Moi!
Maanantaina olin viettämässä oikein antoisaa ratapäivää Pesämäellä, neulansilmästä kun runttasin kakkosella ulos alkoi hirveä kolina kuulua ja ketju hakkaamaan ylös alas. Luonnollisesti rauhassa sisään, pyörä kärryyn ja tutkimaan. Noh, mitä tuossa tutkailussa huomasin oli että rattaat olivat hiukan kuluneet, ei mitää hätää siis! Lähdin ja ostin uudet ketjuja myöten. Ajattelin että olipa helppoa, kauhea kolina johtui siis varmaan vain ketjun hakkaamisesta, vika löytyi ja korjauttu hetkessä.
Sitten se hauska osuus. Rupesin irroittamaan eturatasta ja huomasin että tämä vaihteiston akseli missä eturatas on kiinni heiluu. Tässä kohtaa fiilis about. En tuota räjäytyskuvaa tutkailemalla ole selville saanut että mistä tämä voisi johtua, osaisko joku arvailla mikä tässä on homman nimi?
Pääasiassa polkupyöräilen.
No vaikea arvioida mutta sanotaan vaikka muutama milli joka suuntaan.
Okei, osaatko sanoa onko kuinka mahdollista että muutakin olisi rikki? Meteli oli nimittäin niin hirveä niin on vain vaikea uskoa että pelkkä laakeri olisi mennyt. Laakerin vaihttaminenhan on helppo homma eli olisi tietysti positiivista jos näin olisi...![]()
Pääasiassa polkupyöräilen.
Ei se laakeri ulkokautta ulos taida tulla.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Niinkuin varaosakuvista näkyy on laakerissa (92045-035) ura ja lohkon puolikkaissa ura ja uraan tulee puolikuun mallinen rinkula (14013-004) joka lukitsee laakerin paikoilleen. Jotta laakerin saa irti on lohkon puolikkaat erotettava toisistaan.
Nojuu nyt kun asiaa selvittelin niin toden totta, moottori pitää laittaa about atomeiksi. Ei taida olla autokatos homma se...
Olisiko jollain kontaktia Etelä-Pohjanmaa/Pirkanmaa akselilla jostain tekijöisä joilta voisi kysyä hintaa tälle työlle? Voi toki olla että on talven homma, hohhoijjaa...
Pääasiassa polkupyöräilen.
Saattaa olla että korjauksen hinnalla kannattaa miettiä vaihtokonetta tai -pyörää. Itse tekemällä jäänee taloudellisesti järkeväksi tehdä...
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Vaihteistossa akselit nojaavat toisiaan vasten joten periaatteessa kytkinakseli tukee vetoakselia paikalleen. Toisaalta jos hammaskosketus on päässyt rikkoutumaan niin kaikki vaihteiston rattaat voi olla entiset. Kerran olen nähnyt hajonneen vetoakselin laakerin, eikä mitään muuta ollut hajonnut.
Hyvän kuvan saa ottamalla öljypohjan auki, sieltä löytyy rattaan palasia jos on pahasti käynyt. Jos öljypohjassa ei mitään ylimääräistä ole, niin saattaa selvitä parin kympin laakerilla ja uudella stefalla.
Hommana tuo vaihto ei ole mikään ihmeellinen mutta työtähän siinä on paljon. Valitettavasti itse en ehdi auttamaan, projekteja on tällä hetkellä enemmän kuin riittävästi.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Miksi vetoakselin laakeri antautuu, liian kireällä oleva ketju? Öljynkierto häiriintynyt?
Onhan Kawasakin servicemanuaali ladattu, siellä on kohtakohdalta ohjeet koneen avaamiseen mm.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Eipä noista aina tiedä. Yleensä noihin vaihteiston laakereihin tulee oma voitelukanavansa, toki voi olla ihan roiskeellakin voideltu.
Teollisuuskäytössä kuulalaakereille annetaan monesti käyttötunteihin perustuva vaihtoväli, eli eivät ne ole ikuisia. Ketjun kireys tietysti rasittaa laakeria, samoin epäpuhtaudet öljyssä. Pienikin valmistusepätarkkuus laakerissa tai akselin linjauksessa aiheuttaa tietysti kulumista ja rikkoutumisen jossain kohtaa. Kuluneen stefankin kautta saattaa päästä likaa laakerille jos sitä ei ole stefan puolelta suojattu.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Ainakin joskus itse ensimmäisen pyörän ketjuja kiristellessä tuli kerran laitettua liian kireälle epähuomiossa ja alkoi ujellus kuulumaan ajaessa. Eturattaan laakerihan siellä vihelsi kun ketjut oli kireät ilman painoa ja äijä kyydissä ylikireellä. 10km kerkesin ihmetellä ääntä ennenkun keksin mitä tuli tehtyä. Ei ainakaan kolmeen kesään sen jälkeen tullut mitään jälkioireita tuosta kokeilusta.