Tänään tuli pyörä. Onhan se. Elektroniikkaa piisaa, mutta se toimii. Ajelin vähän ja alusta oli aika napakka jo Touring-asennossa näillä routavaurioilla. Napista pehmeämmälle niin selvä ero. Euro 5 äänet on pöljät, kun tyhjäkäynnillä ne on ihan ok, mutta kun lähtee ajamaan niin hiljenee. Akra (ei Euro 5) ei ole tullut vielä. Pyörä on kyllä melkoinen edistysaskel mihin tahansa verrattuna. Katekin toimii ilman pyörteitä ja oikea asento löytyy helposti. Ja adaptiivinen vakionopeudensäädin, penkinlämmitin, kahvanlämmittimet, automaattinen jousitus. Lista on loputon. Tämän enempää ei kyllä tarvi mitään. Kejunvoitelija pitäisi johonkin sulloa. Kuulostaa välillä selkeästi Ducatilta jo vakioputkella.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Onnittelut! Hyvältä kuulostaa. Saapa nähdä milloin oma laite materialisoituu.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Se Sygic + Ducati Connect systeemi aiheuttaa enemmän harmaita hiuksia, yhdistyy - ei yhdisty - katkeaa - ei enää löydä - känny kuumenee liikaa - toiminto keskeytyy yms.
Kännytila tankin päällä on tosi tiukka/ahdas, älä työnnä kovin syvälle, vaikea saada pois sieltä
Jos navikointi on tärkeä, osta suosiolla Garmin kaveriksi, tai käytä puhelinta tangossa.
Adaptiivisesta vakkarista pari hassua juttua:
-maaseututiellä vakkarilla kruisaillessa tulee mutkissa ylläri, kun riittävästi kallistaessa vakkari hidastaa vauhtia, koska sen mielestä ajetaan epämukavan noipeasti mutkassa.
-hitaamman ajoneuvon takana pelkkä kaistanvaihto ohitukseen lähtiessä ei aiheuta kovin ripeää kiihdytystä, pitää avustaa kaasua kiertämällä
-yllä olevassa tilanteessa vilkun päälle laitto aiheuttaa ripeämmän kiihdytyksen, koska indikoit vilkulla ohitukseen lähtöä
-tässä samaisessa vilkun käytössä on sellainenkin ylläri, kun jos oletkin kääntymässä tieltä pois, niin vilkun käyttö aiheuttaa yllättävän/tarpeettoman kiihdytyksen![]()
Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
Eihän se vakkari mistään voi tietää, mitä aiot erilaisista vaihtoehdoista aiot juuri nyt tehdä. Pitäisi olla oikea autopilotti, johon ohjelmoitu reitti, niin osaisi käyttäytyä oikein ohituksessa ja risteyksessä.
Ripeä kiihdytys ohitukseen lähtiessä taas säikäyttää jonkun kuskin ja pyörä karkaa hetelikkoon ja valmistaja käy käräjiä korvauksista. Tai sitten pyörä kiihdyttää itsestään ylinopeuteen ja saat sakot. Kenen on vastuu?
Kallistaessa hidastaminen taasen ihan luonnollista turvallisuuden lisäämistä. Vähän alkaa jo tuntua siltä, että onko menty moottoripyörän teknokikkailussa liian pitkälle. Olen varmaan liian vanha.
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Sygiciä tossa räpläsin vaikkei pyörää vielä olekaan. Ei näytä vesistöjä mitä pidän puutteena. Kokeilin sitten ihan google mapsia, känny taskussa ja spottari soimassa. Sepä toimikin yllättävän hyvin, kääntymisohjeet tuli oikea-aikaisina ja soitto jatkui ilman turhia taukoja.
Äkikseltään en löytänyt miten kännyssä saisi reittiä venyteltyä mutkille, olisko vinkkiä?
Ihan samalla lailla toimii adaptiivinen vakkari Minissäkin. Esimerkiksi liikenneympyrään ajettaessa se toimii nätisti kunnes peesattava poistuu havaintosektorista. Silloin pilotti päättaa laittaa tavoitenopeuden, joten se aiheuttaa pienen tykytyksen. Ja jos edellä ajava on kääntymåssä oikealle, ei pilotti sitä tajua vaan pysyttelee turhan kaukana...pitääkin tossa tilanteessa kokeilla vilkkua.
Kolmas juttu on, että jos pyyntö on vaikka 90 ja peesailee 50 alueelle, niin peesattavan kadotessa vakkari pyrkii nostamaan siihen 90, vaikka auton kartta tietääkin rajoituksen. Olispa hyvä jos se oletuksena vaihtais pyynnöksi vaikka 60.
Mut ehkä sitten joskus. Onhan noista rajoitteistaan huolimatta suuri hyöty.
Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 21.05.2021 klo 12:10.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Googlemaps taskussa toimii A to B, mutta useamman kauttapisteen kanssa tulee ongelma kun jokaisella kauttapisteellä pitää kuitata saapuminen tahtoen jatkaa kohti seuraavaa pistettä, eli taskusta pois hetkeksi.
Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
En aio edes kokeilla mitään sygiciä. Kännykän ehkä kytken, jos lähden pitemmälle matkalle. Vain siksi, että näen jos joku tärkeä soittaa. Musiikin tai radion kuuntelua voisi kokeilla. Laitoin TomTomin tähän vaihteeksi kun sain edullisesti. Vakkari on lähes välttämätön ettei saa sakkoja matka-ajossa ja eihän se adaptiivinen voi toimia tässä sen paremmin kuin autossakaan missä siinäkin tulee välillä häiriötekijöitä. Rengaspaineet oli liian korkeat kun testasin lenkin jälkeen niin ehkä siksikin tuntui kovahkolta. Bensa näyttää maistuvan kun näytti 7,8 l/100km kulutusta vaikka ajelin sisäänajoa rauhallisesti.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Jotenkin olin ite hahmottanut vakkarin ainoastaan konetien varusteeksi.
Todella uusi asia lukea niiden käytöstä mutkatiellä tai liikenneympyrässä.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Adaptiivivakkarin käyttöalue on paljon laajempi kuin tavallisen. Ei sitäkään mutkatiellä tartte, eikä tahallaan liikenneympyrässäkään. Se nyt vaan toimii niin hyvin kun on muuta liikennettä että se jää helposti päälle kun ajaa jonkun perässä ympyrään.
Mieluiten hakeudun kyllä paikkoihin joissa ei ole muuta liikennettä, siellä vakkaria ei tarvita.
SF 1098S
MTS V4S Sport
En saanut Oneplus Nordiin Ducati connection appia toimimaan ollenkaan. Poistin sen ja paritin normaalisti, toimii Spotifyit ja puhelin. On kyllä täydellinen pyörä lukuunottamatta Euro 5 pakoputkea ja korjeahkoa kulutusta.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Itse ajoin 800km ennen kuin luovuin pelistä, siihen saakka ajotietokone antoi keskikulutuksen 6,3 l/100km.
Oikeasti toivoisin että olisin voinut jakaa Mikon mielipiteen laitteen hyvyydestä.
Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
Emme olleet luotuja toisillemme ja jatkoimme eri teitä.
Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
Nyt voisit kyllä vähän avata. Mikä siinä ei tuntunut hyvältä? Pleksi/kate on paras mitä olen ikinä ajanut, moottorin luonnekin on hyvä touringilla kun laittaa enginen high, luistonestoa muutaman pykälän pois ja samoin vähentää keulimisenestoa. Tutkat ja adaptiivinen vakkari toimii kuin ajatus. En keksi mitään muuta moitittavaa kuin äänet vakioputkella ja kulutus. No ehkä se kiertää aika paljon, mutta kierrokset ei häiritse samalla tavalla kuin esim. S1000XR:ssä. Alavääntö ei ole niin vahvaa kuin V2:ssa, mutta se on tasaisempaa.
Elektroniikkaa voi tieten olla liikaakin, mutta ei asetuksia tarvitse muutella kun löytää hyvät.
Kulutus on ollut reilusti yli 7, vaikka olen pyrkinyt ajamaan rajoitusten mukaan.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Pahin ongelma oli värinät, 300km ajon jälkeen kädet, perse ja jalat oli puuduksissa, en voinut kuvitellakaan useamman päivän Euroopan turneen tekemistä, matkapyöräksi sen kuitenkin kuvittelin soveltuvan.
Muita enemmän tai vähemmän itseäni ärsyttäviä ominaisuuksia oli pitkä lista:
1. Lyhyet välitykset, satasen vauhdissa jo yli 4.000rpm jolloin värinät alkavat
2. Todella ohut/voimattoman tuntuinen veto alle 4.000rpm, joten värinäaluetta oli vaikea vältellä
3. Säksättävä moottoriääni, se ainoa ääni mitä sieltä kuuli oli epämiellyttävän epäilyttävä
4. Ketjujen ruoskiva rallatus ja pomppiminen, ikään kuin olisi tosi löysällä vaikka ei ollutkaan. Tätä ääntelyä ei voinut olla kuulematta.
5. Ducati Connect systeemi kokonaisuudessaan, yhteyksien katkoilu ja yleinen toimimattomuus
6. Puhelinkotelon pienuus, lukitsemattomuus ja kuumuus (yhteys katkeaa puhelimen kuumentumisen takia)
7. Keyless ride ei ylety tankinkorkkiin eikä laukkuihin
8. Märällä ajon roiskeet ihan joka paikkaan
9. Bensankulutus ja sitä myöden range tankillisella
10. Blind spot radar toimii vain takaa saapuvien osalta, ei esim ohitettavien osalta
11. Pienet/lyhyet jalkatapit
12. Adaptiivisen vakkarin toiminta mutkateillä
Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
Sitähän sattuu, että kemiat ei natsaa varsinkaan kun ei ole koeajanut ennen kauppaa. Parempi onkin erota heti. Alla omia kantoja kyseisiin seikkoihin:
Onpa outoa nuo värinät, minä olen pitänyt aivan värinättömänä. Jos ihan tarkka olen niin eturengas ei ole ihan täysin tasapainossa. 1. Välitykset on minusta aivan normaalia, että kierroksia on yli 4000 satasen vauhdissa. 2. Voimaa on hyvin kun ottaa rajoittimia pois, keula kevenee aina. 3. Säksätys on totta, mutta Ducatit säksättävät. Multistrada 1200 ääneen en tottunut minäkään, se vaan ei ollut hyvä vaika vaihtoi vaimenninta. Tämä kuulostaa välillä jopa vähän samalta kuin Desmosedici. Odotan Akran myötä parannusta asiaan. 4. Ketjut kuuluvat joskus, mutta en ole huomannut häiriöksi kun on oikea vaihde päällä. 5. Ducati Connect on susi, en saanut toimimaan mutta syytin asiasta minun huonoa puhelinta. En tiedä mihin tarvitsisin Connect appia niin otin pois samantien. 6. Puhelinkoteloon laitoin kaikkea muuta pientä kuin puhelimen, mm. Korvatulpat, maskeja ja laturin. 7. Keyless ride toimii tankinkorkkiin, laukkuhin ei. Olisi kyllä hyvä laukkuihinkin. 8. Sateessa kastuin normaalisti. 9. Bensaa syö paljon ja olen myös moittinut sitä. Tankillisella pääsee varmaan 300 km. 10. Blind spotin pitääkin toimia vain takaa tulevien osalta. Jos ohitan niin tiedänhän minä, että ne on siinä. Minua häiritsisi, jos ohitettavatkin näkyisivät. 11. En ole huomannutkaan, pitää katsoa. 12. Minusta adaptiivinen vakkari toimii täydellisesti ja paremmin kuin monissa autoissa. Olen positiivisesti yllättynyt. Ei sen ehkä tarvitsisi toimiakaan tosi mutkaisella tiellä, esim. jos en pitäisi tavallistakaan vakkaria kyseisellä tiellä niin en varmaan tätäkään.
Mitä ajattelit tilalle?
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
1. Mutta kun ne värinät alkaa siitä satasen vauhdista, niin matkavauhti jää melko matalaksi
2. Rajoittimia? Vältellessäni yli neljän tonnin kierroksia voimaa on ohuesti
3.
4. Oikea vaihde, ettei ketjujen ruoskiminen ja rallatus olisi kuulunut, ei ollut ainakaan silloin kun kierrokset alle neljän tonnin
5. Connect appia mainostetaan gepsin korvaavana, sillä pitäisi voida navikoida vaan ei voi
6. Maskien pitoon se ehkä sopisikin, muuten hyödytön, tosin usb laturia ei tarvi maskeille
7. Tankinkorkkiin ei keyless ride toimi, paitsi jos investoi sen 400 euroa lisävarusteeseen, vakiona sitä ei missään versiossa
8. Sitä vettä roiskuu joka paikkaan kun ns kurasuojat puuttuu
9. Se bensankulutus sinänsä pikku juttu, mutta olematon range rasitti
10. Ohitettavista aina joskus joku urpo saa päähänsä kiihdyttää
11. Riippunee myös kengänkoosta
12. Makuasia ja tottumiskysymys, mielestäni puuttuu liian hanakasti vauhtiin kun hiemankin enemmän kallistaa mutkaan
Eipä noita vaihtoehtoja kovin montaa ole, kun kaikki em. ärsyttävät piirteet koettaa eliminoida. Satasen vauhdissa nyt 2.000 rpm![]()
Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
Hienoa kuulla kokemuksista.
Hieman ihmettelen noita värinöitä, niistä en löytänyt mitään mainintaa vaikka kahlasin ennen tilausta läpi kaikki videot mitä löysin. Oma saapuu ilmeisesti huomenna Treelle joten viikon kuluttua saatan olla viisaampi. Kulutuksesta sen verran että eipä vanhallakaan (1200) olisi juuri yli 300 päässyt, hinkillä kävi mielellään siinä 250-270km paikkeilla (on se reissussa vähän niukasti).
No, viikon päästä viisaampi, toivottavasti.
Edit: ketjuista... ettei vaan olis käyny vanhanaikaiset eli ketjut kiristetty. Silloin varmasti värisee ja nypyttää. Ei olis ensimmäinen kerta kun uudesta pyörästä pitää ensi töikseen säätää (löysätä) ketju.
Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 01.06.2021 klo 14:55.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Oli pakko käydä testaamassa ja yrittämässä etsiä värinöitä. Niitä ei ole. Ei millään kierrosalueilla. Kajlla on täytynyt olla virheellinen pyörä. Lähinnähän tuo on sähkömoottoria. Tsekkasin myös kierrokset 100 km/h TomTom Raiderissa on 107 mittarissa ja kierroksia näyttäisi olevan n. 4400 rpm. En myöskään pidentäisi kokonaisvälitystä tai haluaisi pidempää kuutosta, kuten esim. KTM pilasi 1290 Superadventuren. Hyvin tuo liikkuukin kun keula kevenee ainakin nelosella vielä. Ei se kyllä mitenkään räjähtävää voimaa ole, mutta minusta aika sopiva tuommoiseen pyörään.
Voin myös suositella Cardon Freecom 4+ kypäräpuhelinta. Parhaat soundit mitä olen kypärässä testannut ja parani vielä kun laitoin JBL 45 mm audio kitin. Radiokin toimi mitä tuossa testasin toisin kuin vanhassa Scalariderissa.
Mietin vielä sitä kastumista. Huggeri on iso ja takalokari rekkariin asti peittää hyvin. Mutta vettä voi tosiaan tulla suoraan kintuille ja syliinkin niistä trendikkäistä spoilereista tai ilmanohjaimista. Mulla ne jää kaatumarautojen alle niin en oikeastaan huomannutkaan niitä. Nehän ohjaa kaiken suoraan renkaasta ylös downforcen ohella. No ehkä ne viilentää Italiassa. Harrikassa noissa olisi jotkut perhosläpät varmasti. Ehkä joku alkaa tekemään tähänkin läppiä.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Tee Mikko sellainen testi maantie vauhdissa, laita vakkari päälle ja aja ilman käsiä, niin näet kuinka peilit tutisee yhtäkkiä![]()
Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
Tein sen ja siitä päättelin, että eturengas ei ole ihan tasapainossa. Ei peilit paljon tärise eikä riipu vaihteesta tai kierroksista vaan vauhdista se vähä minkä huomaa eli tasapainotus tai renkaan pyöreysongelma. Niin vähän ettei viitsi ruveta tasapainottamaan. Nimenomaan peilien varsista ja peilin nurkasta tunnustelin mahdollisia värinöitä.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Peili/tanko yhdistelmällä on aina joku resonanssitaajuus. Heikkokin sillä taajuudella tuleva heräte aikaansaa väpätystä, etenkin kun häviöt on pienet. Jos käsi on tangolla, häviöt kasvaa ja resonanssitaajuus muuttuu. Kahvanpääpainolla voi myös muuttaa resonanssitaajuutta (alemmas).
SF 1098S
MTS V4S Sport
No anyway, mulle se ei passannut, joten se siitä ja mä hävisin 5 tonnia. Poistun tästä keskustelusta.
Matka jatkuu ilman moisia ongelmia, eilen ja tänään yhteensä liki tuhat km.
Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
SF 1098S
MTS V4S Sport