Mitäs noita asioita nyt olikaan mitä kannattaa tarkistaa?
Kone vakio, ei slipareita, suutinsarjoja tms muita virityksiä.
Kaasari puhdistettu ei muutosta tilanteeseen.
Kumit kaasarin molemmin puolin ainakin silmämääräisesti ok.
Ilmanputsarin puoleinen vaihdettu toissa talvena.
Venttiilit säädetty viime kesänä.
Kone käy ja veti hyvin ainakin viime kesänä.
Käynti ihan samoissa tällä hetkelläkin, ajossa en vielä ole kokeillut.
Ainoa mikä hiukan epäilytti jo viime kesänä oli lievästi oudon näköinen sytytystulppa. Siitä tosin useammankaan huollon pojat eivät osanneet sanoa juuta tai jaata.
Mitä tarkoittaa "punastelu" ja missä tilanteessa?
Vähän huonosti näkyy, mutta Cagiva 500 alkoi pesun jälkeen punastelemaan, kun se tovin rotkotti pihalla joutokäyntiä.
Miusta tilanne oli ihan normaali.
14435409_10209008291822737_8877010616598391955_o.jpg
Ihan normaalia jos hehkuu paikallaan kaasutellessa. Joskus mitattiin vanhasta vapariralliautosta dynovedossa n 600 astetta pakoputken päästä pakokaasun lämpötilaksi.
Paikallaan ei pidä pitkään huudattaa, kun ei ole ajoviimaa jäähdyttämässä. Polttaa jonkin johdon, letkun tai katteen jos oikein huono säkä käy.
Jos tarkoitat sitä, että rosterinen pakoputki muuttaa väriä, niin se on normaalia. Tai mitä sitten alkuperäinen kirjoittaja mahtaa tarkoittaakaan...
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Jos pakosarja punastelee kun on käynyt kolmisen minuuttia tyhjäkäyntiä, niin kyllä se hiukan silmiin pistää ja erikoiselta tuntuu. Tapana ei ole huudattaa vehkeitä paikoillaan seistessä.
Voi hyvin olla että on ns kotarin ominaisuus, jota ei ole itselle aiemmin kawoissa, hondissa, jammuissa tai bemareissa itselle vastaan. Voi myös olla että on aina tehnyt tuota sen verta vähällä käytöllä laite itsellä että ei kaikkeen ole kiinnittänyt huomiota.
Mutta tosiaan ensimmäiset 15cm hohkaa lievästi punaisena hyvin pian käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynnillä. Vaikka käyttää konetta noin 3000 kierroksen kohdilla samaa myös tekee, liekö muutakin kuin tyhjäkäynti suutin ongelma sitten?
Alkuperäinen kysymys oli että mitä kannattaa tarkistaa kun punastelee?
Omaan silmään tulppa näytti hiukan laihalla käyneeltä viime kesänä ja oletan että sama ongelma tässä kyseessä.
Tuon vehkeen vakio vaimentimet ainakin ahistaa aika paljon. Voi punastella jo siitä mutta jos ei ennen ole tehnyt, niin joku siellä on nyt varmaan seoksessa muuttunut.
Venttiilit säädetty milloin viimeksi?
Ja nuo lc4:n pakoskäyrät on aika ohutseinämäistä putkea, eli lämpenevät nopeaan.
Eikä tosiaan tartte kauaa paikallaan käyttää kun alkavat hehkumaan punaisina, ajaessahan sitten ajoviima jäähdyttää niitä aika tehokkaasti.