Moro,
Hankin juuri otsikon Divarin, mittarissa 33tkm. Omistushistoria on tiedossa ja mittari ei ole pyörähtänyt. Pyörällä on ajettu viimeisen 8v aikana harvakseltaan, vain muutama tkm. Viimeiset pari vuotta ollut täysin ajamattomana. Pari vuotta sitten kaasarit olleet huollossa auki, putsattu ultraäänipesurissa ja sen jälkeen pyörä ajettu kotiin ja seisomaan. Säilytys lämpimässä tallissa.
Pyörä taas liikenteessä ja kulutus ekalla tankillisella 8.2 l/100km! Ajo normaalia kun olen itsekin aloitteleva mopoilija. Toiseen tankilliseen laitoin melkein purkillisen STP:n Complete Fuel System Cleaner:a ja kulutus 7.7 l/100km (laskuissa mukana 300ml STP:a --> kulutus siis korkeampi kuin 7.7).
600 Divarilla pitäisi ajaa lähes 300 km tankillisella, nyt pyytää varatankkia käyttöön jo 160 km kohdalla... Pyörä rullaa hyvin, rengaspaineet OK, polttoainevuotoja ei ole näkyvissä, ketään ei kyyditetty, käynti tasainen, tulpat juuri vaihdettu, ilmanputsari tarkastettu, sytytystulppien johdot kunnolla kiinni.
Kolmospytyn päällä oli öljymäinen läikkä, ilmeisesti ilmanputsariin menevä letku oli löysällä, sekin painettu takaisin.
Tyhjäkäynnillä tulee vahvahko käry nenään, joten kone vaikuttaisi käyvän liian rikkaalla, mutta voiko se käytännössä lähes tuplata kulutuksen? Vielä en ole pystynyt todentamaan jäisikö ryyppy hieman päälle?
Onko vinkkejä tällaiseen ongelmaan?
Onko ihan suomipyörä? Ihan vaan ettei ole mailimittari![]()
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Ryypyn toiminnan (vaijeri yms.) tarkastaisin, jos jää päälle niin varmaan kuluttaa. Toinen on alipaineella avautuvan bensahanan toiminta, eli tarkistaa ettei valuta kun pyörä ei käy.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Sitten mitä bensaa laitat, epäilen että ko malli voi kuluttaa 95 enemmän kuin 98 mutta ero ei ehkä ole noin iso.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Ilmaputsari vaihdettu/huollettu milloin? Jos siellä on joku 20 vuotta sitten viimeksi pesty märkä suodatin tai kuivakin, niin voi vähän kulutus nousta. Pyydä jotakuta tsekkaamaan, puskeeko pyörä kiihdyttäessä mustaa savua.
Jos jonkun kaasarin bensapinta on liian korkealla ja saa reilusti liikaa niin saattaa savuttaa kiihdyttäessä. Tietysti 130k mahdollisesti ajettu kone voi olla sillä tavalla jo väljäkin, että kuluttaa.
Ei kahdeksan litraa ihan mahdoton kulutus ole rankassa kaupunkiajossa, jossa kiihdytellään koko ajan reilusti pyöritään ympäri ramppeja ja pysähdellään ja välillä madellaan ruuhkassa, mutta maantiellä se on paljon. Kilocebari vei yli seitsemää litraa cityajossa mutta oli toki tonninen.
Exät: Honda ST70,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB250N, CB400N,FT500,CB750K,VF750F,VFR750F(2),CB900F,VF100 0F2,CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.
Ryyppyä epäilen itsekin. Polttoainevuotoja ei näy, sillä vaikka tiputtelisikin ja haihtuisi, jälki jää silti.
98:lla ajelen, ja niinkuin totesitkin, ero ei kuitenkaan voi olla noin suuri verrattuna 95:een.
No, työlistalle nyt ainakin seuraavat asiat:
- ryypyn toiminnan tarkastus
- polttoainetasot
- kaasariden synkka
- seossäätö
- varmaan alipaineletkut on hyvä käydä läpi ettei vuoda välistä
Onko vakiosuuttimet?
Kawasaki Versys 650 2008
Yamaha xj 600 1999
Jingcheng 250-6 2007
Etsin taannoisen 600S Diversionini polttoaineseurantataulukot. Ne kertoivat että 17518 kilometrin keskikulutus on ollut 4,29L / 100km. Joten kunnossa olevan moottorin kulutus lienee tuota luokkaa.
Yksi asia - ylläolevien lisäksi - joka kannattaa tarkastaa on neulaventtiilien messinkisen istukan o-renkaat. Niiden vuotaminen ei ole mitenkään tavaton juttu ja jos vuoto on vähäinen ei se näy oikeastaan muualla kuin polttoaineen kulutuksen lisääntymisenä. Varsinkin kun on tuo automaattihana joka katkaisee polttoaineen saannin kaasuttimilta kun moottori on sammutettuna.
Jos vuoto o-renkaissa on suurta ja on sellainen hana joka jättää polttoainelinjan auki näkyy tämä tulvimisena esimerkisi ilmansuodatinkoteloon ainakin normaalien vaakakaasuttimien kohdalla. Diversionin pystykaasuttimet taas tulvivat sylinteriin ja tämä saatta näkyä savutuksena käynnistettäessä.
Viimeksi muokannut: Patukka; 20.06.2018 klo 10:47.
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Pidemmän matkan keskikulutuksena 6L / 100km on ehdottomasti liikaa. 5L / 100km voi vielä pitkin hampain hyväksyä muutta liikaa sekin on. Tuollaisen Diversionin pitäisi pystyä helposti tuollaiseen 4,5L / 100km kulutukseen.
Pienin ajokauden keskikulutus tuollaisella pyörällä on minulla vuodelta 2011 jolloin sellaisella tuli ajettua 5266km ja kauden keskikulutus oli 4,007L / 100km. Ja koko omistusaikani keskikulutus tuo aiemmin mainittu 4,29L 7 100km.
Hurja on kulutus, kyllä 600:lla kulutuksen pitäsi olla rauhallisella ajolla 4l/100km.
Omassa kulutus 4.5-5.0l välillä.
Lähteekö kylmänä ilman ryyppyä helposti käyntiin ? Omassa vaatiin ryyppyä ja käynnistyksen jälkeen
saa ottaa heti pois.
Ex.Yamaha FJR 1300A - 03
Ex.Yamaha XJ 900S Diversion - 95
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Ootko vaan ajellu nätisti vai onko muistettu repästä jossain kohtaa kierrokset ylös asti? Mulla oli edellisessä pyörässä oston jälkeen ongelmana kulutus ja puhti pois yläkierroksilla,autto kun ajelin 100km 1-2 pykälää pienemmällä kun kuuluis ja vetäsin pari kakkosella rajoittajalle kiihdytystä. Eli voi olla vaan karstainen/tukossa,tavallista seisoneilla pyörillä.
Ehkä huolsin,ehkä en,so not kunhan mopo kulkee...
Joo, ei se ässäkään minulle tullessaan aivan säädöissään ollut, ensimmäisen parin tuhannen kilometrin keskikulutus oli liki 6,5L / 100km joka oli minusta liikaa tuolle pyörälle. Pienellä fiksauksella putosi noin 5,8L / 100km mikä sinänsä on tuon kokoiselle pyörälle siedettävä kulutus.
Ensimmäisen talven aikana säädin hiukan lisää, läppärungot, venttilit, TPS tarkasti kohdilleen, ym pientä. Nyt on kuluttanut keskimäärin tuollaisen 5,3L / 100km. Oikein siistillä ajolla pääsee alle viiden litran. Se on hassu juttu kun pyörä oikein säädettynä kulkee paremmin ja kuluttaa vähemmän...
Tarkoittaa että lähtötilanteeseen nähden kauden polttoainelasku on noin 215 euroa pienempi verrattuna siihen etten olisi tehnyt asialle mitään. Tuo on jo sellainen raha että sillä saa vaikkapa rengaskerran ja koko kauden huolto-osat.
Täällä juttua tuon F-Bemarini kaasutinhuolista reilun parin vuoden takaa, jos siitä olisi jotain apua, http://www.matkaendurot.net/phpBB3/v...hp?f=2&t=35906.
Viimeksi muokannut: Patukka; 20.06.2018 klo 23:34.
Mun kaikki pyörät on tällaisen satakiloisen alla vienyt 5-5,5 litraa satasell. Kawa Wähiten varmaan koska ruisku ja kaikki anturit. Mun divarissa ei ollut tps:ää joten voi vähän vaikuttaa. Tai no rf vei aluksi alle viislitraa, mutta kun putsasin tyhjäkäyntisuuttimet niin nousi kulutus normaaliin viispiistevitoseen.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Päivitystä kulutusasiaan... Kaasareiden synkka tehty elokuussa. Parani hieman, mutta ei tarpeeksi. Edelleen pientä nykimistä lämpimänä tasakaasulla ja kulutus 7+ l/100km. Samalla huomasin että oikean pakoputken pää selvästi mustempi kuin vasemman. Oikealle tulee 2 ja 3 pytty, vasemmalle 1 ja 4.
Viime viikonloppuna tuli sitten ajettua pidempi lenkki, noin 500 km. Ennen reissua laitoin tankkiin 98:n joukkoon lisää polttoainejärjestelmän putsausainetta - STP Ultra 5-in-1:a. Sitten Porvoon motaria Helsingistä Haminaan "hyvällä sykkeellä" ja jotain selvästikin motarilla aukeni, kun loppureissun kulutus oli luokkaa 5.5 l/100km![]()
Näillä vehkeillä pitää siis "ajaa". Kulutus voi olla vieläkin aavistuksen yläkanttiin, mutta +90 kg kuski, täynnä olevalla takaboxilla, matkasäkillä ja tankkilaukulla lienee oma osuutensa kulutuksessa.