Sivu: 5 / 10:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34567 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 121:stä 150:een 296:sta
  1. #121
    Lainaa speed kirjoitti Katso viesti
    Kuinka rajusti pyöriin käy sivutuuli kiinni moottoritienopeuksissa?
    Sellainen tapaus on jäänyt mieleen, kun kovalla myrskyllä lähdin ohittamaan rekkaa metsän kohdalla ja pääsin ohi aukealle tullessa. Rekan antama suoja katosi kuin leikaten ja samaan aikaan puhuri pääsi puskemaan täpöllä. Jos olisi yhdellä kädellä pidellyt kahvasta ja toisella raapinut palleja, niin keskikaide olisi kolissut.

    Mopossa on se kiva puoli autoon verrattuna, että tuntuma sivutuuleen on tarkempi.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  2. #122
    ne on laakerin ja muutkin ennakko huollot kiinni siitä onko oikeesti menossa mopolla jonneki,,,,,,
    vaiko vaan rinkiä radalla ja lavetilla osan vaihtoo....tarpeita on monia
    vähän kuin mopon tyypitkin....
  3. #123
    Jos pyörää säilytetään lämpimässä ja kuivassa kesät talvet ja ajetaan ”normaalisti” tiellä/kadulla, niin lähtökohtaisesti katupyörän pyöränlaakerien oletettu kestoikä liikkuu jossain 50-100tkm haarukassa. Tähän nähden laakerien vaihto joka renkaanvaihdossa on vahvasti liioittelua, vaikka hieroisi säästäväisesti tourinkikumilla sen parikymmentä tuhatta.

    Sen sijaan jos harrastaa paljon kuraa, soraa, metsäpolkuja, sadetta, rataa yms, tai pyörä on talven pakkasessa laakeriin kondensoituvien vesipisaroitten armoilla, niin tilanne on tietty ihan toinen. Silloin taaja ennakoiva vaihtaminen voi olla ihan perusteltua.
  4. #124
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa A59 kirjoitti Katso viesti
    ne on laakerin ja muutkin ennakko huollot kiinni siitä onko oikeesti menossa mopolla jonneki,,,,,,
    vaiko vaan rinkiä radalla ja lavetilla osan vaihtoo....tarpeita on monia
    vähän kuin mopon tyypitkin....
    Mäkine on vähän OTT vaihtojensa kanssa, joten vähän pitää päätänsä paukuttaa.

    Oma on moponsa, ja ei ole olemassa liikaa huoltoa. Vaikka vetäis laitteen atomeiks kerran vuodessa.

    Turhaa mielensä pahoittaa. Jos kertois juttujaan tuopin ääressä mulle, niin vittuilisin ihan tuelta

    En osaa keskustella muuten.

    Hyvä noita laakereita sormin tunnustella, kun vaihtaa renkaita.

    Itsekin tein tässä just yhden ennakoivan romuttamolta ostettuihin kolmosvanteisiin. Lukkorengas oli ruosteinen ja vaikka mitä ikävää. Eipä ne about 15 v vanhat SKF:t huonona olleet, mutta tulipa vaihdettua.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  5. #125
    Lainaa vma kirjoitti Katso viesti
    Olet muuten oikeassa. Enhän minä osannut tuota huomioida. Toisaalta, laakeritkin voivat kestää yli 100 tkm.
    Tässä on hyvä mennä varmuus edellä: kun takarengas on vaihtokunnossa, on samalla syytä vaihtaa myös takapyörän laakerit, jarrupalat ja ketjut. Renkaan ilma onneksi vaihtuu automaattisesti siinä rengastyön yhteydessä.

    Huh tätä huollon tarvetta.
    Ethän unohtanut typpitäyttöä? Se kun ei kuulemma toimi kuin muut kaasut, paitsi jos siihen sekoitataan hieman happea. Mutta tarkka mies käyttäisikin heliumia, ne pyörivät massat nääs.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  6. #126
    Ehkä tyhmä kysymys mutta jos akku hyytyy saako pyörän käyntiin työntämällä vauhtia, vaihde pesään ja kytkin ylös?
  7. #127
    Saa. Riippuu vähän pyörästä ja työntäjästä sekä tietty alustasta.
    Litraisen V2:n sain metsätiellä tuuppaamalla tulille kun oli vaihtoehtona kävellä aika kauan. Satakiloinen ukko, kolmonen kammarissa kytkin pohjassa loivaan alamäkeen työntäen ja hyppy tapeille samalla kun päästää kytkimen että saa renkaalle pitoa. Nappulakumi sentään. Tuo on oman kohtuuden rajan ääripäässä. Jos on pienempiä pyttyjä ja asfalttia alla niin ei pitäisi vaikeaa olla.
  8. #128
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Jos pyörää säilytetään lämpimässä ja kuivassa kesät talvet ja ajetaan ”normaalisti” tiellä/kadulla, niin lähtökohtaisesti katupyörän pyöränlaakerien oletettu kestoikä liikkuu jossain 50-100tkm haarukassa. Tähän nähden laakerien vaihto joka renkaanvaihdossa on vahvasti liioittelua, vaikka hieroisi säästäväisesti tourinkikumilla sen parikymmentä tuhatta.

    Sen sijaan jos harrastaa paljon kuraa, soraa, metsäpolkuja, sadetta, rataa yms, tai pyörä on talven pakkasessa laakeriin kondensoituvien vesipisaroitten armoilla, niin tilanne on tietty ihan toinen. Silloin taaja ennakoiva vaihtaminen voi olla ihan perusteltua.
    Vittuilu on aidointa välittämistä, eikä siitä pidä..... mutta näinhän tuo pitkälti menee kuin yllä luetellaan

    PAINEPESURI !
    Hieno keksintö, mutta sillä moni jeppe kuluttaa pyöräänsä eri paikoista enemmän kuin ajamalla.

    Sama tuon kanssa, kun moni itäisen maan tietäjä selittää ponnekkaasti, että kyyyllä se mopo
    on tehty ulkona ajettavaksi.... ei se ulkoilmasta pilalle mene .

    Joku ihme juttu siinä vaan on, että kun vuosia ja kilometrejä kertyy paria-kolmea enemmän,
    ne paremmissa olosuhteissa ajetut kilometrit.... ja kuivassa säilyttämiset alkavat näkyä
    monin tavoin positiivisessa mielessä. Outo juttu .

    Vähän sama kuin sanotaan, ettei se venekään ymmärrä, kelluuko se merivedessä, vai makeassa.
    Parin-kolmen.... varsinkin kymmenen vuoden jälkeen vehkeet kuitenkin näyttää ja on ihan eri kunnossa.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  9. #129
    Nojoo, unohdin että eihän täällä porukalla ole mopot ajossa kuin kauniina kesäpäivinä. Itsellä kun ajokausi on puolisen vuotta kelillä kuin kelillä, niin fakta on se, että 15-20tkm ajetuissa (takarenkaan) laakereissa alkaa tuntua sormilla jo pykälää.
    Painepesurin käyttöä tulee myös harrastettua noin kerran viikossa.

    Nuo laakerit maksaa muutaman kympin, kun ei osta pakettina mopokaupan kautta. Suurin piirtein saman verran kun ne renkaiden vaihdot irtopyörille.

    Toki niillä voi kokeilla ajaa isältä pojalle jos siltä tuntuu, mutta eipä yhdessäkään omassa mopossa ole laakerit olleet takarenkaassa ehjiä ensimmäisen kerran, kun takarenkaan on irti pudottanut. Onpa tullut vastaan pari SKF:n ja Koyon tekelettä, jotka eivät ole paketista ottaessa olleet kunnossa.
  10. #130
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Ja kauniita kesäpäiviä riittää 12 kuukautta vuodessa
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  11. #131
    Ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa speed kirjoitti Katso viesti
    Ehkä tyhmä kysymys mutta jos akku hyytyy saako pyörän käyntiin työntämällä vauhtia, vaihde pesään ja kytkin ylös?
    Jos on luistokytkin, niin käytännössä mahdotonta.
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  12. #132
    Lainaa Jonezi kirjoitti Katso viesti
    Jos on luistokytkin, niin käytännössä mahdotonta.
    Toi oli jäätävän hyvä .

    Montako kaupankuntoista pyörää jää mielestäsi "luistokytkimen" takia käynnistämättä
    "tuuppaamalla"? .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  13. #133
    Lainaa speed kirjoitti Katso viesti
    Ehkä tyhmä kysymys mutta jos akku hyytyy saako pyörän käyntiin työntämällä vauhtia, vaihde pesään ja kytkin ylös?
    Mä en saanu omaani, mutta taisi olla mäki liian lyhyt ja loiva. Ja sitten on niitä ruiskukoneita, jotka tarvii sähköä - hmm... mutta toiset ruiskukoneet ei. Molemmista kokemuksia. Kysy runner67:lta.... Ei lähtenyt, vaikka mäkeä riitti. Tarvittiin lisävirtaa.

    Eli kaiketi paras testata oman pyörän mäkistarttikyvyt. Ettei tuu yllätyksiä...

    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  14. #134
    Lainaa yöLiitäjä kirjoitti Katso viesti
    Mä en saanu omaani, mutta taisi olla mäki liian lyhyt ja loiva. Ja sitten on niitä ruiskukoneita, jotka tarvii sähköä - hmm... mutta toiset ruiskukoneet ei. Molemmista kokemuksia. Kysy runner67:lta.... Ei lähtenyt, vaikka mäkeä riitti. Tarvittiin lisävirtaa.

    Eli kaiketi paras testata oman pyörän mäkistarttikyvyt. Ettei tuu yllätyksiä...

    Onhan se ongelma, jos ruiskupeli on täysin ilman virtaa.
    Se, ettei se enää jaksa pyörittää tulille, ei ole vielä ongelma muuta kuin "tuuppaamisen" suhteen.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  15. #135
    Lainaa Mäkine kirjoitti Katso viesti
    Nojoo, unohdin että eihän täällä porukalla ole mopot ajossa kuin kauniina kesäpäivinä. Itsellä kun ajokausi on puolisen vuotta kelillä kuin kelillä, niin fakta on se, että 15-20tkm ajetuissa (takarenkaan) laakereissa alkaa tuntua sormilla jo pykälää.
    Painepesurin käyttöä tulee myös harrastettua noin kerran viikossa.

    Nuo laakerit maksaa muutaman kympin, kun ei osta pakettina mopokaupan kautta. Suurin piirtein saman verran kun ne renkaiden vaihdot irtopyörille.

    Toki niillä voi kokeilla ajaa isältä pojalle jos siltä tuntuu, mutta eipä yhdessäkään omassa mopossa ole laakerit olleet takarenkaassa ehjiä ensimmäisen kerran, kun takarenkaan on irti pudottanut. Onpa tullut vastaan pari SKF:n ja Koyon tekelettä, jotka eivät ole paketista ottaessa olleet kunnossa.
    PIENI liioittelu, isoinkin kirjaimin toki aina elävöittää kerrontaa .

    Jos mennään edes vähän kohtuudella, ei voi kuin todeta, että herralla on ihan oikeasti jotain muuta
    pahemmanlaatuista ongelmaa omista lähtökohdista..... kuin laaduttomat, tai normaalikäytössä/ylläpidossa
    rengaskerrankerran matkalla antautuvat laakerit .

    Tosta ei mene enää paremmaksi kuin "neitsyet odottamassa"... ja herra Hesus tulee taas vappuna takaisin
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  16. #136
    Mäkine, rasvaa ne uudet laakerit ennen asennusta vesivaseliinilla ja ylläty laakereiden kestoiän kasvamisesta.

    Kun valmistaja tekee laakerin, sen pitää taipua moneen käytöön. Joissain asennuksissa se pyörii hitaasti ja kylmänä, kuten pyöränlaakerina, joskus taas on kuumissa olosuhteissa ja kovat kierrokset kuten vaikka sähkömoottorissa. Valmistaja laittaa pienen nokareen kovaa rasvaa laakerin sisälle tästä jälkimmäisestä syystä, muuten ne rasvat lentäisi pois laakerin sisältä sen lämmetessä. Pyörän laakerina tehdas kökkäre ei juurikaan pääse leviämään laakerin sisällä ja voitelu jää puutteelliseksi pitkällä aikavälillä, ratkaisuna on laakerin sivulevy irti ja laakerin täyttö vesivaseliinilla. Sen jälkeen laakeri kestää huomattavasti pidempään, myös sateisia päiviä, upotuksia, painepesuria jne.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  17. #137
    Lainaa Mäkine kirjoitti Katso viesti
    Painepesurin käyttöä tulee myös harrastettua noin kerran viikossa.
    Painepesuri on paras tae erilaisille laakeri- sekä sähkölaitevaurioille.

    Itse käytän painepesuria pyörän pesuun kerran kaudessa, ajokauden lopussa ja silloinkin erittäin harkiten.

    Harvat sähkölaitteet kuin laakeritkaan on tehtaalta rakennettu kestämään jopa yli 100 barin vesisuihkuja, vaikka ulkoinen lopputulos silmää mielyttääkin.
  18. #138
    Lainaa Bone kirjoitti Katso viesti
    Jos mennään edes vähän kohtuudella, ei voi kuin todeta, että herralla on ihan oikeasti jotain muuta
    pahemmanlaatuista ongelmaa omista lähtökohdista..... kuin laaduttomat, tai normaalikäytössä/ylläpidossa
    rengaskerrankerran matkalla antautuvat laakerit .
    Ongelmia hyvinkin, vaan helpottaa se tieto etten ole yksin

    Jos takavanteen ja haarukan haluu puhtaaksi, niin kyllä sitä vettä vaan tuppaa menemään vähän joka paikkaan. Se on kyllä totta, että laakerissa on aika niukat rasvat ja varmasti se vesivaseliini lisää käyttöikää.
  19. #139
    Painepesurista sen verran että ensinnäkin paine riippuu suuttimesta. Kewissäni painemittari näyttää noin 20baria normisuuttimella jos sitäkään, vaikka 130 baria sille ilmoitetaan. Toisekseen, etäisyys vaikuttaa paljon pintapaineeseen, kolmanneksi, minkään nivelen tai akselin saumaan ei kannata posotella. Olen varmaan 30 vuotta pessyt pyörän painepesurilla (noin 20000km/v), pari kertaa olen laakereita vaihtanut, mutta kertaakaan ei syynä ole ollut pesu. Ainakaan laakereissa ei ole ollut jälkiä veden läsnäolosta.

    Mutta ehdottomasti kannattaa laakerien kunto tarkistaa jokaisen renkaanvaihdon yhteydessä.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  20. #140
    Sateella ajaessa pyörä saa myös kunnon painepesun. Painepesuri on ok, mutta kuten edellä, sillä ei kannata posottaa koskaan läheltä, eikä etenkään minkään nivelien, laakereiden tai sähköliittimien suuntaan.

    Tälläkin foorumilla löytyy ketju, kuinka Trumpassa oli takapyörän neulalaakeri leikannut kiinni vähillä kilometreilla ja takapyörä vauhdista lukkoon. Laakeri oli ihan umpiruosteessa vähän ajetussa pyörässä. Omassa vastaavassa pyörässä sama laakeri oli 20tkm kohdalla ihan siistissä tehdasrasvassa. Mitähän tuossa tapauksessa oli tapahtunut. laakeri on tiivistetty joka puolelta, eikä sinne mitenkään mene vettä ajaessa.

    Kotarista olen joskus enimmät kurat huuhdellut painepesurilla metrin päästä, mutta Ducatiin en vie lähellekään. Nykyisin olen sen verran kermaperse, että en edes aja sateella. Pyöränlaakereita en ole juurikaan eläissäni vahtanut kuin pari kertaa johonkin crossinromuun. Katupyörään en ikinä. Pyörillä ajettu reilu 50tkm kun olen myynyt pois.

    Uudesta tai "uudesta" pyörästä otan ensimmäisenä syksynä kaikki jousituksen linkut ja ohjauslaakerit ym auki ja sullon täyteen rasvaa. Koskaan en ole vaihtanut linkkujen laakereitakaan kuin crossiin. Ruosteisia linkkujen laakereita olen toki nähnyt, mutta en omissa vehkeissä.
    BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  21. #141
    Nyt on sitten shoei päässä, sweeppiä päällä ja tonninen fireblade alla. Paha aika ostaa pyörää kun tuntuu että kaikki myydään käsistä. Ei ehkä viisain valinta ”ensipyöräksi” mutta ei sillä onneksi tarvitse kaasu pohjassa ajella ja järkeäkin voi käyttää. Kuuteen tonniin uskalsi ehkä kierrättää ja vetää kyllä jokavaihteella enemmän kuin riittävästi. Nyt ymmärrän miksi puhutaan ettei kyykky ole suinkaan paras pyörä kaupunkiin. Todella hankala pitää vauhti tasaisena ja heti kun hipaisee kaasua niin on liikaa vauhtia.

    Pari tyhmää kysymystä taas. Ajeleeko porukka millä vaihteella 40 ja alle nopeuksissa? Kakkosvaihteella 30kmh vaihdossa kierroksia 3000, jaksaa kyllä vääntää mutta tuntuu jotenkin moottorin kiduttamiselta eli onko ykkösvaihe parempi näihin vauhteihin?

    Millätyylillä ajatte kaupungissa/maantiellä/moottoritiellä. Koko käsi kaasulla? Yksi sormi jarrulla ? Kaksi sormea jarrulla? Enää ei muista kuinka tuo opetettiin aikoinaan.

    Renkaat pitäisi kohta uusia, vaihtoehdoiksi liikkeessä sain joko pehmeät ja pitävät tai sitten metzelerin vähän kovemmat ja kestävemmät. Kummatkin ovat jonkinasteisia sport renkaita mutta onko nuo metzelerit sitte sellaisia että Honda lähtee kuivalla sutimaan jota en todellakaan halua tapahtuvan? Radalle ei ole aikeita mennä ainakaan kovaa ajelemaan eikä tuo mutkapommitus myöskään kiinnosta.

    Mites noi huoltopukit, onko niissä isoja eroja vai käykö motonetin tms 30€ mallit myös?
  22. #142
    Kyllä se lähtee sopivissa olosuhteissa sutimaan kaikilla renkailla, halusitpa sitä tai et, jos nopeutta on vähemmän kuin n 150 km/h. Renkailla voi jossain määrin vaikuttaa siihen, missä olosuhteissa sutiminen helpoiten tapahtuu ja minkä luonteista se on.
    Sinänsä pieni sutiminen ei mitään haittaa. Pitää vain suhteellisen nopeasti hellittää kaasua hiukan. Ainakin jos on poliiseja lähellä tai jos pyörä on kovasti kallistettuna.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  23. #143
    Lainaa speed kirjoitti Katso viesti

    Pari tyhmää kysymystä taas. Ajeleeko porukka millä vaihteella 40 ja alle nopeuksissa? Kakkosvaihteella 30kmh vaihdossa kierroksia 3000, jaksaa kyllä vääntää mutta tuntuu jotenkin moottorin kiduttamiselta eli onko ykkösvaihe parempi näihin vauhteihin?

    Millätyylillä ajatte kaupungissa/maantiellä/moottoritiellä. Koko käsi kaasulla? Yksi sormi jarrulla ? Kaksi sormea jarrulla? Enää ei muista kuinka tuo opetettiin aikoinaan.
    Alla kilogixeri ja kevyemmät välit... tulee ajettua 2 vaihteella, kun on niin herkkä kaasu, että ykkösellä hyppää helposti. Lisäksi monttujen kohdalla ja tiukoissa käännöksissä aina vähän kytkintä pohjaan, jos vaikka pompauttaa ja kaasukäsi heilahtaa.

    Muuten koittaa pitää kierrokset siinä 5000 kohdalla, kun lyhennetty slipari pitää parhaimman murinan juuri noissa kierroksissa.

    No ainakaan liian pienillä kierroksilla ei kannata jurnuttaa, moottorin kidutusta kuten totesit

    Autojen seassa ja sivuteiden kohdalla yksi tai kaksi sormea jarrulla. Yhdelläkin sormella saa aika hyvin hidastettua, kahdella paremmin.
    Ja kahdella verrattuna 4 sormea saa paremmin kontrollia, ettei mene lukkoon (ei abs).


    Ps. Ja tervetuloa lajin pariin. Tässä just poitsulle A1-kortin opetus työn alla.
    Suzuki GSX-R 1000, Yamaha MT-03 (660), Access Enduro 400
  24. #144
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Kunnolla jenkaa vaan, öljynpaineet pysyy ylhäällä, vesi kiertää ja voitelu/jäähdytys pelaa. Mullakin satasta ajaessa taitaa olla jossain 6500 rundin tienoilla kutosvaihteella.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  25. #145
    Pidän kierrokset siinä missä kone vetää rytkyttämättä. Voitelua varten on koneessa öljypumppu. Jos tehoa tarvitaan kiihdytykseen enemmän kuin pintakaasulla irtoaa niin sitten pienempää sisään.

    Ykkösellä ainakin vähämukinen kone on kulmikas kun sekä veto että jarru on voimallinen. Vähänkin hermostunut kapulan liikautus nostaa etusta. Kakkosella momenttia irtoo vähemmän ja kyyti on tasaisempaa.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  26. #146
    Yllä on taas hyviä kommentteja miksi kannattaa harkita tehokasta tonnin kyykkyä ensipyöräksi
    Ducati Hypermotard 1100s & Suzuki SV650s->n / 17 exää + 1 r.i.p.
    "Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
  27. #147
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Pidän kierrokset siinä missä kone vetää rytkyttämättä. Voitelua varten on koneessa öljypumppu. Jos tehoa tarvitaan kiihdytykseen enemmän kuin pintakaasulla irtoaa niin sitten pienempää sisään.

    Ykkösellä ainakin vähämukinen kone on kulmikas kun sekä veto että jarru on voimallinen. Vähänkin hermostunut kapulan liikautus nostaa etusta. Kakkosella momenttia irtoo vähemmän ja kyyti on tasaisempaa.
    Juuri näin. Nelikko ja kolmepyttyinen käyvät nätisti jostakin 2000-2500 kierroksesta alkaen. Ducati joku 3000 samoin kotari. Kummallakaan vajaamuksella ei voi kuormittaa kunnolla alle 4000 kierroksen. Alkaa täristää, mutta pintakaasulla voi körötellä pienemmillä kierroksilla.

    Henkilökohtainen mielipide, mutta minusta typerän kuuloista körötellä taajamajonossa ykkösellä kone hoosiannaa huutaen. Bensankulutus nousee myös ihan uusiin sfääreihin (= tuplat), mutta sehän on vain race ja lillukanvarsia.
    BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  28. #148
    Jatkokysymykset suhteuttettuna valittuun pyörään tuntuvat hurjilta.
  29. #149
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    Jatkokysymykset suhteuttettuna valittuun pyörään tuntuvat hurjilta.
    Ymmärrän huolesi. Ajattelen asioita aika pitkälle ja tuntui jo varusteita ostaessa että suojaudun liikaa kun on tässä lähiviikkoina katsellut ympärilleen motoristien käyttämiä ajovarusteita. Tässäkohtaa uskaltaa vielä kysellä tyhmiä asioita ääneen ja kysymykset toki olisi ollut samoja varmasti muillakin pyörähankinnoilla.
  30.  
  31. #150
    Ajelet vaan kilsoja alle, niin kyllä opit mikä on sun ajotavalle sopivin.
    Itse ajelen niin isolla vaihteella kun mahdollista, kunhan kone ei rytkytä. Isolla kun ajelee, niin vauhti pysyy tasaisempana.

    Ja hitaassa vauhdissa ajelen yleensä yhdellä kädellä, selkä suorana ja käsi pelkästään kaasukapulalla. Koittaa olla hereillä, josko jotain pitäisi tehdä, niin sitten väistellään tai jarrutellaan.

    Vielä sanon, että lähde ajelemaan vaan. Siellä sitä oppii.

    Niin ja laittele vaan kaikenmaailman kysymyksiä tulemaan. Niihin on mukava vastailla.
    Braaaaap
Sivu: 5 / 10:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34567 ... ViimeinenViimeinen