Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
  1. #1
    Moi

    Laitoin merkkikeskusteluunkin tämän mutta oisko joku muuki törmänny muulla pyörällä samaan ongelmaan eli..

    Hankin juuri todellavähän ajetun Honda VTXn, custom cruiser. Ajot on vielä aika vähäisiä mutta jo huomaan että keulassa on jotain hämärää, se nimittäin ajoittain jää "pomputtelemaan" ja sen varsinkin hitaissa nopeuksissa huomaa selvästi. Kovemmilla nopeuksilla keula tuntuu tärisevät hieman normia enemmän. Pomputtelu on vähän samanlaista kuin jos ajaa huonokuntoisella nypyläisellä asfaltilla, mopeteja ja samoja teitä olen ajellut toistakymmentä vuotta joten mistään sellasesta ei ole kuitenkaan kyse.

    Pyörä on miltei uusi ja ed.omistaja teetätti viimetalvena keulaan stefa+öljyvaihdon koska toisen puolen stefa oli vuotanut. Huoltoliike sanoo että kyse voisi olla huonosti painotetuista renkaista mutta en oikein usko että niin isoa pomputtelua saa aikaiseksi.. Liike on kyllä ihan vanha tekijä joten ihme jos niin aloittelijamokan olisivat tehneet että öljynvaihdon munanneet.

    Voisko kuitenkin olla mahdollista että öljyä on liian vähän/liikaa ja pystyneekö tuota VTXssä/yleesä mopeteissa tarkistamaan mitenkään ilman että purkaa koko keulan? Imee tyhjiöpumpulla litkut veke ja pistää sitte samalla metodilla lisää jos on vajaata?

    Pyörä on orkkis kunnossa.
  2. #2
    Mulle ei tuollainen pyörä ole tuttu, mutta se eturenkaan tasapainotuksen tarkistaminen kävi mullakin mielessä.
    Se, että keulassa on liikaa tai liian vähän tai jopa totaalisen öljytön (eli vaan jousien varassa), niin se ei mielestäni voi tehdä pompotusta tai tärinää ohjaukseen. Mainitsit myös, että pompotus muuttuu tärinäksi, kun vauhti nousee. Se myös viitaisi renkaan tasapainotukseen.

    Öljyn määrän pystyy tarkistamaan, kun irroittaa etuiskarin ja avaa iskarin yläpäässä olevan korkin. Sieltä sitten huoltomanuaalin mukaan tsekkaa, miten öljyn pinnankorkeus mitataan, jos ei keulan rakenne ole entuudestaan tuttu. Ja manuaali myös kertoo, kuinka paljon siellä pitäisi olla.

    Toisaalta voit myös soittaa sinne firmaan ja kysyy, miten he tekevät keulahuoltoja.
    Braaaaap
  3. #3
    Tosi vähän ajettu ja nettimoton mukaan noita ei ole tehty 10 vuoteen? Jos siinä on +10v vanha orkkisrengas alla ja pyörä on ehkä seissyt paikallaan vuosia, voi olla että kumista on tullut kulmikas.
  4. #4
    Lainaa badjoke78 kirjoitti Katso viesti
    Hankin juuri todellavähän ajetun Honda VTXn, custom cruiser. Ajot on vielä aika vähäisiä mutta jo huomaan että keulassa on jotain hämärää, se nimittäin ajoittain jää "pomputtelemaan" ja sen varsinkin hitaissa nopeuksissa huomaa selvästi. Kovemmilla nopeuksilla keula tuntuu tärisevät hieman normia enemmän. Pomputtelu on vähän samanlaista kuin jos ajaa huonokuntoisella nypyläisellä asfaltilla, mopeteja ja samoja teitä olen ajellut toistakymmentä vuotta joten mistään sellasesta ei ole kuitenkaan kyse.

    Pyörä on miltei uusi ja ed.omistaja teetätti viimetalvena keulaan stefa+öljyvaihdon koska toisen puolen stefa oli vuotanut. Huoltoliike sanoo että kyse voisi olla huonosti painotetuista renkaista mutta en oikein usko että niin isoa pomputtelua saa aikaiseksi.
    Jos eturengas on alunperin ollut epätasapainossa, niin se myöskin syö renkaan epäkeskoksi.
    Pinnavanne(?), sekin voi olla epäkesko.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  5. #5
    Lainaa skuikka kirjoitti Katso viesti
    Tosi vähän ajettu ja nettimoton mukaan noita ei ole tehty 10 vuoteen? Jos siinä on +10v vanha orkkisrengas alla ja pyörä on ehkä seissyt paikallaan vuosia, voi olla että kumista on tullut kulmikas.
    Voiskohan kyseessä olla VT?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  6. #6
    Varmaan ihan ensimmäiseksi etupää pukille ja rengasta pyörittelemällä katsoo, onko siinä heittoa, kudosvaurioita tms. Sitten etuputkien/öljymäärän ja ohjauslaakerien ja mahdollisesti jarrujen tarkistus ja renkaan tasapainoitus/vaihto. Joissakin pyörissä on myös putket yhdistävä lisäpala - tarkista, että se on kiinni ja ehjä. Jos ei ala asettumaan niin pitää vain todeta, että p:a pyörä ja löysät putket. Jotkut laitteet ovat herkkiä vempottamaan alhaisissa nopeuksissa ilman, että mitään on varsinaisesti rikki. Kannattaa silti asia tutkia.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  7. #7
    Pyörä on -06 vuosimallin VTX, 30k ajettu. Mitään isoja kulumia ei tollasessa vasta käytännössä sisäänajetussa pyörässä pitäisi mielestäni olla mutta toki jos ne paikallaan kuluvat nykyisin niin sitte tietysti. Mutta ajosta mie tuon vehkeen ostin eli ei pitäis sellasta varastointikulmikkuutta kyllä olla Renkaissa on kans vielä pintoja jäljellä.

    Pitää katella eturengas nyt ainakin ja sitä öljymäärää tarkastella ruutan + letkun kanssa.
  8. #8
    Tsekkaa vielä huvikseen takajousien kunto ja esijännitys. Liika löysyys aiheuttaa mm. voblaamista, niin miksei jotain muutakin?? Kardaaniveto tosin pyrkii nostamaan perää eli taida toimia tässä yhtälössä.

    Enpä usko, että etujousitus on pahasti pielessä. Meno voisi olla melko villiä jos vaimennus puuttuisi kokonaan. Eturengasta minäkin epäilisin ekana.

    Hieno pyörä muuten, tuli vaan mieleen.
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    Yamaha FJR 1300 -13
    Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
  9. #9
    Ostin yksipyttyisen enduropapattimen ja siinä huomasin ihan samanlaisen ilmiön.

    Jos ajaa pykälää liian suurella vaihteella etupää pompottaa omituisesti. Hiukan lisää kierroksia ja lakkaa. Ihmettelin tuota ilmiötä tovin alussa. Moottorin työiskut ja rungon / jousituksen geometria resonoivat jotenkin. Moottori ei sinällään täristä eikä ravista, mutta hyppyyttää koko pyörää erikoisesti.

    Ducatin keula taasen tärisee alakierroksilla moottorin tahdissa. Näkee ihan simällä kuinka etuhaarukan alapää heiluu ilmeisesti rungon ja putkien jouston tahdissa. Keula on juuri huollettu, ennen kuin joku tulee sanomaan.

    Taitaa olla harvapyttyisissä erilaisia vapinoita, joita ei rivinelosissa ole.
    Viimeksi muokannut: B12; 12.07.2018 klo 13:54.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  10.  
  11. #10
    jos keula ei ole herkkä niin se pompottaa. Esim joku kiristänyt keulaputket alapäistään vähän leveälle tai kapealle, niin jo pompottaa mikä tahansa pyörä. kannattaa löysätä ja pumppailla ja kiristää uudelleen ja kokeilla. välillä sitä herkintä kohtaa saa vähän etsiä. Sinänsä huoltoliike ei mokaa, sitä vaan ei kukaan viitsi kauheasti etsiä ja säädellä, kun joutuu muutamia kertoja kokeilemaan ja pumppailemaan ja ajamaan sitä etsiessä.(eikä suuri osa edes tiedä koko juttua). Ja jos kummatkin putket on ollut irti, niin joskus keula voi olla myös ns kasilla, eli putket ei ole yhdensuuntaiset. näkee sivusta katsoen, jos pyörässä ei ole kaudeasti romua(muovia) edessä.

    useasti sen keulan herkkyyden huomaa kyykyissä ja peruspyörissä esim painaa tankista tai satulasta, ja kummankin pään jousituksen pitäisi toimia. Customissa voi vaikka painaa jalkatapista jalalla ja katsoa reakoiko herkästi,

    eturengas on mahdollinen myös.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050