+F650 GS"Katrin" / 15 exää + 1 r.i.p.
"Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
Miettinyt ensipyörää tälle keväälle ja vahvimmat ehdokkaat ovat siinä vm. -04-05 tienoilla olevat Yamahan YZF R6, Kawasaki Z 750 ja Honda CB 600. Onko kokeneemmilla kuskeilla antaa risuja/ruusuja kyseisille pyörille? Tosiaan, nuo ovat vahvimmat ehdokkaat ensi alkuun, mutta olisi mukava kuulla kokeneempien kommentteja ylipäätään aloittelijoiden pärristä.
Yleismaallisemmin hakuehtojani ovat olleet 600-1000cc sportti/kyykkypyörät, mielellään ruiskukoneella hinnan ollessa n. 2-3 tonnia. Pituutta löytyy 191cm, jos se jotakin vaihtoehtoja rajaa.
Jos pituus mietityttää niin tuolla voi vähän mallailla.
http://cycle-ergo.com/
FJR -17
Saattaa olla R6 aika tiukka pyörä noilla mitoilla, minkälaista ajoa ajattelit harrastaa? Tuo R6 on peto radalle mutta jos meinaat ajaa +500 km päivä lenkkiä niin saattaa jo puuduttaa. Onnistuu kyllä mutta teettää työtä. Eurooppalaisissa on melkein järjestään paremmin tilaa kuin japseissa, kannattaa tutustua. Kawa on noista mun suosikki, itsellä se 190 cm mittaa ja tuohon jo sopii. Honda on noista vieras mutta taitaa olla myös "mopoin".
Se maksaa kuka nauttii!
CBR 600 RR oli mielestäni ainakin mukavammasta päästä ajoasennon ym. huomoiden jos vertaan Daytona 675, R6 tai vanhempi Ninja. Itse valitsin kyykyn ekaksi pyöräksi lähinnä siksi, että ajoasento oli ok kun on tullut harrastettua maantiepyöräilyä. Nyt jos olisin samassa tilanteessa valitsisin ehdottamasti nakupyörän. Paljon rennompaa ajelua mikäli ajelee paljolti taajamassa ja ei tosiaan käy radalla. Vakuutusmaksut pienemmät. Itse en lopulta jaksanut sitä vinguttamista pitkään vaikka toisen samanlaisen ostinkin. Noiden kanssa saa kyllä olla tarkkana aluksi varsinkin jos ei ole mitään aiempaa kokemusta. Nimimerkillä yhden sekunnin kylmä kalkkuna maksoi 2,5 k€![]()
Street Triple R(old)+F650 GS"Katrin" / 15 exää + 1 r.i.p.
"Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
Makuasioista ei kannata kiistellä sanoi koira, kun....
Nakupyörä, kyykky vai mikä, siinä pulmaa kerrakseen, mutta mikäli Suomen olosuhteissa aikoo nauttia moottoripyöräilystä muuallakin, kuin taajamassa tai radalla, niin riittävä kate on mukavuusmielessä ehdoton.
Katteella en tarkoita mitään Gold Wing tyyppistä ratkaisua, vaikka epäilemättä hyvin suojaava onkin, vaan lähes joka valmistajan tarjoamia malleja, joissa on eriasteisia "puolikatteita".
Omille mittasuhteille ja kypärälle toimiva puolikate ja sopiva katelasi lisäävät ajomukavuuden 80 km/h vauhdista alkaen potenssiin 10, eikä lisäkustannus ole juuri mitään.
Parhaan käsityksen asiasta saa, mikäli koeajo on riittävän pitkä ja sisältää ainakin 50 km rauhallistakin moottoritieajoa.
Tämä ei toki koske heitä, joille ei ole itselle tärkeää minkälaisella moottoripyörällä ajavat, vaan tärkeää minkälaisella pyörällä muut näkevät hänen ajavan.![]()
Tuo raja tuulisuojan hyödyllisyydestä on melko häilyvä - urheilupyörissä noin 60-120.
Alle tuon rajan jäävissä nopeuksissa päähän ja yläkroppaan tulee monilla pyörillä enemmän pöhinää kuin täysin katteettomalla pyörällä samassa vauhdissa.
Pahimmassa tapauksessa tuulisuoja aiheuttaa päätä, korvia, kaulaa ja niskaa rasittavan hakkauksen juurikin siinä nopeudessa, jota pitäisi liikenteen seassa ajaa.
Tuulisuojaa voi kyllä tarvittaessa muokata itselleen sopivammaksi, mutta se ei ole aina yksioikoisen hyvä asia, enkä pitäisi sitä mitenkään ehdottomana vaatimuksena edes kokopäiväiseen tourinkiajeluun.
Tuulen pöhinän lisäksi kate suojaa toisaalta myös märältä ja kylmältä. Katetulla sporttipyörällä teki ennemminkin mieli nostaa vauhtia sateen alkaessa, jotta vaatteet pysyivät paremmin kuivina.
Ja kakka roiskusi.
http://www.miikavenalainen.net
Alotin pari kesää sitten ajelun 31 vuotiaana ja pyöräksi valikoitu Triumphin Daytona 675. Tätä edeltävä oli Hondan NSR piikki junnarina. Tähän mennessä en ole nähnyt mitään syytä vaihtaa pyörää. Testailin pikku veljen Honda CBR 1000rr pyörää ekana kesänä ja hänen vaihdettua sen viime kesänä BMW S1000rr pyörään ja sitä testailtua olen edelleen sitä mieltä, että omani on itselleni parempi paketti. Eli tänä kesänä lähtee tuo kolmas vuosi käyntiin "ensi" pyörällä. Jos saan pidetty ehjänä myös tämän kesän, niin varmaan se neljäskin sieltä tulee.
Toki tähän saattaa vaikuttaa myös se, että rata-ajoa lähdin opettelemaan viime kesänä ja siellä Daytona tuntuu todella hyvältä. Tarkoitus on myös tänä kesänä tätä mahtavaa ajo muotoa jatkaa.
-Triumph Daytona 675 '08
-Yamaha R6R '07