Popparit on hyviä. Onhan myös öljyttäviä OEM suodattimia, ja semmoisen saa kyllä sudittua umpeen.
Mitäs tässä muutakaan, kun hahahan kansi lähti jo pajalle.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ok. Myönnetään. Olen popparin syöjä. Pitihän se arvata, että jossain vaiheessa tämäkin selviää
Mutta kun nyt on päästy aiheessa jo sen verran pitkälle, että ei huvittaisi tässä vaiheessa enää avata uutta ketjua (vai avataanko?), niin tuota alkoi mietityttämään tässä sellainen asia, että omia ei ole säädetty penkissä eli se on tässä omalla kohdalla varmaan se juttu miksi ei ole toiminut paperisen kanssa enää sen jälkeen, kun on suuttimet vaihdettu?
Jaa...
Tämä on vähän monisyinen juttu. Huipputehon kannalta yhdyn Nitron kantaan, tonnisten vakiofilsuista saa enemmänkin ilmaa läpi kuin mitä vakiopeli pystyy pumppaamaan ja siten tehohyöty on korkeintaan nimellinen. Silti, jos virtausvastuksessa on eroa, voi paine-ero suodattimen yli muuttua ja "alipaine" kaasuttimessa pudota. Ja kaasarin annostelu kun perustuu kurkun ja kohokammion väliseen paine-eroon, voi vaparin mahdollisen paremman virtauskyvyn vaikutus seokseen korostua. Anteeksi kökkö ilmaisu, en nyt saa parempaakaan ulos.
Tiiviimmin: Virtaa vähän paremmin, ei niin paljon että olisi oleellista eroa koneen saamaan ilmamäärään mutta kuitenkin sen verran että putsarin sisällä ja siten kaasarin kurkussa on himpun vähemmän alipainetta> seos laihemmalle. Vähän niinkuin ruiskutuspaineen lasku.
En itse aftermarketputsareista kauheasti perusta mutta tuossa 990 Kotarissa sellainen on huoltohelppouden vuoksi kun pyörän käyttö on vähän arkiajoa kuluttavampaa. Lambdan kanssa olin kaasarit säätänyt jo 950-koneelle, vakioputsarilla täyskaasulle tähtään 0.9:iin ja vakiot 160/165 pääkköset sen tekee. Triple Clamp Moton vaahtomuovisuti vaati muistaakseni 170/175, saattoi olla 175/180 pääkköset että saman sai.
Omaa en ole penkittänyt mutta aika paljon noista moottoreista tietoa kaivellut enkä ole törmännyt tietoon että oleellista hyötyä vaparista noissa olisi, tehoikkain malli mikä tuon saman sudi läpi henkeä haukkoo, on 990SDR, olisiko 140hp, minulla satasen pintaan.
Silti putsari vaikutti seokseen enkä tälle paradoksaalisuudelle ole parempaakaan selitystä keksinyt.
Case kaverin R1 päätökseen. Uudet imuventtiilit vaihdettu ja pyörä käy moitteetta.
Aprilia RSV Mille R Colin Edwards -03
Aprilia RSV Factory -04
Ducati 748R -00
Ducati 900 SS -92
Ducati Monster 1000Sie -04