Tättärää, nyt ryntää!
Screenshot_20200319-194942_Drive.jpg
Ylin käyrä uudella kansiversiolla, keskimmäinen käyrä vanhalla kansiversiolla ja alin käyrä pyörän ekasta penkityksestä talvelta 2015.
Rajat on tehty rikottavaksi ja nyt voinee todeta että viritys on kohtuullisen onnistunut.
Penkittäjän sanoin: onhan toi nyt ihan perushyvä stokkikoneeksi
Edit: säätöä liitteen kanssa, nyt vissiin toimii?
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Paine on nyt tässä nurkassa.![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
On se vaan velho.![]()
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
Ihan laulava konehan siitä tuli. Varmasti vakioon verrattuna aika mukava ajettava.
Superbike #7
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Kyllä olisi ja en ole menossa ajamaan SM-sarjaa (tai muutakaan kilpaluokkaa). Nykyisillä superstock-säännöillä ei saa tehdä oikeastaan mitään muutoksia pyörään, mun pyörässä on kymmeniä sääntöjen vastaisia muutoksia.
Tosin eipä tuossa pyörässä ole enää homologisointia, joten se ei edes kelpaa mihinkään FIM-sääntöihin perustuvaan kilpaluokkaan. R6:ssa on homologisointi enää uusimmassa mallissa.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Talven viimeinenkin moottori on kasassa ja nostettu runkoon. Toivottavasti sanonta "kulkee tai halkee" pysyy tuossakin siellä kulkupuolella
Viimeinkin on ollut aikaa keskittyä taas omaan pyörään: Racedacin konffaukseen ja muihin saloihin. Johtosarjahommissa ei sinänsä ole mitään uutta tai ihmeellistä, olen noita johtosarjoja räpläillyt ennenkin ja joskus tehnyt palkkatöissäkin jotain sen suuntaista.
Itse datailu onkin sitten vallan hepreaa ja muutama vittusaatana onkin saattanut Lakkivaarin Taikatallilta kuulua iltahämärissä. Dacin konffaaminen ja runnominen racechronodataan on varsin yksinkertaista, jos tietää mitä on tekemässä. Jos ei tiedä, niin päätä saa raapia, kysellä kavereilta ja foorumilaisilta tyhmiä. Ihan päivittäin
Yamahassa kun on tuo ride-by-wire kaasu, niin pöllin ecun johtosarjasta sekä kaasunasennon että läppärungon asennon. Lisäksi kun on toi blipperi nyt asennettuna, saattaa sen säätöön tai vianetsintään olla tuosta läppärungon asennosta iloa.
Tuossa sininen johto on otettu liittimen kautta eculta blipperille ja vihreät johdot ovat tps tiedot. Tuon mustan suojan kun kuorii auki, niin mahtuu johdot liittämään johtosarjaan. Tekniikaksi valitsin tässä jatkosjuotoksen, mikä sopii hyvin ahtaisiin paikkoihin.
IMG-20200402-WA0001.jpg
RPM:n otin VR-adapterin kautta suoraan kampiakselin asentotunnistimelta. Koodatessa toki en tajunnut, että se antaa 21 pulssia kampiakselin kierroksella. Onneksi foorumi pelasti tässäkin tilanteessa, ennen kun ehdin nakkaamaan koko purkin metsään. Toiseen kanavaan voisi laittaa vaikka nopeustiedon eturenkaalta jos jaksaa tai kokee muuten tarvetta.
Jarrupaineanturin ostin Teemulta, kun sillä sattui semmoinen olemaan ylimääräisenä hyllyssä. Kauppaan sisältyi myös anturin kaapeli ja pieni pätkä jarruletkua sopivilla liitoksilla. Tämäkin virittelyn kanssa meni muutama ilta, koska ilmeisesti johto ei ole alkuperäinen kuten oletin. Johtojen värit eivät siis täsmää valmistajan datasheetin kanssa ja sen keksimiseen meni hetki. Toinen hetki menikin arpoessa että mikä niistä piuhoista on mikä, hauskuutta tietysti lisäsi se että yksi niistä neljästä on käyttämätön, vaikka anturissakin on neljänapainen liitin
Kokeeksi laitoin anturin tuplabanjolla jarrusatulaan. Tämä ei kuitenkaan liene kovinkaan toimiva ratkaisu ilmauksen kannalta, joten tarvii varmaan teettää uudet jarruletkut yhteisellä lähdöllä pääsylinteristä ja laittaa anturi sinne.
IMG-20200402-WA0002.jpg
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Tiedän tunteen![]()
Vaan ai että sitä onnistumisen tunnetta, kun saa syötettyä siihen purkkiin sen muutaman merkin koodin, jolla saa datan näyttämään oikein chronossa.
Miten meinasit koodata sen jarrupaineen? Mulla näyttää nyt about 1600, kun oikein miehekkäästi puristaa kahvasta. Mietin vaan, että kannattaakohan sitä edes yrittää skaalata näyttämään 0-100%, kun se 100% on aika vaikea määritellä.
cbr600rr -04
Ihan täydellä kahvan puristuksella toi mun anturi näyttää 700 millivolttia. Pistin ihan tylysti jakajaksi 7, tarvii sitä sitten säätää ajossa saadun datan perusteella. Vetää sit vaikka Alastaron paluutiellä takapyörä ilmassa jarrun ja kattoo siitä mikä on 100%. Kai tuossa on tärkeämpi että voi vertailla mitä se näytää, kuin se absoluuttinen arvo.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Juu näin mäki sanoisin, että kunhan sulla on referenssi että mikä voimakkuus antoi tämän lukeman, ni pystyt suhteuttamaan tekemises siihen. Toi takarenkaan ylös jarruttaminen mitä Tumppi ehdotti on ihan hyvä lähtökohta sille jarrun "maksimi" mittaukselle, ei toki kaikenkertova koska perä saattaa tulla ilmaan jo liian suuren raken ja iskarien toiminnan vuoksi. Mutta ihan toimiva lähtökohta.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Ylipäätään kaikessa ajamiseen liittyvässä datassa on paljon tärkeämpää se että miltä se käppyrä näyttää/ millä tavoin/ kuinka nopeasti/ missä kohtaa se muuttuu, ja miten se sijoittuu muihin käppyröihin nähden.
Eri asia on sitten jos tunataan esim moottoria, sytytystä ja polttoaineen syöttöä, niin siinä numeerinen arvo ollee sitten se tärkeämpi.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Tästä tuli muuten mieleeni, että minkälaisia luotettavia hidastuvuusmittaustuloksia porukka on saanu GPS:ltä tai muulta dataloggerilta?
Itellä muistaakseni 2018 oli GPS:n mukaan 1.6G paras hidastuvuus minkä sain aikaiseks, ja siitä ei kyllä enää paljoa kovempaa pystyny jarruttamaan ennenku alkoi eturengas karkaamaan pikkasen. Kyseessä oli siis Alastaron uus pinnoite silloin.
Lähinnä siis pointti on se, että jos onnistuu saamaan 1.6G hidastuvuuden aikaan, ni voiko sitä pitää "100%" jarruna, vai irtooko vielä kovempia lukuja jollakulla?
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Nyt oli niin iso ero, että oli pakko käydä tarkistamassa Chronosta että mitä lukemaa olin kattonu, ja hyvä että tuli puheeksi, koska se valittu kenttä oli "Max G - Lateral Acceleration"
Vaihdoin siihen ton "Min G - Longitudinal Acceleration" ni nyt sain minäkin kyseisistä seteistä 1,2 - 1,3G joten ihan samoihin osuu.
Eli tuo 1,3G varmaanki on sellanen hyvä "lähtökohta" 100% jarrulle.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Tälläistä palvelun pitää olla! Porvoon Mittaletkulle 10++ arvosana
Jarruletkuasiaa pähkäiltyäni soitin perjantaina Mittaletkuun. Selitin asiani ja myyjän kanssa palloteltiin ideoita hetken. Myyjä sanoi, että piirrä kuva mittojen kera ja laita sähköpostiin, niin katsotaan mitä voidaan tehdä.
Viikonloppuna otin mitat ja piirsin varsin karkean suunnitelman. Otin vielä pari kuvaa banjojen asennoista ja kulmista. Sunnuntaina pistin sähköpostin liitteineen firmaan. Maanantaina aamupäivästä soi puhelin, myyjä halusi tarkentaa ja varmistaa muutaman jutun.
Iltapäivällä soi puhelin uudestaan. Myyjä soitti, että letku on valmis, laittaa laskun sähköpostiin ja paketin tulemaan vielä tämän päivän lähetykseen. Tänään tuli päivällä viesti, että letku on noudettavissa noutopisteestä. Taas on pääsiäiselle puuhasteltavaa.
IMG-20200408-WA0002.jpg
Ennen siis oli jarruletkut vedetty suoraan pääsylinteriltä satuloille. Nyt saan liitettyä saman tuplabanjon alle jarrupaineanturin, jolloin sen saa sijoitettua piiloon etukatteen alle ja ennen kaikkea siten, että ilma pääsee pois anturin linjasta.
PS. Punainen on nopea väri![]()
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
^Itellä oli toisessa letkussa tuo Y-haara anturille. Oli kyllä karvan kettumainen ilmata, mutta onnistui jarrupaineanturin liitintä raottamalla. Tuo erillinen letku anturille lienee kyllä parempi ratkasu.
Superbike #7
Mulla taitaa olla juuri samalla lailla, pääsylkän tupla-banjolta lähtee oma letku anturille.
Kyllä siitä vielä hyvä R6 tulee. Keulaan kiinanpojan alustapotikkaa?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tuolta kun laittaa ton 666cc big bore strokerin tilaukseen, niin ei ihan heti löydy nopeampaa kusiaista. Vaatimattomasti 12k USD. Tarvii varmaan vähän tehdä ylitöitä?
http://www.danosperformance.com/Yama...%20Package.htm
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Pikkusen sitä ehti pääsiäisenäkin tallissa hääräämään. Sovittelin uuden jarruletkun paikalleen ja värkkäsin letkulle kiinnityksen alakolmioon. Mitkään suunnitellut klemmarit eivät sopineet paikalleen, joten oli tyydyttävä kumiholkkiin ja nippusiteisiin.
IMG-20200413-WA0011.jpg
Myöskään anturin kiinnitykseen suunniteltu kiinnike ei sopinut paikoilleen. Tilaan on muuten yllättävän vähän, toi oli suunnilleen ainoa paikka ja asento missä anturi mahtuu olemaan. Vaikka ohjausta on rajoitettu, niin keulan liike kääntyessä syö ylimääräisen tilan. Nipparilla kiinni kaasuvaijeriin oli tässä kohtaa ainoa vaihtoehto. Hiukan lyhyemmällä letkulla tilaa olisi ollut enemmän.
IMG-20200413-WA0010.jpg
Jarrusatuloiden korjaussarjat ovat matkalla, joten lopulliset testit jää tuonnemmaksi.
Näin kaikki osat olivat löytäneet paikkansa, joten pystyin tekemään lopulliset johtojen linjaukset ja niputukset racedacia varten. Johtoihin puristin päätyholkit ja niputtelin piuhat.
IMG-20200413-WA0009.jpg
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha