Cagiva Gran Canyon 900, siis Ducatin 900 kuutioinen ilmajäähytteinen 2V-moottori.
Startin korjauksen jälkeen ilmeni semmoinen ongelma, että startti toimii hyvin, mutta männät ei liiku.
Otin sytytystulpat pois ja kuinka ollakkaan männät alkoi pumppaamaan ilmaa tulpan reiästä.
Mutta kun tulpat laittoi takaisin, niin männät lopetti liikkuumisen, vaikka starttimoottori hurisee ja surisee.
Joten onko vika kuvan osassa ja miten jatketaan.
Ollaan nimittäin uuden äärellä.
70140011A Ducati Free wheel 900SS/M
70140071a.jpg
Edit: Taitaa se olla youtuben mukaan...
Viimeksi muokannut: lario; 24.03.2019 klo 17:02.
Eiköhän se spragi luista. Vauhtis pois ja sieltä altahan se löytyy. Minulla on jossain kiinnipitotyökalu vauhtipyörälle, en muista missä mutta helppo se oli valmistaa.
Näyttäs siltä, että vauhtipyörän mutteri on 30mm ja tarvii pitkän hylsyn ja Motonetti menee kiinni kello 17:00...
No, eipä miula ole lyhyttä 30mm hylsyäkään, josta olisi voinut askarrella.
*kele. Ei avaudu, joten huomenna pulttipyssyä etsimään.
Ps. Youtuben mukaan kierre on ihan normisuuntaan...
DSCN0bb017.jpg
Viimeksi muokannut: lario; 24.03.2019 klo 21:49.
Lämpöö ja.
Bmw k1200rs k5, rsv1000rr
Olikohan se tuo vai kykän mutteri jolle taisi 300Nm olla momenttina. Kiinni se on. Muistelen että normaalinperin olisi jenka.
Noissa oli joku mallisarja jolla oli tapana aukaista itekseen tota mutteria. Sen pelossa moni on laittanut mutskuun kovempaa kuin normaalia 243 Loctiteteä. Eli kuumaa 150 astetta ja sitten.
Siinä on sitten yksi vaaranpaikka. Toi vapaaratas vauhtipyörän takana on sellasen 2-rivisen naulalaakerin ja holkin päällä. Sen takana on shimmiprikka joka ulos vetäessä putoaa vapaarattaa kaulalta akselille. Ei oo ihan 1 eikä 2 kun on sitten kiristäny sen shimmiprikan soiroksi sinne väliin (linkin kuvassa prikka 17).
https://www.ducati.ms/forums/attachm...0-flywheel.png
Kuvassa näyttää akselin kokoiselta reiältä, mutta ainakin kaikissa mun purkamissa se on tulli tuon holkin 18 päälle.
vuoristoatleetti
Minulla oli -99 SSie:n koneessa onnistuttu kiristämään vauhtis niin että sen neulalaakerin häkki jäi pänniin ja hajosi. Huomasin onneksi remmejä vaihtaessa että apuakselissa on kiertoväljää. Taisi vauhtiksen puolella olla painumajälki johon sen laakerin sisäkooli upposi ja päittäisvälys hävisi. Ei edellinen omistaja moisesta maininnut mutta tämä löystymisvaiva voisi selittää.
Sorvattiin kolo siihen painuman kohtaan ja siihen passeli holkki että saatiin osat oikeaan mittaan.
Oli mutteri tiukassa, mutta ei liian tiukassa.
Pulttipyssyllä ongelma ratkesi.
Toki miun reilu 30 vuotta vanha V2-ilmakompura, jo hiukan väljistyneillä läppäventtiileillä, oli osasyyllinnen siihen, että mutteri tuntui olevan tiukassa.
Ei montaa sekunttia kestänyt painaa pulttipyssyn liiapsinta, kun huomasi, että paine alenee, mutta muutaman ilmalatauksen jälkeen mutteri totesi häviön ja päästi irti.
Aina pittää ensin ihe yrittee, kuluttaa aikaa, vaivaa ja energiaa ja pahimmassa tapauskessa saada aikaan jotain todella kallista ja peruuttamatonta...
Toki eilen oli sunnuntai ja en päässyt pulttipyssyä lainamaan, niin se ajoi siihen synkkään tilanteeseen,e ttä kokeilen ensin itse.
Joten, oikea työkalu oikeaan paikkaan.
Se on rikki.
DSCN0vv031.jpg
Eiköhän tuosta pinnasta tule hyvä, kun vähän hiomapaperilla pyöräyttää.
DSCNs0033.jpg
Tilasin 25.03 varaosia Stein-Dinseltä ja Biltemasta.
Stein-Dinsen osat tuli tänään (UPS), mutta Bilteman osat on vasta Kupiossa (posti)...![]()
tuo lohmittu pinta on muuten monesti se syy miksi se clutch ei pidä. Vähän counter intuitive, mutta jos sprag näyttää ehjältä ja ei pidä, niin ottopinan kiillotuksella se voi alkaa toimimaan, monestihan tuo ei kuitenkaan kannata, jos on iso homma purkaa muutenkin, joten parempi laittaa myös uutta osaa, mutta sekään ei toimi jos pinta on huono vastapuolella.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Vaaran paikka oli todellinen, kiitos vinkistä.
Laitoin pari "tippaa" vaseliisiä sinne, jolla sain shimmiprikan kestämään omalla paikallaan asennuksen aikana, joten ongelma ohitettu onnellisesti.
Nyt sitten odotellan tunti, koska tiivisteliimapurkin kyljessä lukee "kiristä sormin, kun alkaa pusertua laipan ympärille. Anna kuivua tunnin ajan ja sitten kiristä".
Meleko silonen siitä tuli, kun aikansa hinkutti...
Ps. Sorvi olisi ollut aika kiva kaveri.
56356578_10216503789485494_3931064891787444224_n.jpg
Mie lähen etsimään kadonnutta öljynpainetta...
Taustaa Pieniä kysymyksiä moottoripyörien tekniikasta
Niin miekii luulin ja tähän tulee se legendaksi muodostunut sanonta: ajamalla talliin...
Paitsi ei miun tapauksessa, kun se *keleen paska sammui kesken matkan ja tuotiin pihaan kärrissä.
Se ei startannut. Korjasin startin. Kampiakseli ei pyörinyt. Vaihdoin uuden startin vapaakytkimen.
Nyt toimii, mutta ei ole öljynpainetta.
Koneen vasen lohko oli auki ja sen takia öljyt poistettu tyhjennyspropun kautta. mutta Ö-suodattimeen ei ole koskettu.
Sen jälkeen konetta on pyöritetty startilla ilman öljyjä, koska piti selvittää toimiiko startti ja pitääkö vapaakytkin, ehkä n. 15 sekunttia yhteensä.
Tämän jälkeen öljyt koneeseen ja starttia ilman bensapumpun sulaketta, ettei vahingossa käynnisty, mutta ÖP-valo ei sammunut.
Kone käyntiin, ÖP-valo ei sammunut.
ÖP-anturi irti ja ei sieltä anturin reiästä tule öljyä, joka tarkoittaa, että anturi ei saa sitä 0,85bar tai jotain painetta, millä se valo sammuu.
Toimiiko anturi varmasti?
Ducati Monster 1200 S -14
Yamaha AG175 -83 *myytävänä*
Ei sillä ole oikeastaan mitään väliä, koska sieltä anturin reiästä ei tule öljyä ja jos sen reiän tukkii sormella, niin sinne ei tule painetta.
Voihan sen anturin testata esim. injektioruiskulla.
Anturiin letku, letkuun öljyä ja letkun toinen pää ruiskuun.
Anturissa on 0,28-0,56bar, joten kovin suurta painetta sinne ei tarvitse tunkea.
Joko pumpun ylipaineventtiili on jumittunut auki, öljynsuodatin päästää osan paineesta ohi, kampuran öljytulppa irronnut tai pumppu rikki. Tai sitten jotain muuta..
Kokeile syöttää öljyä lauhduttajan letkusta pumpulle päin. Joskus kai käynyt niinkin, että pumppu tyhjä ja ei ala nostamaan ilman täyttöä.
"If something hasn't broken on your Ducati, it's about to!"
"Go faster is simply the result of turning "oh shit" moments into "I got this" moments."
Ducati 996 Evoluzione
Honda cbr1000rr -04 rataprojekti
Wikakasa ZX10R -13, myös useimmiten palasina
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Otetaan helpotusta takaisin päin.
Olen iltapäivän kasannut rätkää ja kun joku sivukatteen kumimutteri alkaa temppuamaan ja muutenkin tuntuu siltä, että ko. Italialainen rätkä olisi tarvinnut sekä manauksen, että kirkon herran siunauksen.
Sen verran sillä tuntuu olevan kaikkia vastaan ja se tulee esille niin joka käänteessä.
Jos olisi ensimmäinen Italialainen moottoripyörä, niin olisi samalla viimeinen...
Eli road test tekemättä? Oli taas aika savolainen vastaus![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Joo, road test tekemättä.
Kusilaituhommia, kun alakatetta ei ole tehty lämmönkestäväksi, mutta se on silti laitettu parin sentin päähän pakoputkesta...
Joten nyt se sitten muuttui yhdestä palasta moneksi palaksi.