moro
osaisko joku sanoa missä/millätavoin saisi kierteet elvytettyä sylinteristä? Kuva on eri pyörästä mutta samaan tapaan omastanikin mennyt kierteet niin etten saa pakoputkea paikalleen.
image.jpg
Tuo vanhankansan turparuuvi on paholaisen keksintö. Käytännössä helpoin ja lähes ainoa tapa on kierreviila.
https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuottee...+BGS+1922/1579
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Le...at-2000016881/
Moon pärjänny tällä halvalla versiolla ihan kohtuu hyvin, ainaki omasta mielestäni![]()
tuollaista vastausta hieman pelkäsinkin, pitää töitten jälkeen tutustua hieman tarkemmin onko siinä sylinterissä enää kierteitä jäljellä sillä tavoin että viilasta olisi apua...
Jos ei ole kierteitä jäljelle, niin googlaa kierresisäke tai helicoil.
Korjauksen ajatus on porata reikä isommaksi ja tehdä siihen isompi sisäkierre sellaiselle "teräsjouselle", jonka sisään voi kiertää alkuperäisen kokoisen pultin. Löytynee sekä motonetistä että biltemasta työkalut ja kierresisäkkeet.
RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
www.muoviluoti.fi
Kierreviila on helpoin tapa korjata kierteet mutta ole tarkkana ettei siihen tule venäläinen syöksykierre missä nousu vaihtelee eri kierroksilla.
Jos olisi oma niin melko varmaan tekisin kierrepakan millä saa kierteen korjattua![]()
Kylätason kurapyöräilijä.
kierreviilaa kokeiltiin tänään mutta näyttää sen verran sökönä olevan kierteet että holkki on aivan väljä. Eli tässä ei nyt varmaan ole muita vaihtoehtoja kuin koneistus tai uusi sylinteri?...
Saatko terveestä tulkattua kierteen ja nousun? Millinen/tuumanen?
Jos vaan mistään saat vastaavan kierrepakan niin hitsuuttelisin varovasti tigillä vähän täytelankaa tuohon päälle ja sitten pakalla uutta jenkaa. Toinen optio on tehdä seuraava lähellä oleva kierre sekä tuohon persreikään että uus kiristysholkki kun ainevahvuutta näkys olevan.
Onkos tuo kierreosa terästä? Sisäänvalettu insertti alupytyssä. Ainakin kuvassa näyttää siltä. Jos juu niin sorvuuta/etsi sopiva kierreholkki ja hitsuuta kiinni. Sorvaus puoli tuntia, hitsaus toinen mokoma.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
epätoivon iskiessä tulee vaikka mitä villejä ideoita mieleen joten olisiko millään tavoin mahdollista korjata kierteitä kemiallisella metallilla ja hioa kierteet kierreviilalla sen jälkeen?
Kysyin tuota kierrettä siitä syystä, että jos sattuu johonkin käytössä olevaan putkikierteeseen niin pakalla korjaaminen hitsattuun täyttöön ei pitäisi olla mikään Amerikan temppu. Lämpölaajenemisen takia kannattaa ne Plastic Paddingit unohtaa...
Ne ns kemialliset metallit eivät ole mitään metallia, vaan epoksikittiä. Eivät ne mitään pakoputken lämpöä kestä. Toki voisi tehdä vähän pienemmän kierteen ja sille uuden turpamutterin.
Tuo rakenne on paska siksi, että se vaurioituu suht herkästi ja on todella paskamainen korjattava.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
anteeksi en osaa auttaa.
mutta pakko kysyä että mistä mopottimesta kuva on?
Omiin silmiin eksootisen näköinen ratkaisu.
kuvasta näyttäisi joltakin vanhan liiton rivikoneelta
merkkikerhon foorumi, vmpk:n foorumi tai esim finnbikers voi myös olla paikkoja josta kysyä
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Viimeksi muokannut: Calypso; 13.06.2018 klo 12:49.
KTM 690SM
Perussorvari ei osaa käyttää NC koneita.
Kylätason kurapyöräilijä.
pyörä on suzuki gt250 -76, vmpk foorumille laitettu viestiä myös samasta aiheesta. Sehän tästä tekee hankalaa kun pyörällä ei ole arvoa kovinkaan paljon niin ei sitä kehtaisi pelkkien kierteiden korjauksen takia pyörän arvoa tuplata.
mutta hyviä vastauksia saatu jokapuolelta, kiitos jo kaikille etukäteen avittamisesta vaikka ongelmaa ei olekkaan vielä ratkaistu![]()
Onhan tuohon tapoja vaikka kuinka, mutta jos ei ole käytettävissä erilaisia työstökoneita, niin se kierreviila on ainoa mikä onnistuu polven päällä.
Eihän se ole kummoinenkaan homma laittaa koneistuskeskukseen kiinni ja sopivanousuisella kampaterällä helical-interpolaatiolla pyöräyttää siihen uusi kierre.
Kovempi jätkä laittaa kärkisorvin kelkkaan kiinni jollakin konstilla, avarruspää pakkaan ja kierresyötöllä tekaisee kierteen.
Avarruskoneessa menee joko sorvaamalla avarruspäällä tai nc-koneella sitten kampaterällä ja helicalilla.
Oikein hyvällä tuurilla voi tehdä kierrepakalla, mutta se aluspinta pitää silti koneistaa ensin jollakin pyöreäksi ja oikeaan mittaan.
Yksi kysymisen arvoinen paikka on kurssikeskus. Siellä tykkäävät tehdä erilaisia erikoisempiakin hommia vaihtelevalla menestyksellä. Siellä voi olla kurssilla ihan oikeita ammattimiehiäkin, jotka joutuneet syystä tai juopottelusta työttömiksi.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Kouluissa vaativimmat hommat yleensä kaatuu henkilökunnan tehtäväksi varsinkin junnupuolella vaikka se ei ole kurssikeskuksen tai amiksen tarkoitus, aikuisten seassa on välillä todella taitavia tekijöitä mutta heillä on monesti omia projekteja opinnon ohella niin paljon ettei viitsi ottaa ulkopuolista keikkaa.
Kylätason kurapyöräilijä.