Jovvain,
Jonain päivänä Taunon alusta menee päivitykseen. Sen sijaan, että tuhlaisi silmittömästi käytettyyn Öhlinsin keulaan, jonka kuitenkin joutuu huoltamaan, niin olen katsellut, että tuollainen muutossarja, jossa tulee uudet männät ja shimmipakat, vaikuttaa aika taloudelliselta tavalta päivitellä kamppeitaan nykypäivälle. Oletus on, että tuo alkuperäinen keula on melko hyvä. Takaiskari on sitten ihan eri juttu, ja sinne tulee joskus kunnostettu öölari tai jonkun muun upouusi vehjes.
Kysymys: Kuinka moni on tuollaisia muutossarjoja asentanut/ asennuttanut mopoonsa, ja millä menestyksellä?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mulla on Bitubon mäntäsarja Suzukin vakiokeulassa. Olen tykänny ja vakioon verrattuna eroa tuntuu olevan. En usko että tuo vielä kesän ajojen jälkeen omia aikoja rajoittaa ja on sen verran hyvä että voisin johonkin toiseenkin pyörään tuollaisen asentaa. Keula muuttui vakaammaksi ja herkemmän tuntuiseksi. Tarkkoja kuvauksia on vaikea antaa, kun ajojen välissä oli pitkä talvi. Kierrosajat kyllä paranivat ajotuntuman lisäksi ihan hyvin, vaikka muuten pyörä ja renkaat pysyivät ennallaan shifterin lisäämistä lukuunottamatta.
Koitto Motoservice tuon asensi ja huolsi keulan samalla minulle, ei ollut turhan kallis remontti.
Ratapäiviin liittyvät kysymykset ja muut asiat osoitteseen: ratavastaavat@moottoripyora.org
Triumph Daytona 955i -05. (ei-USD) Racetech goldvalve+ jouset.
Alkuperäinen tosin tuossa oli "vanhanaikainen" - ei-USD, löysähkö jousi ja kova vaimennus, jos avas ruuvia että otti töyssyt vähän paremmin niin sit pohjas, jos vaimennuksen laitto niin ettei pohjannu niin oli kivireki ja ranteet kovilla.
Nyt keulan tuntuma on ihan erilainen, kantaa kuorman mut silti syö töyssyt aika eleettömästi.
Keula on huomattavasti herkempi, parempi tuntuma ja vaimentaa terävät töyssyt montakertaluokkaa paremmin.
Oikein hitaissa liikeissä, paikallaan, tuntuu alkuun ehkä löysältä (vrt nykyaikaisiin keuloihin, rakenne erot varmaan, pitkät topout jouset yms.), mut sit ajossa toimii hyvin- syö herkästi pienetkin epätasaisuudet, vaimentaa jo jarrutuksessa tulevissa iskarin nopeuksissa paremmin kuin originaali pakalla ja siten vastustaa pohjaamista paremmin ja seuraa tietä paremmin.
Tuonossa (tai tuoreissa pyörissä) ei varmaan noin radikaalia muutosta tapahdu, noissa kai on ihan kohtuu hyvä alusta ollu aikoinaan, mut kyllä se varmaan best bang for the buck -ratkaisu on. 150-200 seutuun venttiili+shimmit, 100-150e jouset jos tarttee vaihtaa.
Jos ei sitten pelkällä shimmien tuunaamisella etene.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Ota nyt huomioon et siin jo Showa alkuperäisenä, huollata se, äläkä ala heittää huonompaa palikkaa sisään![]()
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Öljyt vaihtuu toki joka talvi, ja nyt tänä talvena tiivisteet plus pölysuojat kanssa. Jouset on tuossa itselle aikalailla jäykimmät mahdolliset, kun keulan lastattu painuma ~35 mm esijännitys täysin auki. Yhtä kaikki, mekaanisia osia nuo männät, shimmipakat sun muut on, jotta eivät ikuisia. Jos sinne joskus kurkkaa, niin miksei samalla parempaa palikkaa sisälle?
Oikeastaan kysymys oli tosi hyvä. Parantaako nuo muutaman puulaakin setit tuota Showan keulaa ollenkaan?
Mikähän kioski osais vastata? (Motovillen lisäksi ilmeisesti)
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
laitoin ducatin keulaan vakio putkien sisään
tolaset www.maxtonsuspension.co.uk
ominaisuuksia pisaa ja sopii kukkarolle.
joni
---
joni
http://boy007.dy.fi
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ole yhteydessä Koitto MotoServiceen. Rakentelee työkseen alustoja siviili- ja kilpapyöriin. Tuntee eri vehkeet ja käyttötarkoitukset hyvin ja kun soittamalla kerrot hänelle pyörästäsi, itsestäsi ja käyttötarkoituksesta hän osaa kertoa kyllä mitä voi tai kannattaa tehdä. Ei myy väkisin mitään.
Linkki: http://koittomoto.fi/
Ajamattomat kilomerit ovat vielä edessä
Tunturi SuperSport vm 1973 Hondat CB 500 vm 1973 x 2 -> Kawasaki Z 1300 vm 1989 ->Honda Varadero 125 vm 2000 -> ja nykyiset Yamahat FJR 1300 vm 2006 YZF-R1 vm 2010 WR 450F vm 2005 YZF-R6R vm. 2006
Marunari
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Laitetaan tiivistetysti:
1) Lähes moposta kuin moposta saa pelkällä mäntäsarjalla sellaisen, ettei alustan ominaisuudet lopu ennen kuskin taitoja.
2) Sama pätee suurimmassa osassa mopoja myös vakioalustaan ja sen shimmaukseen.
3) Mitä uudempi mopo, sitä varmemmin alustasta saa hyvän pelkällä shimmauksella tai mäntäsarjalla.
4) Cartridge kitti on kalliimpi ja tarjoaa lähinnä paremman huollettavuuden ja helpomman jousen vaihdon jos niitä harrastaa. Kisakuskit sitten saattaa huomata pienen eron mäntäsarjaan.
5) Eri valmistajien mäntäsarjoissa tulee eri määrä hilpettä mukana. Toisilla tulee pelkät männät shimmeineen kun toiset toimittavat myös uudet neulat säätöventtiileihin.
Ja loppuun puolipakollinen Moto-Villen kehuminen. Jos alustasta jotain haluaa tavan pulliainen tietää, kannattaa marssiä Villen tykö kuulemaan, että mikä olisi paras vaihtoehto.
Superbike #7
Maxtonilta jo hieman vastattiin. Vakiokeulaa kommentoivat lyhykäisyydessään näin:
Keula on "kulmikas"(notchy), kova ja pomputtaa pienistä pompuista, koska sisäänmenovaimennus on liian suuri pienissä liikkeissä. Kuitenkin kovissa jarrutuksissa keula pohjaa, koska jouset ovat liian löysät. Toinen ongelma on keulan pomppaaminen jarruista päästettäessä, mikä johtuu liian pienestä paluuvaimennuksesta, ja vaikeuttaa mutkaan kääntymistä.
Ja sitten tuli perään lääketarjoukset. Teki nyt ihan mitä vain, niin firman hyvin muotoiltu vastaaminen yllätti positiivisesti.
Takaiskarin suurin ongelma on pieni liikevara. Pohjaa helposti. (huomattu on).
Kehtaakohan noiden Maxtonin sällien kanssa suuremmin haastella, vaikkei suorissa ostoaikeissa vielä ole? Varmaan kehtaa, täytyyhän heille antaa tilaisuus myydä mulle parannusta![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tuli tilattua tommonen mäntäsarja -06 firebladen etupäähän.
Tietääkö kukaan onko täällä Oulun seudulla ketään joka tommosta/vastaavaa ois asennellu ja osais joko neuvoa asennuksessa tai tehdä modauksen jos palikat kiikuttasin paikan päälle?
https://www.ebay.co.uk/itm/HONDA-CBR...72.m2749.l2649
Täh?
Suzuki GSX-R 1000R L8, kilvetön rataleluaihio
Suzuki GSX-R 1000R L7, kilvetön rataleluaihio - EX
Täh? Onhan tästä ollut puhetta about sata kertaa. Vai ollaanko me aina niin simassa, kun nähdään, ettei muista
Toi pulju (okei, aikoinaan Jarkko oli jammusentterissä ennen firman perustamista) on vuosia hoitanut mun ja monen tutun alustat aina jiiriin. Jos on joku ongelma tullut se on aina hoidettu kuntoon. Nykyään yritys on Heleniuksella ja homma toimii edelleen. Sanoisin että tämä firma on ollut aina yksi suomen ammattitaitoisimmista paikoista ilman turhaa pakkomyyntiä.
Ai niin, asiaan: mulla oli aikanaan R1:ssä ensin vakiokeula, sit simmattu vakiokeula paremmilla jousilla, sit mäntäsarjallinen ja lopuksi cartridke. Joka muutoksessa kyllä huomasi eron, suurin muutos mielestäni oli juuri simmatun vakion ja mäntäsarjallisen välillä.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Tumppi. Kuinka simassa sinä olet juuri nyt? Viesti on viiden vuoden takaa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Täh?
Suzuki GSX-R 1000R L8, kilvetön rataleluaihio
Suzuki GSX-R 1000R L7, kilvetön rataleluaihio - EX