Esim haponkestävät hydrauliliittimet, voi sanoa lähes varmuudella että ongelmia tulee jos ei ole asiaan kuuluvaa liukastetta. leikkaa kiinni ja se on siinä. Samaa kyllä pätee rst pultteihin/muttererihin mut nuo liittimet leikkaa todella herkästi. Nimimerkillä joskus purkanut koko linjan kun asiaa osaamaton vetänyt liittimet jumiin jotka tietty vuosivat.
K8-1000
Kaavio kannattaa olla käänteinen sen takia että jarruttaessa on helpompi vaihtaa pienempää jalkaa nostamalla, ja kiihdyttäessä on helpompi polkaista isompaa alaspäin.
Sen takia kaavio on kaikissa ratamopoissa käänteinen.
Esijännitysholkki kannattais olla sen pitunen että kun säädin on asennossa 7,5 mm niin painauma kuskin kans on 40 mm.
Eli sitten kun mopo on kasassa niin mittaile painaumat 0-7,5-15 mm asennoissa, niin sitten tiedät kannattaisko esijännitysholkki olla pidempi vai lyhempi.
Mutulla veikaten jos keulassa on ollu löysä etujousi, niin holkki on sille sopivan pitkä, ja kun vaihtaa huomattavasti jäykemmän jousen niin sille se holkki voi helposti olla liian pitkä. Eli painauma on alle 40 mm vaikka säädin on asennossa 0 mm.
Tuo poistetaan sen takia että saadaan viimeiset 20-30 mm kokonaisjoustomatkasta toimimaan.
Öhlinssin perus ohje:
![]()
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Käänteistä kaaviota kannattaa harkita, vaikka ajaisikin muilla pyörillä. Itselläni ei ole ollut koskaan ongelmia ”ratamoodin” ja ”katumoodin” välillä. Vääriä vaihtoja tuli alkuun opetellessa korkeintaan muutama. Nekin alaspäin vaihtaessa. Jotenkin aivot adaptoituu ajatukseen, että ilman kytkintä ylöspäin vaihtaessa jalka polkee alas. Se on nopeampi tapa, ja jalan asento muuttuu mahdollisimman vähän.
Tallissa: GSF 1250 S -08, Tunturi Sport -73, Solifer Suzuki S -84 & Pappatunturi -74
Voitelu pienentää kitkaa kierteessä, joten periaatteessa samalla kiristysmomentilla voideltu liitos lisää kiristystä ruuvin aksiaalisuunnassa, koska kuivalla kierteellä enemmän momentista menee liitoksen sisäiseen kitkaan ja ruuvi jää pienemmälle kiristykselle. Joku lujuuslaskentaa paremmin tunteva voisi laskea tämänkin.
Tallissa: GSF 1250 S -08, Tunturi Sport -73, Solifer Suzuki S -84 & Pappatunturi -74
Ite käytän ihan tarkoitukseen valmistettua anti-seize rasvaa, purkissa lukee molybdenum-disulfide petrolatum. Tiedä sitten mitä kaikkea tuo sisältää. Toki joku öljy tai vaseliini ajaa varmaan saman asian.
Käsittääkseni noi kiristysmomentit ilmoitetaan aina öljytylle kierteelle, joskus olen kyl törmännyt taulukkoon missä oli momentit sekä öljytylle että kuivalle kiristykselle. Lukitehan ajaa saman asian kuin öljy, eli poistaa kitkaa kiristyksen aikana. Lopulta päästyään hapettomaan tilaan se kovettuu.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Osia tippunut ovelle, joten hommat jatkuu. Alussa uhosin että brembot jätetään hyllyyn, mutta niin vaan sintteripaloiksi tulee brembon punaiset. Aina yllättyy 520 alumiinisetin keveydestä, normit 525 ketjusarja 3.2kg, nämä 2.2kg. 33% ero on tuntuva. Nämä kamat tuli https://www.biketorqueracing.co.uk/ kautta n.kahdessa viikossa.
Jarrulevyt oli 44tkm ajetulle rätkälle tyypillisessä kunnossa.
Pyyhkäisin takalevystä kynnyksen lamellilaikalla pois ja puhalsin levyt kevyesti hiekalla.
Levyistä tuli oikeen käyttökelpoiset ja taas säästyi rahat.
Alkuperäinen peräpaketti penkkeineen painaa 10.5kg, suunniteltu vaimon(jopa syöneen) ja matkakamojen kanssa kestäväksi tuotteeksi. En vain hyökännyt sen kimppuun laikkakoneella, vaan teen uuden perän ihan huonekaluputkesta, tässä kohtaa ei tarvetta kevytmetalleille ja kikkailulle.
Siinä on vielä lujasti matkaa valmiiksi. Pääsee kunnolla mallailemaan penkin korkeutta vasta kun saan laitteen renkailleen taas.
"I live more in 5 minutes on my motorcycle than many people live in a lifetime" -Burt Munroe
Tämä on jollain tavalla mahottoman kiehtova projekti. Tsemppiä jatkoon ja loppuun asti tekemiseen, toivottavasti päästään näkemään livenä ensi kesänä.
Ratapäiville mukaan: saappaat, retkisänky, pakettiauto ja lukemista.
Perästä vaan siro ja lyhyt nykymuodin mukaisesti. Ratakissasta mistään postilaatikoista perseen takana ei mitään hyötyä ole, takarunko vaan potentiaalisesti solmussa ja katteissa isoa parsimista.
Viimeksi muokannut: wbaum; 18.10.2018 klo 17:16.
"Kun mä mopolla ajelen, tai telkkaa kattelen, silloin mun päässä nykii"
(Maho Neitsyt - Mikä mun päässä nykii)
Harley Davidson FXR 1983
Honda CB900F Hornet 2004
Kiitokset lujasti.Mukava lukea kiinnostusta olevan ja varmasti nähdään jos elonpäiviä riittää.
Jotain tämmöistä suunnitelmissa. Kevyttä ja siroa all the way.
Niin varmasti onkin. Tuo takaratas tuntuu aivan kuin waasan näkkäriltä kädessä, uskomattoman kevyt. Tässä seitkyt heppaisessa luotan että nuo pelittää oiken kivasti. Vähän erilaisia kokemuksia tuli turbo käytössä toisessa pyörässä, se mussutti alurattaan pilalle ja vaihdoin takaisin 530 ketjuun ja teräsrattaisiin. Tuntuu jaksavan pyörittää niitäkin.
En ole ajanut, pyörä tuossa vaiheessa kun viimeisessä kuvassa. Muistaa vaan pitää pistoolin liikkeessä ettei ota liikaa tavaraa poiseikä samalla puhalla pintaa kuopalle. Mun levyistä näkyy hieman vanhaa naarmuakin, joten sitä pelkoa ei ole. On nuita puhalleltu ja hyvin ne on pelannu. Oon joskus scotch britellä ajanut pinnan rikki myös jos levyt ei ole vielä kovin pahat, sekin toimii.
"I live more in 5 minutes on my motorcycle than many people live in a lifetime" -Burt Munroe
Alurattaat kestää Superbikessakin pari-kolme kautta helposti, joten kestänee ilman ongelmia SV:kin.
Superbike #7
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Täältäkin iso
Tätä lukemalla on oma lamppu syttymässä mitä mä rupean rakentamaan mulla jemmassa olevista kahdesta R1:sestä.
Eka tarttee kyllä saattaa loppuun Honda Monkey vm.1992.
-Bmw S1000RR 2021-
http://www.jaha.fi/
-Bmw S1000RR 2021-
http://www.jaha.fi/
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Sen verran on muuten lisättävä, että mulla on kaks vetopakkaa (eri pakka vakiolle ja OZ-vanteelle) ja vaihdan välitystä motoparkkiin. Eli käytännössä käytössä on neljä eri takaratasta. Jos ajaa samalla koko ajan niin kuluminen tietty isompaa, mut eiköhän toi ainakin sen kauden mene heittämällä.
Superbike #7
Kummallisen hyvin kyllä noi takarattaat kestää. Kohtuu hyvin ne tietty on liukasteissa ja ilman likaa rata-ajossa. Rikkonainen ketju kyl tappoi takarattaan päivässä.
Radalla tuntuis joo kestävän, mutta mulla oli katumotossa alumiiniratas tehtaan jäljiltä. Sillä ei tainnut tonnia tarvita ajaa. Epäilen justiinsa katuajossa kertyvää paskaa syylliseksi.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Taas on projekti nytkähtänyt eteenpäin osien tippuessa maailmalta. Välillä vähän motivaatio kateissa, mutta onhan tässä aikaa ruuvata ennen ensimmäisiä ratapäiviä. Se on tuo luova työ kun se ei pakottamalla valmistu.
Keulan läjäsin Racetech:in emulaattoreilla ja 0,85kg/mm jousilla. Emulaattorin säädin jousivakiolta ja esijännitykseltä Racetechin laskurin antamiin arvoihin. 15W Motorex racing liejut sisälle, 130mm taso ja 15mm esijännitys. Esijännitysholkki-materiaalia jäi vielä, niin voi leikellä jos ei painaumat osu kohdilleen.
Keulaan asensin myös varastosta löytyneen LSL ohjausiskarin. On tuo nyt tyhjää parempi, jonkunlainen seitsemän naksun säätökin siinä on. Kiinnityspisteet sai toki keksiä ihan itte. Vähän vinossa tuo on, varmaan joudun itseni tuntien tekemään uuden kiinnikkeen jotta sen saa suoraksi.
Tässä stefa ja holkki joilla korvaan mittarinpyörittimen. Jotenkin ajatus turhasta pyöriästä johtoineen ei kelvannut ratkaisuksi.
Kaasuholkiksi hommasin R6:sen palikan, tekee siis SV:n kaasusta edullisen pikakaasun.
Perääkin yhden illan leikkelin, vääntelin ja hitsasin. Akun paikka ja sähköjen reitit alkaa olla hahmoteltu. On siinä matkaa valmiiksi kuitenkin vielä. Siitä tulee melko tynkä, tykkään siitä noin.
Tähän pisteeseen laite jäi, kuvassa näkyy 520 ratassetti, uuden cliparit, jarruletkut yms. Seuraavaksi voisi vaikka aloitella sliparin hahmottelua niin saisi sitäkautta tekemisen meiningin päälle.
Miettinyt tässä laittaakko kokonaisen etukatteen vai jonkin pienen lipan ohjaamaan tuulta? Jälkimmäinen olisi yksinkertaisempi ja kevempi, riittävyys toki mietityttää.
"I live more in 5 minutes on my motorcycle than many people live in a lifetime" -Burt Munroe
Yritin katsoa millaista peräkatetta olet suunnitellut. Äkkiseltään en löytänyt. Olis tossa ylimääräsenä universumin kauneimpiin mopon periin kuuluva 250 Hondan "Aoyama" takakate: http://www.ukroadandrace.co.uk/HONDA-RSW-AOYAMA-SEAT istuinpehmusteineen jos kiinnostaa.
Ja paree kuva: https://i.pinimg.com/originals/f3/72...345d7502e6.jpg
vuoristoatleetti
Kiinnostaa, laita vaikka yv:nä arviosi hinnasta.
Tuo on 03-05 R6 kapula, osanumero 5SL262400100. 38mm, suzukin vakio 35mm. Monessa Suzukissa varmasti vakiona 38mm kapula, tässä laitteessa varmaan sen takia pienempi että kokemattomille ei tule vahinkokaasuja niin herkästi. Tuolla se on aika kiva, n.vartti ja on narut tiukalla.
"I live more in 5 minutes on my motorcycle than many people live in a lifetime" -Burt Munroe
^Ok
Gixxuissa on vakiona 33mm kapula, joka on ihan onneton.
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
8.5 jouset ois sopivat 163 kiloselle mopolle ja 60 kiloselle kuskille.
Mutta jos mopo on 190 kg ja kuski 80 kg, niin:
Tuolla jousella ja esijännityksellä painauma on aivan liikaa, jotain 52 mm, ja keula ei kestä oikeestaan yhtään jarrua (0.46G) etteikö pohjais saman tien.
Wikin mukaan ton vessan paino on 198 kg ja optimistisesti laskeskelin että siitä saa 8 kiloo sheivattua pois.
Toki painauman saa tontille (40 mm) kasvattamalla esijännityksen 28 milliin, mutta pintaherkkyys katoaa täysin jos ei vaihda top-out jousia jäykemmäksi. Ja edelleenkään se ei kestäis jarrua kuin 0.71G pohjaamatta.
10.5 jousilla ja 15 mm esijännityksellä painauma ois tontilla, jotain 40 mm.
Ja keula kestäis normaalin kovan jarrun (1.07G) ennen kuin pohjaa.
Se racetechin laskuri arpoo välillä ihan mitä sattuu.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Hyvää pähkäilyä, juuri näitten takia kirjoitin tolppien specsit esille.
En tiedä mistä löysit tuon 198kg, mutta tuo laitos painaa kuivana 171kg. Siihen täysi tankki bensaa (litra bensaa painaa 0,7kg) 12kg , öljyt 2,3l (muistelin öljyn painavan 0,8kg/litra) jäähdytinnesteet, jarrunesteet sanotaan 5kg, märkäpaino siis 188kg.
Radalla puoli tankkia per setti riittää, -6kg, mahdollinen painonpudotus -8kg ja ollaan 174kg painossa ajokunnossa.
Alle 60kg kisaluokkaan pitäisi kesällä mahtua, joten kuskin paino on siinä nurkilla.
Laskuri antoi etujousiksi 0,8kg/mm mutta otin kuitenkin nuo 0,85. Korkeissa on 15mm säätö myös. Katsotaan jos jarruissa pohjaa niin nopea sinne on tiputtaa jäykempää jousta. BTW tähän laitteeseen ei ole saatavillakaan yli kympin jousia.
Suoritin tuolle laitteelle täysin epävirallisen tallipunnituksen joka on vertailukelpoinen ainoastaan sen punnituksen kanssa mitä teen kun tuo on valmis. Mielenkiintoista nähdä paljonko kiloja saa pudotettua ilman julmaa rahallista panostusta, ottaen huomioon ohjausiskarin, kaatumasuojauksen yms lisäpainon.
"I live more in 5 minutes on my motorcycle than many people live in a lifetime" -Burt Munroe