Sivu: 9 / 9:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 789
Tulokset 241:stä 244:een 244:sta
    25000km takana. Reginat on pyöriny nyt 15000km, tammikuussa sutaisin niihin vaihteistoöljyä kun tehtaalta oli tullut sellainen suositus seisokkia varten. Jäykkiä lenkkejä ei ole ilmennyt, oli hitusen venynyt. Vaihdan eturattaan tässä lähipäivinä. Saattaa olla että öljyän ketjun siinä samalla, on se o-renkaiden kannalta kuitenkin hyvä. Ei paha jos pari kertaa kesässä rasvaa, se mulle kelpaa hyvin. Joutuishan rasvariinkin lisäämään öljyä ja keppivetoiseen vaihtamaan öljyt (no ei kai kahta kertaa kuiteskaan).

Vaikuttais siltä että kulutus on hitusen pienentynyt. Mittaristo näyttää noin 5,8 kun ajelee 100-80 teitä pienellä inflaatiokorotuksella. Viimeksi tankatessa kun tein jakolaskun, niin tulos oli 5,39, kumma kyllä siis vähemmän kuin mittaristo väittää. Sama on toistunut muutaman tankkauksen ajan. Soppa kyllä maittaa jos kuutosella pitää yli 7000 kierrosta.

Saattaa olla että huomenna tulee lähdettyä pienelle reissunpoikaselle. Olen ajellut Norjaa osamaksulla, ja kauhukseni huomasin että käsiraha on jäänyt suorittamatta, eli Kirkkoniemen ja Grense Jakobselvin välinen osuus. Tiä sitten miten onnistuu.
    Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 11.08.2022 klo 12:21.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
    Normireginoilla pääsi n. 25tkm, mikä oli huonona pidetty suorite. Mielenkiintoista seurata miten nuo huoltovapaat pärjäävät.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
    Toinen keikka Norskeihin heitetty, 3000km siitä tulee vaikka kuinka yrittäis lyhyen ajaa. Uusi eturatas ja ketjulukot olivat saapuneet reissun aikana, ja ajattelin että kyllä se eturatas 18000km ajettuna alkais jo olla kypsä. Hieman yllätyin kun poistin suojakannen, ratashan näytti hyvältä:
    nyk.jpg
    Jätin sitten vaihtamatta toistaiseksi.
    Vertailun vuoksi alkuperäinen ratas jonka vaihdoin 9500km ajettuna samalla kun asensin Reginat:
    origratas.jpg

Silmämääräisesti tarkasteltuna näyttäisi jopa että tuo 9500km vakioketjulla olisi syönyt ratasta enemmän. Rattaan ulkosyrjä on kyllä hieman oudosti kulunut, ihan kuin (etu- tai taka)ketjupyörän offsetti olisi väärä. Ainahan siihen vähän jälkeä tulee mutten noin paljoa ole huomannut aiemmissa pyörissäni.

Toistaiseksi siis HPE-ketju näyttää hyvältä. Jos se kestää vaikkapa sen 25000 tällä huoltomäärällä niin olen tyytyväinen. Tarkistan eturattaan ja ketjun kunnon uudelleen 2000-3000km kuluttua kun tulee seuraava takisvaihto.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  4.  
    Nyt olis sitten 20000km Reginalla takana. Vaihdatin eturattaan uuteen 30 000 huollossa, samalla laitettiin takaisin 5800km ajettu alkuperäinen takarengas. Olin sen vaihtanut varulta uuteen kun viime vuonna olin reissuun lähdössä ja arvelin että se saattaisi loppua kesken matkan. Jemmasin sen kuitenkin liiteriin kun pintaa näytti jonkin verran olevan. Sen jälkeen on kulunut kaksi takista, kumpikin kesti noin 12000km, joten orkkiksella on vielä reilut 6000km kilsoja jäljellä, etenkin kun se oli alla sisäänajon, ja muutenkin laite uutena sai aika kevyttä kättä.

Mutta palataas ketjuun. Huollossa ei ketjuun tai sen säätöihin kajottu (kun olen sen halunnut hoitaa itse). Eturattaan pystyi vaihtamaan ketjua katkaisematta. Ketju oli hiukan löysällä, joten kiersin säätöruuveja noin yhden kierroksen, taka-akseli liikkui ehkä noin millin. Shifteri toimii paremmin, se ei tykkää liian löysästä ketjusta.

Ohessa kuvat eturattaista, 1. on orkkisratas jolla siis on ajettu 9500km, 2. rattaalla puolestaan 20000km.
    eka.jpg toka.jpg

Vaikuttaa siltä että Regina on rattaille ystävällisempi kuin rasvattu ketju. Kuvista näkyy että kun molemmissa (siis etu- ja takarattaassa) on parillinen määrä hampaita, ketjun sisemmät levyt osuvat aina samalle hampaalle. Eipä sillä ole käytännön merkitystä, tärkeintähän on hampaan vetopuolen kuluminen. Ketjun olen rasvannut yhden kerran, tammikuussa sutaisin siveltimellä siihen vaihteistoöljyä.

Veenelkku on kyllä selvästi ystävällisempi voimansiirrolle kuin roteva V2. Edellisessä takis kesti 6000-8000 km ja eturatas oli 15000km kohdalla jo selvästi kulunut, vaikka siinä oli 530-ketju ja V4:ssä 525.

Toistaiseksi siis ketju on toiminut luvatulla tavalla (paitsi että olihan se hieman löystynyt) ja Pro-oiler -paketti saa pysyä tallin hyllyllä. Myönnetään että olen positiivisesti yllättynyt. Pitäisi kyllä vielä kontata pyörän vierellä ja tarkistaa onko jäykkiä lenkkejä...
    Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 14.09.2022 klo 17:55.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
Sivu: 9 / 9:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 789