Elikkäs saan pian isomman kortin mutta ongelma on se että mikä oisi seuraava pyörä. Transalp on todella mieleinen minulle että saman tyylinen.
Ja voin vaihtaa pyöräni pois vaihtokaupalla taikka myydä jos joku haluaa.
KTM 640 Adventure?
Vai oliko enempi citymaasturi hakusessa? Hintahaarukka?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
4000-5000€ hintahaarukka. Sellainen pyörä millä taittuu matka hienosti ja uskaltaa mennä vähän huonommalle tielle niinkuin tuolla transalpilla.
Yamahan XT 660?
Suzuki Hayabusa vm.2010 2017->2020
ex. Suzuki GSF 1250SA vm.12 2015->R.I.P 2017 19.6 Sveitsissä
ex. Yamaha FZ6N vm.04 2012->2015
Eiikös pääasia ole se, ett' mihin lompakko riittää ja mistä itse tykkää? Toisen on aina huono suositella toiselle mopoa..........
R.I.P Jaska - Motoristi
Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
Osta semmoinen rätkä, joka juttelee mukavia ja minkä kanssa tulee hyvin toimeen.
Trumpan 955 Tiikeri voisi olla potentiaalinen vaihtoehto mikä ei välttämättä ensimmäisenä tule tässä hintaluokassa mieleen kaikkien japsien ja Bemareiden takaa![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ikäänkuin jonkinlainen " tyhjiö" 2-pyttysten enskojen suhteen tahtoo olla tuossa hintaluokassa.
Tarkoitan siis semmoisia on tosi vähän,mitkä olis edes transun päteviä pienemmillä poluilla (jos siis sitä haluat)
Alkaa tennari 750 jo olla vähän iäkkäämpi vaihtoehto,mutta tehokkaampi kuin afrikkalainen,ja aikas pätevä peli.
Hyvän teneren jos vaan löytäis...
Kestävät kyllä kilsoja,hyvin hoidettuna...![]()
Varjossa viihtyjä ;)
Löytyyhän noita. Ehkä hauskin laite voisi olla TDM900 Yamaha, mutta sillä ei kyllä ehkä ihan niin pienille teille kannata mennä kuin Transulla. Noita löytää hinnat alkaen 3te. Tenere voisi tosiaan olla vaihtoehto, mikäli haluaa metsään asti. Bemarilta 1100 GS:ääkin saa alta neljän tonnin ja välillä on ollut tarjolla F650GS mallia (joka siis on 2 pyttyinen ja 800 kuutioinen) noin viiteen tonniin, mutta nyt ei kyllä ole yhtään yksilöä niin edukkaasti.
Retired
650 Vstrom? Aika lailla noillakin päästellään hiekkateitä kun Youtubesta katselee videoita...
Hyvin varusteltuja pyöriä saa jo asettamaasi hintahaarukkaan.
Itsekin 650 transulla ajelen, ja vaihto käy silloin tällöin mielessä. Mutta tuskinpa huolettomampaa saisin vaikka uudempaan vaihtaisinkin ;) Nyt mittarissa 62 tkm, joista itse olen ajanut 30 tkm/2 v/ -28 ja +30 asteen olosuhteissa. Rikki on mennnyt akku ja nopeusmittarin pyörittäjä.
"Mieluummin soralla."
GS 1200 vm -09 & XT660R vm -07
Oliskohan tämä http://www.moottoripyora.org/keskust...alp-600-1993vm
Ja sitten aloittajalle yks ehdotus lisää. Miten olis isompi uudempi Alppi? XL700?
Triumph S4 -04, Triumph Sprint ST1050 -06, Peshoo Vivacity Sixties -12
Tuokin on hyvä ehdotus, heppoja lisää ja tuoreempi peli alla.
Tai sitten vähän ajettu ja ilmeisen hienokuntoinen AT: https://www.nettimoto.com/honda/xrv/2308666
Kylätason kurapyöräilijä.
Honda Vara-Eero https://www.nettimoto.com/honda/xl/m...gine_model=199
esihistoria-GS https://www.nettimoto.com/bmw/mootto...m=900&pto=6000
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Tonninen V-Stomi?
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Supertenereissä on rungon kanssa ongelmia. Toki jos on ehjä ostaessa ja ajo on nättiä, niin varmaan kestää, mutta vauhdin kasvaessa ja tien pienentyessä murtuu kyllä ennenpitkää.
Africa twin.. No onhan ne kestäviä ja suosittuja vieläkin, mutta 600 transalppiin ei ole ero ihan mahdoton. 10nm/hv enemmän, tosin painoakin on sitten 20kg enempi Afrikkalaisessa.
Ajatko matkaa paljon? Jos ajot on pääasiassa sadan kilsan säteellä, niin eipä tommosesta vanhasta gessusta tai tonnisesta stormista paljon iloa irtoa, vaikkapa vähän tuoreempaan ykspyttyseen verrattuna.
No toki ne ykspyttyset vaatii huoltoa, mutta kyllä tommonen 690 enduro KTM on ihan ässä sekalaisessa sorasurauttelussa. Kuuden tonnin pintaa saa kohtuullisesti ajetun, jolla hyvin luultavasti huolettomia kilsoja pitkästi vielä. Semmonen on kyllä pirteämpi kun esmes tuollanen supertenere.
Sporttipyörä soralla... On ihan kivaa muutaman kerran kun takarengas sutii villisti kahvasta kääntämällä, mutta sitten kun kyllästyy ajoasentoon ja lyhyisiin joustovaroihin päällystämättömiä teitä ajatellen, niin ei sillä enää viitsi ajella kun siellä kadulla, jos ei ihan pakko ole soralle poiketa.
Minkälaista pyörää ylipäätänsä haet?
laita viestiä Lemriku@gmail.com. niin kerron siellä tarkemmin.
Jos ne huonommat tiet on luokkaa metsäautotiet niin gessulla pärjää siellä oikein hyvin. 1150 on kuusivaihteinen ja 1100 viisivaihteinen, 1150:n ykkönen on vähän liian pitkä huonompiin paikkoihin ja kuutonenkin on 100:n nopeuteen pitkähkö. Tehoeroa on vähän isomman eduksi mutta 1100:n on huomattavasti edullisempi hankkia. .Matkustusmukavuudessa gessua parempaa on paha löytää ja se kantaa kuormaa hyvin. Kaikilla noilla tehdään reissua mitä edellä on mainittu, makuasia sitten millä menee.
Jos haluaa ajaa "matkaa", niin tuollainen yksipyttyinen ei ehkä ole paras mahdollinen. Itse pyrin kotarilla ajamaan vain soralla ja pakolliset asfalttisiirtymät siihen päälle. Voimaa on omasta mielestä riittävästi sorateille ja asfaltillakin kerkeää oikein hyvin. Asfalttiajo vain on vähän väkinäisen tuntuista väkertämistä, vaikka monet ovat näillä matkailleetkin. Itse tykkään soratierallista ja siihen tämä on oiva peli. Kevyt ja tehokas. Satasen vauhdista sora lentää vielä iloisesti. Takakumille hupaa leikkiä.
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Mä olen ajanut isoilla yksipyttyisillä kymmeniätuhansia kilsoja mettäteillä ja isoja latuja enkä lähtisi yleistämään sitä että yksipyttyisillä on ankeaa ajaa isoja latuja. Yksipyttyisten parhautta kysyjän käyttöön on +600cc katetut matkaenskat, kevyempiä kun kaksipyttyiset ja mukavia ajella myös isoilla laduilla. 690 Enduro kuuluu myös tähän kategoriaan jos se varustellaan matkapyöräksi, sellaisenaan se ei ole matkapyörä. Kattamaton yksipyttyinen on kuin perinteinen nakupyörä, ei niilläkään jaksa pitkiä siivuja vetää isolla marssivauhdilla ellei ole asenne kohdallaan.
Ykipyttyisistä suuntaisin katseen Yamaha XT660Z 2008 ->, niitä saa tuolla budjetilla ja on luottopeli. Bemarilla ja Aprilialla löytyy vastaavaa ja kestävän maineessa nekin.
Kylätason kurapyöräilijä.
No minulla on ollut TA 600 jälkeen:
DR 650, reissattu Euroopassa kymmeniä tuhansia km soratieajon lisäksi.
GSA 1150, samoin
Tiger 800, vasta pari vuotta, sillä ajettu asvaltin lisäksi soralla ja poluilla.
Mitä tästä voi päätellä 1/2/3-pyttyisten soveltuvuudesta eri tarkoituksiin?
No aloittaja kertoi, että aikoo ajaa pääasiassa matkaa ja silloin tällöin poiketa huonommille teille. Minä siihen, että 690 ei ole siihen käyttöön paras mahdollinen. Ehkä joku kaksipyttyinen matkaenduro jonkinlaisella tuulisuojalla soveltuu paremmin.
Juu kyllä 690:llä pystyy ajamaan matkaa. Senkun ajaa vaan. Kyllä se papattaa ja etenee satasta ja ylikin ihan vaivattomasti. Tuuli repii niin perkeleesti ja perse puutuu sadan kilsan jälkeen. Saa siihen toki rallikatteet, leveän matkasatulan, isot lisätankit ja helvetinmoiset alumiinilaukutkin. Samalla vaivalla, painolla ja rahalla olisi saanut sitten sen oikean matkaenduronkin. 690 on varmaan erittäin hyvä siinä mihin se on tarkoitettukin, mutta muihin käyttötarkoituksiin on parempia niihin suunniteluja pelejä. Kaverilla on DR650RS ja se on hänen mielestään paras pyörä kaikkeen käyttöön.
Isoilla nakupyörillä/ streetfightereilla olen ajanut satoja tuhansia km ja en kyllä lähtisi 690 enduroa vertaamaan niihin ihan asfalttikäytössä.
Viimeksi muokannut: B12; 03.08.2018 klo 14:46.
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
690 Enduro painaa ilman polttoainetta 140kg, siihen Rally Raidin 10l tankit ja rallikate jonka kanssa paino on noin 150kg, jos vielä laitetaan RG:n 5l keskitankki niin paino ei juurikaan muutu koska pyörästä vastaavasti puretaan osia pois keskitankin tilalta. Penkin vaihto ei merkittävästi muuta painoa. Tankit täynnä 690RR painaa noin 165-170kg ja uutena maksaa noin 15-16k€, käytetyn pyörän muokkaa reissukelpoiseksi 300-3000 eurolla riippuen paljonkoa haluaa bensaa mukaan.
Ei nyt äkkiseltään tule mieleen minkä valmiin matkaenduron saa samalla rahalla ja painolla sekä yhtä hyvällä alustalla
Mutta jos rauhallista matkapyörää on etsimässä eikä ole tarkoitus sorateitä kummoisemmille poiketa niin 690 on väärä valinta. Se on rallipyörä joka taipuu moneen käyttöön varusteista riippuen. Sama tilanne on monen muun yksipyttyisen kanssa ja monen mielestä ne on yhtä kelvottomia eikä niillä voi ajaa muuta kun nurkka ajoa. Jostain syystä kuitenkin löytyy paljon niitä jotka on siirtyneet yksipyttyisiin koska niissä on etuja joita ei saa 2-3 pyttyisiin matkaenskoihin edes rahalla.
Kylätason kurapyöräilijä.