Juu, ei lähtenyt vaikka virtaa oli sen verran että vaivaiseen startin pyörittämiseen riitti. Ei vaikka oli jyrkkä mäki ja vähän loivempi mäki, yritin toisessakin yhteydessä seuraavana kesänä, ei MITÄÄN toivoa saada lykkäämällä tuota allekirjoituksen vinkkelikonetta (1200) käyntiin vaan kannattaa ennemmin käyttää energiaa apuvirtalähteen etsimiseen.
Sittemmin tuohon on vaihdettu jännitteensäädin ja hankittu tanakampi Litium- virtalähde. Eli kannattaa pitää mieluummin erotiikka vehkeet tikissä kun yrittää lykkiä mopoa käyntiin ja mahdollisesti vielä kaataakkin pyörän siinä toheltaessa.
Viimeksi muokannut: runner67; 17.04.2019 klo 16:37.
Moto Guzzi Mandello V100 S -23
Moto Guzzi V85TT -21
Victory Hammer S -10
Moto Morini Corsaro Veloce -07
Honda NX 650 Dominator -93
Honda VFR 750 f -95
Kawasaki GPX 600 R -96
Honda CB 450 twin, -74 ?
Solifer SM -77
Solifer Export -73
En usko, että olet suojautumassa liikaa. Kypärä, ajopuku ja erilliset suojat on ihan peruskamaa ajaessa. "Plan for the fall, not the ride", eli kannattaa aina miettiä minkälaista jälkeä syntyy kun kippaa. Täältäkin löyty näitä ketjuja, joissa hyvilläkin varusteilla kaaduttaessa on käyty läpi melko perusteellinen raajan uudellenrakennus.
Ihan aluksi kannattaa paneutua kahvojen ergonomiaan, eli tarkistaa että kun sormet lepää jarru- ja kytkinkavan päällä, linja sormista käsivarteen olis kohtuullisen suora. Silloin ei tarvitse käännellä rannetta ja pahimmassa tapauksessa antaa lisää happea kun kurottaa sormia jarrukahvalle.
Samoin etäisyys niin että sormien levätessä kavalla keskisormi taittuu ekasta nivelestä luontevasti jolloin pysyy tuntuma ja tarvittaessa saa myös voimaa.
Kaikki ergonomiaan ja mukavuuteen panostettu vaiva hyödyttää kuskia kun ei tarvitse miettiä tekemistä vaan kaikki on luontevasti saatavilla ja hallittavissa ja keskittyminen jää siihen ympäristön seurantaan.
Monesti tulee lepuutettua etu- ja keskisormea kahvalla jos ympärillä on paljon liikennettä tai ajelee taajamissa ym paikoissa jossa voi tulla ylläreitä.
Tässä hyvin havainnollistava video ja muutenkin ukolta löytyy loistavaa infoa.
https://www.youtube.com/watch?v=CJwCxrORlR4&t=188s
MP-Messuilla näkyi monessa poliisipyörässä Michelin Road 5:sia alla.
Pitäis olla markkinoiden paras sadekelin kumi ja todella kestävä.
Itellä ollu 80 heppasessa alla noin 12 tuhatta ja vieläkin on kuluneimmasta kohdasta puolet pintaa kulutusmerkkeihin.
Toimii kyllä radallakin hienosti kuolevaisten nopeuksissa jos käy joskus kurvailemassa.
UwU Jäsenvastaava UwU
Gsx-r 600 Bukkake Kawai!
Aprilia RSV Mille R -03
Oh senso. potrei essere ancora un po' Kobe?
B12 antaa nyt väärän todistuksen lähimmäistensä pyöristä.
Täällä RSV1000 kakkosvaihteella kulkee nätisti 20 kmh kierrosten ollessa 1500 rpm ja kaasua avattaessa lähtee rytkymättä kiihtymään
"If something hasn't broken on your Ducati, it's about to!"
"Go faster is simply the result of turning "oh shit" moments into "I got this" moments."
Ducati 996 Evoluzione
Honda cbr1000rr -04 rataprojekti
Wikakasa ZX10R -13, myös useimmiten palasina
Lisää typerää pohdintaa.... kävin tuossa taas ajelemassa ja testailemassa pyörää ja huomioini kiinnittyi siihen ovatko nämä oikeasti näin kamalia ajaa moottoritiellä vai teinkö jotain väärin. Okei ei ollut korvatulppia mutta kypärämyssy oli kypärän alla. Ei ollut mitään toivoa ajaa yli 120 kun tuntui että tuuli on 20 metriä sekunnissa vaikka sää näyttää 3ms pohjoistuulta. Heti satasen jälkeen meno muuttuu hurjaksi. Pyörä itsessään menee kuin juna mutta tuntuu että pää irtoaa ja kypärässä humisee vaikka missä muna-asennossa ajaisi. Ja jos haluan ajaa leuka tankissa kiinni niin pitää ilmeisesti ostaa kirkas visiiri pyörään. Visiiri on mielestäni kyllä vakiokorkuinen mutta matalahan se on. Mikä on pielessä, kertokaa? Tuntui esim että satasen jälkeen ei ole mitään toivoa kääntää päätä ja katsoa tuleeko takaa ketään kun liittyy tai lähtee ohittamaan kun tuntui että pää irtoaa?
Sitten yksi kysymys tekniikasta. Tuo on melko vaativa ajaa kyllä kaupungissa kun kaasuun hipaisee niin pieni viive ja heti tapahtuu mutta varsinkin pienillä kierroksilla kun veto kytkeytyy niin siinä on minimaalinen viive ja sitten tuntuu kuinka kone kiskoo ketjuja ja se ikäänkuin lonksahtelee ikävästi. Vaikea selittää. Voisikohan eturatas vedellä viimeisiään? Ketjujen kireys pitäisi olla suht oikea. Täytyy varmaan tarkistaa. Ketjut ja rattaat ajettu 7tkm.
Jos ostit sen NXR:n, niin ainakaan tuo tuuliherkkyys ei ole kypärästä kiinni. Itsellä se on ainoita kypäriä vuosien varrelta, joilla uskaltaa motarinopeudessakin vilkaista sivulle. Pyörän pleksi/tuuliohjain on merkittävä asia tuon suhteen, riippuu miten ilmavirta osuu olkapäille ja kypärään.
Jos ketjut ovat löysällä niin kyllähän siinä ikävä välys tuppaa olemaan, mutta ei siitä kokonaan eroon pääse ketjuvetoisessa pyörässä. On vaan opittava kaasukäden, kytkimen ja liikenteen välinen yhteistyö nykimisen minimointiin.
Havaintosi tuulennopeudesta on aika lailla kohdallaan. Sanoisin että tulpat on välttämättömät yli satkun vauhdeissa. Bladeen löytyy varmaan ns. tuplakupla joka on keskeltä korkeampi niin ettei tarvi ajaa leuka tankissa.
Jos kaasua heputtaa edestakaisin niin varmasti kolisee, aina siellä sen verran välyksiä on. Koeta pitää joko pieni veto tai jarrutus päällä. Paha sanoa onko kysymys ominaisuudesta vai viasta.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Lähtökohtaisesti suurin osa käyttää korvatulppia. Bilsom 303 M tai L kokona on osoittautunut musta parhaaksi, ovat mukavat pehmoset, tehokkaat ja edullinen, löytyy joka apteekista ainakin, just ostin kesälle uuden pussukan. Ja tosiaankin ainakin minulla pää räjähtääsiinä kahdeksankympin yläpuolella. Kotona korvat soi. Metelin on samaa kun avaa auton ikkunan maantiellä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Shoei NXR on kypärään juu. Täyty käydä huomenna testaamassa tulppien kanssa ja tuo tuplakupla ei liene huono idea vaikka vaikea uskoa että ero olisi älytön mutta saattaa olla että menee testiin. Liikenneympyrät yms on hemmetin pahoja ajaa kun irtohiekkaa näkyy siellätäällä ja kaasua on hemmetin vaikea annostella tarpeeksi vähän. Tässä taisi olla hieman vakiota lyhyemmät välitykset ja tyhjäkäynnilläkin ykkösellä näytti mittariin menevän n. 20kmh, pidemmät välit saattaisi helpottaa kaupungissa liikkumista ja kiihtyvyys siitä tuskin liian huonoksi menee vaikka miten pitkät välit laittaisi.
Toiset sanoo, että korvatulppia ei tarvitse ja toiset vannoo niiden nimeen aina ja kaikkialla.
Me ihmiset olemme erilaisia ja niin myös äänet tuntuu erilaisilta.
Itse käytän imuroidessa eareita ja muutenkin aina kun on meteliä tiedossa.
Juuri koskaan en aja rätkällä ilman korvatulppia, vaikka olisi Schuberth päässä.
Kun olin aiemmassa elämässä autonasentaja, niin aamulla tulpat korviin ja kotiin lähtiessä tulpat pois.
Toisaalta Black Sabbathia pystyn kuuntelemaan ilman korvatulppia 140dB voimakkuudella ja keikoilla en juurikaan ole korvatulppia tavinnut...
Itse en koskaan tulppia käytä, kahdesta syystä: mulla ne vaikuttaa tasapainoelimiin yhdessä kypärän kanssa ja
toisekseen kuuntelen peliä hypertarkasti kokoajan, koska haluan ajoissa tiedon jos jossain kohtaa ei ole kaikki
tip top kunnossa.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Itekkin aina ennen, ajelin ear:ien kanssa, oli sitten lyhyempi, tai pitempi jutaus!
.....vaan sitten jossain vaiheessa huomasin, kun tankkauksen jälkeen alkoi työntämään tulppaa korvaan - eikä sinne sen siellä JO olleen takia enää sopinut, totesin, jotta kai se on turhaa tuommonen sitten enää?
(Se kuulo kaiketi mennyt sotatyö- ammunta- & räjäytystöissä - jos ei sitten Jutauksissa=) ?![]()
Täh... mitä sanoit? miks kaikki kuiskaa nykyisin?
Oikeesti tytöt ja pojat, kun äänenvoimakkuus menee tietylle tasolle, se on aivan varma kuulovaurio. Mitä useammin ja mitä kovempi ääni, niin sitä kovempaa vauhtia ne karvasolut tuhoutuvat ja lopulta teille pitää huutaa että kuulisitte. Tulpat korviin ja kunnon kypärä. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
"Are motorcycles dangerous? No. Dangerous is getting off the couch on a Sunday and finding out we were sitting there for years."
^ näin, ja tuoreet kuskit aina jännittää, niin lihaksia kuin muutenkin. Hieman kilsoja alle niin ei pienet tuulet ym. niin enää tunnu ja ajo rentoutuu. Tokihan noi tuulet välillä repii, mutta tyyneellä kelillä ihan mukava ajaa kovempaakin ja ainakin itsellä noi moottoritiet jää aika vähille huviajossa. Toki niitäkin on kiva joskus pyssyttää.
Täällä ORGilla on aina silloin tällöin aiheita, "kuinka ajan moottoripyörälläni".
Mutu aiheesta on se, että rätkän mekaniikka ja ominaisuudet yhdistettynä omaan perseeseen, niin siitä se lähtee.
Rätkällä on omat rajoitukset, jonka ehdoilla se menee ja kuskilla on omat mieltymykset.
Kun nämä sovitetaan yhteen, niin eiköhän se yhteinen latu löydy, ennemmin tai myöhemmin.
Minusta on aika turhaa sanoa, että "tee näin" kun ei tiedetä, mitä ollaan tekemässä ja mitä varten.
Joku toinen voi vetää 1000RR:llä varovasti sen, minkä joku toinen vetää silmät ummessa takaperin satulassa istuen.
Toki vinkkejä voi ja pitääkin antaa, mutta pitää muistaa, että ne on omia vinkkejä.
Pätee nimenomaan ajamiseen.
Mutterin kiertämisen vinkit on taas toinen juttu, kun siinä on paljon vähemmän muuttujia.
Hieno johdanto taas "aiheeseen".
Sanotaan... taas kerran alkuun: Ei varmaan isommassa kuvassa haittaa suojautua kaikin mahdollisin
keinoin vimpan päälle joka asiassa, mutta jos tuosta tehdään vain ja ainoa absoluuttinen totuus
määrittelemättä juuri lainkaan kaikkia asiaan liittyviä, hyvinkin olennaisia tekijöitä....
Kiss my ass
Kesähessuna junnuna, eli 70-luvun alkupuoli"nurmikiiturina" päivät pääksytysten B&S laulaen hoosiannaa.
Mopossa ja monttuvehkeessä pelkät paisarit… ja hei muistatteko vaatekaapin kokoiset Peerlesit H&K.n perässä ?
Ei puuttunut Heepistä ja Ganeseista desibelejä.
Perkeleen perämoottoritkin tekivät nykykäsityksen mukaan ihmisen kuuroksi vartissa.
Niillä kuitenkin jynssättiin menemään tuntitolkulla useinkin viikonloppuisin.
Satoja tunteja rälläköintiä, piikkausta, sahausta, sirkkelöintiä….. you name it.
Tuhansia tunteja työkoneissa, moottoriradoilla, varikoilla..... aikana ennen mitään vaimentimia.
Luokassa satoja tuhansia mopoilua laittomilla torvilla... ilman tulppia ja tuppoja.
Ei olla Teräsmiehiä, ei Batmania... ei mitään erityistä..... paitsi ehkä jyrkkä asenne sen suhteen,
että Fantomille ei fittuilla…. ja jos, niin ei todellakaan ilmaiseksi.
Eli nykykäsityksen mukaan umpikuurona viimeistään kolmekymppisenä.
Mut vittu joo... kuudenkympin jälkeen kuulotestissä ei alenemaa.
Joku tässä nykykäsityksessä nyt mättää pahemman kerran, kun ei tässä ole teräsmiestä kuitenkaan kehissä.
Voisko se olla siinä, että "kunnon kyydin" vastapainona on runsain määrin "hiljaisuuden kuuntelemista"
ja kuulon suojaaminen siinä kohtaa, kun "luonto kutsuu".... eli siinä vaiheessa kun jatkuva rasitus
on sitä luokkaa, että korviin "alkaa sattua" ?
Eli juurikin niin kuin asian ilmaisit.
"Luonto" on kuitenkin aika viisas..... ja ilmoittaa tavallaan milloin homma ei ole ihan kohdillaan.
Se on sitten toinen juttu, että jos ei "näe vaikka tuijottaa".
Sen verran pitää olla tolkkua touhussa, että ei ihaile stripillä Top Fuelereita "paljaaltaan" jne.
ja tosiaan.... kun melutaso/ajallinen rasite alkaa tuntumaan jomotuksena..... niin tehdään asialle jotain.
Olen ihan reilusti hyväksynyt sen, että isossa penaalissa on paljon terävämpiäkin kyniä....
tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, tai sen eri osat...…
mutta ei siitä huolimatta ole kenenkään syytä niellä ihan kaikkea mitä erilaista ketunhäntää
kainalossa koitetaan syöttää.... ja jos et suoraan niele.... olen tyhmä ja sivistymätön.
Tähän ei nyt pidä sotkea niitä olosuhteita ja ympäristöjä, joissa joudutaan "pakosta" viettämään
40 tai yli... tuntisia työviikkoja vuosi toisensa jälkeen.... eikä niitä tilanteita, joissa kalvot sanoo POX....
ja veri lentää..... eikä neitsyitä ollut lähimaillakaan.
Joku juttu vaan tässä nykyhysteriassa.... tässäkin aiheessa mättää, enkä ole ainoa joka tätä ihmettelee.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
^^nyt oli aika vaikea selkoinen viesti, en ymmärtänyt juuri muuta kuin että toinen ajaa tonnisella RR pyörällä paremmin kuin toinen
Vinkkejä voi/pitää antaa jos tuntee toisen sielunelämän vai tä?
.
Ps. Tuota ylempää en jaksa edes lukea, yleensä sellasta liirumlaarumia ettei mitään tolkkua.
Viimeksi muokannut: TheArska; 18.04.2019 klo 00:42.
No, täytyypä lukea. Yleensä niistä ei tajua mitään, ehkä mulla on ollut väärä lääkitys tai niiden puute...tai mun apteekkarilla ei edes ole niitä lääkkeitä mitä tarvittaisiin, mutta heri tän viestin jälkeen luen ja katson ymmärränkö mitään..
Edit.
^ jotain siis ainakin ymmärsin.
Ei muuta kuin lukemaan bonen horinoita.
Ilman vittuilua ja nokkimista.
Jos kaveri ostaa tuhatheppaisen tonnisen kyykyn ja ja sitten miettii, että on aika herkkä laite pienillä nopeuksilla, niin tulee vaan mieleen, että olisiko sittenkin ER6 Kawa ollut parempi vaihtoehto...
Toki kaikkeen tottuu, mutta se vaatii muutakin kuin kysymys&vastaus-osiota ORGilla...
Koita joskus lukea jotain muutakin siten, että edes hieman fundeeraat.... mistähän mahtaa olla kyse.
"The Old Grumpy" on mainostanut, että "lukeminen kannattaa aina",
mutta se, ettäjoskus edes hieman ajattelee sitä mitä lukee.....
se avaa kiusallisen usein ihan "uuden maailman".... jossa ei olla kyydissä kuin laskiämpäri.
Kokeile edes.... ei mitään ota jos ei sattuisi antamaankaan.
Ei omaehtoinen ajattelu ole (vielä) kriminalisoitu.... vaikka sitä kovin paheksutaankin.
Aloita vaikka fundeeraamalla.... miksi?![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
^^Luin, ymmärsin, olen samoilla jäljillä, ajan ilman tulppia vaikka ei varmaan kannattaisi.
Juu, kyllähän nuo jotkut kysymykset vähän koomisilta tuntuu...mutta kun jotain haluaa niin haluaa, ja meillä jokaisella on valintamme. En ole ainakaan itse aina tehnyt fiksuja.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
...mutta mä viittasin. Niinkuin alkuun kirjoitin sun liirumlaarumit ei nappaa, en syö mömmöjä aamiaiseksi niin en ymmärrä sun juttujasi.
Tai sitten vaan sovitaan jotain muuta, että tunnet itsesi voittajaksi, leikitäänkö että olet fiksumpi, ettei nyt tule paha mieli? Edellisestä kuitenkin taustalta paistaa paha mieli vaikka "hauska" yritätkin olla.
Et taida olla penaalin terävin kynä...vaikka siitä paljon tekstiä kyllä tuleekin.
Ps. Voihan se olla että mä,olen liian tyhmä ymmärtääkseni tuollaisen älykön juttuja. Kaikki on mahdollista..