Tervehdys,
Täällä olisi ikuista prätkäkuumetta poteva suht persaukinen, joka yleensä on laittanut ylimääräiset rahat reissuun. Mutta olisiko nyt vihdoin aika ostaa se prätkä. Tai niin pähkäilin että on, mutta minkälainen... Budjetti ei ole kun muutama tonni, niin se asettaa rajoja luonnollisesti. Jotenkin customit on aina kiinnostanut, mutta kun nettimotoa katseli niin suht isoja ja edukkaita katupyöriä oli aika paljon kaupan.
Toki pääasiassa ajo olisi pks alueella, mutta jonkun verran olisi maakuntamatkailua tiedossa Suomessa.
Kaveri koitti jo isoa tohtoria (DR 800) myydä, mikä toki kiinnosti, mutta vissiin pidemmillä siirtymillä ei ole se kaikkein nautinnollisia?
Ite siis ajoin prätkäkortin vuonna -97 piikillä ja sen jälkeen tullut testattua kavereiden pyöriä varmaan huimat 3km yhteensä. Toki kokoa on sen verran, ettei ihan pienin nuhapumppu kyl hirveästi kiinnosta.
Vinkkejä? Kommentteja?
Rätkäily on tunnelaji.
Osta semmoinen pyörä, joka juttelee siule mukavia ja jonka kanssa viihdyt.
Joten koeajolle mars.
Kannattaa se iso Dartsikin koittaa. Kyllä niillä matkaa ajaa ja jopa varsin mukavasti. Onhan siinä kulttipyörän ainesta muutenkin. Muuten yhdyn edelliseen tekstiin.
DR 800 on ihan mukava mopo. Ajoasennon ja tankin puolesta sillä voisi ajaa pisempääkin reissua, mutta kyllähän se vähän tärisee...
Kestäviä ja lujia veheitä, mutta ikää alkaa olemaan sen verran, että varmasti enemmän tai vähemmän pientä laiteltavaa. Eli jos ei ole tiloja/vehkeitä/taitoa huoltaa ja korjailla itse, niin vanhemmat laitteet ei välttämättä ole parhaita vaihtoehtoja.
Ylipäätänsä matkaenska-osasto tarjoaa monikäyttöisiä pyöriä. Niillä on mukava ajaa, vaikka asvaltti olisi vähän huonommassa kunnossa, tai päällyste loppuisi. Kaikki alustat menee, mutta ihan pienimmillä poluilla ja maastossa ajamisessa tuottaa ongelmia korkea paino ja painopiste. Kestäviäkin ovat, kun niistä harvemmin otetaan lähellekään kaikkia poneja irti.
Missäs tollasia koeajopäiviä on, että vanhempia malleja pääsee ajamaan? Minulla ei olis ainakaan kiinnostusta/aikaa kierrellä maakuntaa renkaita potkien. Ehkä jollain on.
^
Mites ois tolta akselilta Yamahan Tenere? Perusvarma juna vissiinkin.
Customosastolta olen ihan pihalla, joten ei hajuakaan, mitä saa milläkin rahalla. Sen alan erikoismiehillä on näkemys niistä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Nettimotossa on pari varteenotettavaa 750 Tenereä jotka osuu tuohon budjettiin. Ikäisekseen hyviä ajaa, kohtalaisen hyvin löylyä koneessa, pitkää joustoa niin reitit laajenee asfaltin ulkopuolelle jne. Africa Twin on toinen varteenotettava vaihtoehto mutta legenda maksaa tonnin-kolme enemmän kun Tenere. Molemmista saa katetta rahoille ja ehjästä pyörästä pääsee helposti omilleen jos sitä on myymässä, hinnat ei niissä ole muuttuneet miksikään lähivuosien aikana.
Kylätason kurapyöräilijä.
Sun pitää tutkiskella sydämmessäsi kuinka vahva tunne tuo "jotenkin customit on aina kiinnostanut" on. Jos analyysin tuloksena on että se nyt vaan on ollut eka mieleen tullut ajatus, niin sit voit ettiä sopivaa diiliä ilman että murehdit kategorioita sen kummemmin. Jos taas aina kun sitä mopoo on pohtinut niin näky ollut selvästi custom-tyyppinen, niin siinä tapauksessa muunlaisen pyörän ostaminen on rahojen tuhlausta. Vaikka ostaisit ihan kaikinpuolin hyvän perusmopon, niin ajatus customiosta ei jättäisi sua rauhaan.
Uskon että ahkerasti asiaa tutkimalla myös custom-mopoista löytyy budjettiin sopiva kohde joka ei myöskään ole mitoiltaan liian pieni.
Sehän on myös tyypillistä että parin kesän ajeluiden pohjilta itsensä tunteminen, käsitys omasta pöyräsuuntautuneisuudesta, paranee.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Moi,
Ajatus siitä miten ja missä tulee ajettua voi tosiaan muuttua, kun kilometrejä tulee.
Mutta tärkeintä on ostaa pyörä, joku joka miellyttää silmää ja tuntuu hyvältä, nyt heti. Älä odota syksyn "alennusmyyntejä" tai se kesä menee ohi ihan huomaamatta.
Kun ostaa tuommoisen alle 10 vuotta vanhan kohtuu kilometreillä joltain tunnetulta merkiltä, ei siinä kovin paljoa tule takkiin vaikka pyörätyyppi vaihtuisi parin vuoden päästä. Jos tarakalle on tarvetta, osta semmoinen missä se on. Samoin laukut on ihan jees jos tekee pidempää reissua.
Janne
XX
Komppaan noita osta se mikä tuntuu hyvältä.
Moottoripyörän ostamisessa ei ole mitään järkeä joten sitä ei voi järjellä perustella. Kun se on hupilaite niin silloin pitää hankkia se, joka tuntuu hyvältä. Aina voi vaihtaa toisen tyyppiseen jos mieli muuttuu. Kuten kaikki harrastukset, tämäkin maksaa tietyn verran ja se siitä.
Olen omistanut pari customia ja yhden nakun. Nyt on tulossa uusi naku, mutta kieltämättä sellainen iso customikin houkuttelisi, tosin enemmän kakkospyöränä.
Kyykky tai matkapyörä ei ole innostanut yhtään, mutta joskus tekisi mieli enskaa talveksi. Ei vaan ole tilaa säilyttää eikä kyllä rahaakaan pitää montaa.
Ensi viikonloppuna olen menossa katsomaan pyörää jossa tuskin on mitään järkeä, perus japsin saisi halvemmalla, osiakin saa helpommin, mutta eihän tämä ole järkikysymys.
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
Voisin suositella Shadow 750 tai1100 ovat varmoja pyöriä ja jos et ny ihan kinttupoluille lähde niin käy hyvin myös matkapyöräksi
Vanhalla oppimisen vaikeus
Tuommoisia ei ole, mutta suht lähelle pääsee esim. nämä:
https://www.nettimoto.com/honda/vt/2395272
https://www.nettimoto.com/honda/shadow/2387085
https://www.nettimoto.com/yamaha/xvs/2374668
Tän ikäiset lienee vielä kaasaripelejä? Jos ovat niin jokunen vuosi näillä menee vielä ennen kuin alkaa olla kaasarirempan aika kun kumit hapristuu ja muuta vänkää.
edit: ja noista "kohtuukilsoista" täytyy mainita se, että esim. Hondan customeilla joku 100 tkm ei ole vielä mittään jos pyörää ei ole laiminlyöty huolloissa. Hyvä jos sisäänajettu vasta tuossa vaiheessa![]()
Honda GL1800 -06
Vanhat: VF750C, GL1500C
Ostin ekan pyöräni viime talvena ja pyöriskelin samojen kysymysten parissa.
Koeajo olisi varmasti hyvä juttu, mutta koska kokemusta prätkistä ei ole, millä tahansa mopolla ajaminen tuntuu omituiselta. Vertailuun koeajo ei siis tässä tapauksessa ole kovin hyvä työkalu, ainakaan, jos koeajoa ei saa tehtyä 500 km:n pituisena. Mielipiteiden kysyminen on vähän hankalaa, koska jokainen vastaaja kertoo omasta näkökulmastaan ja sinulla se voi olla erilainen.
Päädyin siis hyppäämään silmät kiinni ja ostin prätkän, joka vaikutti netin perusteella jotenkin sopivalta.
Hankin Suzukin Intruder M800:n.
Tuo mopo on painava, siis melko vakaa ajettava. Se on myös laiskahko, mutta riittävän tehokas keski-ikäisen parrun harrasteluun. Ruisku + kardaani + Suzuki = kokeneempien mielestä huoletonta ja vaivatonta.
Taitavat nuo osaavammat olla oikeassa, kun kertovat, että osta eka pyörä tunteella. Kun ajelet, saatat saada idean siitä, mikä sopii sinulle parhaiten. Samalla saat vertailukohdan tuleviin koeajoihin.
Minulla on takana tältä keväältä noin tuhat ajettua kilometriä. En siis itsekään vielä osaa oikein kunnolla sanoa, millainen prätkä olisi minulle todella sopivin. Tämä nykyinen tuntuu nyt varsin passelilta tämän alkuraapaisun perusteella. Ainakin siihen saakka, kunnes seuraava idea ponnahtaa mieleen.
VZ800k7
ensinnä hylkäät kaasaripyörät ja sitten non abs pyörät. sitten eliminoit alitehoiset js ns entrymallit. sitten katsot vain parhaita merkkejä ja niiden legendaarisimpia ja hyvämaineisimpia malleja.
sen jälkeen aika sama minkä ostaa. tietysti kohtuu kilometrit ja huollettu on plussaa.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Sanon kanssa, että osta mopedi minkä tyylisellä tykkäisit ajella! Se varmasti antaa eniten motivaatiota starttailla pyörä käyntiin iltaisin töiden jälkeen
Itse katson aina ylläpitokustannukset ja suurin niistä on vakuutukset.
https://www.if.fi/henkiloasiakkaat/v...ipyoravakuutus
Esim. tuonne törkkäät nettimotosta löytämästi pyörän rekkarin ja omat tiedot, niin näet heti mitä vakuutukset maksaa. Muualta saattaa löytyä edullisemmat vakuutukset, mutta mielestäni tuo laskuri on helppo, nopea ja antaa ihan hyvän hintatiedon.
![]()
Braaaaap
Kuten myös ja sen seurauksena tuo nykyinen FJS tuli taloon. Hieman merkkiä, mallia ja moottorikokoa hakemalla se sitten löytyi n. 250€ vuodessa IF:n täyskaskoineen kaikkineen. Ja vielä kun tuo yksilökin löytyi melko budjetti-sopivaan hintaan, niin eipähän fyrkat turhaan makaa leluissa, vaikka se ei fun-factoria juuri pienennäkään = halbaa hubaa
Kuitenkin pohjalla oli jo tuolloin pienoinen aavistus että vielä tulee aika kun ajaminen ei silleen hotsita, niin varsinkin nuo juoksevat kustannukset piti optimoida. Aika säälihän se olisi maksella pelkkiä vak.maksuja esim. 1€/km kun vuosittaiset ajomäärät jää minimalisiksi. Toki jos seisottaa 12kk putkeen, niin silloinhan mopon saa vaikka pois rekisteristä ja tällöin se on aika se ja sama kalliitko nuo vakuutukset ajossa olisi, seisontahinta kun on aikalailla kaikilla sama![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä. Eli ilmeisesti vaan useampi koeajo ja sit mikä parhaalta tuntuu niin semmoisen hankita.
Hieman menee taas offtopic, mutta vakuutuksen hintaan vaikuttaa kuinka yleinen pyörä on, kuinka paljon niillä kaatuillaan ja paljonko niitä varastellaan. Sitten sen jälkeen teho-paino-suhde, kuutiot, vuosimalli, kuskin asuinkunta ym.
Eli hieman vanhempi, ei-muotipyörä on edullinen.
Viimeksi muokannut: T1mppa; 29.04.2019 klo 14:11.
Braaaaap
Miun Vespa Primavera 125 5kW vakuutusmaksu on on suunnilleen samaa luokkaa kuin miun Cagiva Gran Canyon 900 jossa on tehoa reilu 50kW...
Joten vakuutuksen hintaa ei voi etukäteen päätellä, arvata tai tietää.
Sitten kun tiedot on syötetty vakuutusyhtiön laskuriin, niin sieltä tipahtaa hinta, jossa on järkeä tai sitten ei...
Eka koeajo tehty, 1200cc Bandit, liikkui kyllä aika ripeästi, mutta varmaan hetken ottaa kun tommoiseen tottuu. Eiköhän tässä ainakin toinenkin pidä käydä testaamassa. Yks kaveri anto vahvan suosituksen Hondan VFR:lle, jota saa myös vielä ihan sopuhintaan. Sen verran tota moottoritietä joutuu ajelemaan, niin varmaan tommoinen katupyörä taitaa tulla ostoksen kohteeksi.
Mainos ilman nettilinkkiä, koska en löytänyt sitä.
Kävin paikallisella kauppiaalla etsimässä varaosaa ja pihalle oli tuotu oikein hieno punainen
Honda VFR750F RC24 1989 näytille.
Sen verran katselin, että äänenvaimentajia ja takavilkkuja lukuunottamatta näyttäisi olevan täysin räpeltämätön ja alkuperäinen.
Mittarissa n. 60 000km. Lähti käyntiin ja kävi oikein nätisti.
Aiheutti ostopaineita, mutta pysyin tiukkana.
Hintapyyntö on 2150€, mutta tarjouksia kuunnellaan.
Joten tarjolla olisi pelastamisen arvoinen moottoripyörä.
Yhteystiedot:
Koneveturi
Asemantie 19
57100 Savonlinna
+35815250170
myynti@koneveturi.fi
Kuva ei ko. pyörästä
![]()
Tämä hieman särähti silmään, ihan samalla tavalla isoilla Adventure pyörillä ajetaan motaria ja pitkää siivua kun katupyörillä mutta... Bandit ja VFR on hyviä vaihtoehtoja käyttöösi. Tuon VFR:än hakisin nostalgia muistojen takia pois jos olisi paikka missä säilyttää "museopyörää" jonka kanssa kävisi välillä ajamassa.
Kylätason kurapyöräilijä.