Kiinnitysliinat pitäisi käydä ostamassa. Onko niissä periaatteessa mitään eroja? Motonetissä näytti olevan valmiita pakkauksia että irrallisia![]()
Kawasaki Z1000 - 2011
Ex. Honda CB 600 F Hornet - 2010
Jos meinaat mopon laittaa kiinni kärryyn/pakuun, niin suosittelen niitä keltaisia 400kg/800kg vetolujuudella olevia, 25mm leveitä, jotka myydään tuplapakkauksessa. Hiukan pitkät, mutta vetolujuus riittävä.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/4611...m-800-kg-2-kpl
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)
Tollanen vaikka satulan yli ja biltsun käsinkiristettävät tai samanlaiset alakolmiosta, niin mopo on lujasti kiinni, kuin paska Junttilan tuvan seinässä.
Jos siis mopoa kärryyn laitetaan.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mulla on nämä, ovat hintaansa nähden melko hienot ja toimivat!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Mulla on ollu punaisia itsestään kelautuvia. Ollu mukavat käyttää ja toimii hyvin. Kiristyskahva on aika pitkä, pitää tarkistaa että se jää sellaiseen asentoon ettei heiluessaan ota pyörään kiinni (pienikin hankaus tekee jäljen).
Pysyvät puhtaina kun ei häntä pyöri lattialla.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Mä käytin aikoinaan mopoissa ja mönkijöissä 50mm leveää liinaa, jäykempi ja leveämpi liina on mukavampi käsitellä, samoin vähän kookkaampi kiristin. Liinat pätkäisin sopivan pituisiksi ja poltin päät ettei ala rispaantua. Onhan tuon kokoiset liinat ylimitoitettuja mutta kestävyys ja käytettävyys parempi kun ohkasilla liinoilla.
Kylätason kurapyöräilijä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Niitä halpahallien ohuita liinoja saattaa ehkä käyttää just ton yhden kerran mut sit tarvii kattoo ettei ne hinkkaa MIHINKÄÄN terävään. Motonetistäkin saa kyllä ihan kelpo liinoja mutta pitää olla reitattu VÄHINTÄÄN 500Kg että kestävät mitään, tunnistaa siitä että se liinaosa on selvästi paksumpi kun niissä halvimmissa. Niillä "minariliinoilla" ei tee helvettiäkään jos haluat että se on kiinni ja kireällä vielä perilläkin, rataslukko ihan ehdoton jos sidotaan mitään muuta kuin ylitäyttä matkalaukkua. Itse olen tykästynyt käyttämään etupäässä Hakliftin liinoja, kestää ihan ammattikäyttöäkin kunhan muistaa aika-ajoin rasvata vaikka sprayvaseliinilla sen räikkämekanismin eikä kiristä ihan hampaat irvessä. Eipä ne ns. oikeat liinatkaan maksa kuin reilun vitosen laaki ne pienimmät, minusta halpa hinta maksaa parisen kymppiä mielenrauhasta vaikka sitten kertakäyttöön meniskin.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Kiitos, niinkuin vähän ajattelin alunperin niin satsaan kunnon liinoihin. Eipä ne paljoa kustanna![]()
Kawasaki Z1000 - 2011
Ex. Honda CB 600 F Hornet - 2010
Ja sitten kannattaa muistaa, kun köyttää motskaria peräkärryyn tms. Aina kun köytetään niin että kiristetään jousitusta vasten, töyssyissä se liina löystyy aina hetkeksi. Joten kannattaa varmistaa se ettei sen liinan koukut pääse irti kiinnityspisteestään hetkellisesti löystyessä tavalla tahi toisella.
Tuon takia itse käytin aina motskarin köyttämiseen paksua muoviköyttä varsinaiseen sitomiseen. Apuköysinä sitten liinoja tueksi. Esimerkiksi laivoilla riitti räikkäliinat vallan hyvin, kun harva autolautta tekee sellaisia pomppuja että kireät liinat vasten jousitusta löysäisi. Tai jos löysää, mahtaa olla murheista kaikkein pienin
Toivottavasti en sohaissut muurahaispesää liina vs. köysi![]()
Antti
ex-BMW K100RS -85
ex-BMW K1200S -05
Krossipyörää on kuljetettu kärryssä jonkin verran. Motonetin "keskikokoisilla" liinoilla stongasta kiinni ja jouset ainakin 10cm sisään. Takapäästä estetään renkaan nousu ilmaan ja sivusiirtymä liinalla myös.
Köydet ei ole kuormansidontavälineitä.
Jos mopon sitomiseen niin keulaa varten 2x pikalukollisia liinoja ja perää vartrn yks räikkäliina. Räikkäliinoja ei kannata sit ostaa niitä halpoja paskoja. Niissä ne räikät on solmussa ja jumissa muutaman käyttökerran jälkeen.
Keulassa olen siis käyttänyt näitä: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...ina-2000016503
Pujottaa läpi alakolmiosta ja sidontalenkista ja nykäsee tiukalle. Helppo ja nopee
Superbike #7
Mä lastaan aivan väärin mopoja pakuun. Eturengas paikalleen pultatussa telakassa ja noilla Go-Zan suosittelemilla biltema liinoilla jalkatepeista veto ala/etu viistoon pieni kiristys. Ei muita liinoja tai varmennuksia. Tosin ikinä ei ole mopot kaatunu mihinkään suuntaan. Joku kysyi että mitäs sitten kun paku kaatuu katolleen? No en osannu vastata kuin että yleensä pidän pakun pystyssä![]()
MONSTER1200S+BETA350 JA SAASTAMOINEN
Valtiovarainministeri
Sama, näin toiminut 20 vuotta. Ja esim viimesenkin 8pv sisällä 5 krt liikutellut kahta prätkää kärryssä. Crosseja, mutta samalla tapaa kulkee Panigale ja muut mopot. Sillä erolla tuohon sun etten sido takaa lainkaan. Uskoisin että joku 70-80 kertaa vuodessa liikuttelen prätkiä vuodessa. Jonkinlaisen näppituntuman luulen omaavani siihen mikä riittää.
Sitomisleikit mopon kanssa ei oo mun juttu, vaan toi riittävä palvelee tässä kohtaa.
Tästä setistä pikaliinat, tällä hetkellä taitavat olla 7v vanhat: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...saa-2000031739
vuoristoatleetti
Niinivaaran ohje on että
kuljetustelineeseen; sidontaliinoja oltava vähintään neljä kappaletta, räikällisiä, vetolujuus vähintään 750kg/liina.
---------------------------------------------
Kawasaki z1000sx 2012
ex Suzuki GSF 1250 S Bandit 2009
ex Kawasaki er6-n 2006
ex Helkama Raisu 1983
---------------------------------------------
"Nelipistekiinnitystähän" tuossa haettaneen.
Käytännön tasolla taas mennään sillä, että ilman ajatusta/kokemusta, ylipäänsä kuorman kiinnittämisestä,
hommasta ei välttämättä tule yhtään mitään millaisilla arsenaaleilla tahansa.
Eihän se mitään rakettitiedettä ole... kuten ei moni muukaan juttu, mutta jos ajatus ei kanna
yhtään.... sitten taas ihmetellään kun tässä(kin) taas kävi näin.
Jos kyyti on tasaista, vaatimuksetkaan eivät ole kummoiset, mutta "massan laki" on armoton
siinä kohtaa kun alkaa tapahtua.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ens ma käyn lataamassa oman mopon Niinivirran telineeseen kiinni. Näkee sitten Milanossa miten vituiksi sekin taas meni. Enkä aio alkaselzeriä käydä hakemassa ja asiasta stressiä tehdä. Vaan kattelen tallista sellaset paskat liinat jotka voi surutta painaa roskikseen Milanossa.
vuoristoatleetti
Kukas tää Niinivaara on? Niinivirta on kyllä tuttu...
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
02 Mille R
Vastaavilla koukkupäisillä kitkaliinoilla kuskattu varmaan toistakymmentätuhatta kilometriä yhtä parisataakiloista ja yhtä satakiloista pyörää. Koukut stongaan ja vuoronperään eri puolille kallistaen kiristys. Yksi remmi takavanteiden läpi.
Kiinnitys onnistuu lähes aina, kun heittää kaikki pyörän yli ulottuvat liinat kauas tapahtumapaikalta. Vieläkin näkee kiinnityksiä, jossa yksi liina vedetään pyörän yli ja kiristetään esim penkin päälle. Siinä ei auta edes 10 tonnin tukkiliina - kaatuu varmasti tien kuoppaisuudesta riippuen joko heti tai hetken päästä.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Siellä on aika asiantuntevaa ja hyvin ystävällistä henkilökuntaa kyllä paikalla jeesaamassa tai ainakin tsekkaamassa kiinnitykset. Miulla oli viime vuonna kaksi hyvää liinaa ja kaksi sysipaskaa, niin terminaalin ukko vetäisi pyörän kiinni miun kahdella ja kahdella heidän omalla ennenkuin ehdin asiaa edes kummemmin ihmetellä. Itse istuin pyörän päällä pitäen laitetta pystyssä. Rankkaa hommaa.
Lähetetty minun FRD-L19 laitteesta Tapatalkilla
Triumph Tiger XC -11
Tarinoita motukkaretkiltä: http://tommitravels.blogspot.fi/
Vähän sama systeemi täällä. Koppikärryssä on kahdelle pyörälle paikat. Etunen telakkaan ja rungosta takatappien kiinnityksen paikkeiltä vinosti hiukan eteen ja sivulle kelautuvalla koukkupäisellä liinalla, lenkki runkoon ja molemmat koukut lattian kiinnikkeeseen. Hyvin on pysyny vaikka liinoja on vain kaksi.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Vasta 10 vuotta noita käyttänyt eikä kertaakaan ole ollut ongelmia. Nykyisillä liinoilla taitaa olla n. 6 vuotta ikääkin.
Edit. Räikkäliinat on hyviä painavan ja hankalasti kiinnitettävän tavaran sitomiseen (esim. pesukone/lautakuorma), mutta nuo pikalukolliset on paljon parempia ja näppärämpiä silloin kun kiristys hoituu esim. mopon jousituksen avulla.
Viimeksi muokannut: Nitrous; 19.06.2018 klo 18:06.
Superbike #7
Etupukki pultattu kärryn pohjaan ja 2 kpl näitä https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...ina-2000016503 Veto takahäkin ja rungon liittymästä etuviistoon.
Kärry saa kaatua ennenkuin pyörä irtoo.
KL Service kx250x -23