Hei,
Tänään pyörä päätti jättää tielle toistamiseen tänä kesänä. Viimeksi oli mennnyt tasasuuntaja.
Elikkäs vauhtia oli about 50km/h, kun pyörästä vaan yhtä-äkkiä hävisi kaikki sähköt ja kone sammui. Samalla ilmoille tulvahti selkeä palaneen käry. Kun kotipihaan pääsin 1km pyörä jumpan jälkeen, niin tarkistin että akku on vielä hengissä ja tankin alla kaikki johdot näytti ehjiltä. Tai ainakaan silmämääräisesti mikään ei näyttänyt palaneelta.
Mistä kannattaa lähteä vikaa etsimään? Pyörään ei siis tule sähköjä avainta kääntämällä.
Sulake varmaan poks ainakin, mutta mitäs sitten? Jokuhan senkin polttanut. Voisiko olla vaihtovirtageneraattori pamahtanut tai mennyt oikkariin?
Edit: Pääsulake kärähtänyt. Ei varmaan ihan pelkkä sulake saa moista käryä aikaan.
Viimeksi muokannut: Willkey; 23.06.2019 klo 22:27.
Joku isompi plussapiuha hangannut itsensä runkoa vasten. Tai miinus irronnut ja maat hävinneet. Silloin ei kyllä paljon käryä synny.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Jännitteensäädinhän noissa on tyyppivika. Kannattaa tarkistaa latausjännite.
Superbike #7
Oisko staattori kärynnyt? Helppo mitata staattorin liittimestä onko käämit ehjät. Minkälaisen regun vaihdoit kun se kärähti? Oliko kiinan kampe vai joku laadullisempi versio?
Lähetetty minun motorola one laitteesta Tapatalkilla
<p>-</p>
Laitoin tilalle tän MOSFET version. https://www.rmstator-europe.com/en/6...-t1300823.html
Eile just testasin jännitteet tyhjäkäynnillä anto n. 13,60V ja 4000 rpm oli 14,00V.
Testasin noi ku huomasin, et ledinäytön valot vilkku eile liikennevalois.
Kyllä toikin oire aika vahvasti voisi viitata siihen, että regu on jo silloin pätkinyt, ja nyt antautunut lopullisesti. Tosin tuo ei sikäli sovi kuvaan, että sanoit tuossa edellä että ”akku on hengissä” ja että pääsulake on ehjä, mutta pyörä silti mykkä. Tai siis riippuu tietty siitäkin, että tarkoittiko tuo akun ”hengissäolo” sitä, että totesit jollain keinolla siinä olevan virtaa?
Joo o.. reguhan se paskana... taas.
Stator näyttää lukujen valossa olevan kunnossa, mutta kannattaa varmaan repiä auki kun jo toinen regu näin lyhyeen aikaan.
Ilmeisesti regu posahtaessaan tuhosi myös pääsulakkeen. Kaikki johdot näyttää ehjiltä ja liittimetkin näyttivät kaikki ehjiltä, kun avansin jokaisen. Toki uudessa regussa oli jo itsessään uudet johdot+liittimet.
Ottamatta kantaa ostamasi säätimen laatuun, omasta vanhemmasta Trumpasta kypsähti Mosfet-säädin kahdessa viikossa, toden näköisesti oli heikkolaatuinen Itämaan viritys. Seuraava säädin on kestänyt jo kaksi kautta. No staattorit on kanssa olleet Trumpien kulutuskamaa. Sulakekotelo kannattaa käsitellä liitospuhdisteella ja hapettumissuojalla kerran kaudessa (varsinkin jos säilyttää pyörää sateelta suojaamattomana).
NM: Luukas oli hieno apostoli...mutta surkea sähkäri![]()
Nämä kestää ainakin Ducateissa: https://www.electrexworld.co.uk/index.html
Scuderia Schiamazzo
-----------------------------
Ducati 1198S | 749R | Monster S4RS
"Recall on all Street Triple, Street Triple R and Daytona 675 models built between 2005 to 2009. The models affected may have a dodgy regulator/rectifier which can overheat and prevent the charging system from working properly." - Tää tosin tullut jo 2012, mutta jos pyörä 2005 - 2009, niin hae / asennuta jälleenmyyjällä uusi jännitteensäädin jos tuota ei ole pyörääsi tehty. Mikäli tuo alkuperäinen osa sulla edelleen on jostain syystä tallessa.
Itse just tänä keväänä hain jälleenmyyjältä uuden jännitteensäätimen 08 Stripleen. Olisivat tahtoneet vaihtaa osan huollossa, mutta pienen vänkäämisen jälkeen antoivat mulle uuden säätimen vanhaa vastaan itse asennettavaksi. Joku Mosfetin regu tuo oli, mutta mallia en nyt just tähän hätään muista. Samalla meni staattorikin ja tähän tuli tilalle joku eBay tarvikeosa. Eipä tuo lopulta mitään mulle maksanut kun liitin toimi vain väärinpäin, niin myyjä palautti tuosta rahat mulle. Saa nähdä kauan kestää. Alkuperäinen tarvikeosa pirun kallis.