Tulokset 1:stä 3:een 3:sta
  1. #1
    Moro!

    Venttiilit tarkistin talven aikana S4:stä, eikä ne sitten tietenkään voineet olla speksissä enää. No nyt (myöhään keväällä vasta) on uudet shimmit tilailtu ja asennusvalmiina, mutta ihmettelen näitä nokka-akselien ja kampiakselin ajoitusmerkkejä.

    Kysymys on siis: Kannattaako mun laittaa nokkaketju niinkuin se oli aiemmin vai niinkuin ohjeessa sanotaan? Vai onko muita ideoita? Nyt tietenkin tuli mieleen, että eikai ketju voi noin paljoa venyä vaivaiset 38tkm ajetussa?

    Kampiakselin nuolen pitäisi olla tasan vaakatasossa ja siis osoittaa tuohon moottorin saumaan...
    kampiakseli.jpg
    ...silloin kun nokka-akselin ajoitusmerkit on tässä asennossa:
    IMG_20180421_160835.jpg

    Eli voisko olla mahdollista, että ketju olisi hypännyt jossain vaiheessa pykälän. Tai sitten venynyt? Vai onko niin että jos ketju olisi hypännyt, olisi moottori jo lauennut, eli kannattaa laittaa se niinkuin oli ennen purkamista?

    En tosiaan ole ainoa jolla on tämmöisiä ongelmia. Tän sivuston kirjoittelija laittoi niinkuin oli ennenkin ja ainakin pyörä toimi sen jälkeen:
    http://www.zimmerframeracing.com/tt_valves.htm

    Ja ohjekirjan kyseinen kohta referenssiksi:
    Ohjekirja.jpg

    Edit: Niin ja lisätietona vielä, että ihan hyvin moottori tuntui toimivan ennenkin tätä venttiiliprojektia. Kyllähän se ketu(vissiin?) rallatteli aika paljon, mutta niinkai näissä on yleensä tapana...
    ZX-6R
    Triumph Speed Four
  2. #2
    Sivustovastaava Pekksu:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Feb 2012
    Macho Fantastico
    MotOrg ry jäsen
    En noita Triumpheja yhtään tunne, mutta itse ongelma on melko tuttu ja vielä täysin identtisillä kilometreillä.

    Eli ääni ketjun venymiselle. Etenkin kun käynti on ollut normaalia aiemmin, niin voitaneen jaon hyppääminen sulkea melko varmasti pois?
    Itse vaihtaisin ketjun.

    Hieman yllätyksenä tuli kyllä, että noin "aikaisessa" vaiheessa täytyi ketju vaihtaa. Ei kuitenkaan Rukkasessa ollut kovin iso duuni, eikä se ketjukaan muistaakseni maltaita maksanut. Varsinkaan, kun ei asennusvaiheessa uskaltanut maltaisia juuri kumota.

    Kovasti tekisi mieli tarkistaa katupyörästäkin tilanne, kun kilsoja on mittarissa jo miltei 60tkm. Ei vain huvita näin ajokauden kynnyksellä aloittaa moista projektia, pelkkä tulppien vaihtokin kone paikallaan aiheutti alkuviikosta jokusen voimasanan.
    Lahjomaton myyttinen sankarihahmo

    YZF-R6R -06
    &
    FZ6-S -05
  3.  
  4. #3
    Oho. Näköjään tosiaan sulla ollut melkein täsmälleen sama ropleemi ja korjaantunut uudella ketjulla. Kiitokset vastauksesta!

    Puuh, himpun kyllä ressaa taas odotella pari viikkoa uutta ketjua kun olis ens viikolla se Ahvenistokin... Oi miksi en tilannut samalla muiden tilpehöörien kanssa Jotenkin vaan aattelin että ei nyt näillä kilsoilla tarvi edes miettiä moista. Ja tosiaan, kilsoista varmaan 98% on katuajoa.
    ZX-6R
    Triumph Speed Four