Thundercatin kaasuttimet [Keihin CVKD36 * 4] vaativat synkronointia. Ajattelin säätää ne itse vesivaaka-tyylisellä alipainemittarilla, jonka meinasin rakennella. Kuitenkin kaasarien anatomia on hakusessa sen verran, että olisi hyvä tietää etukäteen, paljon pyörää pitää purkaa.
Jos joku on tehnyt tämän itse tai nähnyt, niin kysyn: Onko ilmansuodatinkotelo irrotettava, että pääsee käsiksi kaasareiden synkkausrööreihin? Entä onko Thundercatissa valmiit letkut, nipat vai pelkät kierteelliset reiät joihin mittausletkut laitetaan? Onko kaasareiden väliset paineensäätöruuvit hyvin näkösällä?
Pelkällä varovaisella tankin raottamisella ei tullut juuri hullua hurskaammaksi ja vaikutti siltä, että kaasareiden etupuolelle ei ole asiaa ilman putsarikotelon irrottamista. Rungon oikealla puolella näytti olevan kaksi sen oloista letkua, että ne voisivat olla tuota synkkausta varten. En kuitenkaan nähnyt vasemmalla puolella vastaavia. Silti elättelen pieniä toiveite, että pelkkä tankin irrotus riittäisi...
Täältä
löytyy kuva, josta selviää alipaineletkujen sijainti (neljäs kuva ylhäältä). Letkut pitäisi löytyä molemmilta puolilta. En kyllä muista kuollaksenikaan, onko synkkauksessa tarvittavat ruuvit siinä helposti käsillä ilman, että ilmanputsari pitää irrottaa. Kai ne on...mutta senhän näkee sitten kun ottaa tankin irti. Samalla kannattaa ilmansuodatin pestä ja öljytä.
Honda VTR 1000F
Mistä huomaa että kaasarit tarttee synkata?
Tyhjäkäynnillä ainakin huomaa jos yhden sylinterin kohdalla kierrokset hyppää tai laskee.. Elikkäs tyhjäkäynti on epätasaista kun sylinterit saa kakkua erimääriä. Minulla aiheutti tuota. Isommilla kierroksilla en kyllä huomannut mitään merkkiä epä synkasta.(kuulapää @ Loka. 03 2004,19:12) kirjoitti
-Marko
Moron...! Juu kyl noi kannattaa kattoo ihan vaikka muuten vaan niin onpahan sitte synkat kohillaan... Ja se todellakin onnistuu ihan kotikonstein edellä mainitulla vaaitus laitteella... Näin itekki tein... Tankki vaan irti ja sit ilmanputsari kotelo, sit siel on letkunpäät valmiina, tulpat vaan irti letkunpäistä ja synkkaamaan. Muistaakseni ensin kummatkin puolet samaan tahtiin ja sit viimesenä tasattiin et molemmat puolet menee samaan... (en o ihan varma) Samalla ku ruuvaat noi tankit ja kopat poies niin vaihda tulpat!!!
Hei, kerros vähän tarkemmin. Mites toi vesivaaka juttu skulaa, tai väännä vaan muuten mulle rautalangasta, vois Acen tsekata talvella kun muutenkin purkaa. Eli sieltä löytyy jotkut ruuvit joilla saa sitte tasattua? Muuten on tullut aika paljon purettua, mutta kaasari tietämys rajoittuu piikkiaikoihin....(T-CatMan @ Loka. 06 2004,16:24) kirjoitti
Jos pystyt niin ota kuva tosta vesivaakajutskasta?
![]()
Friends call me a LonelyRider, but freedom is just another word for nothing to lose anymore......
Ihan pakko vielä kommentoida kun olen jo monta threadia synkkaamisesta lukenut enkä tajuu vieläkään hommasta mitään. EIkö tästä muka ole ihan 2vuotialle suunnattuja ohjeita jotta tääkin äijä jotain tajuis. Nimittäin tuntuu että tarttis synkata kun kone käy tosi epätasaisesti. Ei pelkästään tyhjäkäynnillä vaan ihan ajossakin. Moottoritietä kun ajelee niin kaasu asennosta riippumatta moottori käy tälleen prRRrrRRrrRRrrRRrr tasaisen epätasaisesti.
Tuskin johtuu synkasta jos motarilla menee epätasaseen. Synkka vaikuttaa lähinnä tyhjäkäynnin seutuville, ellei sit oo oikeen huolella mettässä.
TL1000R
Viime sunnuntaina synkkasin kaasarit ja nyt kisu kehrää paljon tasaisemmin. *
Catista ei tarvinnut muuta irrotella kuin tankki. Alipaineletkut löytyivät rungosta pidikkeissään ja synkkausruuvit oli kaasareiden välissä kohtalaisesti tarjolla. Ainoa hankaluus oli saada tankki jotenkin järkevästi pysymään pois tieltä. Itsetehty manometri pelasi hienosti (6mm letkua ja pienimmät (0.6) migin lankasuuttimet vielä kuristimena eikä vesipatsaat väpättäneet kuin nimeksi). Tuntui vaan siltä, että tuulensuunta vaikutti kaasareiden alipaineeseen suurinpiirtein yhtä paljon kuin ruuvien kiertely. *
Niin ne thundercatin alipainemittausletkut on varmaan 5-milliset, eli semmoset holkit sitten kannattaa varata sen mittalaitteen päähän. Itellä oli 6-milliset, mutta sai nekin sinne tungettua. Oma catti on siis vm. -01, mutta eiköhän nuo aika samat ole muissakin malleissa.
Kun löyty noi kuitit, niin tässä mittauslaitteen hinta niille, joita se sattuu kiinnostamaan:
Teollisuus-Etolasta:
-6 mm kirkas pvc-letku, n. 12 m: 6 EUR + vero
-T-liitin 2 kpl: 1.80 EUR + vero
-suoraliitin 4 kpl: 2.12 EUR + vero
YHT: 12.00 EUR
K-Raudasta:
-MIGin 0.6 mm virtasuutin, 4 kpl: 9.49 EUR
--------
Kokonaishinta: 21.49 EUR
Lisäksi parin metrin pätkä rimaa (ilmainen) ja vähän sähköteippiä ja rautalankaa (perusvarusteita).
Tuli omastakin Catista kaasarit synkattua tossa taannoin.
Se ei sinänsä mikään ihmeellinen operaatio....mutta mutta...tulppien vaihto!!!
4 tunnin urakka taisi olla...huh!!!
Joutuu purkamaan vähän liikaakin pois ja taistelemaan sen yhden muovihärpättimen kanssa!
Ilmankin varmaan pääsee käsiksi, mutta sit pitää olla jonkinlainen erikoistyökalu millä pystyy ruuvaamaan auki sekä kiinni tulpat![]()
Honda CBR 600F - Suzuki GSX-R 1000 - Yamaha YZF 600 Thundercat - Kawasaki Z 750 - Honda CB 600 Hornet - Yamaha XT 600 - BMW F 800 S & Kawasaki KLX 650 - BMW G 650 Xmoto
Miten ihmeessä siihen tulppien vaihtoon neljä tuntia meni??? Vuos sitte näihin aikoihin ku huollin pyörän niin meni neljä tuntia Ku synkattiin kaasarit, vaihdettiin tulpat, ketjut ja rattaat ja viel oli takahaarukka palasina ja joka paikka siitä puhtaaksi ja uudet rasvat laakereihin ja niveliin...???
No todellisuudessahan puolet ajasta meni varmaan siihen p***an puhumiseen, mutta mutta...on se silti vitullinen operaatio juuri sen muoviosan poistamisen vuoksi. Ei mikään herkku taistella sen kanssa...(T-CatMan @ Maalis. 24 2005,08:04) kirjoitti
![]()
Honda CBR 600F - Suzuki GSX-R 1000 - Yamaha YZF 600 Thundercat - Kawasaki Z 750 - Honda CB 600 Hornet - Yamaha XT 600 - BMW F 800 S & Kawasaki KLX 650 - BMW G 650 Xmoto
Rakentelin läpärunkojen synkkaukseen manometrin.
5mm letkua 10m
0,6mm mig suuttimet
4kpl pissapoja t-haaroja
atf:ää nesteeksi
Kamat biltsusta ~10€ luokkaa
Respect is not given, it is taken!
Suzuki GSX 1300R Hayabusa Turbo 2005
EX. Kawasaki ZX-6R 2003