Moi,
Ajelin tuossa viime viikolla lahden motaria kotiin päin kun Kerava-Järvenpää välillä pitkällä näytti menevän joku pyörä. Pyörää saavuttaessa katselin että kylläpä väpättää laite ja kohdalla huomasin että perhana sehän on joku derby tai vastaava mopo, ihan mopokilvillä.
Kaverilla vauhtia arviolta 110km/h ja aika vaarallisen näköistä oli sen meno pojalla. Pojalla ei muuta kuin farkut ja joku huppari ajoasuna kypärän lisäksi. Siinä kun olisi nurin mennyt niin varmasti olisi vaihtunut seurakunta.
Mitenkäs muut, onko kohdalle sattunut vastaavia?
Honda Cbrxx 01
Yamaha Virago 93
Yamaha RD 125 -8?
Honda Monkey -8?
Suzuki PV -8?
Jep, nykypäivän mopoilijat on vallan sivistynyttä sakkia. Ennen mentiin kasmat vinkuen lippalakki väärinpäin päässä eikä mitään käryä mistään liikennesäännöistä. Nykyäänhän mopoilijat pysähtyvät valoihin ja ajavat ihan risteysten mukaisesti eikä vaan keskeltä täysiä suoraan.
Supermoto
Naapurin poika aikoinaan ajoi keskeltä täysiä suoraan ja muussautui rekan telin väliin. Suunnilleen yhdessä osassa oli ollut, mutta siinäpä se.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Jep, en tiiä tilastoja mutta tuntuu että ei napsu enää nykypäivänä mopopojilla ihan yhtä paljon ja pahasti kun 20-30v sitten. Eikä mikään ihmekään kun on siistiytynyt niin paljon tuo meno.
Supermoto
Pitänee olla kateellinen kun oma mopo meni vaan sen 75 kmh tutkaan, onneksi silloin riitti että vaihtoi vakuutusyhtiötä jotta sai uudet kilvet
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Ei ole kyllä koskaan sattunut kohdalle. En ole ikinä nähnyt viritettyä mopoa. Varmaan hyperventiloisin, jos näkisin.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Heh. On sattunu ja ihan omalle kohalle. Sillon oli vaan alla suzuki pv
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Hyvä, että liikennesäännöt pitää nykyään opetella ennen mopokorttia, muinaisuudessa riitti pelkkä 15 v. ikä. Oletin aikanaan esim., että T-risteyksessa etuajo-oikeus on sillä joka ajaa suoraan. Muistan kerrankin kun ajoin tasa-arvoisessa T-risteyksessä tukka putkella, kypäriä ei ollut silloin keksittykään, tuota suoraa linjaa ja ihmettelin että mitähän tuokin oikealta tuleva apina raivoaa täydessä tukkirekassaan. Seuraavana vuonna tuokin ihmetys selvisi kun joutui pänttäämään kevytmoottoripyöräkorttiin liittyvää teoriaa.
Kyllähän oma PV meni aikoinaan parhaimmillaan yli 100 Noi mopoautot pelottaa... kerran sellasella kaheksaakymppiä ajanut ja oli kyl kokemus.
Just näin kun joku ajoi busalla shortsit ja t-paita päällä ilman hanskoja tennarit jalassa. En aiis ihmettele lainkaan jos joku ajaa mopolla vähän vajailla varusteilla. Oma kilpakäyttöön viritetty beta rr 50 motard keräisi varmaan joku 120 km/h vauhtia välityksistä riippuen. Tuota taustaa vasten en pidä minään ihmeenä että viritetty derbi kulkee satasta. Ainoa ongelma tuossa Betassa rata-ajossa on etujarru joka alkaa kiehua ja lopulta jumiutuu. Normaalissa ajossa ei varmaan olisi mitään ongelmaa senkään suhteen. Nuo nyky mopot on kyllä tuossa satasen vaudissa vielä ihan hyviä ajaa varsinkin kun niitä vertaa omiin mopoiän jarruttomiin ja viritettyihin mankeihin ja pv:siin.
Isäukko meni aikoinaan paikallisen nimismiehen puheille ja suorastaan vaati Porkkalantielle 80kmh rajoituksen koko matkalle. Länsmanni oli huuli pyöreenä ja kysyi perusteluja, ukko sanoi että kun mä ajan taunuksella kuuttakymppiä rajoitusten mukaan niin mopot menee ohi oikealta ja vasemmalta...
Ei saatu noille perusteilla lisää vauhtia sille tielle
Kylätason kurapyöräilijä.
Mä törmäsin reilu viikko sitten Tuohikotin hoodeilla tällaisiin professionaaleihin touring-pappoihin
Näitä oli viitisen pappaa yhteensä.
Exät: Honda ST70,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB250N, CB400N,FT500,CB750K,VF750F,VFR750F(2),CB900F,VF100 0F2,CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.
Olivatkohan Wanhoja Pappoja? http://wanhatpapat.suntuubi.com/?cat=7&page=1
No joo, miten sen ottaa kun miettii että osa porukasta ajaa isoilla pyörillä, täysi varustus päällä, mutta ilman hanskoja tai toisinpäin, on meinaa aika huvittavan näköistä
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Samma här, jos on helvetin kuuma kesäpäivä niin käyn jädellä krocksit ja shortsit jalassa. Mutta silloin tiedostan täysin ajaessani että nyt jos konttaa niin ei hyvä heilu. Eihän sille mitään voi jos joku tulee päälle, mutta jos tuota riskiä ajattelee liikaa, kannattaa vaihtaa harrastusta.
Asiat on kovin suhteellisia.... mutta kukkahatun alla ei usein ole suhteellisuudentajua.
Moottoripyörällä on AINA mentävä täys ratailuvarustus päällä 30-50 rajoitusalueella vajaa kilometrikin
Ärrälle. Muuten ei hyvä heilu......
.......Mutta käyräsarvisella fillarilla voi huoletta ladata alamäkeen 70-80 vauhtia trikoissa,
styroksinen kukkaruukku päälaella lepattaen .
Näin se homma etenee..... Näinä valveutuneina aikoina(kin) .
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Rahtusen toiselle sadalle meni S1 kuvatunkaltaisessa varustuksessa käsikellolla tielaitoksen mittaamalla kilsan pätkällä. Ja varmaan lähelle samaa vauhtia eri puolilla nykyistä Parikkalaa ja ympäristökuntia. Keskeisenä erona Derbiin oli paskempi alusta ja lähes olemattomat jarrut. Tosin olin rumpujarrun nokkia täytehitsannut ja muotoillut vähäsen että pikkuisen paremmin puri loppuunkuluneilla kengillä.
Tänään eräs mopojonne tuli liikenneympyrässä väärään suuntaan vastaani.
Panimma jarrun päälle väistön kera. Myös jonne väisteli.
Paskamotoristi olisi mennyt nurin suoraan jonnemopoilijaapäin. Ei mulla muutanm.
Menkää varuillanne, niin olette turva.
Ja kakka roiskusi.
http://www.miikavenalainen.net
En tiedä miten muut suhtautuu turvallisuuteen mutta kyllä meillä on ollut pojilla mopoilusta asti ajokamat päällä aina kun ajetaan. Kevlar farkut tai ajohousut, aina ajotakki ja hanskat, kypärä tottakai. Joskus vanhemmalle pojalle naurettiin kun oli lämpimilläkin keleillä Sinisalo Enduro takki/puku päällä, naureskelu loppui siihen kun pojan kaveri lippasi mopolla 40kmh vauhdista ja siitä sairaalaan muutamaksi päiväksi miettimään kannattiko ajaa T-paidassa ja shortseissa. Pojat on joskus kokeillut kevyemmällä varustuksella ja molemmat sanoneet ettei ajamisesta tuu mitään kun ei ole kunnon kuorta päällä.
Mulle se on ihan sama millä kamppeilla kuka tahansa ajaa, ajaisin minäkin kevyellä varustuksella jos olisin ainoa syypää kaatumiseen tms. Tuolla kun on kaikenlaisia törttöjä liikenteessä niin mielummin otan osumaa varusteet päällä kun ilman niitä, ajettiin taajamassa tai nopeimmilla laduilla.
Mopoista sen verran että viime syksynä ajelin Siuntiossa kylätiellä sellaista 60-70 vauhtia. Näin peilistä että nyt tullaan kovaa takaa ja ajattelin että se on joku piikki, paskanmarjat, pikkasen enemmän viritetty enskamopo sujahti vauhdilla ohi ja kone kuulosti kiukkuiselta ampiaiselta
Kylätason kurapyöräilijä.
Tuolla mopot kulkee kovaa
MopoGP Tattarisuolla 8.9.2018, klik
Pekka
Onko kahva säädetty tiukalle tai vaihdettu sellaiseen että se ei päästä pääsylinteriä sulkeutumaan täysin jolloin se pikkuinen reikä pääsylinterissä ei pääse lepotilassa (jarru pois) avautumaan avaten kanavan jarrunestesäiliöön nesteen laajemista varten?
Ei kai ole ekakerta kun jälkiasennettu jarrukahva kantaa ja painaa koko ajan vähän pääsylinterin männänvartta. Ei missään nimessä saisi, koska aiheuttaa jarrun kiinnijumimisen. Jarrujärjestelmässä on oltava levossa suora yhteys satulasta jarrusäiliöön!
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
samaa mieltä, no hanskat on kädessä kyllä aina ,mutta tuntuman takia lähinnä..
mä en ymmärrä miks lapset kasvatetaan jonku turvallisuushysterian vallassa nykyään ,hiekkalaatikolta saakka turvaliivit ja kypärät
kyllä nää nykymopot on kuitenkin rungoiltaan ja jarruiltaan vähä erimaata kuin "meijän" aikoihin jolloin itsestäänkatkeavilla huonekaluputkirunkoisilla raisuilla ja 85cc mankeilla vedettiin välillä käsi kipsissä toistasataa ,ilman mitään varusteita ku kypärä vaan päässä ja hengissä ollaan edelleen
karmein laite mitä mä oon värkänny oli se pappatunturin ja 100cc suzukin risteytys, ei se kovin nopea ollu mutta aivan karmea ajaa
kerran luulin että RD Lc;n kone on poksahtamaisillaan kun alkoi vajaan satasen vauhdissa kuulua kummallinen sivuääni, mutta se olikin rinnalle kiilannut PV jossa oli RM80 kuusvaihteinen kone, kyllä kulki sekin ,pienistä pyöristä huolimatta
en muuten muista että mopoilla ois kukaan itteään telonu, paitti se yks puupää joka ajoi koivukujalta rekan alle kun ei muistanu että siin on valtatie välissä, mutta sekin mursi vaan lonkkansa vaikka meni koko putken matkan siellä alla kerien..
piikkisillä kyllä kävi huonosti tai vielä huonommin monelle
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Ei kai jumittumista pitäisi silti tulla jarrut katoaa mun käsittääkseni jos kumuus tekee tekojaan. Jumittuminen taas viittaa vahvasti siihen että jarruneste ei pääse vapaasti säiliöön takaisinpäin kun jarrukahva on päästetty auki/vapaaksi. Isommissa jarrulevyissä varmaan sitten ongelma saadaan peittoon kun lämpökuorma pienenee, mutta vaarallinen vika/säätövirhe sulla siinä jarrukahvan ja pääsylinterin varren välissä on.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Usko pois se jumiutuu. Neste lämpeää niin paljon ja laajenee että tila loppuu säiliöstä kesken jolloin männät eivät enää mahdu sisään. Yksinkertaisesti järjestelmää ei ole mitoitettu tuollaisen käyttöön. Isolla levyllä ei ongelmaa koska juurikin tuo lämpökuorma jää pienemmäksi. Täytyy muistaa että tässä puhutaan nyt mopon jarruista joita ei ole tarkoitettu siihen että niillä jarrutetaan 100-->0 usean tunnin ajan ja kuljettajatkin voivat painaa tuplat siihen mitä tuollainen 15v kuivan kesän orava painaa. Ongelmat alkavat jossain 3-4 tunnin kohdalla joten kadulla tuskin tuollaiseen ongelmaan törmäisi koskaan vaikka laitetta virttäisikin kulkemaan reilusti yli 100km/h.
Jaa-a. Mopolla tuli lapsena aina ajettua lämpimällä kelillä vähillä vaatteilla ja vieläkin pärrällä. Tosin customilla ja herrasmies tyylillä nopeusrajoitusten mukaan.
Lukemattomia kertoja tuli kaaduttua mopolla ja myöhemmin pari kertaa pärrälläkin. Ei menny siis oppi perille On varmasti vaarallisempiakin harrastuksia jengillä?
Ja joo olen hoitoalan ammattilainen ja tiedostan riskit. Ei kaikkee vaan voi pelätä tai ei uskalla elääkkään.
You make me sick i make music
Mopoikäiset nuoret miehet ei ole aina maailman terävintä porukkaa. Puhun kokemuksesta, usein tuli nimittäin käytyä maassa mutta varusteet eivät hupparista ja tennareista parantuneet miksikään. Kypärä nyt sentään oli päässä lähes aina. Naarmuja ja mustelmia tuli läpi vuoden, koska talvellakin piti mennä leikkimään jäisille sorateille.
Nyt prätkällä ajaessa on kypärä, takki (ei aina), hanskat ja ajofarkut. Ihan vaan koska vauhdit on kovempia ja tulee liikuttua paljon vilkkaammilla teillä kuin teininä.
Jos tätä foorumia lukee hetken, niin ainoa oikea ratkaisu on UMPIkypärä (koska naama hajoaa kun mennään nurin), Rukka-ajohanskat (koska mennään nurin), Rukka-ajotakki (koska nurin), Rukka-ajohousut (farkuissa sattuu kun ollaan taas nurin), vähintään polveen asti ulottuvat panssaroidut ajosaappaat (muut jalkineet tuhoaa jalat kun mennään nurin). Ilman tätä 2000€ hintaista ja IED:n kestävää varustusta ei ole mitään asiaa edes pesemään moottoripyörää, saati sitten ajamaan metriäkään.