Heinosen aloitteen mukaan yksityinen henkilö voisi tulevaisuudessa hankkia erityiset harrasteajoneuvorekisterikilvet, joista maksettaisiin kiinteä vuotuinen maksu.
Summa pitäisi sisällään kilpikohtaisen liikennevakuutuksen sekä käyttömaksun eli samoja kilpiä voisi mahdollisesti käyttää useissa eri ajoneuvoissa, mutta ei kuitenkaan samaan aikaan.
https://www.is.fi/autot/art-2000005778809.html
Onkohan tuon tarkoitus koskea vain autoja?
Vai joko ne suunnittelee samalla mopoihinkin vuotuisia käyttömaksuja uudestaan???Summa pitäisi sisällään kilpikohtaisen liikennevakuutuksen sekä käyttömaksun eli samoja kilpiä voisi mahdollisesti käyttää useissa eri ajoneuvoissa, mutta ei kuitenkaan samaan aikaan.![]()
R.I.P Jaska - Motoristi
Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
Aiemmin tapahtunut:
Trafi selvittää harrasteajoneuvoille omaa erillistä rekisteriä – aloite tullut kokoomuksesta
13.10.2017
https://www.is.fi/autot/art-2000005407308.html
muuallahan on käyttöautoissakin samat kilvet mahdollista yhdelle omistajalle. jaetaan yksi pari kilpiä ja ne sit siihen autoon millä lähtee liikkeelle.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Harvoin sitä yksi ihminen pystyy kahdella autolla yhtä aikaa ajamaan!
Tuohan se paras malli olisi ehkä? Toisaalta mites sitten sellaiset eutot joista ei tarvi Trafille maksaa hirmusummia vaan vähän vähemmän? Henkilöauto dieselinä > bensana > pieni kuorma-auto> moottoripyörä? Ehkä ei menis tasan tuossakaan tapauksessa?
R.I.P Jaska - Motoristi
Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
moottoripyörissä toimisi, kun niitä ei katsasteta. Mutta mitenkäs kilvistä tietäisi, että onko se auto katsastettu.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Miten jatkossa ne "kilvettämät" ajoneuvot identifioidaan? ? ?
Varaosaohjelmat ja vakuutuslaskurit tahtoo rekisterinumeron.
Kameratolppa ottaa kuvan. Pitääkö poliisin samalla selvittää onko kuvassa oleva auto sen henkilökohtaisen kilven kanssa samassa omistuksessa.
Aika paljon tulee asioita mieleen, koska en tiedä miten homma on muualla maailmassa tehty.
Varaosaohjelmat (ainakin ne sivistyneet, kuten BMW) toimivat runkonumerolla.
Mitä tekee näillä vakuutuslaskurilla, kun se vakuutus sisältyy siihen kilpeen?
Ja eiköhän tuo "rekisteri" ole juurikin sellainen, että ne kilpeen kiinnitetyt ajoneuvot (runkonumerot) on ilmoitettava rekisteriin. Ja sitä kautta myös katsastustiedot.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Ai niin, kun se tarvike on vähintään yhtä hyvä...
Ranskanpullillakaan rekisterinumero ei kerro mitään, runkonumerolla tiedetään, minkä alihankkijan osilla auto on kasattu.
Motonetistä (ja muistakin) osat pystyy hakemaan myös kertomalla merkin, tyypin ja vuosimallin, samat tiedot ne hakee Trafista sen rekisterinumeron perusteella.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Eiköhän tuo "harrastekilpi" ole vain ns. "peltinen siirtolupa" nykyisen tarran sijaan. Tuskin hintakaan juuri pienempi ainakaan on, kun kerran sisältää liik.vakuutuksenkin kuten tuo tarrakin => torpataan kansan mahd. rynnistys uusien "harrasteajoneuvojen" pariin jo aika tehokkaasti![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Näissä "norminpurku takoissa" on yksi varma asia ja se on se notta ei tule veronmaksajalle ainakaan halvemmaksi.
Voidaan vängätä, mutta ei se poista ongelmaa, jos autolle ei ole helppoa tunnistetietoa, niin homma vaikeutuu.
Kun olin autoalalla töissä, niin monesti rekisterinumero oli liian vaikea muistettava. Sitten sitä yhdessä arvailtiin ja kulutettiin molempien ja jonottavien asiakkaiden aikaa.
Auton tarkat tiedot. Luulet että ihmiset tietää auton tarkat tiedot.
Eilen oli eräällä toisella moottoripyöräpalstalla puhetta bensa 1,4tdi Polosta, joten se siitä...
Miksi ihmeessä merkkiliikkeiden huollon ovessa lukee "ota mukaan huoltoon tai varaosiin tullessasi auton huoltokirja ja rekisteröintitodistus" jos siellä kerran niin varmasti tiedetään auto
Tuo samalla rekisterikilvellä liikkuvien eri ajoneuvojen identifiointi on muistaakseni Saksassa toteutettu rekisterikilven alle ruuvatulla lisäkilvellä.
Eli jos Suzuki 750 on MP-123A, niin MP-123B voi olla vaikka saman henkilön Harley Davidson.
Näin poliisin liikkuva kameravalvontakin tietää, mikä ajonevo tarkasti on liikenteessä.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Tämä on muuten ensimmäinen järkevä ehdotus, mitä LVM:stä on vuosiin tullut. Onko siellä myyrä?
Nykysysteemi jossa riskien kuvitellaan olevan verrannollisia omistettujen ajoneuvojen määrään, on yksinkertaisesti väärin.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Epäilen kyllä että harrasteajoneuvon omistaminen halutaan verotuksen piiriin (rangaistavaksi), ajettiin sillä tai ei. Niinhän se on muidenkin ajoneuvojen osalta. Ajoneuvoja siirtyy museoikäänkin kasvavassa määrin, eiköhän museoikää taas kohta nosteta.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Muualta luvatta lainattu:
Jos harrastajat ovat jaksaneet säilyttää vehkeitä edes jotenkin ajokuntoisina vuosikymmenien takaa, veronsa ja vakuutuksensa maksaneina, ovat arvostuksensa ansainneet. Jos taloutta laskee, niin miinuksella ovat kaikki. Siis motiivi on joku muu kuin raha. Suotavaa olisi helpottaa em. säilyttämisen jatkamista esim. kyseessä olevalla harrasteajoneuvohankkeella.
Toinen lainaus:
Kaikilla on kuitenkin yhteinen harrastus: Ajoneuvoharrastus. Olkoon se sateenvarjoan, jonka alle mahtuu entisöinti, konservointi, perinneajoneuvo, kustomointi ja vanhoilla kilvanajo.
Näistä mikään ei ole vertailuna ristiriitainen. Joissakin korostuu museointi ja perinteen säilyttäminen, joissakin oma visiointi. Kaikki mahtuu samaan talliin ja kaikilla on sama halu; vakuutukset ym veroasiat ja ympäristöpäätökset eivät estä näitä harrastuksia.
Joten jos jollain päättäjällä olisi vielä hitunen "tolokun harrastajan" järkeä jäljellä, niin voisi todeta, että ei tuota touhua lainsäätäjän kannata tästä enää kovin vaikeuttaa ja tehdä kalliimaksi.