Hienoa! Sittenhän tuohonkin on tullut järkeä mukaan. Sorry, mulla oli päässä vanha tieto/sääntö.![]()
En kiellä enkä myönnä, vaan pikemminkin päinvastoin.
Ray Of Darkness
En nyt tiedä suurimmasta osasta, mutta sen tiedän että aika harvassa on ne veturit joilla saisi vetää 825kg jarrutonta. Ja tuo on siis sen kärryn kokonaispaino sillä hetkellä lastattuna, aisoineen, akseleineen, lasteineen kaikkineen. Vetomassa ei siis todellakaan korreloi suoraan vaunun akselimassan kanssa = moinen 825kg pykälä on siis ainakin Suomessa nykylainsäädännöllä täysin turha, vailla käytännön hyödyntämismahdollisuutta
Ja siis tuo aito- vs. paperimassa toimii myös jarrullisiin ihan samalla tavalla. Esim. 1500kg kykyisellä veturilla voi hinata täysin laillisesti vaikkapa as.vaunua jolla oma/koko massat on 1300/1700kg, mutta sinne vaunuun ei sitten saa lastata kuin max. 200kg tavaraa. Mutta jarrullisten mukana tulee myös otteesta käyttöön sellainen ruutu kuin yhdistelmän suurin massa ja joissain tapauksissa tuon ruudun lukema on pienempi kuin veturin kok.massa + jarrullinen vetomassa. Tällöin jos koukussa on jo aidosti täysi massa kiinni, niin veturia puolestaan ei saa lastata täyteen jotta tuo yhdistelmän kok.massa ei ylity
Ja sitten tosiaan vielä tuo ajokortti-puoli tähän kaikkeen päälle, mlloin tarvitaan se lisä-E (ns. pikku e) sinne ajoneuvoluokan kirjaimen perään. Ja jos sulla on vaikka BE ennestään, niin jos käyt suorittamassa C1 siihen päälle, niin siitäpäs ei tulekaan silloin BE C1E, vaan ihan vain BE C1. Eli vaikka veturin massa kasvaakin B>C1, et saakaan enää kytkeä siihen kuin jarruttoman nyyttikärryn ja jos tarve onkin suurempaan vaunuun, pitää veturi vaihtaa kevyempään B-luokan ajoneuvoon![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Tosta laista en tiedä, mutta työkaveri ajoi toyota corolla merkkistä henkilöauto.
Autossa jarruton kärry 750kg kiinni. Kärry oli kuormaamaton. Toyotan vetopaino jarruttomalle 450kg.
Poliisilta huomautus: auton vetomassa ei riitä. Poliisit katsoo rekisteröinti painon teknisestä otteesta.
BTW. Mulla on Volvo 244 ja sen rekisteriotteessa on jarruttomalle 1200kg ja jarrusille 1500kg![]()
Ducati Diavel
Poliisit olivat pihalla asiasta, hyvin yleistä. Aikoinaan kun tuli vedeltyä paljon venetraileria niin oli tulostettuna pykälät mukana. Hyvin yleinen harhaluulo on mm. se että jarrullisella yli 750kg kärryllä tarttis BE-kortin.
FZ1-S -09 -> S1000RR 2010 + S1000XR
Peräkärry-yhdistelmien painorajoitusviidakko on kyllä hämmentävä. Aikoinaan laskin että heppatraileri+hevonen meni just alle 1500kg, jota citymaasturilla sai vetää ja pikky een puuttuminenkaan ei vielä haitannut. Sitten kerrottiin että pitäis käydä konttorilla pudottamassa hevostrailerin suurinta sallittua massaa. Koska se ylittää painorajat. Siis tekniikka ja kortti riittää. mutta kärryn rekisteriotteeseen muutos 2200-1500. Tässä vaiheessa totesin että sakottakoon jos näkevät tarpeelliseksi.
MONSTER1200S+BETA350 JA SAASTAMOINEN
Valtiovarainministeri
Toinen mistä myös lähtee aina kortti on se, kun ajaa pakettiautolla jonka kaveri onkin leimannut "kuorma-autoksi". Ihan hyvä käytännön pila eukolle, jos hän haluaa lainata pakua.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
OT tämäkin mutta iso Volvo on hyvä veturi raskaaseenkin käyttöön. Vetää gasoa kuin Aku piimää joka tapauksessa niin ei kuorma paljon harmita. -07 V70:n 2,5 bensaturbo vei muistaakseni joku 12 litraa/100km noin +130kmh moottoritienopeudelle. Kertalleen oli trailerilla Alfa kyydissä, yhteensä joku 1800 kg perässä. Kulutus ei noussut kuin vajaaseen 14 litraan satasella, toki vauhtia oli vain suunnilleen sallitut 80 kmh.
-
Tässä tapauksessa poliisi on osoittanut oman tyhmyytensä, kun ei ole erottanut ajokortti ja peräkärry sääntöjä toisistaan. Tästä on keskusteltu jo vuosikymmeniä hevoskuljetusten osalta. Hevoskärryn kokonaismassa kun ylittää useimpien autojen suurimman sallitun jarrullisen vetomassan, mutta niitä saa silti vetää, kunhan ei lastaa liikaa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tsot tsot älkääs kylväkö väärää toetoa, ei ne poliisitkaan erehtymättömiä ole, vaikka näin usein halutaan esittää.
Arvioitaessa ristiinkytkään hyväksytyn henkilöauton ja peräkärryn sisältävän yhdistelmän laillisuutta, pitää käyttää peräkärryn arviointihetken todellista massaa, ei kokonaismassaa.
Kokonaan eri asia on sitten, että riittääkö kuljettajan kortti yhdistelmän ajamiseen, tässä massat lasketaan auton ja peräkärryn kokonaismassoista.
Sent from my iPhone using Tapatalk